2023-07-22, 13:58
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är bara en ny teori/spekulation från min sida utifrån materialet där väktarna inte hört SE säga de absolut mest centrala uppgifter man kan tänka sig och där han är ett ljugande vittne. Alternativt att väktarna skulle hålla inne med någonting centralt finns förstås. Uppgifterna hör ihop för SE, men först den 1 mars. Det är det som är grejen.

Tar man bort från mordkvällen det argument som har varit det bästa beviset för att SE var ett vittne (mörkblå täckjacka), då får man ett scenario som förklarar en massa saker som jag skrivit. Varför skulle han inte kunna ljuga om mörkblå täckjacka, när han ljugit om sin framfart på Sveavägen och språngmarschen? Kanske inbillade han sig t o m den 1 mars att han hade hört LP?

Precis som de uppgifter väktarna nämner(som är upptaget i förhören) och som är till vittnet SE's fördel så förklaras dessa "bort" med att förhören utfördes sent och att väktarna minns fel o.s.v.
Vad utesluter då att SE nämnde fler saker från mordplatsen, som väktarna inte minns?
Slutsatser dras i tron om att man har all information.

Väktarna behöver inte "hålla inne med något", vad nu meningen med det påståendet var?

Självfallet kan SE ha ljugit om "mörkblå täckjacka" och i rollen som GM så måste han ha ljugit om detta (Lisbeth-samtal).
Och som jag också redogjort för tidigare så blir denna lögn dels en riskabel chansning och dessutom en aningen komplicerad.
Det är inte bara signalementet utan även ett samtal med/hört Lisbeth säga detta.

Det är en "mörk täckjacka, möjligen mörkt blå" i ett nyhetsinslag och Lisbeths "mörk täckjacka" i ett annat. Detta bland en rad andra signalement i inslagen och i tidningarna, där även felaktigheter fanns.

Med mörk rock, så ska han chansa på att Lisbeth uppfattat detta fel och kände sig tvungen att dra denna lögn?
Eller hade han en mörkblå täckjacka, så blir det likväl en chansning. Här måste han förlita sig på att väktarna som såg honom inte upptäcker att han iklär sig en mörk rock...

(Finns mer att lyfta här... samtalet med Lisbeth kontrollerades aldrig o.s.v)

Det är väl detta vi får om SE är GM?

En rad lögner och chansningar kring denna uppgift. Vilket för all del kan vara så det var, men jag ser inga omöjligheter i att hans version stämmer i det stora hela vilken är betydligt enklare.
Citera
2023-07-22, 14:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis som de uppgifter väktarna nämner(som är upptaget i förhören) och som är till vittnet SE's fördel så förklaras dessa "bort" med att förhören utfördes sent och att väktarna minns fel o.s.v.
Vad utesluter då att SE nämnde fler saker från mordplatsen, som väktarna inte minns?
Slutsatser dras i tron om att man har all information.

Väktarna behöver inte "hålla inne med något", vad nu meningen med det påståendet var?

Självfallet kan SE ha ljugit om "mörkblå täckjacka" och i rollen som GM så måste han ha ljugit om detta (Lisbeth-samtal).
Och som jag också redogjort för tidigare så blir denna lögn dels en riskabel chansning och dessutom en aningen komplicerad.
Det är inte bara signalementet utan även ett samtal med/hört Lisbeth säga detta.

Det är en "mörk täckjacka, möjligen mörkt blå" i ett nyhetsinslag och Lisbeths "mörk täckjacka" i ett annat. Detta bland en rad andra signalement i inslagen och i tidningarna, där även felaktigheter fanns.

Med mörk rock, så ska han chansa på att Lisbeth uppfattat detta fel och kände sig tvungen att dra denna lögn?
Eller hade han en mörkblå täckjacka, så blir det likväl en chansning. Här måste han förlita sig på att väktarna som såg honom inte upptäcker att han iklär sig en mörk rock...

