Citat:
Ursprungligen postat av
GoneSailing
Piprökande broder behöver hjälp!!!
Jag gick över från cigarr till pipa förra året.
Traskade trogen in på Brogrens och valde en "nybörjarpipa" inkl allt som behövdes.
Läste varenda tips på nätet och skred till verket. Pipan röktes in enligt de tips google kunde ge. Har börjat få kläm på det här och pipan klär mitt Kaptensliv big time.
Nu till mitt livs största bekymmer. Jag får inte ur det sista goda ut mina pipa.
Jag har provat att stoppa löst, mellan och hårt. Jag har stoppat med att först göra en lite kula och sedan vidare. Jag har för fasiken provat alla stopp som google gett mig med ack går jag bet.
Det är botten som inte vill glöda. Varje rök ger alltid en bottensats av oförbränd tobak.
Jag vet att det låter som någon snuskig story men det handlar om en simpel man som bara vill röka färdigt sin pipa.
Vad gör jag för fel. I min desperation beställde jag en ny....svindyr pipa. Det är inte fel på mig, utan pipan kanske.
Passade på att beställa ny tobak, jag kanske fick måndagsexemplaret. Frugan kommer döda mig för alla stålar jag lägger på mitt rökande, må jag åtminstone få fyr på all tobak. Jag har använt solstickan för att finansiera deras julfest.
Alla pratar om att det sista är det bästa men hur fan gör man.
Snälla, ös på det tips.
Det finns de som läser hela den här tråden i utbildnings syfte.

Ingen dum ide, det tar tid dock.
En sak kan ju vara för fuktig tobak. Lägg ung. ett stopp tobak på bordet och låt torka 15-20 min. Olika sorter har olika fuktighets grad, aromater är värst.
I början är det svårt att hitta rätt kadens i puffandet. Man vill gärna puffa ofta, detta ger vid handen att:
1. pipan överhettar (den känns för varm att hålla i).
2. Kondens samlas i skålen och munstycket. Ha en piprensare till hands om gurgel uppstår, stoppa i den ända till det tar stopp och dra ut den igen.
Låt pipan vila ett par minuter och tänd igen om du måste.
Där har vi några tips. En dyrare pipa är oftast inte lösningen i dramat, om än trevligt. Lycka till!
Återkom gärna om hur det gick!