2023-07-23, 22:20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det så? Jag tänkte att en fullt utvecklad krigssituation krävde väldigt välfungerande och utökade transportleder, men hey, jag är bara en snubbe inom upplevelseindustrin. Tack.
Fast Krim är inte väldigt nära fronten. Ryssarna har landförbindelse till krigshärdarna så jag tror inte att bron är nödvändig för krigsinsatsen just nu. Däremot är bron ett prestigeprojekt & givetvis har det ett stort propagandavärde för Ukraina att förstöra bron och givetvis för ryssarna att försöka hålla bron öppen.
2023-07-23, 22:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Fast Krim är inte väldigt nära fronten. Ryssarna har landförbindelse till krigshärdarna så jag tror inte att bron är nödvändig för krigsinsatsen just nu. Däremot är bron ett prestigeprojekt & givetvis har det ett stort propagandavärde för Ukraina att förstöra bron och givetvis för ryssarna att försöka hålla bron öppen.

Aha. Jag tänkte i den händelse Ukraina på allvar börjar intressera sig för Krym
2023-07-23, 22:37
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Aha. Jag tänkte i den händelse Ukraina på allvar börjar intressera sig för Krym
Självklart om landförbindelsen skulle hotas. Med det verkar bli allt mindre aktuellt.
2023-07-23, 22:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Självklart om landförbindelsen skulle hotas. Med det verkar bli allt mindre aktuellt.

Mindre än en vecka sen bron attackerades senast? Hur tänker du?
2023-07-23, 22:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Mindre än en vecka sen bron attackerades senast? Hur tänker du?
Läs igen, LANDFÖRBINDELSE. Om Ukrainarna skulle lyckas med sin vår/sommar/höst-offensiv & skära av landförbindelsen till Krim så blir givetvis bron väldigt viktig. Men det ser inte ut att hända.

Anstränger du dig medvetet för att missförstå?
2023-07-23, 23:42
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Jo, men som jag skrivit tidigare har USA, om jag minns rätt, kapacitet att tillverka 10 000 15,5 cm artillerigranater per månad samtidigt som Ukraina skjuter upp så många under några dagar.
Båda sidor lever på de gamla sovjetiska lagren av andra kalibrar, och där har Ryssland en fördel.
Måste finnas extrema mängder av exempelvis gamla 12,2 cm granater i Ryssland samt hos deras allierade såsom Armenien etc.
Sveriges en gång så stolta produktionskapacitet av granater är nog nu nära noll.

USA är, kanske förvånande, ingen särskilt stor producent av artilleriammunition. Antagligen för att de inte är några stora användare av artilleri överhuvudtaget. Amerikanerna gillar flyg.

Den stora producenten av artilleriammunition på den västerländska sidan är snarare Sydkorea. Exakt hur stor deras produktion är lyckas Google inte berätta för mig, men gissningsvis är den större än den amerikanska. Det var Sydkorea som gav Ukraina en halv miljon 155mm-granater i våras. Samma granater som Ukraina nu skjuter upp i sin långsamma offensiv.

Rent generellt gäller att alla länder med någon självaktning har egen granatproduktion. Just för att det är en sådan essentiell del av krigföringen att ha konstant tillförsel av ammunition. Ukraina producerar en hel del egna granater. Jag läste en siffra om 20000 tunga granater per månad, men det finns ju ingen möjlighet att bedöma sanningshalten i det.

Sverige producerar också egna 155mm-granater, vid Nammos anläggning i Karlskoga.

Rent generellt gäller att eftersom artillerigranater har dålig lagringsbarhet så vill man mycket hellre ha nyproducerade granater än gamla lagerhållna dito. Och eftersom man inte kan nyproducera granater hela tiden så är utmaningen framförallt att expandera produktionen när behovet uppstår. Frågan är vem som lyckas expandera produktionen bäst. Jag har en känsla av att det inte är Ryssland.

Intressant kuriosafakta som jag nyss hittade: När Storbritanniens granatproduktion under första världskriget toppade i slutet av 1917 så producerade man över sex miljoner artillerigranater per månad. Det får dagens produktionsvolymer att blekna en smula i jämförelse. Även om det förstås är en helt annan kvalitet på granaterna som tillverkas idag (åtminstone i väst).
2023-07-24, 00:12
Medlem
Det senaste dygnet har ryssarna postat ett antal klipp på drönar-attacker.

