2023-07-24, 18:26
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, strypning är ett oerhört plågsamt och utdraget förlopp för offret. Det resulterar oftast i livstidsstraff nu för tiden, just för att förloppet är utdraget och plågsamt. När kniv eller skjutvapen används hör man ofta bortförklaringar som att kniven bara råkade träffa hjärtat, eller det var inte meningen att skottet skulle gå av. Vid strypning måste GM var väldigt fokuserad och målinriktad för att lyckas. Det anses också att det finns tid för GM att behärska sig under dessa minuter strypningen pågår.

GM är helt enkelt i bästa fall likgiltig inför risken att offret dör en plågsam död. Tror man då som jag att M var delaktig, är det även logiskt att anta att båda tjejerna lider av nån empatistörning. Annars klarar man inte av det. Inte heller att leva med sig själv efteråt, utan att lätta sig hjärta.

Får bjärredvibbar när jag föreställer mig strypning och/eller kvävning av en kudde eller nåt. En pappa som tog livet av sin familj på detta sätt och sen hängde sig själv. Vilken kamp och vilken tid det måste ha varit.

Så även för Tove. Undrar om hon insåg att hon var på väg att dö? Jag tror faktiskt det men hoppas såklart att hon inte gjorde det. Om Hovrätten sänker Johannas livstidsstraff vore det helt fel. De vet en hel del om hennes psyke och vad hon är kapabel till.

Hon är en livsfarlig person.
Citera
2023-07-24, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Har tänkt mycket på detta. Maja måste ha sett något från mordet. Det är lite märkligt att Maja tycks vara räddare för Johannas eventuella hämnd än hon är för en livstidsdom. Bara det att kunna sitta tyst veckovis visar på att man är rätt kall och likgiltig som person. Men Maja är en gåta.

J hade sagt enligt M att J skulle ta livet av sig om hon hamnade i fängelse. Det vägde nog lite tyngre först än rädsla för hämnd tror jag. J ska också ha sagt att det skulle gå illa för de de båda om M sa något. Bindningen till J verkade stark. I förhör uppger J t ex att hon själv hade många vänner men att M bara hade henne och att hon alltid önskat det sammanhang som J hade. J nämner också
att M pratat en hel del om sin adoption. Hon hade troligen ganska bra koll på M och hennes svaga sidor och kanske rädsla att bli övergiven.

FL uppgav till SR att M berättade om dumpningen efter att de bytt taktik och istället för att pressa henne började de prata om M och hennes liv inkl relationen till J.

Jag tänkte på ett citat från en intervju med Göran Greider.
'Hjärnforskare säger att det centrum i hjärnan som reagerar på misshandel är samma som reagerar på social exkludering – det gör ont på samma ställe. I evolutionens början var den yttersta faran att bli lämnad ensam. Det sitter djupast i oss.'

Om M vet mer än hon säger men ändå väljer att hålla tyst så kan det ju bero på skam. Att hon kunnat agera annorlunda och då hade T levt. Men det vill hon inte erkänna för t ex sina troende adoptivföräldrar.

Detta är spekulationer.

J verkar trots sitt erkännande ha regelbunden kontakt med sin pappa då kriminalvården godkänt obevakade telefonsamtal mellan de.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-24 kl. 18:52.
Citera
2023-07-24, 18:47
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J hade sagt enligt M att J skulle ta livet av sig om hon hamnade i fängelse. Det vägde nog lite tyngre först än rädsla för hämnd tror jag. J ska också ha sagt att det skulle gå illa för de de båda om M sa något. Bindningen till J verkade stark. I förhör uppger J t ex att hon själv hade många vänner men att M bara hade henne och att hon alltid önskat det sammanhang som J hade. J nämner också
att M pratat en hel del om sin adoption. Hon hade troligen ganska bra koll på M och hennes svaga sidor och kanske rädsla att bli övergiven.

FL uppgav till SR att M berättade om dumpningen efter att de bytt taktik och istället för att pressa henne började de prata om M och hennes liv inkl relationen till J.

