Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Att det egentligen inte är tillåtet inom det offentliga att göra egna utlägg för resor. Grejen är den att de inte kan styra vilka kort och krediter jag använder i ett sådant läge, men i vissa fall får jag så kallad cashback via poäng på både flyg o hotell som då egentligen ska tillfalla arbetsgivaren då det är de som betalar i slutändan om än via mig.
Detta är, precis som du skrev i ditt inlägg, mycket svårt att bevisa för skattemyndigheten men även för arbetsgivaren som egentligen enbart erhåller ett kvitto på utlägget.
Det blir ett litet moment 22 för min arbetsgivare som egentligen är bunden av avtalet med vår avtalade resebyrå, men när resebyrån inte kan ordna min resa så får jag lösa det med egna utlägg som i slutändan är bonusgrundande för mig som privatperson.
Att det inte är tillåtet inom det offentliga med egna utlägg är jag ytterst tveksam till, däremot kanske ni har ett sådant avtal med den aktuella resebyrån. Min myndighet har en egen avdelning som gör bokningar åt oss, så inget sånt tjafs. Däremot har de dille på att boka hotell "enligt avtal" vilket ibland ställer till det lite rent logistiskt och även blir dyrare i slutändan (pga tex taxiresor som tillkommer) så då bokar vi själva och får ut pengarna sen istället.
Jag råkat ibland ut för vid utlandsresor att vi måste boka och betala själva av olika anledningar, och sen lämna in kvittot (som min chef godkänner, HR betalar bara ut så länge kvittona stämmer med det som redovisats), och det kan även vara att man missat ett tåg, och vi kan inte göra resebeställningar utanför kontoret, och den måste även godkännas av en chef, utan då är det enklare att bara köra en biljett och skicka in kvittot.
Lokaltrafik befattar de sig inte med alls