2023-06-12, 17:16
Medlem
Brist på tobak, MacBaren mixture scottish blend har tagit slut i min stad sedan två veckor och den ficka jag har är snart slut. Har även noterat att den är slut hos många onlinehandlare, hittat den hos två stycken för 250- och 270 kr men då min lokala kiosk endast tar 168 kr känns det på tok för dyrt. Är det samma hos er ute i landet? Vad kan orsaken vara?
Citera
2023-06-15, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOfLight
Är en mångårig ägare av just en Tsubota Pearl. Håller finfint förutom att fjädern till de inbyggda verktygen förlorar sin spänst efter några år och går av. Den har en fin dubbellåga som fungerar överraskande bra när det är lite vind ute. Old Boy är mest skådebröd. Ser bra ut men fungerar bara inomhus.

(Ursäkta sent svar.)

Har en Tsubota Pearl Bolbo, som jag är mycket nöjd med. Bytte just stift på den. Tycker inte att den är så vindkänslig. Känns väldigt välbyggd och skönt tung i handen.
Citera
2023-06-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskarn
Ha ha, ja det blir ju lätt ganska teoretiskt men å andra sidan vill man ju åt den optimala smaken på tobaken då tycker iallafall jag att man får lov att vara lite teoretisk, sen är det ju ganska kul att experimentera lite.

Har under eftermiddagen sökt runt och hittat några amerikanska forum där man pratar om att Virginia och Perique på grund av sitt höga sockerinnehåll brinner varmare än annan tobak, det är kanske ingen nyhet för många här. Iallafall var många överens om att röka den i pipor med bredare skålar och tjockare sidor var att föredra.

Jag kan tänka mig att en hög och smal skål fungerar precis som en liknande skorsten, det blir snabbare luftgenomströmning, speciellt om man sitter utomhus och vinden ligger på en aning. Har man då en tobak som redan brinner varmt från start blir det lätt att hetta upp tobaken för mycket vilket påverkar smaken och Munskänkarna.
Det är ju även andra faktorer som spelar in här, rökkadens och vind bland annat.

Jaja nu gissar jag ju bara vilt här.

Jag var en gång i tiden noggrann i att dela in mina pipor efter tobakstyp. Ett kriterium jag använde var att använda pipor med mindre kammare till exempelvis viriginia än latakia, då virginia är starkare och jag är litet nikotinkänslig. Vet ej om det gör så stor skillnad, dock.

Med tiden har jag märkt att vissa pipor som jag egentligen är mycket förtjust isällan kommer till användning, då jag avdelat dem till tobakssorter som jag sällan röker. Smaken ändrar sig ju även över tid. Den dyraste pipan i min samling, en Castello, avdelade jag till den renaste av tobakssorter, ren virginia. Då jag sällan röker viriginia, så framlever denna fantastiska pipa största delen av sin tillvaro i ett skåp, vilket är synd. Så en annan visdom som jag själv tänker försöka börja följa är att avdela favoritpipor till favorittobak.
Citera
2023-07-02, 10:00
Medlem
Citat:
Nej. Har också varit i både cigarett och snus träsket. Kanske är jag ett unikum men trots att jag puffar både pipa och ibland cigarr någon gång i veckan klarar jag att avstå utan kallsvettningar.

Pipa eller cigarrer avnjuts. Lämpliga, välavvägda tillfällen. Cigaretter och snus stress konsumeras, först för att passa in i någon grupptillhörighet, sedan för att fröken Nikotin kallar och man måste.

Välkommen!

Även jag måste tillstyrka DarkOfLight. Jag var grav nikotinist i över 15 år innan jag slutade. Numera klarar jag av att verkligen njuta av både cigarrer och piptobak. Hur ofta jag röker går i vågor, oftare på sommaren så klart. Jag tror att det var viktigt att jag höll uppe med nikotin helt i flera år innan jag började med cigarr och piptobak dock, så jag var helt fri från nikotinberoendet. Annars hade jag nog jagat nikotinet och inte smaken och njutningen. Jag har även satt upp lite lösa förhållningsregler för mig så att det inte ska bli för ofta utan hålla det på en nivå där jag fortsätter njuta av det. Absolut inga halsbloss, såklart, man är ju ingen barbar. Sen vill jag inte röka för små cigarrer eller pipor utan det ska vara en tillräckligt lång stund av njutning. Då blir det inte av att jag hinner göra det så ofta att det riskerar att bli en dålig vana.
Senast redigerad av Bobbybobb 2023-07-02 kl. 10:08.
Citera
2023-07-02, 10:07
Medlem
Har ni haft äran att stifta bekantskap med HU Tobaccos "Haymaker"? Annars skulle jag vilja presentera tobaken för er. Det är en ren virginia utan några smaksättningar. Jag skulle säga att den har en full arom med ganska komplexa smaker. Virginian går inte mot det ljusa, gräsiga hållet och inte heller mot det syrliga hållet som ibland påminner om surdegsbröd. Men mörka, dova och rika smaker.