Amerikansk "Bradley" träffas av FPV-drönare, stannar och börjar senare bolma svart rök: https://t.me/dva_majors/21960

Polsk bandhaubits "Krab" träffas av "Lancet". Ammunitionen detonerar: https://t.me/razved_dozor/4822

Amerikansk bandhaubits M-109 träffas av "Lancet", börjar brinna: https://t.me/remylind21/5655

FPV-drönare träffar en "Leopard II". Oklart resultat: https://t.me/remylind21/5644

FPV-drönare träffar en "Bradley". Oklart resultat: https://t.me/remylind21/5640

"Leopard II" träffas av "Lancet". Möjlig skada på eldröret: https://t.me/remylind21/5633

Ytterligare en "Leopard II" som träffas av en "Lancet", rökgranaterna detonerar: https://t.me/remylind21/5624
2023-07-24, 01:07
Medlem
Sjukt ändå vilket drönarkrig detta krig utvecklar sig till. Tekniken må ju utvecklas otroligt snabbt.

Och fyfan va mycke miljöskador det kommer bli 🤬 må smutsryssens hjärnsubstans rinna.
2023-07-24, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Avancerade logistiska uppdrag är inte ryzzarnas paradgren och skulle bron göras obrukbar blir det mycket svårt att försörja befolkningen och militären på Krim med förnödenheter och material.

Skulle Ukraina dessutom lyckas skära av landvägen vid Azovska sjön är både befolkningen och militären på Krim sitting ducks, de kommer inte därifrån de får ingen materiel eller förnödenheter - bara för Ukraina att svälta ut dem...

Alltså, de har ju skjutit in sig ett tag på bron nu. Känns som de faktiskt skulle kunna förstöra den på riktigt. Dvs, flera brospann som åker i vattnet för både tåg och väg. Dvs, minst ett år av reparationer.

Är det särskilt svårt att lasta saker på skepp och lossa i deras hamnar på Krim? Låter inte speciellt krångligt men det är ju väldigt mycket mindre effektivt än tåg såklart.

Jag vet inte. Massa snack om bron. Låter viktigt när det skriva eller är det bara ”krigets dimma” vi anar här. Någon säger att det är viktig och då skall man tro att den inte är det egentligen fastän den faktiskt är det. Men, bara titta på kartan. Klart den måste ha betydelse. Eller?
2023-07-24, 04:43
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
USA är, kanske förvånande, ingen särskilt stor producent av artilleriammunition. Antagligen för att de inte är några stora användare av artilleri överhuvudtaget. Amerikanerna gillar flyg.

Den stora producenten av artilleriammunition på den västerländska sidan är snarare Sydkorea. Exakt hur stor deras produktion är lyckas Google inte berätta för mig, men gissningsvis är den större än den amerikanska. Det var Sydkorea som gav Ukraina en halv miljon 155mm-granater i våras. Samma granater som Ukraina nu skjuter upp i sin långsamma offensiv.

Rent generellt gäller att alla länder med någon självaktning har egen granatproduktion. Just för att det är en sådan essentiell del av krigföringen att ha konstant tillförsel av ammunition. Ukraina producerar en hel del egna granater. Jag läste en siffra om 20000 tunga granater per månad, men det finns ju ingen möjlighet att bedöma sanningshalten i det.

Sverige producerar också egna 155mm-granater, vid Nammos anläggning i Karlskoga.

Rent generellt gäller att eftersom artillerigranater har dålig lagringsbarhet så vill man mycket hellre ha nyproducerade granater än gamla lagerhållna dito. Och eftersom man inte kan nyproducera granater hela tiden så är utmaningen framförallt att expandera produktionen när behovet uppstår. Frågan är vem som lyckas expandera produktionen bäst. Jag har en känsla av att det inte är Ryssland.

Intressant kuriosafakta som jag nyss hittade: När Storbritanniens granatproduktion under första världskriget toppade i slutet av 1917 så producerade man över sex miljoner artillerigranater per månad. Det får dagens produktionsvolymer att blekna en smula i jämförelse. Även om det förstås är en helt annan kvalitet på granaterna som tillverkas idag (åtminstone i väst).

Jag blir djupt förvånad om Ukraina tillverkar granater i NATO-standard.
Mer rimligt att deras utrustning är inställd mot WP-standard.
2023-07-24, 05:30
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Du tycker att den mark ni tog på 6 månader som Ukraina tog tillbaka på 5 veckor är för långsamt?

Ni? Men ja, läser man västs åsikter så upplever de att offensiven går långsamt. Till och med Ukraina själva har ju erkänt att det går tyngre än de trodde.
Men tycker du att det går undan så får du väl tycka det i din ensamhet.

https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-darfor-gar-ukrainas-offensiv-sa-trogt/
https://www.bbc.com/news/world-europe-65971790
Senast redigerad av Reka 2023-07-24 kl. 05:34.
2023-07-24, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Menar du samma Biden som ni ryssar annars häcklar?
Nu duger han?
Asså ni måste sluta välja källor som passar er, när det passar er skrattretande
Håll dig till sakfrågan istället för att komma med en massa trams.
Fast det vet väl du också att det är ju just det Biden har sagt, för annars hade du inte skrivit så där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in