Jag tänkte på ett citat från en intervju med Göran Greider.
'Hjärnforskare säger att det centrum i hjärnan som reagerar på misshandel är samma som reagerar på social exkludering – det gör ont på samma ställe. I evolutionens början var den yttersta faran att bli lämnad ensam. Det sitter djupast i oss.'

Om M vet mer än hon säger men ändå väljer att hålla tyst så kan det ju bero på skam. Att hon kunnat agera annorlunda och då hade T levt. Men det vill hon inte erkänna för t ex sina troende adoptivföräldrar.

Detta är spekulationer.

Kan tänka mig att skam är en stark känsla inombords som Maja har. Skam finns i alla religioner om man bryter mot normerna. Jag själv som vuxit upp i en frireligiös familj har ändå sluppit det värsta. Jag minns att jag som barn kände att det var fel ibland att försöka skamma mig, så jag protesterade vilt.

Men skam fyller också en viktig funktion i vår samvaro med släkt och vänner. Även mot andra. Är man inte kapabel att skämmas om man har gjort någon illa medvetet - då är det givetvis en brist. Hos främst Johanna verkar den känslan inte finnas.

Däremot Maja undrar jag över. Hon tar inte kontakt med andra i häktet. Hon har fixat så att hon har fått ett städjobb. Hon hyr filmer som får henne att må relativt bra. Hon har gott om tid att reflektera i lugn och ro över vad som hände.

Men är hon delaktig, förutom dumpningen av Toves kropp?
Citera
2023-07-24, 18:59
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Kan tänka mig att skam är en stark känsla inombords som Maja har. Skam finns i alla religioner om man bryter mot normerna. Jag själv som vuxit upp i en frireligiös familj har ändå sluppit det värsta. Jag minns att jag som barn kände att det var fel ibland att försöka skamma mig, så jag protesterade vilt.

Men skam fyller också en viktig funktion i vår samvaro med släkt och vänner. Även mot andra. Är man inte kapabel att skämmas om man har gjort någon illa medvetet - då är det givetvis en brist. Hos främst Johanna verkar den känslan inte finnas.

Däremot Maja undrar jag över. Hon tar inte kontakt med andra i häktet. Hon har fixat så att hon har fått ett städjobb. Hon hyr filmer som får henne att må relativt bra. Hon har gott om tid att reflektera i lugn och ro över vad som hände.

Tänkvärt inlägg, tack!

Ja, efter det jag läst om Johanna i olika medier etc, så minns jag att Johanna ”straffat ut sig” ur de flesta gemenskaper, kompisgäng etc.

Undras om hon kan känna in ”jag gjorde fel” överhuvudtaget?

Undras om Johanna har några som helst samvetskval efter vad hon gjort emot Tove?
Citera
2023-07-24, 19:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
10 dödsryck. Då undrar man varför inte J flyttade på T eller höll fast benen medans hon ryckte och sparkade i väggen, så inte den nyfikna grannen på andra sidan väggen skulle höra.
J var ju fullt upptagen med att strypa T, men varför släppte inte M Ts händer och höll fast benen i stället, när de visste att någon stod utanför dörren och kunde höra?
Citera
2023-07-24, 20:06
Medlem
sybels avatar
Citat:
Detta tjatande från Sangborn om kräkning! Det fanns lite kräks i Toves mun men inte i lungorna, bronkioler eller alveoler. Luftrörsträdet.

Sen borde det inte spela någon roll, Johanna har mördat Tove. Utan en strypande Johanna på bröst och mage hade Tove överlevt attacken,

Punkt.
Jo, sunt förnuft och logik säger det, men juridiken spelar efter egna regler.
Det återstår att se hur väl Sangborns professor kan lyckas så tvivel och hur HR bedömer det.
Citera
2023-07-24, 20:20
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tänker på om M sett Ts ansikte i dödsögonblicket och om hon sett det J beskrivit om tungan som åkt ut och in på något märkligt sätt.