Tobaken var inte för blöt när jag öppnade dosan och flakesen går lätt att gnugga ut vilket jag föredrar med denna tobak.

Berätta gärna om er erfarenhet av tobaken.
Citera
2023-07-03, 11:14
Medlem
Att se nån röka pipa på bra sätt är hatten av. Väldigt sällan jag faktiskt ser nån röka pipa.. förutom en bekant som hanterar konstverket att röka pipa på bra sätt. Hatten av.

Mer piprökning ute bland folk till damerna o herrarna o pojkarna o flickorna i denna tråd.
Citera
2023-07-08, 22:53
Medlem
Piprökande broder behöver hjälp!!!

Jag gick över från cigarr till pipa förra året.
Traskade trogen in på Brogrens och valde en "nybörjarpipa" inkl allt som behövdes.

Läste varenda tips på nätet och skred till verket. Pipan röktes in enligt de tips google kunde ge. Har börjat få kläm på det här och pipan klär mitt Kaptensliv big time.

Nu till mitt livs största bekymmer. Jag får inte ur det sista goda ut mina pipa.
Jag har provat att stoppa löst, mellan och hårt. Jag har stoppat med att först göra en lite kula och sedan vidare. Jag har för fasiken provat alla stopp som google gett mig med ack går jag bet.

Det är botten som inte vill glöda. Varje rök ger alltid en bottensats av oförbränd tobak.
Jag vet att det låter som någon snuskig story men det handlar om en simpel man som bara vill röka färdigt sin pipa.

Vad gör jag för fel. I min desperation beställde jag en ny....svindyr pipa. Det är inte fel på mig, utan pipan kanske.
Passade på att beställa ny tobak, jag kanske fick måndagsexemplaret. Frugan kommer döda mig för alla stålar jag lägger på mitt rökande, må jag åtminstone få fyr på all tobak. Jag har använt solstickan för att finansiera deras julfest.

Alla pratar om att det sista är det bästa men hur fan gör man.

Snälla, ös på det tips.
Citera
2023-07-19, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoneSailing

Det är botten som inte vill glöda. Varje rök ger alltid en bottensats av oförbränd tobak.

Snälla, ös på det tips.

Nu är jag väl också fortfarande nybörjare men eftersom ingen annan svarat får väl jag försöka svara. Visst är väl sista fjärdedelen eller så lite mer svårrökt. Jag tror det till stor del beror på att fukt och kanske såsning från tobaken samlas där. Det viktigaste är då kanske att inte ha för blöt tobak eller låta saliv ta sig till koppen. Sen är det en fråga om god teknik med pipverktygen för att hela tiden trycka till tobaken rätt.

Men man ska också komma ihåg att inte röka en pipa helt ner i botten då det skadar pipan. På sidorna byggs ett skyddande lager kol upp som gör att pipan inte bränns upp, men vätska gör att sådant lager inte byggs upp i botten som därmed inte har samma skydd. Därför bör man inte röka helt i botten om man vill ha pipan länge.
Citera
2023-07-22, 15:51
Medlem
DarkOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoneSailing

Traskade trogen in på Brogrens och valde en "nybörjarpipa" inkl allt som behövdes.

Läste varenda tips på nätet och skred till verket. Pipan röktes in enligt de tips google kunde ge. Har börjat få kläm på det här och pipan klär mitt Kaptensliv big time.

Nu till mitt livs största bekymmer. Jag får inte ur det sista goda ut mina pipa.
Jag har provat att stoppa löst, mellan och hårt. Jag har stoppat med att först göra en lite kula och sedan vidare. Jag har för fasiken provat alla stopp som google gett mig med ack går jag bet.