(Finns mer att lyfta här... samtalet med Lisbeth kontrollerades aldrig o.s.v)

Det är väl detta vi får om SE är GM?

En rad lögner och chansningar kring denna uppgift. Vilket för all del kan vara så det var, men jag ser inga omöjligheter i att hans version stämmer i det stora hela vilken är betydligt enklare.

Du missar poängen. Jag pratar om SE som ett ljugande vittne, inte som en GM. Släpp den biten.

Om han som vittne inte hört mörkblå täckjacka och inte uppfattade LJ som GM. Då har förmodligen ingen språngmarsch skett och det finns inget supervittne då heller kan man tänka. Då får väktarförhören fullt stöd som dom är eller hur?
Citera
2023-07-22, 14:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Du missar poängen. Jag pratar om SE som ett ljugande vittne, inte som en GM. Släpp den biten.

Om han som vittne inte hört mörkblå täckjacka och inte uppfattade LJ som GM. Då har förmodligen ingen språngmarsch skett och det finns inget supervittne då heller kan man tänka. Då får väktarförhören fullt stöd som dom är eller hur?

Som ljugande vittne kring "mörkblå täckjacka" blir det i princip ändå samma sak. Uppgifter från media och chansningar på vad Lisbeth uppfattat.

Gällande väktarförhören, som du varit så noga tidigare att påpeka, så minns de kanske heller inte allt....eller korrekt.
Möjligheten är nog rätt stor att allt som sades då SE återvände inte kommit med i förhören.
Det är den poängen jag anser att du missar när du för dina argument.
Citera
2023-07-22, 15:19
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Som ljugande vittne kring "mörkblå täckjacka" blir det i princip ändå samma sak. Uppgifter från media och chansningar på vad Lisbeth uppfattat.

Gällande väktarförhören, som du varit så noga tidigare att påpeka, så minns de kanske heller inte allt....eller korrekt.
Möjligheten är nog rätt stor att allt som sades då SE återvände inte kommit med i förhören.

Nejdå, jag har inte missat att det kan vara materialfel, jag vet inte vad som är sant eller inte. Detta är ett annat sätt att se på saken bara. Kan vara värd att fundera över och diskutera i alla fall. Det enda som direkt talar emot är uppgifterna från SE och dom är inte mycket att hänga i julgranen som de allra flesta av oss redan konstaterat.
Citera
2023-07-22, 15:21
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Citat:

Att döma av förhöret med RB är iakttagelsen av LJ och det LP sa, mörkblå täckjacka, inte med i den version som SE lämnade när han ville ha reda på tiden: "han berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han: 'Så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel.'"

I den andra versionen, den officiella, springer han efter för att meddela LP:s signalement "mörkblå täckjacka".

Frågan är, hur kunde han, oavsett version, veta att poliserna sprang med fel signalement?

Ännu en sån där Tillbaka till framtiden-grej, en efterhandskonstruktion ... som i intervjun med FR.

Så, varför sprang han egentligen in i gränden?
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-22 kl. 15:26.
Citera
2023-07-22, 15:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Här var det grinigt. Jag avser ju det SE uppger att han (inte) ser av dådet och GM i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen. I nästa stycke skriver jag till och med ut att han ”inte sett GM på mordplatsen”.

Det inlägg du länkar till har jag svarat följande på:

För övrigt, vid diskussion om de här påstådda försöken att manipulera PU och signalement, så är det vad han lämnar för uppgifter till polisen som av relevans snarare än citat ur tidningsartiklar.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Menar du att SE:s syfte med att lämna uppgifter dagen efter mordet skulle kunna vara något annat än att rapportera in en iakttagelse av den förmodade mördaren, och lämna en beskrivning av hur han såg ut?
Citera
2023-07-22, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Att döma av förhöret med RB är iakttagelsen av LJ och det LP sa, mörkblå täckjacka, inte med i den version som SE lämnade när han ville ha reda på tiden: "han berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han: 'Så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel.'"

