2023-07-24, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om man är en vettig människa, och anställd, så kan jag inte i min vildaste fantasi, se varför en anställd skulle ligga ute med pengar för tre veckors hotellnätter. Det verkar ju fullständigt galet. Självklart betalar företaget då, under tiden. Eller är du bärplockare, för jag har hört att dom straffas rätt hårt.

Som resande serviceingenjör så har man 40 veckor per år med flyg, hotell, hyrbilar och annat.
Inget konstigt med det.
Lönen för mödan med privata kreditkort och reseräkningar är poängen.
Dvs, gratis flyg, hotell och hyrbilar när man har semester.

Om kreditkortet står på arbetsgivaren så blir det inga poäng till dig.

Så, nej, jag är inte bärplockare.
Är du bärplockare?
Citera
2023-07-24, 16:39
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Om man är en vettig människa, och anställd, så kan jag inte i min vildaste fantasi, se varför en anställd skulle ligga ute med pengar för tre veckors hotellnätter. Det verkar ju fullständigt galet. Självklart betalar företaget då, under tiden. Eller är du bärplockare, för jag har hört att dom straffas rätt hårt.

Jag antar att han vill samla poäng på sina kort?
Citera
2023-07-24, 17:44
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Är väl snarare du som är någon typ av uteliggare. Själva vinsten med det hela är att skatteverket inte kan säga något om att man får ett par veckors frinätter, gratis hyrbil, några tusenlappar i cashback m.m
Allt genom att man gör utlägg med sina egna kreditkort, som regleras i efterhand av arbetsgivaren. Men jag förstår att du som samhallsanställd inte reser så mycket i tjänsten.
Citera
2023-07-24, 18:17
Citat:
Ursprungligen postat av regurd
Hur gör ni som flyger och bor på hotell i jobbet. Har ni några särskilda kort för att få poäng på allt?

Booking.com
Citera
2023-07-24, 19:56
Medlem
Perfekt o få lite poäng när man ligger på hotell eller flyger. Inte kul o resa mkt i tjänsten så lite återbäring är bra.
Citera
2023-07-24, 20:19
Medlem
Jobbar statligt och kommer behöva resa endel i tjänsten. Antar att alla resor och hotell bokas via resebyrå som har avtal med myndigheten. Men jag har hört att man kan samla poäng exempelvis på hotell iaf. Tänker om det öven går med flyg etc?
Någon som har erfarenhet?
Citera
2023-07-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regurd
Jobbar statligt och kommer behöva resa endel i tjänsten. Antar att alla resor och hotell bokas via resebyrå som har avtal med myndigheten. Men jag har hört att man kan samla poäng exempelvis på hotell iaf. Tänker om det öven går med flyg etc?
Någon som har erfarenhet?

Var väl ngt fall uppe I rätten där det beslutades att alla dessa poäng/gratisnätter/cashback etc som tjänas in med antingen företagskort,eller där den anställde får ersättning för utläggen tillfaller arbetsgivaren eller skall beskattas som lön.

Sedan hur detta kontrolleras om arb giv är generös har jag ingen aning om
Citera
2023-07-24, 21:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Var väl ngt fall uppe I rätten där det beslutades att alla dessa poäng/gratisnätter/cashback etc som tjänas in med antingen företagskort,eller där den anställde får ersättning för utläggen tillfaller arbetsgivaren eller skall beskattas som lön.

Sedan hur detta kontrolleras om arb giv är generös har jag ingen aning om
Generellt är det så att det ska bokas via den resebyrå, eller någon av dem om enheten har flera avtal, men jag måste ibland resa akut, d v s bums, och det klarar inte riktigt den resebyrå regionen har avtal med av. Därför behöver jag ibland göra egna utlägg, både för inrikes men även utrikes resor. Tyvärr så händer det då och då att någon idiot på HR kontaktar mig i efterhand och säger att jag måste resa via våran avtalade resebyrå och då måste jag upplysa muppen att verkligheten inte rikigt ser ut som HR tror.
Citera
2023-07-24, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Generellt är det så att det ska bokas via den resebyrå, eller någon av dem om enheten har flera avtal, men jag måste ibland resa akut, d v s bums, och det klarar inte riktigt den resebyrå regionen har avtal med av. Därför behöver jag ibland göra egna utlägg, både för inrikes men även utrikes resor. Tyvärr så händer det då och då att någon idiot på HR kontaktar mig i efterhand och säger att jag måste resa via våran avtalade resebyrå och då måste jag upplysa muppen att verkligheten inte rikigt ser ut som HR tror.

Och vad har detta med mitt inlägg att göra?
Citera
2023-07-24, 21:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Och vad har detta med mitt inlägg att göra?
Att det egentligen inte är tillåtet inom det offentliga att göra egna utlägg för resor. Grejen är den att de inte kan styra vilka kort och krediter jag använder i ett sådant läge, men i vissa fall får jag så kallad cashback via poäng på både flyg o hotell som då egentligen ska tillfalla arbetsgivaren då det är de som betalar i slutändan om än via mig.

Detta är, precis som du skrev i ditt inlägg, mycket svårt att bevisa för skattemyndigheten men även för arbetsgivaren som egentligen enbart erhåller ett kvitto på utlägget.

Det blir ett litet moment 22 för min arbetsgivare som egentligen är bunden av avtalet med vår avtalade resebyrå, men när resebyrån inte kan ordna min resa så får jag lösa det med egna utlägg som i slutändan är bonusgrundande för mig som privatperson.
Citera
2023-07-24, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy

Vad är fet för kass resebyrå som inte fixar resan om du själv uppenbarligen kan boka den?
Citera
2023-07-25, 06:57
Medlem
Själv snittar jag runt 4 hotellnätter i veckan via arbetet, som bokas via ett internsystem.
Vad gäller hotell så kan jag i de flesta fallen koppla min bokning till mitt privata medlemskap när jag checkar in, eftersom jag inte kan göra det vid bokningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in