2023-07-23, 16:12
  #31633
Medlem
Framförallt är inte världen i någon ekonomisk kris överhuvudtaget. Sverige har blivit markant fattigare - alternativt om man vill se det som att verkligheten kom ikapp svensken -, och för vissa kan detta upplevas som en kris. Men Sverige är knappt en prick på kartan. Att svenska privatpersoner blir fattiga påverkar inte världen överhuvudtaget.

Precis som i alla tider spekulerar folk i att det kan uppstå en ekonomisk kris, någon gång i den nära framtiden. Ibland stämmer detta och ibland stämmer det inte. Men den pågår inte just nu hursomhelst.
Citera
2023-07-23, 16:36
  #31634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Precis. Och när allt återgår till det normala, det nya normala, börjar bostadsmarknaden gå uppåt igen.

Du, är ju en liten kärring som ligger inne och skriker: DOMEDAGEN ÄR HÄR!! - Om det blåser lite för mycket en Tisdag klockan 14.03, när det skulle varit vindstilla. Det är AI, det är inflation, det är räntan, det är Tisdag, det är magsjuka som går nu - Du är livrädd för ALLT! - Men det är inte gemene man.

När en kris har lagt sig, som alltid efter något år, börjar saker och ting att tuffa på igen. Så har det alltid varit, så kommer det alltid vara. Folk glömmer.

Du verkar inte ha mycket annat i ditt liv, än att leta efter katastrofer. Så funkar inte vanliga människor.


Om 2-3 år, är allt detta glömt. Denna tråden kommer vara tom på gapande hyrestorksar, och folk börjar leva som vanligt igen. Sedan går det 15-20 år, och så kommer nästa krasch/kris.


Och du ligger på plastgolvet i hyresettan och gråter floder för att det regnat 4 dagar i rad en vecka i Oktober. Då är det väl monsunregn på ingång, och vi ska drunkna allihop. Då kraschar väl samhället för det i din lilla bubbla.


Get a grip, faggot!

Vet inte vad du yrar om. Du är väl den rädda. Hur många sprutor tog du?

Jag har själv tjänat ungefär 2 miljoner efter skatt på pyramidspelet. Eller ja bostadsmarknaden som du kanske kallar den. Jag anser ändå att priserna ska ner. Vad är det för skit du yrar om. 'Tuffa på, krisen lägger sig, snart upp igen' jadajada. Vilken planet lever du på? Varför så alarmistisk?

Varför tkr du att man inte kan anse att marknaden ska ner, trots att man själv tjänat på marknaden? Kan du inte hålla två tankar i huvudet på en gång ditt kioskmongo?
Citera
2023-07-23, 17:02
  #31635
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Ja, räntan är i dagsläget absolut ingenting som tvingar folk ur hus och hem. Hade så varit fallet, hade vi redan i våras börjat se massförsäljningar och prisdumpningar.

Folk som bor kvar, klarar räntan. Dom få som är oroliga över eventuella höjningar framöver, alternativt redan nu har det knapert, binder givetvis räntan på 1-2 år.


Nej i våras kunde folk som överbelånat sig fortfarande köra t e x en Chevrolet Silverado och leva på gränsen. Till i höst kommer snitträntan ha gått upp ytterliggare 1,25-1,5 %.
Citera
2023-07-23, 17:12
  #31636
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nej i våras kunde folk som överbelånat sig fortfarande köra t e x en Chevrolet Silverado och leva på gränsen. Till i höst kommer snitträntan ha gått upp ytterliggare 1,25-1,5 %.

Ja just det. Alla jobbar 7-4 på kommunen, och snittar ca 20k netto. Max. Så är det ju!


"Leva på gränsen" - Ja, för det du inte har råd med, det kan omöjligt någon annan ha heller?
Citera
2023-07-23, 17:30
  #31637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
1. Du har aldrig varit inne på bostadsmarknaden
2. Du har inga miljoner i din lilla aktieportfölj på Avanza
3. Du kommer aldrig komma in på bostadsmarknaden


Övriga kommentarer känns ganska överflödiga gällande dig.

Fel på alla punkter.

Bara min bil kostar 1/10 av vad ett fint hus i Stockholm kostar. Sannolikt lika mkt som din BRF. Och då är det inte en Silverado jag har som bil heller
Citera
2023-07-23, 17:31
  #31638
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Fel på alla punkter.

