2023-07-22, 09:34
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du har helt missat att åtalet mot CP innehöll just vittnesuppgifter från mordplatsen? Många vet redan det, så kom med på tåget du också! Det finns plats för dig med.

SE är mer förankrad inne på Bohemia än uppe på åsen om vi tittar objektivt på vittnesuppgifter.
Det är fakta.

Edit: Uppgifterna om SEs besök på Bohemia kom in till polisen kl 02.05 på mordnatten.

Det är tyvärr inte mycket i uppgifterna som erinrar om CP.

Har stött på karln, och han hade visserligen en läskig aura, men ...

Förstärkt axel- och nackparti, rock, keps och väska tror jag inte ingick i hans arsenal.

Att döma av en Ekevi-intervju nyligen så tycks även den lunkande, elefant-lika gången, hos GM, vara hittepå.

Det finns inget som tyder på att mannen på Bohemia var SE.
Citera
2023-07-22, 10:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Någon expert på "lögner" har sagt att om man ska ljuga eller hitta på så ska man hålla sig så nära sanningen som möjligt. Speglandet är ett annat exempel på det, "jag var nästan där men bara nästan".

Det fanns nog flera anledningar för SE att titta in på jobbet den 3 mars, även som "vittne" faktiskt. En kollega hade sagt att han "kom väl in eftersom detta hade hänt". Underförstått att han ville skryta om sina bravader under helgen.
Ja, det som berättas har ofta någon slags koppling till verkligheten. Kollar man på "Svenska Dagbladets scenario" så ser man sådana saker där också. Maris källa berättar t.ex. att en av medlemmarna i det sydafrikanska mördarkommandot hade en svensk flickvän. Det skulle kunna vara lånat från Norbert Kröcher, som förutom att ha blivit iakttagen (och avritad) av skelleftehamnsmannen också hade en svensk flickvän:
https://www.expressen.se/nyheter/anna-karin-blev-kar-i-terroristen-krocher/

Den kriminelle tysken Franz Esser som ordnade fram bilen åt mördartrion kanske fick låna sitt namn från den här fotbollsspelaren:
https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Esser

Källan berättar också att mördartrion skall ha sovit i bilen för att "inte bli registrerade som hotellgäster". Kanske finns det lite verklighetskoppling här också, om t.ex. källan själv valde att sova i bilen (och av just den här anledningen) när hen besökte den mellaneuropeiska staden för att träffa Mari S.
Senast redigerad av Draifos 2023-07-22 kl. 10:26.
Citera
2023-07-22, 10:26
Medlem
Citat:
KP täcker in det mesta:

- KP bommar på var stämpelklockan på Skandia satt.
- KP berättar inte att JA pekat ut SE på bild.
- KP gissar utan underlag att SE hade hala skor på mordnatten.
- KP anser att SE hade ett vapen eftersom OP blev skjuten.
- KP läser högt ur TPs osannolika bok.

Lite som en sagostund för barn och andra lättrogna personer.

Jag kan inte komma runt att KP tjatar vidare om att de koncentrerade sig på att få ner en gärningsman till brottsplatsen. Det känns som att de gick igenom alla vittnesmål och den troligaste att vara GM bland vittnena var SE.

Den man som följer efter Palme från Grand är förmodligen GM. Det är ju bara det att han inte är identifierad. Om det gick så skulle ju det gå att få ner honom på Sveavägen så att säga. Det blir så dum infallsvinkel och resonemang.

KP säger att han kunde materialet, jojo hur kunde han då missa ordningen på utstämplingen? För stort fokus att få ner en gärningsman på Sveavägen helt enkelt.
Citera
2023-07-22, 11:37
Avslutad
Citat:
Du får vara tydligare med att "Inga bevis har kommit fram att SE inte var gm." är en tolkning du själv hittat på och har inget med vad KP säger i den intervju du länkar till i inlägget att göra.

Hur ska man förövrigt kunna "bevisa" att teorin att SE sköt OP är fel då den endas innehåller lösa spekulationer?

Det räcker väl att konstatera att hela "teorin" att SE sköt OP bara är önsketänkande helt utan substans eller egna bevis?

.

Det finns ingen substans i övriga teorier snarare- inga indicier, inga bevis m.m. Bara önsketänkanden med motivbilder m.m. SE är skäligen misstänkt i.a.f. Bevisad i närheten av mordplatsen när mordet skedde, rätt signalement till stora delar, hade motiv m.m.
Citera
2023-07-22, 11:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är två pusselbitar som inte hör ihop tycker jag och det är observationen av LJ och att LP sagt mörkblå täckjacka. En borde bort.