Jag vet att det låter som någon snuskig story men det handlar om en simpel man som bara vill röka färdigt sin pipa.

Vad gör jag för fel. I min desperation beställde jag en ny....svindyr pipa. Det är inte fel på mig, utan pipan kanske.
Passade på att beställa ny tobak, jag kanske fick måndagsexemplaret. Frugan kommer döda mig för alla stålar jag lägger på mitt rökande, må jag åtminstone få fyr på all tobak. Jag har använt solstickan för att finansiera deras julfest.

Alla pratar om att det sista är det bästa men hur fan gör man.

Snälla, ös på det tips.
Det finns de som läser hela den här tråden i utbildnings syfte. Ingen dum ide, det tar tid dock.
En sak kan ju vara för fuktig tobak. Lägg ung. ett stopp tobak på bordet och låt torka 15-20 min. Olika sorter har olika fuktighets grad, aromater är värst.

I början är det svårt att hitta rätt kadens i puffandet. Man vill gärna puffa ofta, detta ger vid handen att:
1. pipan överhettar (den känns för varm att hålla i).
2. Kondens samlas i skålen och munstycket. Ha en piprensare till hands om gurgel uppstår, stoppa i den ända till det tar stopp och dra ut den igen.
Låt pipan vila ett par minuter och tänd igen om du måste.

Där har vi några tips. En dyrare pipa är oftast inte lösningen i dramat, om än trevligt. Lycka till!
Återkom gärna om hur det gick!
Citera
2023-07-28, 21:54
Medlem
Några lata dagar har gett mig tid att jämföra två ganska lika blandningar: Haymaker från HU och klassiska Capstan blue. Båda är rena virginias med ungefär samma typ av gräsig virginia. Trots att jag verkligen vill föredra Haymaker tycker jag dock att Capstan är komplexare och intressantare.

Vilken är er favorit av rena virginias (min är nog egentligen Full Virginia Flake som jag dock inte har en burk öppen av just nu).
Citera
2023-07-29, 21:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Några lata dagar har gett mig tid att jämföra två ganska lika blandningar: Haymaker från HU och klassiska Capstan blue. Båda är rena virginias med ungefär samma typ av gräsig virginia. Trots att jag verkligen vill föredra Haymaker tycker jag dock att Capstan är komplexare och intressantare.

Vilken är er favorit av rena virginias (min är nog egentligen Full Virginia Flake som jag dock inte har en burk öppen av just nu).
G.L.P. Union Square för mig om vi snackar ren Virginia.
Citera
2023-08-10, 20:20
Medlem
Citat:
Det finns de som läser hela den här tråden i utbildnings syfte. Ingen dum ide, det tar tid dock.
En sak kan ju vara för fuktig tobak. Lägg ung. ett stopp tobak på bordet och låt torka 15-20 min. Olika sorter har olika fuktighets grad, aromater är värst.

I början är det svårt att hitta rätt kadens i puffandet. Man vill gärna puffa ofta, detta ger vid handen att:
1. pipan överhettar (den känns för varm att hålla i).
2. Kondens samlas i skålen och munstycket. Ha en piprensare till hands om gurgel uppstår, stoppa i den ända till det tar stopp och dra ut den igen.
Låt pipan vila ett par minuter och tänd igen om du måste.

Där har vi några tips. En dyrare pipa är oftast inte lösningen i dramat, om än trevligt. Lycka till!
Återkom gärna om hur det gick!

Västkusten har verkligen inte varit bästkusten iår. Fotbollslaget kamraterna är en skam och vädret liknar mest en långdragen septemberstorm. Men imorse kom jag äntligen loss och solen skiner. Satte segel och tände omgående min pipa. Döm av min förvåning när det helt plötsligt lirade. Tror jag helt missuppfattat känslan av en öm flickhand när jag stoppat pipan. Mina gorillafingrar har mer knökat ner tobaken. Idag tog jag iaf det väldigt försiktigt och stoppade pipan i 3 omgångar som rekommenderat. Dock fick jag ständigt ta skydd då bakfyllan efter stormen Hans fortfarande river upp gigantiska vågor.

Nu sitter jag och kör in min nya Chacom Skipper med Brobergs Burley.
Köpte även Ashton Gold Rush men den får vänta till en annan dag.

Skepp o hoj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in