2023-07-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Roligt hur semiten försöker dölja sin judiska identitet nu den som hon varit så stolt över förut

Hah.. Johanna Jansson legion skjuter ut ~avund-7-ka~:
https://www.youtube.com/watch?v=-HmWDdmTAE8 (Starkiller Base Firing)
Citera
2023-07-24, 10:57
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Skönt att höra att medicinerna fungerar bra för dig.
Kan de fungera sämre för vissa och bättre för andra? Inte konstigt att somliga ratar sin medicin om personen bara mår sämre av den.
Men vad för medicin får Maja tro? Hon har väl bl.a nåt som heter Seratralin (kan ha fel). Sen även något ångestdämpande.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Sertralin är ångestdämpande, jag har testat all ångestdämpande innan jag fick diagnos o inget hjälpte. För mig är det bara ADHD medicin som hjälpt.
Däremot får jag venlafaxin (också ångestdämpande) ihop med Elvansen för de säger att man kan bli deprimerad av själva adhd medicinen med.

Har Maja bara ätit sertralin så har den troligen inte hjälpt mycket, jag har glömt om det stått något att hon äter ADHD edicin.0000000000000000000000000000000000000000000 00000000000000000000000

edit : min ena kanin ville säga sitt tydligen, men om Maja inte äter "rätt" medicin som jag kallar det så är det synd för det kanske hade kunnat hjälpa henne att inte hamna i svåra situationer.
Senast redigerad av Mercede 2023-07-24 kl. 11:00.
Citera
2023-07-24, 11:06
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag förstår vad du menar. Men jag delar inte uppfattningen att det skulle vara praktiskt ogenomförbart för M att hålla i T s händer om hon satt vid sidan. Själv tror jag hon satt bakom T s huvud. Men jag ser många möjliga alternativa positioner. Det är ju bara badrummets storlek och deras positioner som begränsar dom olika alternativen. Vi vet inte ens vilken position T låg i till att börja med.

Håller man i någons handled tror jag inte det behöver ge mjukdelsskador. Det är nog snarare huden som sträcks. Testa själv att håll runt din handled och dra i armen. Behöver inte trycka särskilt hårt för att hålla fast greppet.
Fast om någon som blir strypt försöker ta sig loss ur ett grepp så borde ju Tove använt all sin styrka hon har. Och då borde de ju visa i alla fall nån slags skada?

Det blir ju lite som att säga att Maja måste varit med för att Johanna ej har värjningsskador.
Om Maja var med så måste ju Tove haft skador runt handlederna.
Citera
2023-07-24, 11:12
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Du utgår från att mordet var planerat. Du kan tro men du vet ingenting. Ingen vet.

Min tro är att det skedde i stundens hetta. Johanna blir okontrollerat rasande och stryper helt på egen hand Tove i hastigt mod. Med oresonligt hat i bakgrunden.

Ville Johanna mörda Tove, vilket hon har sagt sig vilja, hade bättre tillfälle varit att föredra. För guds skull döda eller mörda aldrig hemma om du vill komma undan med det.

Maja var på fel plats vid fel tillfälle. Stackars lilla naiva dominerade Maja.

Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Hah hoppas du inte har sex på kommando.. någon tanke och planering fanns väl ?
Hatsångerna.

Sannolikt är häst-plåstret vid 7års åldern det som slutade fungera som kompensation för hennes primära problem. Hon vill men vet inte varför.. rå som en röd gris avund för vad andra har men inte hon.
Vad blues menar är att mordet hände där och då i stundens hetta, så som även jag tror i ett svar jag gav.
Men ett som är säkert, det hade hänt förr eller senare, frågan är hur, och hur många fler som hade fått dö.
Trots det hemska får man vara glad att hon inte får fortsätta sina hämnplaner, För Tove hade absolut inte varit den sista hon ville hämna på genom mord.
Citera
2023-07-24, 11:15
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Adressändring: 2023-06-19
Johanna Tova Wilma Jansson (note: inte längre Leshem)
intressant, undra om det är pappan som inte velat ha sitt efternamn förknippat med henne? Det vore ju helt underbart i så fall, ratad av sin älskade pappa.
Citera
2023-07-24, 11:15
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
hade aldrig ens hört talas om serotonin heh men googlade och det kunde också vara lägre tydligen, men dopamin är det som läkare och psykologer pratat med mig om och som nämns oftast i studier tex.