Kan man tänka sig att det ljugande vittnet SE kom sent, såg precis LJ och då som en random person? Han pratade inte med LP som var okontaktbar, och hörde inte henne säga mörkblå täckjacka på mordplatsen och gjorde därför ingen språngmarsch för att informera poliserna. Han travade iväg till väktarna och hade där inte mycket att säga om att han såg mördaren, språngmarsch, supervittnet etc.

På morgonen den 1 mars hörde han i media om den mörkblåa täckjackan och att han då associerade LJ som mördaren och drog igång en mytoman-karusell? Han kanske t o m började inbilla sig att han hört LP sagt mörkblå täckjacka?

Kan han ljuga om sin ankomst till mordplatsen och en språngmarsch, borde han även kunnat ljuga om den mörkblåa täckjackan. Skruvat är det vilket som.

På vilket sätt går inte dessa två uppgifter ihop enligt dig?
Citera
2023-07-22, 11:45
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det händelseförlopp som källan lägger fram för Mari S är inte en "MOP-teori", det är direkta faktapåståenden om sakomständigheter kring planeringen och utförandet av mordet. Det här är alltså uppgifter som antingen är korrekta (sanning) eller felaktiga (lögn). Vilket av alternativen tror du att det rör sig om?

Jag antar att fallet här är ett exempel på en välkänd typ av dikotomi - antingen är de orimliga Sydafrika-uppgifterna korrekta eller så är det SE som lämnat dem.

Så då måste det vara SE då.

Citat:
Vilken nationalitet kan "uppgiftslämnaren" i din beskrivning tänkas ha haft, och vad tänker du dig att hen kan ha haft för syfte med att lämna uppgifterna till Mari S?

Här måste man skilja på detaljer och detaljer. De delar som rör t.ex. superspioners förehavanden, ANC, och politiska förhållanden i Sydafrika m.m. har ju "källan" lätt kunnat läsa sig till i tidningarna. Och de konkreta beskrivningarna av själva händelseförloppet kring mordet har han naturligtvis hittat på själv.
Citera
2023-07-22, 11:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du upprepar idag återigen din egen uppfattning, om att SE aldrig skall ha påstått sig ha sett mördaren. Och detta alltså trots att vi redan har rett ut den här frågan ordentligt nu, senast för bara några dagar sedan:
(FB) Skandiamannen

Här var det grinigt. Jag avser ju det SE uppger att han (inte) ser av dådet och GM i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen. I nästa stycke skriver jag till och med ut att han ”inte sett GM på mordplatsen”.

Det inlägg du länkar till har jag svarat följande på:

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han väljer väl att inte notera GM som finns framför näsan på honom enligt hans vittnesmål?

Till förmån för att rapportera in ett vittne i gränden och antyda att det kan ha varit GM, alternativt en påhittad person i gränden och antyda att det kan ha varit GM?

För övrigt, vid diskussion om de här påstådda försöken att manipulera PU och signalement, så är det vad han lämnar för uppgifter till polisen som av relevans snarare än citat ur tidningsartiklar.
Citera
2023-07-22, 11:55
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
På vilket sätt går inte dessa två uppgifter ihop enligt dig?

Det var det jag förklarade längre ner i inlägget och som jag ”tjatat” om tidigare. Han satt inne med oerhörd information om han hade båda uppgifterna. Han nådde inte ut med det till media eller till väktarna. Att han inte nämnde det på mordnatten pekar på att LJ inte var mördaren i hans ögon då, det har jag påpekat många gånger. Detsamma gäller LP, en sådan central grej drar han inte för väktarna vilket är anmärkningsvärt. Både tillsammans är otänkbart för mig. Plockar man bort pusselbiten med mörkblå täckjacka blir det inte särskilt konstigt med agerandet som vittne på mordnatten i alla fall.
Citera
2023-07-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Sorry, att mitt resonemang verkade oklart. Jag tyckte frågeställningen din också var lite oklar - vi kanske inte pratar om samma saker.