Bara min bil kostar 1/10 av vad ett fint hus i Stockholm kostar. Sannolikt lika mkt som din BRF. Och då är det inte en Silverado jag har som bil heller


Ja, det är klart att det är så. Ni är ju mångmiljonärer hela högen som bor i studentbostäder här på FB.
Citera
2023-07-23, 17:34
  #31639
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Fel på alla punkter.

Bara min bil kostar 1/10 av vad ett fint hus i Stockholm kostar. Sannolikt lika mkt som din BRF. Och då är det inte en Silverado jag har som bil heller

Är inte dyra bilar någonting ni finansexperter med miljoner på kontot borde undvika? Jag menar, ni är ju så känsliga för inflationen, och att förlora pengar.

Bostadsägare är ju idioter hela högen, som lägger pengar på bostäder som inte garanterar vinst.

Men bilar? Det är bra?

Nu är det ju naturligtvis så, att du enbart köper samlarbilar som ökar i värde minst 200% varje månad, det förstår vi ju. Men ändå....och sen sitta och skryta med en bil, och vad den kostar, när man samtidigt bor i en hyresrätt?

Är det inte lite kebabvarning på det?
Citera
2023-07-23, 17:48
  #31640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Ja just det. Alla jobbar 7-4 på kommunen, och snittar ca 20k netto. Max. Så är det ju!


"Leva på gränsen" - Ja, för det du inte har råd med, det kan omöjligt någon annan ha heller?

Det är två delar i det, för det första har folk ännu inte känt av "peak ränta", detta kommer ske Q1 2024 och framåt. Än så länge har de bara sett räntan ticka upp.

För det andra är det självfallet lättare att bita ihop och snåla i några månader jämfört med flera år. 4 %+ ränta har folk bara känt av sedan ca maj. Nästa vår kommer de flesta ha räntor på 5-6 %.
Citera
2023-07-23, 18:01
  #31641
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Vet inte vad du yrar om. Du är väl den rädda. Hur många sprutor tog du?

Jag har själv tjänat ungefär 2 miljoner efter skatt på pyramidspelet. Eller ja bostadsmarknaden som du kanske kallar den. Jag anser ändå att priserna ska ner. Vad är det för skit du yrar om. 'Tuffa på, krisen lägger sig, snart upp igen' jadajada. Vilken planet lever du på? Varför så alarmistisk?

Varför tkr du att man inte kan anse att marknaden ska ner, trots att man själv tjänat på marknaden? Kan du inte hålla två tankar i huvudet på en gång ditt kioskmongo?

Alltså, det resonemang du för är väldigt intressant.
Lönerna för byggarbetarna och lönerna för de i bygghandeln ökar för varje år, samtidigt är virkespriserna mycket höga, och högre kommer de att bli då skogsmaskinerna också blir högre etc. etc.
Om priserna på bostäder sjunker kommer nyproduktionen att helt avstanna och vi har redan bostadsbrist.
Hur tänkte du lösa denna ekvation?
Citera
2023-07-23, 18:12
  #31642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
Är inte dyra bilar någonting ni finansexperter med miljoner på kontot borde undvika? Jag menar, ni är ju så känsliga för inflationen, och att förlora pengar.

Bostadsägare är ju idioter hela högen, som lägger pengar på bostäder som inte garanterar vinst.

Men bilar? Det är bra?

Nu är det ju naturligtvis så, att du enbart köper samlarbilar som ökar i värde minst 200% varje månad, det förstår vi ju. Men ändå....och sen sitta och skryta med en bil, och vad den kostar, när man samtidigt bor i en hyresrätt?

Är det inte lite kebabvarning på det?
Kapitalet har som jag skrev som tips för knappt ett år sedan, legat säkrat i dollars. Att din lägenhet i Fisksätra tappat 40% I värde är bara fakta. Min lägenhet ha tappat 30%, sen är du minst två SQ ifrån mig vad gäller rumstemperatur, till vänster då såklart
Citera
2023-07-23, 18:15
  #31643
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Kapitalet har som jag skrev som tips för knappt ett år sedan, legat säkrat i dollars. Att din lägenhet i Fisksätra tappat 40% I värde är bara fakta. Min lägenhet ha tappat 30%, sen är du minst två SQ ifrån mig vad gäller rumstemperatur, till vänster då såklart

Ja, garanterar dina fantasier dig någon nattsömn så kör på...
Citera
2023-07-23, 18:20
  #31644
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2500HD
När en kris har lagt sig, som alltid efter något år, börjar saker och ting att tuffa på igen. Så har det alltid varit, så kommer det alltid vara. Folk glömmer.


Folk glömmer om också lönen höjs.

Men hur mycket kan lönerna höjas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in