Hittade detta på RJL vad medicineringen hjälper för, så verkar som att vi har brist på Dopamin, Noradrenalin och Serotonin:

"Läkemedelsbehandling vid neuropsykiatriska tillstånd bygger på farmaka som främst påverkar dopamin-, noradrenalin- och serotoninsystemet. Genom att öka tillgängligheten av dopamin (DA) och noradrenalin (NA) kan t.ex. uppmärksamheten förbättras, genom att öka tillgängligheten av serotonin (5-HT) minskas tvångsimpulserna"

https://folkhalsaochsjukvard.rjl.se/dokument/evo/dcfd1466-c31a-445a-a3c4-8f25f805bad1?pageId=104115
Tack!
Jag kan konstatera att det växer lite mossa på mina kunskaper och att jag är dåligt uppdaterad.
Citera
2023-07-24, 11:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
I sammanfattningen och tolkning av fynden i rapporten definierar hon inte om mjukdelsblödningar i bakhuvudet uppkom i livet eller inte. Och det troligen för att det inte går att avgöra. Det skulle betyda att den kan ha uppkommit under tumultet i badrummet eller under dumpningen.
Eftersom endast skadorna på halsen har betydelse för dödsorsaken finns ingen anledning att fördjupa sig ytterligare i övriga skador.
Svårare än så är det nog inte.
Citera
2023-07-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Precis, det är sk traumatisk subarachnoidalblödning det handlar om, dvs en blödning mellan de två innersta hjärnhinnorna, viket inte är lika vanligt som subduralblödning (som är mellan den yttersta hårda hjärnhinnan och den mellersta), vilken ter sig på annat sätt.

Ytterst är den hårda hjärnhinnan (dura mater), sedan kommer en tunn hjärnhinna som heter arachnoidea eller spindelväshinnan, och sist kommer pia mater som kallas den mjuka hjärnhinnan och som följer hjärnans alla vindlingar.

Mellan de två innersta hjärnhinorna cirkulerar också cerbrospinalvätskan (hjärn- ryggmärgsvätska), och det finns även hjärnans stora artärer och nervtrådar som binder ihop dom med varandra. Det är där Tove har en microblödning.

https://www.flashback.org/sp84518406

Från läkartidiningen:

"Blödningsutbredningen vid traumatisk subaraknoidalblödning skiljer sig från spontan subaraknoidalblödning och sker vanligen mera ytligt längs hjärnans hemisfärer. Subaraknoidalblödning orsakas av själva traumat, och annan blödningskälla brukar saknas, varför ingen vidare utredning är indicerad."

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/medicinens-abc/2019/01/aneurysmal-subaraknoidalblodning/#:~:text=Bl%C3%B6dningsutbredningen%20vid%20trauma tisk%20subaraknoidalbl%C3%B6dning%20skiljer,ingen% 20vidare%20utredning%20%C3%A4r%20indicerad.

Nu var det i Toves fall en microblödning, och inte på det sätt som sker med ett aneurysm som spricker, där blödningen blir omfattande och man får en plötslig fruktansvärd huvudvärk. Man får en stroke och man kan till och med dö av det.

Men, nu behöver en medvetenadesänkning inte enbart bero på denna blödning, utan pga av den smäll som orsakat blödningen, dvs av hjränskakningen. Man kan alltså få en medvetande sänkning utan skallfraktur och utan detetekterbara skaor på hjärnan (eller det är ju det som är hjärnskakning, vid skada är det inte längre hjärnskakning man pratar om)

https://www.flashback.org/p85144345#p85144345

Från hjärnskakningsguiden:

"En hjärnskakning avspeglar främst en funktionell snarare än en strukturell skada varför radiologiska undersökningar oftast inte visar något."
//
"En hjärnskakning kan, men behöver inte, innebära medvetandeförlust. Symptomen kan uppträda efter olika lång tid och ibland kan det ta minuter till timmar innan personen får sina första symptom. Det medför att det kan vara svårt att avgöra om en hjärnskakning har skett eller inte. "
//
"En hjärnskakning kan som tidigare nämnt uppstå både vid direkt och indirekt våld. Hjärnan kan skadas utan en direkt smäll mot huvudet. Vad som ger upphov till hjärnskakning är nämligen en kraftig rörelse av huvudet i form av en acceleration eller inbromsning av hjärnan, vilket får hjärnan att skaka runt som en geléklump. Hjärnans snabba rörelse medför att hjärncellerna sträcks ut. Detta ger upphov till en kaskad av cellulära händelser i hjärnan som innefattar bland annat frisättning av signalämnen, läckage av joner genom hjärncellernas cellmembran och övergående skador på hjärncellerna.
"

Jag håller fast vid min tidigare spekulation att jag tror att Tove absolut kan ha fått en påverkan på medvetandet, och därmed fått problem men att hinna försvara sig innan Johanna tog strypgreppet, som kom väldigt snabbt och mycket bestämt.

