Citat:
Ursprungligen postat av
dusugermer
Det är fakta, att Ukraina på 5 veckor återtagit det ni tog på 6 månader. Det vet du också. Det har källhänvisats massvis med gånger, så jag känner inte att etablerade fakta behöver återetableras. Det blir tramsigt.
Tittar man på de områden Ukraina intagit i Zaporitza så består de huvudsakligen av sk gråzom (områden som är svårförsvarade för ryssarna och därmed släppts/övergivits utan större motstånd eller områden som blivit svårförsvarade/svårutvidgade (området närmast Dnepr där nu ukrainarna närmat sig den första försvarlinjen) så ännu så länge har offensiven ned mot Azovska sjön/Krim inte haft någon större framgång. Det krävs nog ett större anfall/offensiv för att komma någonstans men det verkar som ukrainarna tvekar på grund av risken för nederlag.
De här angreppen mot flanker av Artemovsk/Bakhmut går ganska långsamt men även där känns det som ukrainarna tvekar. Där finns dock förutsättningar för en stor kniptångsmanöver men ännu verkar ukrainarna tveka.
Det känns onekligen som ryssarna försöker locka ukrainarna/Nato till att gå på stor och riskabel offensiv.
Tillägg: Det tjafsas hur mycket som helst om hur många eller hur få av dessa Leopard 2 ryssarna lyckats slå ut och att de triumferar över att träffa med vapen som inte gör någon större skada. Det där har jag ingen aning om det är sant eller inte. Men det var väl ändå inte det som var det mest fantastiska med dessa stridsvagnar utan deras goda egenskaper i strid. Nu undrar jag om dessa egenskaper har visat sig någonstans? Jag tycker de mest verkar använts för att eskortera trupptransportfordon fram till stridslinjen.