2023-07-23, 18:11
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Varför tror du att svenskar är så lojala? Var kommer det ifrån?

För att Sverige är svenskarnas land. Därför är sannolikheten högre att finna försvarsvilliga hos svenskar än hos våra utländska gäster.
Citera
2023-07-23, 18:15
Medlem
Jag tror att det ligger mycket av deras föräldrars (eller egna?) minnen och upplevelser i det här. Med det sagt, de av mina vänner med invandrarbakgrund som gjort lumpen menar alla att det var ovärdeligt för deras framtida nätverk och varit extremt positivt för deras karriärer och arbetsliv efteråt. Det borde i ännu högre grad gälla de som vuxit upp i områden med begränsningar vad gäller umgänge? Lite som för folk från byhålor.
Citera
2023-07-23, 18:26
Medlem
DinKurdias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
För att Sverige är svenskarnas land. Därför är sannolikheten högre att finna försvarsvilliga hos svenskar än hos våra utländska gäster.

Det tror jag inte. Annars hade man inte gjort en Nato-ansökan. 🤔
Citera
2023-07-23, 20:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tycker inte att det är jättekonstigt.

Det här är något som följer med automatik när man gör ett samhälle mindre och mindre homogent. Alltfler människor känner att de saknar samhörighet eller känner tillit till sina medmänniskor. Det gäller inte bara invandrare. Jag tror detta gäller konservativa människor på högerkanten också i minst lika höga grad.

Man känner att det är någon annans strid helt enkelt. Uttrycket för Kung och Fosterland blir alltmer urvattnat.
Citera
2023-07-24, 01:25
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Jag känner att Sverige har förändrats och den förändringen omfattar också iidealen. Jag tror inte att den här nya generationen ”svenskar” gör ett skit för Sverige. Det som återstår är invandrare som i princip utgör arbetarklassen i Sverige. De är inga gäster, de bor här permanent och har avlat halvblod och grejer. Men för att mobilisera till ett krig kommer det att krävas villiga att kriga för Sverige.
Varför ska man göra det? Varför ska man inte slåss på fiendens sida så Sverige faller i sin nuvaranda regeringsform? Det ger utlänningar mer än att försvara en regering som har en arbetsmarknad av foodora folk (slavarbete på moppe) och rasism.
Citera
2023-07-24, 09:12
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag känner att Sverige har förändrats och den förändringen omfattar också iidealen. Jag tror inte att den här nya generationen ”svenskar” gör ett skit för Sverige. Det som återstår är invandrare som i princip utgör arbetarklassen i Sverige. De är inga gäster, de bor här permanent och har avlat halvblod och grejer. Men för att mobilisera till ett krig kommer det att krävas villiga att kriga för Sverige.
Varför ska man göra det? Varför ska man inte slåss på fiendens sida så Sverige faller i sin nuvaranda regeringsform? Det ger utlänningar mer än att försvara en regering som har en arbetsmarknad av foodora folk (slavarbete på moppe) och rasism.

Varför skulle invandrare göra något för Sverige, de har ju inte ens kämpat för sina hemländer? Vad får dig att tro att den invandrade arbetarklassen skulle klara av att ligga ute i fält i flera månader, under vintertid? Det tvivlar jag på.

Jo de är gäster här. Sverige är svenskarnas land precis som Iran är iraniernas land. Halvblod med utländsk pappa hör till dennes folk, halvblod med svensk pappa är svensk.

Så du vill slåss på Rysslands sida? Om du tycker att svenskar är rasister så är de inget emot vad ryssar är. Ryssar är nästan lika rasistiska som MENA-folk.
Citera
2023-07-24, 09:17
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Varför skulle invandrare göra något för Sverige, de har ju inte ens kämpat för sina hemländer? Vad får dig att tro att den invandrade arbetarklassen skulle klara av att ligga ute i fält i flera månader, under vintertid? Det tvivlar jag på.
.
Sverige är väldigt blandat idag och att vi med värnplikt skulle låta just invandrare slippa undan .är fel.
Försvaret får helt förhålla sig till det faktum att yngre idag både bruna och vita ofta är skörare från start än förr. Lägg på ett par månaders tid på utbildningen så löser det sig ändå
Citera
2023-07-24, 09:27
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Sverige är väldigt blandat idag och att vi med värnplikt skulle låta just invandrare slippa undan .är fel.
Försvaret får helt förhålla sig till det faktum att yngre idag både bruna och vita ofta är skörare från start än förr. Lägg på ett par månaders tid på utbildningen så löser det sig ändå

Värnplikten är inte obligatorisk som den var förr, utan frivillig. Därför faller det sig bäst att de som har intresse av att försvara landet genomför militärutbildning och de som inte har det låter bli.
Citera
2023-07-24, 09:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Tror inte man kan bygga krigsmakt på någon nationslojalitet längre. Antingen är soldaterna bundna av värnplikt eller frivilliga med förmåner och tidsbundna kontrakt.

Av ditt användarnamn att döma, är ni av judisk börd?

Israel är ju ett praktexempel på där rastillhörigheten avgör vem som gör värnplikt. Judar är alla oavsett kön tvungna att genomföra värnplikten, palestinier får inte genom det.
Citera
2023-07-24, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKurdia
Det tror jag inte. Annars hade man inte gjort en Nato-ansökan. 🤔

Applicerar du samma bristfälliga logik på Finlands NATO-ansökan och försvarsvilja? Vad tror du ett NATO-medlemskap innebär för Sverige?

Det är ju redan bevisat att svenskar har större försvarsvilja än utomnordiska invandrare, så vad i allsin dar gaggar du om?
Senast redigerad av handelschon 2023-07-24 kl. 09:51.
Citera
2023-07-24, 09:45
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Värnplikten är inte obligatorisk som den var förr, utan frivillig. Därför faller det sig bäst att de som har intresse av att försvara landet genomför militärutbildning och de som inte har det låter bli.
En plikt är aldrig frivillig. Försvaret gnäller ibland över det begränsade materialet de får som rekryter, och önskar de ännu fler utbildade måste de mer aktivt tvinga in folk igen. Lämpligen då med lotten som hjälp.
Citera
2023-07-24, 09:49
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
En plikt är aldrig frivillig. Försvaret gnäller ibland över det begränsade materialet de får som rekryter, och önskar de ännu fler utbildade måste de mer aktivt tvinga in folk igen. Lämpligen då med lotten som hjälp.

Värnplikten är de facto frivillig idag. 2022 gjorde endast 5500 värnplikt, när värnplikten var obligatorisk så gjorde 40000-50000 värnpliktsutbildningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in