2023-07-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
För varje person som utnyttjar pyramidspelet och får värdestegring fort sitter en annan köpare i andra änden som får sota och belåna sig för livet. Ett slags pyramidspel där försten in sisten ut vinner. Gäller bara att komma ut innan kraschen.

Köper du också trislotter? Du som gillar pyramidspel.

Det finns ett namn för det:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory
Citera
2023-07-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Så, då ska vi se här.

"Pyramidspelet" - Alltså bostadsmarknaden, har du gjort flera miljoner på?

Då blir ju detta lite intressant:

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Citat från dig i tråden:

"Så är det givetvis. Har 1 milj på storbank och över 3 milj i fonder aktier på två ISK konton.

Pengarna kommer enbart från arbete och entreprenörskap. Bara 200 000 i vinst från tidigare bostadsaffär där reavinstskatt inte är inbetald än."

Måste vara många bostadsaffärer du gjort genom tiderna om du ska göra vinster på växelpengar varje gång? Redig businessman!

Du har i tidigare inlägg fnyst åt miljonsummor. Rimmar dåligt med din posthistorik.

Sen har vi ett skönt inlägg till från dig i tråden "Hur mycket har du förlorat?":

(FB) Hur mycket pengar har du förlorat?

Citat:

"Ungefär en miljon kronor, plus minus ett par hundratusen."

Ska du ge dig nu? Eller ska jag gräva vidare i din posthistorik och dra mattan under fötterna på dig? 😘

Kan vi försöka hålla oss till tråden. Jag vet inte vad du har för syndrom men baserat på hur du skriver verkar du inte vara helt frisk i huvudet. Jag är glad att din serbiska mamma och pappa hjälpt dig ned just ditt bostsdsköp, men jag förstår fortfarande inte hur det påverkar svensk bostadsmarknad. Försök bidra till tråden istället för att spamma den med helt orelevanta inlägg om ditt personliga liv, ingen bryr sig. Ta hand om dig och din familj.
Citera
2023-07-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dock var det hjälpt till kontantinsats som nämndes.

Det kan ju handla om lån inte nödvändigtvis gåva.

Undra hur mörkertalet med lån från anhöriga ser ut....

En avbetalningsplan till anhöriga tas inte med i KALP beräkningarna. Det kanske gör siffrorna värre. Tänk att du ammorterar ett lån till dina föräldrar på 5000 i månaden.

Hur värdelös är man som individ om man curlas av sina föräldrar i vuxen ålder? Kan man inte stå på egna ben då, hur ska man klara sig senare i livet?

Det är en kulturgrej tror jag. Sett många utlandsfödda som har det så. Suger på mammas tutte när dom är 30. Sen tycker dom livet är svårt när det kommer en motgång.

Ja stackars er, det kommer bli så bra så. Snart går ränta ner, såja såja. Har riksbanken varit elak mot dig som höjt räntan? *klappar bolånetorsken på huvudet*
Senast redigerad av Matipa 2023-07-24 kl. 21:29.
Citera
2023-07-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa

En avbetalningsplan till anhöriga tas inte med i KALP beräkningarna. Det kanske gör siffrorna värre. Tänk att du ammorterar ett lån till dina föräldrar på 5000 i månaden.

Hur värdelös är man som individ om man curlas av sina föräldrar i vuxen ålder? Kan man inte stå på egna ben då, hur ska man klara sig senare i livet?

Det är en kulturgrej tror jag. Sett många utlandsfödda som har det så. Suger på mammas tutte när dom är 30. Sen tycker dom livet är svårt när det kommer en motgång.

Ja stackars er, det kommer bli så bra så. Snart går ränta ner, såja såja. Har riksbanken varit elak mot dig som höjt räntan? *klappar bolånetorsken på huvudet*

Japp, mycket sånt. De allra flesta under 35 som köpt dyrt, senaste åren iaf, har på något vänster diat på mammas tutte.

De hjälper med kontantinsatsen. Dvs 100% belåning då. Helt ok enligt liksom-fb. Maxbelåna bara. Behöver man äga nåt själv alls när banken, mamma & pappa kan äga allt.
Betalar pappa leasingavgift på bilen också?
Citera
2023-07-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag håller mig strikt till konsekvenser av det du har skrivit.

Skrev du dumheter?

Oops, kan det ha betydelse.

Hur steg produktionskostnaden då?
Åkte den upp i 500k nu?

Mja, vet inte om den där torrmattan har något direkt värde.

Var hamnar vi då för byggnaden?
500k?

Borde iaf vara mycket mindre än produktionskostnaden. Huset är ju slitet sedan 1964. En konsumtionsvara som du skrev.

flanders skulle kunna säga att det kostar en del att ta in hantverkare som fixar upp villan i mer nyskick. Och då stiger ju priset på bostaden. Men jag har något minne av att det avfärdades.

Men jag har ju sett folk i tråden förfasa sig över att någon köpare betalar en massa för det som beskrivs som råttbo eller ruckel och dylikt.
Har då aldrig varit tal om att man betalar för marken.

Låter som du behöver utbilda de här råttbo-pratarna, och förklara för dom att marken har ett pris. Och att läget har ett pris. Dvs adressen.