I den andra versionen, den officiella, springer han efter för att meddela LP:s signalement "mörkblå täckjacka".

Frågan är, hur kunde han, oavsett version, veta att poliserna sprang med fel signalement?

Ännu en sån där Tillbaka till framtiden-grej, en efterhandskonstruktion ... som i intervjun med FR.

Så, varför sprang han egentligen in i gränden?

"Låtsas-Stig" sprang in i gränden för att ge en förklaring till varför gm:s signalement stämmer in på honom själv (av naturliga skäl). För att försöka förväxla och förvilla.
Det blir så övertydligt bara, detta var ju inte den enda i "förväxlingsstrategin". Men, kanske den mest spektakulära.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-22 kl. 15:50.
Citera
2023-07-22, 16:18
Medlem
fragolas avatar
Apropå språngmarscher.
Vem är det limousine-Jan ser springa? Det är konstigt tidsmässigt.
Jan ser:
Massor av blod på marken
Det pågår hjärtmassage
En man ”kutar som fan” in i gränden. Mannen har mörkt hår.

Det ”borde” vara GM han ser men hur stämmer det med att livräddningsförsök redan påbörjats?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E21-00-A
Citera
2023-07-22, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Spelar ingen roll vem han beskriver, även JA kan blanda ihop personer på platsen. Han pekar inte ut JÅS, han pekar ut SE. Han känner igen SE.
Men han känner inte igen JÅS?

Varför pekar han inte på fotot föreställande honom?

Eller varför pekar han inte på båda?
Citera
2023-07-22, 17:05
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Apropå språngmarscher.
Vem är det limousine-Jan ser springa? Det är konstigt tidsmässigt.
Jan ser:
Massor av blod på marken
Det pågår hjärtmassage
En man ”kutar som fan” in i gränden. Mannen har mörkt hår.

Det ”borde” vara GM han ser men hur stämmer det med att livräddningsförsök redan påbörjats?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E21-00-A
Det här är faktiskt en av de absolut märkligaste vittnesmålen från mordplatsen.
Tid och signalement stämmer varken överens med SE eller GM.

Antingen har han fel om sina observationer eller så har vi en felaktig bild av mordplatsen.

Det enda sättet jag kan få det att gå ihop, utan att anta att JN har fel, är om gm stannade en bit in i gränden ett tag eller om det rör sig om en helt okänd man.

Men han är ju inte helt ensam om en sådan observation iofs.

CL: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E17-04
"F: Ser du någon som springer efter den här mannen?
L: Ja, jag såg, det var någon som sprang efter en bit men sedan hade jag mina blickar riktade åt ett helt annat håll.
F: Den här som sprang efter hur såg han ut, eller det du hann se?
L: Det kan jag inte minnas tyvärr. Medellång, nej, det är svårt. Då vände vi oss åt det hållet där vi hörde skottet."

Det kan alltså röra sig om två olika springande män in i gränden. Det skulle ju kunna stärka tanken om två gm. En som väntar vid dekorima och en som följer efter. Alternativt kan det då röra sig om en gm och ett okänt vittne.
Citera
2023-07-22, 17:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Men han känner inte igen JÅS?

Varför pekar han inte på fotot föreställande honom?

Eller varför pekar han inte på båda?

Ja, det kan man verkligen fråga sig. Den ene har en mörk rock, och den andre en ljus. Poängen med fotovisningen var ju att utreda vem den man var, som omtalas här i förhöret (och även den 14:e maj): Glasögon, gråaktig ljus poplinrock, 30-40 år. Utredningen trodde att detta var SE:

https://youtu.be/Jpdxskz6T08?t=1475
Citera
2023-07-22, 18:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Tack för ett informativt svar. Helt sanningsenlig är han inte när det gäller ankomsten till mordplatsen, han döljer något och det är inte någon missuppfattning från hans sida enligt mig, du verkar hålla med, vilket jag tolkar baserat på klocktittandet. Att gå sträcken tog ungefär 40s. Det är en lång tid utan att se något.

