• 2
  • 3
2023-07-25, 10:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är fet för kass resebyrå som inte fixar resan om du själv uppenbarligen kan boka den?
Jag vill ju inte outa mig, men de behöver minst en vardags framförhållning enligt avtalet. Funkar säkert för de flesta som reser planerat, men jag reser ju titt som tätt oplanerat och det verkar de ha svårt att klara av. Dessutom har de inte avtal med alla flygbolag så om man bokar med dem kan man få lite lustiga resrutter med många byten, även om man typ bara ska inrikes.

Jag fattar inte hur det kan vara så krångligt, men det är väl att det är regionen som skrivit något knepigt avtal i vanlig ordning. Kan inte tänka mig att typ SKF eller Volvo accepterar att det ska flygas omvägar plus vara omständigt. Om jag måste åka på ett "larm" som vi säger då är det ju snarast som gäller. Nu är jag ju van att boka men det tar mig inte många minuter att boka både flyg, taxi, hotell. Om nu jag som privatperson kan klara det så snabbt så borde ett rese- företag verkligen klara det minst lika kvickt.
Citera
2023-07-25, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandrasofia
Själv snittar jag runt 4 hotellnätter i veckan via arbetet, som bokas via ett internsystem.
Vad gäller hotell så kan jag i de flesta fallen koppla min bokning till mitt privata medlemskap när jag checkar in, eftersom jag inte kan göra det vid bokningen.

Vad kör du med för olika kort för att samla poängen?
Citera
2023-07-26, 08:00
Medlem
Via arbetet har jag inte kort per se, utan bara medlem i de kedjor där jag brukar bo.
Bokar via mitt bolags företagssystem men när jag checkar in kopplar jag bokning till mitt medlemskap.
Dessa poäng nyttjar jag sedan privat när jag ska resa på min fritid.
Citera
2025-07-22, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrKrall
Reser mycket inom Sverige och min mening är att Best Western har bästa poängprogrammet för stammisar.
Förutom poäng så får jag värdecheck på 150:- per natt, de uppgraderar mig kostnadsfritt om det finns bättre rum tillgängligt och jag har tidig incheckning.
Jag hoppas de inte har följt efter våra lokala Scandic i försämring (frukost bort och ingen allmän prissänkning), utan håller samma nivå om man blir "premium"/stammis fortsatt ?

Flyg börjar numera vara nere på så få konglomerat att de börjar likna varandra förutom hur bra olika flygplatsers lounge är ?
Citera
2025-07-22, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Jag hoppas de inte har följt efter våra lokala Scandic i försämring (frukost bort och ingen allmän prissänkning), utan håller samma nivå om man blir "premium"/stammis fortsatt ?

Scandics förändring gäller inte företagsavtal. Där ingår alltid frukost. (Skulle det vara tillval och företaget betalar blir det förmånsskattepliktigt så få skulle Scandic tappa alla företagskunder)
Citera
2025-07-22, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regurd
Jobbar statligt och kommer behöva resa endel i tjänsten. Antar att alla resor och hotell bokas via resebyrå som har avtal med myndigheten. Men jag har hört att man kan samla poäng exempelvis på hotell iaf. Tänker om det öven går med flyg etc?
Någon som har erfarenhet?

Det går utmärkt! Jobbar statligt och ser till få poäng varje gång jag reser. Lägger inte ut något (i normalfallet) utan gör beställningen i det interna resebokningssystemet, och när jag checkar in så lägger de poängen på ens medlemskonto
Citera
2025-07-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Att det egentligen inte är tillåtet inom det offentliga att göra egna utlägg för resor. Grejen är den att de inte kan styra vilka kort och krediter jag använder i ett sådant läge, men i vissa fall får jag så kallad cashback via poäng på både flyg o hotell som då egentligen ska tillfalla arbetsgivaren då det är de som betalar i slutändan om än via mig.

Detta är, precis som du skrev i ditt inlägg, mycket svårt att bevisa för skattemyndigheten men även för arbetsgivaren som egentligen enbart erhåller ett kvitto på utlägget.

Det blir ett litet moment 22 för min arbetsgivare som egentligen är bunden av avtalet med vår avtalade resebyrå, men när resebyrån inte kan ordna min resa så får jag lösa det med egna utlägg som i slutändan är bonusgrundande för mig som privatperson.

Att det inte är tillåtet inom det offentliga med egna utlägg är jag ytterst tveksam till, däremot kanske ni har ett sådant avtal med den aktuella resebyrån. Min myndighet har en egen avdelning som gör bokningar åt oss, så inget sånt tjafs. Däremot har de dille på att boka hotell "enligt avtal" vilket ibland ställer till det lite rent logistiskt och även blir dyrare i slutändan (pga tex taxiresor som tillkommer) så då bokar vi själva och får ut pengarna sen istället.

Jag råkat ibland ut för vid utlandsresor att vi måste boka och betala själva av olika anledningar, och sen lämna in kvittot (som min chef godkänner, HR betalar bara ut så länge kvittona stämmer med det som redovisats), och det kan även vara att man missat ett tåg, och vi kan inte göra resebeställningar utanför kontoret, och den måste även godkännas av en chef, utan då är det enklare att bara köra en biljett och skicka in kvittot.

Lokaltrafik befattar de sig inte med alls
Citera
2025-07-22, 23:32
Medlem
28-120s avatar
Jag gjorde mycket tjänsteresor förut men inte nu längre. Vi betalade alla resekostnader med kort (eget eller det som anvisades och betalades av företaget men som vi själva stod som ansvariga för). Pengarna fick man tillbaka när reseräkning skickades in.

Bonusen för hotellnätter registrerades på mitt privata medlemskort i hotellkedjan. Jag hade några olika i olika kedjor med ungefär samma villkor. Det var ingenting företaget kunde komma åt eller ens kunde veta att jag hade. Kortet var personligt så de kunde inte kräva att jag hade ett sådant. Ett tag hade jag så många frinätter att det blev svårt att göra av med alla. Jag antar att villkoren är ungefär desamma fortfarande.

Mitt företag ville egentligen att man skulle boka via resebyrå, men vem orkar göra det om du reser varje vecka och ofta till samma hotell. Man sade till någon i receptionen att jag kommer nästa vecka också och sedan var det löst, även om det egentligen var fullbokat.
Citera
2025-07-23, 00:28
Medlem
Bokar med företagets bokningsida men väljer alltid att betala på plats med eget kreditkort där jag tjänar poäng, hotellen har jag kopplat till privat medlemskap så jag får en win-win.

Snittar i utlägg varje månad mellan 8-15k beroende på hur mkt jag behöver ligga borta.
Citera
2025-07-23, 09:47
Medlem
soinivassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Scandics förändring gäller inte företagsavtal. Där ingår alltid frukost. (Skulle det vara tillval och företaget betalar blir det förmånsskattepliktigt så få skulle Scandic tappa alla företagskunder)

Stämmer det ?
Företaget jag brukade arbeta på drog jämnt av på traktamentet när man bode på Scandic eller liknande.
Även billigare ställen som bara har smörgås frukost..
Citera
2025-07-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soinivassen
Stämmer det ?
Företaget jag brukade arbeta på drog jämnt av på traktamentet när man bode på Scandic eller liknande.
Även billigare ställen som bara har smörgås frukost..

Ja, de ska dra av. Men om de betalat separat för det ska de utöver avdraget beskatta det som kostförmån.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in