Risken finns förstås att du börjar låta som en viss "liksom-fb" då.

Vad yrar du om? Om bostaden inte varit rörd alls sen 1964 hade priset inte varit så högt heller. Men det hade fortsatt varit högt enbart pga markolätten. Precis på samma sätt som folk betalar hutlösa summor i vissa delar av Silicon Valley. Folk vill bo där de har ett stenkast från stenrika troll. Då kanske deras dotter, med lite tur, får ihop det med grannpojken och arvet bevaras.

Varför är det konstigt? Dessa människor har i regel heller inte bolån. De placerar kapital i mark på Djursholm, många hektar skog i Värmland och värdepapper för tiotals miljoner. Varför vill du prata om en procent av en procent av befolkningen?

Är inte riktigt relevant för bostadsmarknaden i stort.

Eller menar du att dessa individer är såna som budar på tvåor för 1,6 miljoner i Kungsängen?
Citera
2023-07-24, 22:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa

Visste inte att det fanns ett mörkertal eller att det är nåt SCB behöver mäta. Men misstänker att du är en ogin kommunist så tänker att du går igång på att beskatta alla transaktioner.

Kulturgrej är det inte; hade du haft barn hade du nog fattat att det ligger i stort värde i att få dem ur huset så snabbt som möjligt. I övriga Europa bygger dom en våning till till barnen. Jag skulle inte kunna tänka mig nåt värre.

Men det sitter säkert spanjorer och klagar över att priserna går upp, även om ägaren byggt till ytterligare en våning. Det är konstigt det där.
Citera
2023-07-24, 23:12
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Så var det för mig, och så var det för ALLA mina vänner och bekanta som också köpt sina bostäder.

Så du skuldsatte sin egen mor och far?

Det är som dominobrickor.

Först går föräldrarnas bostad ner i värde.
Sedan blir det högre elkostnad.
Sedan högre räntor.
Högre avgifter.

Inte bara hos dina stackars föräldrar.
Utan också du.

Och så fortsätter det tills botten är nådd.
Citera
2023-07-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Så du skuldsatte sin egen mor och far?

Det är som dominobrickor.

Först går föräldrarnas bostad ner i värde.
Sedan blir det högre elkostnad.
Sedan högre räntor.
Högre avgifter.

Inte bara hos dina stackars föräldrar.
Utan också du.

Och så fortsätter det tills botten är nådd.

Men herregud...

Jag lånade också 90 papp av päronen när det begav sig för några år sedan. Betalade av på ett år. Päronen hade 600K i lån på en villa värd 2,5-3. Tror det är rätt normalt om än med lite större siffror än så.

Folk har inte så hög belåningsgrad där ute.
Citera
2023-07-24, 23:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Men herregud...

Jag lånade också 90 papp av päronen när det begav sig för några år sedan. Betalade av på ett år. Päronen hade 600K i lån på en villa värd 2,5-3. Tror det är rätt normalt om än med lite större siffror än så.

Mm, det här har förekommit i decennier. Innan var det att päronen gick i borgen; men nuförtiden är det för stökigt för bankerna att hantera så nu är det cash som gäller.
Citera
2023-07-24, 23:20
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Skuldsatte min mor och far? Snälla lilla vännen.

Ytterligare en tattare som tror att alla arbetar på kommunen 7-4 och tjänat 20k netto hela sina liv.

Mina föräldrar, hade råd, milt sagt, att hjälpa mig med några 100k. Det drabbade ingen fattig om man säger så...

Stackars lilla kisskommunist. Djupt inne i dimman...

När världens pengar är slut är det dags att återvända till verkligheten.

Kanske roboten tar över ditt jobb snart? Och din feta skuld kvarstår?

Vem vet vad globalisterna vill med alla skuldsatta.
Citera
2023-07-24, 23:34
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ah, alla blir skuldsatta. Men inte just du?

Vad har du rökt ikväll?

Om du började intressera sig för hur omvärlden såg ut och världen var på väg, kanske du inser att priserna kommer falla.

Alla som blir kvar med skulderna är rejäla förlorare.

Eller du kanske tror bankerna är några snälla företagare?

Om bankerna också vill ha mer ränta på sina krediter så det just nu optimala tillfället.

Kan svensken betala 5% i ränta på sitt LÅN, varför ska priset på krediter då vara 2% ??

Det är ett dränage som pågår.

Varför tror du kvartalsrapporterna som publicerades nyligen var astronomiska vinster??!

Väx upp!

Utöver det kan du börja skolan på nytt: https://youtube.com/@AIforGood

Omtanke.
Senast redigerad av Moksha 2023-07-24 kl. 23:37.
Citera
2023-07-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Men herregud...

Nej, det är förmodligen sant.

Däremot har nya bolånetagare mycket hög belåningsgrad. Det är relevant ur den synpunkten att nya bolånetagare är prisdrivare nerifrån. Prisökning på små bostäder driver prisökning på stora bostäder. Och prisökningen på små bostäder kommer ifrån att nya bolånetagare lånar mer och mer.

Vi är nu vid vägs ände när det gäller den biten då nya bolånetagare är maxbelånade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in