Eftersom hon reagerat så starkt på när T släpats i gruset tänker jag att hon troligtvis även skulle reagera starkt på att se Ts ansikte. Hon ville inte se det när T skulle bäras ner.

Edit: J bekräftade att M inte ville se Ts ansikte då hon skulle bäras ner, vilket även det pekar på att M inte såg henne tidigare heller, tycker jag.

Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med. Och det där med tungan tror jag JJ sett i någon film.
Du har ju rätt i att M ville inte se TT ansikte (jag tror på den uppgiften) men att se någon dö är en sak men sen vill hon säkert inte sitta o titta på en död människa och därför reagerar hon på det.
Men det är bara vad jag tror
Citera
2023-07-24, 20:58
Medlem
Citat:

En person som har psykopatiska drag känner ju oftast inte skam. Så det kan ju stämma in på J. Tänkte t ex på Madsen i Danmark som i efterhand nästan verkade stolt över det han gjorde mot Kim Wall.

Häktespersonalen gav M städuppgifter för att hon skulle komma ut mer. De tyckte kanske att hon var för mycket ensam. Jag är osäker på om det är arbetsplikt i häktet eller om M hade kunnat tacka nej.

Kortsiktigt kan nog en fängelsevistelse upplevas lättare för J som är mer social och kanske känner hon en tillfredsställelse över att T är borta men långsiktigt kan hon nog bli uttråkad och behöva lite spänning/drama. Vi får se om det kommer att fortsätta uppstå intriger/konflikter runt henne.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-24 kl. 21:04.
Citera
2023-07-24, 21:05
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Tänkvärt inlägg, tack!

Ja, efter det jag läst om Johanna i olika medier etc, så minns jag att Johanna ”straffat ut sig” ur de flesta gemenskaper, kompisgäng etc.

Undras om hon kan känna in ”jag gjorde fel” överhuvudtaget?

Undras om Johanna har några som helst samvetskval efter vad hon gjort emot Tove?

Nej. Tror inte alls att hon har samvetskval. Men hon är förbannad över att hon åkte fast. I häktesmiljön verkar hon ju varit i sitt esse. Hoppas hon till slut hamnar tillsammans med sin namne. Möller :-)

Maja har nog mer att berätta om andra saker som ger än ännu bättre bild av både henne själv och Johanna. Men vad hon döljer, det vet vi inte.
Citera
2023-07-24, 21:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
J var ju fullt upptagen med att strypa T, men varför släppte inte M Ts händer och höll fast benen i stället, när de visste att någon stod utanför dörren och kunde höra?

Tror du på fullt allvar att M och J hann tänka på att hon sparkar i väggen och att grannen råkade stå utanför? De hade full show med att strypa T
Citera
2023-07-24, 21:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Jag förstår hur du tänker men jag håller inte med. Och det där med tungan tror jag JJ sett i någon film.
Du har ju rätt i att M ville inte se TT ansikte (jag tror på den uppgiften) men att se någon dö är en sak men sen vill hon säkert inte sitta o titta på en död människa och därför reagerar hon på det.
Men det är bara vad jag tror
Om man inte alls är förberedd, vilket jag inte tror att M var, kan det upplevas fruktansvärt ångestladdat att se någon avlida och jag tror att M var ganska vek innerst inne. Enligt hennes pappa ville hon inte ens titta på våldsfilmer.

Den snart smått legendariska plastsäcken över Ts huvud, skulle kunna öppna en möjlighet.

Tungrörelser eller ej. J var helt inställd på att T skulle dö. Det var hennes mål, så för hennes del tror jag att hon kände större tillfredsställelse än obehag.
Citera
2023-07-24, 21:13
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Tror du på fullt allvar att M och J hann tänka på att hon sparkar i väggen och att grannen råkade stå utanför? De hade full show med att strypa T
Följ inlägget bakåt och se vad jag kommenterade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in