Men Tingsrätten: Stig hade fått problem i tingsrätten om 23.21 hade avslöjats som en bluff. Och att Stig hade bekräftat direkt utkomst på gatan innan dess. Han hade kunnat gått från ett vittne ttill en huvudmisstänkt. Yvonne Nieminen hade kunnat tillkallas som vittne. Christer Pettersson hade kunnat släppts där och då. Mem det blev ingen TV-deckare den gången. Arne fick ju CP frikänd ändå senare - ingen skugga över honom. Men Liljeros biträden hade kanske kunnat läsa igenom Skandiaväktarförhören och Engströms förhör lite noggrannare?
Det som är mystiskt och oklart.

Varför var SE med i rättegången? Varför var väktarnas förhör med i Fupen?

Misstag hävde nån polis i efterhand.

Men vem satte ihop vilka förhör som skulle vara med?
Citera
2023-07-22, 12:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det var det jag förklarade längre ner i inlägget och som jag ”tjatat” om tidigare. Han satt inne med oerhörd information om han hade båda uppgifterna. Han nådde inte ut med det till media eller till väktarna. Att han inte nämnde det på mordnatten pekar på att LJ inte var mördaren i hans ögon då, det har jag påpekat många gånger. Detsamma gäller LP, en sådan central grej drar han inte för väktarna vilket är anmärkningsvärt. Både tillsammans är otänkbart för mig. Plockar man bort pusselbiten med mörkblå täckjacka blir det inte särskilt konstigt med agerandet som vittne på mordnatten i alla fall.

Att han inte nämnde detta till väktarna är faktiskt något vi inte vet. Vi vet endast vad väktarna uppger i sina respektive förhör.
Du och andra brukar ju lyfta detta med att väktarförhören kommer sent och då handlar det om att förklara de uppgifterna som framgår och som mer pekar på att SE skulle ha varit ett vittne.
Men det är väl självklart att mer än det som framgår sades där och då.

Jag ser inte att dina slutsatser går att dra. Det finns som sagt möjligheter till att SE även tog upp detta.

Nåja, tack för svar, men förstår ändå inte varför dessa två uppgifter skulle utesluta varandra.
Citera
2023-07-22, 13:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Att han inte nämnde detta till väktarna är faktiskt något vi inte vet. Vi vet endast vad väktarna uppger i sina respektive förhör.
Du och andra brukar ju lyfta detta med att väktarförhören kommer sent och då handlar det om att förklara de uppgifterna som framgår och som mer pekar på att SE skulle ha varit ett vittne.
Men det är väl självklart att mer än det som framgår sades där och då.

Jag ser inte att dina slutsatser går att dra. Det finns som sagt möjligheter till att SE även tog upp detta.

Nåja, tack för svar, men förstår ändå inte varför dessa två uppgifter skulle utesluta varandra.

Det är bara en ny teori/spekulation från min sida utifrån materialet där väktarna inte hört SE säga de absolut mest centrala uppgifter man kan tänka sig och där han är ett ljugande vittne. Alternativt att väktarna skulle hålla inne med någonting centralt finns förstås. Uppgifterna hör ihop för SE, men först den 1 mars. Det är det som är grejen.

Tar man bort från mordkvällen det argument som har varit det bästa beviset för att SE var ett vittne (mörkblå täckjacka), då får man ett scenario som förklarar en massa saker om ett ljugande vittne som jag skrivit. Varför skulle han inte kunna ljuga om mörkblå täckjacka, när han ljugit om sin framfart på Sveavägen och språngmarschen? Kanske inbillade han sig t o m den 1 mars att han hade hört LP?
Senast redigerad av csvens 2023-07-22 kl. 13:46.
Citera
2023-07-22, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det som är mystiskt och oklart.

Varför var SE med i rättegången? Varför var väktarnas förhör med i Fupen?

Misstag hävde nån polis i efterhand.

Men vem satte ihop vilka förhör som skulle vara med?

Som jag minns det, rätta gärna, var det bl a Maj Wechselmann och Sven Anér som pushade på för att försvaret skulle kalla Stig som vittne. Tanken var nog att
Stigs vittnesmål skulle visa på att LP varit förhållandevis sansad på brottsplatsen. Att hennes ursprungliga uppgift om två gm:s därför pekade bort mot CP. Men det var ju snarare åklagarsidan som kunde dra nytta av SE:s vittnesmål. Tror varken försvar eller åklagare nämnde SE i sina slutpläderingar. En polis, spaningsledaren, som hävdade misstag (att förhörsprotokoll släpptes) var Hans Ölvebro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in