Så om jag tolkar dig rätt, tror du inte att denna mikroblödning i sig kan orsakat medvetandesänkning, just för att blödningen var så sparsam? Men att hon ändå kan fått en hjärnskakning som inte gick att upptäcka?

Om det är så att hon fått en hjärnskakning så borde den väl knappast varit så kraftfull så den orsakat medvetslöshet som krävs för att ett strypoffer inte ska kunna göra motstånd?

En lättare hjärnskakning som det eventuellt kan handla om här, ger väl snarare yrsel och illamående?
Citera
2023-07-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ja, jag förstår vad du menar. Men jag delar inte uppfattningen att det skulle vara praktiskt ogenomförbart för M att hålla i T s händer om hon satt vid sidan. Själv tror jag hon satt bakom T s huvud. Men jag ser många möjliga alternativa positioner. Det är ju bara badrummets storlek och deras positioner som begränsar dom olika alternativen. Vi vet inte ens vilken position T låg i till att börja med.

Håller man i någons handled tror jag inte det behöver ge mjukdelsskador. Det är nog snarare huden som sträcks. Testa själv att håll runt din handled och dra i armen. Behöver inte trycka särskilt hårt för att hålla fast greppet.

Nu var inte det här inlägget till mig, men svarar ändå.

Min tro är att TT gick på toa innan hon skulle gå hem.

JJ/MH satt i köket och kanske kom på något som kanske från början skulle vara ett "prank". Rullen med soppåsar låg där och de kom på att vi sätter en över TT.s huvud.
När TT skulle gå ut från toa höll de för dörren, TT klämde sin hand. Plasten kom på över TT.s huvud, JJ fällde, TT försökte få sig loss och säger "vad håller NI på med". De hjälpes då åt med att få ner TT på golvet.

MH behöver inte ha haft tag i TTs båda händer/armar för att dessa blåmärken/skador ska uppstå.
TT ramlar, tar emot sig i fallet med en armbåge. MH håller i en arm, den andra försöker TT ta sig loss med, spjärnar mot golvet för sitt liv och där uppstår de skadorna.
Citera
2023-07-24, 11:28
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tack!
Jag kan konstatera att det växer lite mossa på mina kunskaper och att jag är dåligt uppdaterad.
Lugnt, för 3 år sen hade jag inte ens en aning om vad Dopamin var.

Men On topic så ledde mitt googlande idag till denna forkning om psykopater och sociopater om det kommer visa sig att Johanna är en, han undersöker hjärnan hos mördare och våldtäcktsmän.
Lite underhållande var den med..

Citat:
"Det är en vetenskaplig princip vid många studier att forskaren eller forskarna inte ska påverkas genom att veta vem som är patienten eller vem som har fått en verkningsfull medicin eller vem som fått placebo.

Men just den här scannade bilden fick Fallon att rusa upp ur stolen. Den visade nämligen upp samma mönster i hjärnan som han hittat hos sina mördare.

Fallons upprördes av upptäckten. Till sina kolleger utropade han:
"Det är troligen en psykopat…någon som skulle kunna vara en fara för samhället.”

Det var bara ett problem. Bilden föreställde hans egen hjärna."

https://www.expressen.se/halsoliv/pyskopatforskarens-gruvliga-upptackt/
Citera
2023-07-24, 11:32
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Citat:
Adressändring: 2023-06-19
Johanna Tova Wilma Jansson (note: inte längre Leshem)

TFI. Varför är då JJ skriven i Halmstad? Trodde hon bodde i Vetlanda och satt fängslad i Jönköpings län
Citera
2023-07-24, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Fast om någon som blir strypt försöker ta sig loss ur ett grepp så borde ju Tove använt all sin styrka hon har. Och då borde de ju visa i alla fall nån slags skada?

Det blir ju lite som att säga att Maja måste varit med för att Johanna ej har värjningsskador.
Om Maja var med så måste ju Tove haft skador runt handlederna.

Har hon inte varit medvetslös så är det enda rimliga att hon använt all sin styrka för att kämpa och ta sig loss. Är det två personer som angriper henne genom att en håller fast och en stryper så minskar givetvis Toves möjlighet för att orsaka dom någon skada. Att en person lyckas strypa ett medvetet offer framifrån med sina händer utan att offret orsakar en enda skada är i princip omöjligt. Jag vet inte ens om det någonsin hänt.

Vilka skador måste uppstå för att Maja håller i T s händer eller handled? Det finns knappt några mjukdelar där och kroppen var så sargad efter eldandet och tiden i skogen, så delar av kroppen gick inte att undersöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in