2023-07-22, 20:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Tack, du verkar alltså inte förstå överhuvudtaget varför det är poänglöst att presentera din graf med startpunkt på ca 0.

Det är alltså du och inte någon annan som har svårt att förstå sig på logaritmer.
Du fattar verkligen ingenting...

Vi provar så här då. Här har du samma graf fast med start 3 år senare (varför man nu inte får starta från...starten??).

http://www.bilddump.se/bilder/20230722203740-213.114.130.151.png

Nöjd?
Citera
2023-07-22, 20:39
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att grafen är felaktig. Den är irrelevant och kan te sig missvisande pga det ovanstående jag förklarade redan, och är därför populär bland bitcoinfolket när de vill presentera prisutvecklingen i så positiv dager som möjligt.

För den som behärskar logaritmer och procenträkning är den inte det minsta missvisande utan helt och hållet rättvisande.
Citera
2023-07-22, 20:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du fattar verkligen ingenting...

Vi provar så här då. Här har du samma graf fast med start 3 år senare (varför man nu inte får starta från...starten??).

http://www.bilddump.se/bilder/20230722203740-213.114.130.151.png

Nöjd?
Absolut, priset var då alltså $12 och inte 0

Fullt relevant tidsperiod

Hade du visat en log-graf från t ex 2017 och framåt, när de större handelsvolymerna startade, hade det inte alls varit lika ohederligt. Normalt sett brukar aldrig aktiepriser börja på 0 varför samma problem inte brukar uppstå där och logaritmiska grafer är ofta mer användbara.
Citera
2023-07-22, 20:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
För den som behärskar logaritmer och procenträkning är den inte det minsta missvisande utan helt och hållet rättvisande.
Vi har endast sett bevis för att det är du och Leaston som inte förstår när logaritmiska grafer bör användas, eller inte användas. Vi övriga som är bildade inom matematik vet redan vad som gäller.
Citera
2023-07-22, 20:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vi har endast sett bevis för att det är du och Leaston som inte förstår när logaritmiska grafer bör användas, eller inte användas. Vi övriga som är bildade inom matematik vet redan vad som gäller.
Och när bör dom användas om inte när man tittar över lång tidsperiod menar du?

Citat:
When is a Logarithmic Scale Preferred?
Essentially, data that is visualised logarithmically shows the viewer the rate of change over time, which is particularly useful when one is concerned with percentage movements rather than the absolute change.
https://www.monochrome.au/research/articles/why-do-people-look-at-bitcoin-s-price-on-a-log-scale

Vilka är "vi övriga"?
Citera
2023-07-22, 20:51
Medlem
Citat:

Du verkar ha fått lära dig en dogm eller tumregel av någon, en tumregel som ingen brydde sig om att förklara för dig och som handlade om hur man ska förhålla sig till matematiskt obevandrade investerare. Denna tumregel är uppenbart irrelevant för mottagare som har förstått logaritmer och procent, för vilka grafen i fråga endast är upplysande och inte det minsta förvirrande eller olämplig.

Du gör bara bort dig när du slänger dig med uttryck om "bildade inom matematik", så sluta med det, vetja. Du är inte ens medelmåttig i matematik, och det vet du säkert.
Citera
2023-07-22, 20:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Och när bör dom användas om inte när man tittar över lång tidsperiod menar du?
Är inte 2017 och framåt en lång tidsperiod?

Under de första åren var priset och handeln i praktiken obefintliga.

Som sagt är inte grafen felaktig, men presenterar du den med en extremt tidig startpunkt så blir den lätt missvisande. Bitcoin är nämligen inte en aktie.
Citera
2023-07-22, 20:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du gör bara bort dig när du slänger dig med uttryck om "bildade inom matematik", så sluta med det, vetja. Du är inte ens medelmåttig i matematik, och det vet du säkert.
Det är extremt tydligt vem i forumet som är obildad och inte, då du inte ens verkar kunna förstå (trots många förklaringar) varför exempelvis lightningnätverket rent matematiskt inte går att skala upp till en global nivå.
Citera
2023-07-22, 20:54
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
When is a Logarithmic Scale Preferred?
Essentially, data that is visualised logarithmically shows the viewer the rate of change over time, which is particularly useful when one is concerned with percentage movements rather than the absolute change.
https://www.monochrome.au/research/a...on-a-log-scale
Du refererar alltså till ett bitcoinföretag som källa? Läser du överhuvudtaget aldrig andra källor?

Varför är den procentuella uppgången från nära 0 intressant?
Citera
2023-07-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Var och en gör sina egna kalkyler om vart vi är på väg. Du har fått mina sedan tidigare = BTC kommer att bli ny världsvaluta och dess värde kommer att vara högt.

Det är för övrigt inget som BlackRock/Vanguard skulle förlora pengar på direkt.

Den enda säkerhet jag har är att jag kommer att tjäna pengar på Bitcoinkraschen igen.

Jag sålde mina sista Bitcoins 2021 med ett genomsnittspris på $58k.

När den toppar på $69k ställer jag in min robot på att sälja när priset bryter stödet på $60k.

Jag slutförde den korta positionen först när den nådde $17k i slutet av förra året.

Jag tog all min vinst och köpte Monero med ett genomsnittspris på $146.

Det är redan på $166, jag tror att när Bitcoins nästa tjurcykel startar kommer Monero att gå till $400-$500 igen.

Jag tänker avsluta min vinsthandel när jag ser BlackRock sälja sina Bitcoin ETF-positioner som kommer att godkännas.

Det kommer att bli lättare att övervaka BlackRocks rörelser när de centrerar Bitcoins pris på Wall Street och min mäklare skickar mig varje spelares positioner dagligen.

När jag ser att de redan bygger korta positioner i Bitcoin, kommer jag att veta att slutet av Bitcoins tjurcykel är nära.

Jag är van vid att övervaka deras rörelser på aktiemarknaden och ETF:er.

Om du frågar mig artigt kan jag komma över och meddela dig när BlackRock byter sida.

Annars blir jag tyst och kommer bara för att säga: Jag fattade rätt!
Senast redigerad av CryptoWonder 2023-07-23 kl. 10:55.
Citera
2023-07-23, 11:02
Medlem
Citat:
Jag är mer intesserad av att ha en hyfsad bitcoinposition än en hyfsad fiatposition. Fiat ökar ständigt i mängd och är i förlängningen dödsdömd, bitcoin har en hårt begränsad mängd och en framtid. Ingen wallstreetmanipulation kan ändra på dessa fakta. Den kan på sin höjd orsaka tillfällig förvirring och tillfälligt förvrängd prissättning.

Ingenting kommer att ändra det faktum att dina Bitcoin-positioner kommer att vara värdelösa när priset på Bitcoin är lika med Shiba Inu.

När jag säger att du gillar att förlora pengar menar jag det faktumet.

Bitcoin, Monero, Litecoin och alla kryptovalutor som vi kan använda för att köpa riktiga saker som mat, transporter, fritid, resor och att leva ett normalt liv är pengar.

Du kommer helt att förlora din köpkraft om du gifter dig med en kryptovaluta som kommer att vara värd mindre än $0,0000000001 och ingenting kommer att ändra det faktum.

Tyvärr kommer framtiden återigen visa att mina analyser stämmer, vila i frid.
Citera
2023-07-23, 19:57
Avslutad
Kommer inte ihåg om denna lagts ut i tråden:

Cathie Wood says, "Bull case for bitcoin is $1,500,000 per coin and our confidence has actually increased"

https://twitter.com/DocumentingBTC/status/1681277645768540161

Bitcoiniseringen fortskrider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in