Som jag skrev tidigare så hade han en lysande möjlighet att förflytta sig närmare händelsen genom att berätta hur folk och bilar anslöt till platsen. Varför behövde han mörka även det kan man undra?

Det känns som en mer rimlig förklaring att han inte har sett att folk och bilar kom till platsen än att han försökte mörka även dessa uppgifter med ett klocktittande eller?

Det jag menar är att jag har svårt att se att han varit på östra sidan Sveavägen som vittne då skotten föll, han hörde inte två skott, såg ingenting, hörde inte LP skrika etc. Som vittne talar allt för att han var inomhus eller på västra sidan.

När det gäller knallen så faller ju den om han kom ut direkt efter skotten om han initialt såg att det låg någon på gatan, han måste väl då begripa att knallen som han hörde vid Götabanken inte hade med den liggande personen att göra.

Om han kom ut sent och han initialt inte såg någon på marken utan bara såg en folksamlingen och därefter hörde en smäll, så skedde ju mordet i en folksamling, vilket då gör det märkligt att han dagen efter uppfattade LPs vittnesmål som det rätta och om språngmarschen bara var en ansats blir det konstigt. Knallen han hörde måste han, åtminstone dagen efter i ett sånt scenario, ha fattat inte hade med mordet att göra.

Jag tycker man har en del att förklara om man vill hävda att ljudet på LAC-bandet efter 27s, (då det redan förmodligen fanns folk på plats), skulle höra ihop med mordet för SE.

Det är rimligt att anta SE inte befann sig på Sveavägens östra sida som vittne när skotten föll, håller du med?

Kan det vara vara så i dina ögon att han som vittne tog från media att LP sagt mörkblå täckjacka, samt att att han hittade på språngmarschen och supervittnet som en ”väg in” i utredningen när han fattade att ”komma sent” inte skulle räcka för att bli intressant?

Jag kan inte köpa att han som en uppmärksamhetstörstande snubbe skull undgå att berätta om LJ, mörkblå täckjacka, språngmarsch och supervittnet för väktarna.

Om nu SE är ett vittne som vill placera sig i mer omedelbar närhet till händelsen, så måste han ju ”dölja” att det är uppståndelse längre fram på gatan när han svänger ut från S44. För av det han uppger följer ju att inget ännu hänt när han öppnar dörren.

Jag vet inte vad han skulle ha för anledning att gå över till andra sidan Sveavägen när han kom ut, men vad vet man. Det är inte närmare till t-banan, men fanns väl förvisso öppna nedgångar till T-Hötorget vid Kungsgatan på båda sidor om Sveavägen.

Eller så hade han kanske stämt träff med CA på Svea konditori.

Den här LAC-smällen har jag aldrig fäst någon avsikt vid, så jag kan inte uttala mig så mycket om saker relaterade till den.

Att SE inte var intressant för utredningen kan inte ha uppenbarats för honom förrän han inser att personen i gränden var ett vittne. Om han nu grämde sig över den saken. Det han förbittras över och kampanjar om är den med tiden utblommande förväxlingen och att ignorerandet av den, enligt honom, innebar att PU i någon mån arbetade utefter felaktig information (PU nekar dock till detta).

En tanke är alltså att han hoppar till förväxlingen när det visar sig att han inte sett GM. En annan att förväxlingen rullar på oberoende.

Hur supervittnen, språngmarscher och annat kan tänkas relatera till detta är jag nog över min pusselförmåga.

Som redan varit uppe, vad väktarna inte nämner att SE sagt kan man inte dra några slutsatser av. Och angående uppmärksamhetstörst osv, jag vet inte om sådan måste innebära att han omgående börjar mala för första bästa öron, när han var chockad av händelsen dessutom?

Man kan för övrigt notera hur han tycks anpassa det han uppger om personen i gränden och språngmarscher efter vem han pratar med. Mer försiktig till PU än till medier och i sin omgivning tycks han bre på rejält, om man ska tro de uppgifter som finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in