2023-07-24, 13:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Så om jag tolkar dig rätt, tror du inte att denna mikroblödning i sig kan orsakat medvetandesänkning, just för att blödningen var så sparsam? Men att hon ändå kan fått en hjärnskakning som inte gick att upptäcka?

Om det är så att hon fått en hjärnskakning så borde den väl knappast varit så kraftfull så den orsakat medvetslöshet som krävs för att ett strypoffer inte ska kunna göra motstånd?

En lättare hjärnskakning som det eventuellt kan handla om här, ger väl snarare yrsel och illamående?

Jag tänker att det kan vara en kombination, då en smäll på huvudet ändå är bevisad, och att rättsläkaren faktiskt skriver:

A 149/101
"Angående skadorna och den sammantagna skadebilden"

"Skadorna på huvudet har i sig inte varit dödliga. Det kan inte uteslutas att de gett upphov till viss medvetandepåverkan."
Citera
2023-07-24, 14:35
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Roligt hur semiten försöker dölja sin judiska identitet nu den som hon varit så stolt över förut

Trots att det påpekats flera gånger i tråden av olika skribenter att jude blir man bara genom att bli född av en judisk mamma, så begriper du ändå inte det. JJs mamma är pursvensk.

Det är JJs pappa som är jude, vad nu det har med fallet att göra.
Citera
2023-07-24, 15:10
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Lugnt, för 3 år sen hade jag inte ens en aning om vad Dopamin var.

Men On topic så ledde mitt googlande idag till denna forkning om psykopater och sociopater om det kommer visa sig att Johanna är en, han undersöker hjärnan hos mördare och våldtäcktsmän.
Lite underhållande var den med..

https://www.expressen.se/halsoliv/pyskopatforskarens-gruvliga-upptackt/

Hehe.
Har sett en youtube-video med Fallon där han berättar det och visar röntgenbild på sitt "orbitala cortex" att han liksom alla psykopater har ett tomrum där känslolivet vanligtvis sitter... :-)
Citera
2023-07-24, 15:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Fast under samma rubrik så beskriver hon flera andra skador som uppkommit i livet eller nära anslutning till den, som t.ex. sårskadan i ryggen, ögonskadan och sårskadan höger bak i huvudet.
En kvalificerad gissning är att hon gjort bedömningen att de påverkat T i hög grad, även om de inte varit dödliga.
Citera
2023-07-24, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
En kvalificerad gissning är att hon gjort bedömningen att de påverkat T i hög grad, även om de inte varit dödliga.

Varför uttrycker hon då inte att hon gör bedömningen att dom påverkat henne i hög grad? Varför nämns knappt denna skada under hela rättegången?

Reviw skriver Det var dessa mjukdelsblödningar som CS hänvisade till när hon frågade om T kan ha fått en lindrigare hjärnskakning, varpå RL svarar jakande

Vanliga symptom vid lindrig hjärnskakning är. https://www.nllplus.se/publika/ns/berhc/ALK-dokument/Akutsjukv%C3%A5rd/Lindrig%20commotio,%20patientinfo.pdf
 Lättare/måttlig huvudvärk
 Yrsel
 Lättare minnesproblem
 Koncentrationssvårigheter
 Enstaka kräkningar
 Sömnsvårigheter
 Lättirriterat
 Lätt ljud och ljuskänslighet
 Illamående
 Trötthet

Dessa mikroblödningar som beskrivs som ytterst sparsamma traumatiska betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna ska alltså ha gjort henne oförmögen att göra motstånd? Eller iaf till den grad att J själv ska kunnat inkapacitera henne utan att använda sina händer?

Fram tills för några dagar sedan gick jag i tron att denna skada kan ha påverkat hennes medvetandegrad i viss mån. Men ju mer jag läst på så förstår jag att detta är en pytteliten blödning som varken åklagare eller försvarare gjort en grej av. Att RL inte kan utesluta en viss medvetandepåverkan är hon ju tvungen att skriva eftersom skadan finns där.
Citera
2023-07-24, 16:01
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Varför tog Johanna med sig Toves mobil till donken?

Svaret är extremt enkelt.

Men jag kan inte påminna mig att jag sett det tas upp i tråden.

Johanna lämnade Maja ensam kvar i lägenheten. Någonstans där fanns också Toves döda kropp.

