Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Ja, man får väl tänka sig att när han kommer ut på gatan efter skotten och börjar gå söderut märker han att det hänt något i förlängningen.
Den här historien om stressat klocktittande som anledning till att inte titta upp när en Magnumladdning smäller framför näsan är inte särskilt trovärdig. Han har inte heller bråttom till t-banan, objektivt sett. Är den ett påhitt, är det svårt att tänka sig någon annan förklaring till den än en ambition att placera sig nära händelsen och vara med från början, men utan att se dådet eller skymten av GM.
Det vore hisnande givetvis om vittnet SE fabulerat på detta vis i denna allvarliga situation. Men det finns åtminstone en logik. Om han var uppemot en minut ”sen” och ville placera sig närmare inpå händelsen än så, så hade han ju inte sett den eller GM på mordplatsen och var tvungen att stint titta ner i sin berättelse. Och hur udda detta tilltag än var, så var det i linje med det som är känt om hans person. En skillnad i grad, men inte i art.
Men, ja, man kan verkligen fråga sig vad som var så betydelsefullt med den här omedelbara närheten till händelsen, om det nu är påhitt. Det är väl i högsta grad märkvärdigt att komma dit någon minut efter, då all dramatik fortfarande utspelar sig. Att det inte dög för honom att precis missa skotten, indikeras kanske av det här att han inte accepterar att polisen i efterspelet inte betraktar honom som ett centralt vittne och hans kampanj gällande det.
Om man ser klocktittshistorien ur GM-SE:s perspektiv framstår det hela för mig som mer outgrundligt.
Jag vet inte. Har du någon poäng gällande det där, så utveckla gärna det.
Avses om det är rimligt att han alls hunnit ut på Sveavägen eller att befann sig på just på den östra sidan?
Tack för ett informativt svar. Helt sanningsenlig är han inte när det gäller ankomsten till mordplatsen, han döljer något och det är inte någon missuppfattning från hans sida enligt mig, du verkar hålla med, vilket jag tolkar baserat på klocktittandet. Att gå sträcken tog ungefär 40s. Det är en lång tid utan att se något.
Som jag skrev tidigare så hade han en lysande möjlighet att förflytta sig närmare händelsen genom att berätta hur folk och bilar anslöt till platsen. Varför behövde han mörka även det kan man undra?
Det känns som en mer rimlig förklaring att han inte har sett att folk och bilar kom till platsen än att han försökte mörka även dessa uppgifter med ett klocktittande eller?
Det jag menar är att jag har svårt att se att han varit på östra sidan Sveavägen som vittne då skotten föll, han hörde inte två skott, såg ingenting, hörde inte LP skrika etc. Som vittne talar allt för att han var inomhus eller på västra sidan.
När det gäller knallen så faller ju den om han kom ut direkt efter skotten om han initialt såg att det låg någon på gatan, han måste väl då begripa att knallen som han hörde vid Götabanken inte hade med den liggande personen att göra.
Om han kom ut sent och han initialt inte såg någon på marken utan bara såg en folksamlingen och därefter hörde en smäll, så skedde ju mordet i en folksamling, vilket då gör det märkligt att han dagen efter uppfattade LPs vittnesmål som det rätta och om språngmarschen bara var en ansats blir det konstigt. Knallen han hörde måste han, åtminstone dagen efter i ett sånt scenario, ha fattat inte hade med mordet att göra.
Jag tycker man har en del att förklara om man vill hävda att ljudet på LAC-bandet efter 27s, (då det redan förmodligen fanns folk på plats), skulle höra ihop med mordet för SE.
Det är rimligt att anta SE inte befann sig på Sveavägens östra sida som vittne när skotten föll, håller du med?
Kan det vara vara så i dina ögon att han som vittne tog från media att LP sagt mörkblå täckjacka, samt att att han hittade på språngmarschen och supervittnet som en ”väg in” i utredningen när han fattade att ”komma sent” inte skulle räcka för att bli intressant?
Jag kan inte köpa att han som en uppmärksamhetstörstande snubbe skull undgå att berätta om LJ, mörkblå täckjacka, språngmarsch och supervittnet för väktarna.