Ponera att Albin hade ringt till Tove under tiden Johanna är på donken, och Toves mobil är kvar i lägenheten.

Då hade Maja sannolikt hört telefonen ringa. Då hade hon troligen gått upp och letat reda på den. Kanske hade hon svarat.

Hade Maja varit med på mordet, då kunde hon och Johanna gjort upp om hur det skulle hanteras.

Men om Maja inte var med på mordet. Då hade det avslöjat Johanna och Johanna hade haft noll kontroll på va som skett därefter. Ponera att Maja hittat den döda Tove med Albin i telefon.

Johanna är ett kontrollfreak, självklart tog hon med Toves telefon för att ha kontroll på situationen.

Ett alternativ kunde så klart ha varit att stänga av telefonen, och det hade varit ett alternativ även om hon tog den med sig. Hade hon gjort det, då hade det nog dröjt längre innan Johanna och Maja blivit häktade, tror jag. För jag är övertygad om att Toves telefons tur till donken var en helt avgörande pusselbit för polisen i det skedet.

Att Johanna tog med Toves telefon, är ännu ett tecken på att Maja var ovetandes om vad som skett. Det var för att dölja mordet för Maja, som Johanna behövde ta med sig telefonen. Att hon tog med telefonen visar också på en hög sinnesnärvaro.

Men på ungefär samma vis som Sybel noterade om "övriga" skador på Tove, så är det ur ett juridiskt perspektiv mindre intressant varför Johanna tog med sig Toves mobil. Majas skuld är inte bevisad och Maja behöver inte bevisa sin oskuld.

Men för oss här i tråden kan det ändå vara en intressant notering.

Finns väl bara 2 tänkbara anledningar till att Johanna tog med sig Toves mobil:
1) För att kasta den i närheten när ingen såg att hon kastade något. Men det var visst en hel del folk där, så det blev väl svårt. Annars kunde hon ju lagt den på donkentoaletten. Som om Tove hade glömt den där när "hon stack vid tretiden från lägenheten"..

2) Eller så gjorde Johanna bara ett av alla sina övriga fatala misstag.
Citera
2023-07-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hehe.
Har sett en youtube-video med Fallon där han berättar det och visar röntgenbild på sitt "orbitala cortex" att han liksom alla psykopater har ett tomrum där känslolivet vanligtvis sitter... :-)

Det var verkligen intressant att läsa den artikeln! Kanske J har drag av den karismatiske psykopaten? En charmfull lögnare med munväder?

Citat från artikeln
'Charmfulla lögnare
Utnyttjar sin förmåga till att manipulera andra till sin egen fördel.
Munväder
Har förmågan att övertyga andra till att lämna över allt de äger och har, till och med sina liv.'

Det framgår också att människor med psykopatisk läggning kan spegla och visa känslor men saknar förmåga att känna inombords. Dessutom reagerar de inte heller är sårbara för rädsla, skam och stress son 'normala' människor.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-24 kl. 16:53.
Citera
2023-07-24, 16:11
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Varför uttrycker hon då inte att hon gör bedömningen att dom påverkat henne i hög grad? Varför nämns knappt denna skada under hela rättegången?

Reviw skriver Det var dessa mjukdelsblödningar som CS hänvisade till när hon frågade om T kan ha fått en lindrigare hjärnskakning, varpå RL svarar jakande

Vanliga symptom vid lindrig hjärnskakning är. https://www.nllplus.se/publika/ns/berhc/ALK-dokument/Akutsjukv%C3%A5rd/Lindrig%20commotio,%20patientinfo.pdf
 Lättare/måttlig huvudvärk
 Yrsel
 Lättare minnesproblem
 Koncentrationssvårigheter
 Enstaka kräkningar
 Sömnsvårigheter
 Lättirriterat
 Lätt ljud och ljuskänslighet
 Illamående
 Trötthet

Dessa mikroblödningar som beskrivs som ytterst sparsamma traumatiska betingade blödningar mellan de mjuka hjärnhinnorna ska alltså ha gjort henne oförmögen att göra motstånd? Eller iaf till den grad att J själv ska kunnat inkapacitera henne utan att använda sina händer?

Fram tills för några dagar sedan gick jag i tron att denna skada kan ha påverkat hennes medvetandegrad i viss mån. Men ju mer jag läst på så förstår jag att detta är en pytteliten blödning som varken åklagare eller försvarare gjort en grej av. Att RL inte kan utesluta en viss medvetandepåverkan är hon ju tvungen att skriva eftersom skadan finns där.

Det är inte rättsläkaren som skall ifrågasättas varför detta inte framkommer i större detalj. Det är åklagaren och försvararna.

Ur åklagarens perspektiv så behöver han inte mer ifrån rättsläkaren än vad han har fått. Tvärtom så är "risken" för honom att vidare detaljerad information från åklagaren gör det mer troligt att Johanna utfört dådet själv. Därför frågar han inte mer.

Den som borde ha grävt mer i detta är, var, Svegfors. Men han var ju en död fisk redan från början, som inte tycktes ha något engagemang alls i att försvara sin klient. Så gick det ju som det gjorde också, för stackars Maja. Nu får vi hoppas att Gillberg gör sitt jobb som man kan förvänta sig av en riktig försvarsadvokat.

Vad gäller skadan med mjukdelsblödningarna så är det inte den skadan i sig, som Nötknäpparen redan med all önskvärd tydlighet förklarat, som orskar hjärnskakning, utan det är våldet mot huvudet. Det våldet kan utöver mjukdelsblödningen också ha orsakat hjärnskakning. Mjukdelsblödningen är en sådan skada som visar att våldet mot huvudet varit så pass kraftigt att det kan ha orsakat en medvetandepåverkan, eventuellt alltså då också en hjärnskakning, kanske till och med med en kortare medvetslöshet som följd.
Citera
2023-07-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det är möjligt att hon var, oavsett är det inte intressant för fem öre i detta, eller andra liknande fall.

Tycka och tro kan vi göra efter behag. Skuldfrågan skall bevisas bara, en inte så liten detalj.

Det är intressant det kallas indiciekedja. Vi får se vad domen blir.
Citera
2023-07-24, 16:31
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Påse över huvudet ser jag som ett alternativ. Men att det handlade om ett prank tror jag inte. Min övertygelse är att både J och M planerade ett allvarligt överfall i lägenheten. Kanske inte mord, men ju längre tid överfallet pågick och paniken som uppstod när grannen ringde på, kan fått J att känna att det inte fanns någon återvändo.

Påse är ett tänkbart alternativ om mördaren inte vill bli riven. Dessutom är det satan så grymt att bara påsen i sig kan bli ett mordvapen. Både påse och strypning?

Vilket fruktansvärt sätt för Tova att dö. Med eller utan påse.
Citera
2023-07-24, 16:37
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Eftersom endast skadorna på halsen har betydelse för dödsorsaken finns ingen anledning att fördjupa sig ytterligare i övriga skador.
Svårare än så är det nog inte.
Äntligen är vi överens.
Huvudskadorna har inget med dödsorsaken att göra, det som bör diskuteras är om Tove avled utav strypning eller aspiration (ordet ogillar jag då CS tjatat sönder rättegången med just detta, pg.a den Preliminära rapporten)
Citera
2023-07-24, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Påse är ett tänkbart alternativ om mördaren inte vill bli riven. Dessutom är det satan så grymt att bara påsen i sig kan bli ett mordvapen. Både påse och strypning?

Vilket fruktansvärt sätt för Tova att dö. Med eller utan påse.

Ja, strypning är ett oerhört plågsamt och utdraget förlopp för offret. Det resulterar oftast i livstidsstraff nu för tiden, just för att förloppet är utdraget och plågsamt. När kniv eller skjutvapen används hör man ofta bortförklaringar som att kniven bara råkade träffa hjärtat, eller det var inte meningen att skottet skulle gå av. Vid strypning måste GM var väldigt fokuserad och målinriktad för att lyckas. Det anses också att det finns tid för GM att behärska sig under dessa minuter strypningen pågår.

GM är helt enkelt i bästa fall likgiltig inför risken att offret dör en plågsam död. Tror man då som jag att M var delaktig, är det även logiskt att anta att båda tjejerna lider av nån empatistörning. Annars klarar man inte av det. Inte heller att leva med sig själv efteråt, utan att lätta sig hjärta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in