2023-07-22, 01:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
SE är skäligen misstänkt och jag håller med. Ni har inte kommit med något konkret som avfärdar SE.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/han-har-utrett-de-stora-fallen.-nu-gar-krister-petersson-i-pension/

"Men än så länge är det inget av det som kommit in som omkullkastat våra teorier"- april 2023. Ja inget har gjort det. Inga bevis har kommit fram att SE inte var gm.

Du får vara tydligare med att "Inga bevis har kommit fram att SE inte var gm." är en tolkning du själv hittat på och har inget med vad KP säger i den intervju du länkar till i inlägget att göra.

Hur ska man förövrigt kunna "bevisa" att teorin att SE sköt OP är fel då den endas innehåller lösa spekulationer?

Det räcker väl att konstatera att hela "teorin" att SE sköt OP bara är önsketänkande helt utan substans eller egna bevis?

.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-22 kl. 01:44.
Citera
2023-07-22, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Vadå förmodligen ett kort samtal. HO uppger 2 min, den andra väktaren motsäger inte 2 min, men p hennes beskrivning verkar det va minst 30 sekunder. Hur som herlst, med dessa 30 sekunder kan han fötrskjuta tiden en minut.

Som sagt, 23:20 kan mycket väl vara den korrekta tiden. Att SE ljuger när han säger 23:19 korrigerat till 23:20 vet vi inte, för vi har inte en fastslagen tid för utstämplingen.

Du säger det var riskabelt ljuga i Tingsrätten, men säkert eftersom han inte var misstänkt... Inser du problemet med det argumentet? Han var ju inte misstänkt, så han behöver inte oroa sig för felen...
Allvarligt. Det här är inget jättesvårt pussel. Om man inte är försvarsadvokat. Arthur Conan Doyles bästa roman, Sherlock skulle ha löst det galant såklart, Dr Watson skulle också ha löst det på egen hand.
Själv satsade jag på att plöja igenom hela GrK:s rapport. Vissa kapitel både 2 och tre gånger. Skandiamannen stod inte ens nämnd vid namn. Ingenting om utredningen mot honom! 😀
Men, KP:s presskonferens borde vara fullt tillräcklig för de flesta att acceptera. Däremot kunde den gjorts så mycket tydligare, tagit hjälp av den senaste tekniken, rörliga bilder, flerdimensionella finesser. Klocka i bild - både Skandiaklocka och officiell klocka.

Fundera istället på vem/vilka som kan ha hjälpt Engström på traven. Det behöver inte - nödvändigtvis - ha rört sig om ett planerat mord eller ha varit information med elaka avsikter.
Senast redigerad av Skandiahuset 2023-07-22 kl. 02:22.
Citera
2023-07-22, 02:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vilket som är det en idiot-teori som Thomas Pettersson hittade på för att kunna sälja sin bok. Stig Engström teorin är full med hål, håller inte någonstans och kräver en god välvilja för att få det ens till en teori.

"Teorin" om att den obeväpnade SE som tillfällighetsmördare utan motiv skulle skjutit OP beskrivs av TP själv som "osannolik" i titeln på hans egen bok.

Som en tankelek kan man sitta och fantisera om olika mordscenarion.

Bland Ostkustfiskare, Swedenborgare, saltmän och herrgårdsägare (AE) kanske SE har en given plats i PU? Tips som är så där lagom knäppa att sticka ut, men ändå inte allvarliga nog att tas riktigt på allvar.

Vad som fick TP att fullständigt tappa det och skriva en hel bok om den helt påhittade teorin SE som GM undandrar sig min bedömning, men att KP svalde den osannolika mördaren SE med hull och hår oroar och förvånar.

Man skulle kunna tro att TP och KP var med i samma hemliga sällskap. Det är inte moderaterna. Den gemensamma målbilden tycks ha varit att peka ut SE som proxyGM för att dra uppmärksamheten bort från något annat när PU lades ned.

Var SE utsedd som syndabock redan när det beslutades att PU skulle läggas ned så är TPs bok ett beställningsjobb. De krafter som ville lägga ned utredningen ville ha något "konkret" att peka på och det blev "Den osannolika boken" i övrigt saknades både mordvapen och substans i utpekandet av SE.

Jag tror TP var avlönad att skriva sin osannolika bok av de som ville se SE som syndabock. Läser man boken får man känslan av att inte ens TP själv tror på SE som GM. Den freudianska "osannolika" titeln är på något sätt bekräftelsen på den känslan. TP tar avstånd från sin egen bok redan i titeln.

Edit: Boken verkar skriven speciellt för att förleda okritiska och ointelligenta läsare att tro att SE kan vara skyldig till mordet mot OP, trots att inget konkret presenteras i boken som pekar i denna riktning. Boken verkar vara ett tendentiöst skrivet beställningsjobb med syfte att misstänkliggöra den oskyldige och obeväpnade SE.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-22 kl. 02:37.
Citera
2023-07-22, 02:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Allvarligt. Det här är inget jättesvårt pussel. Arthur Conan Doyles bästa roman, Sherlock skulle ha löst det galant såklart, Dr Watson skulle också ha löst det på egen hand.
Själv satsade jag på att plöja igenom hela GrK:s rapport. Vissa kapitel både 2 och tre gånger. Skandiamannen stod inte ens nämnd vid namn. Ingenting om utredningen mot honom! 😀
Men, KP:s presskonferens borde vara fullt tillräcklig för de flesta att acceptera. Däremot kunde den gjorts så mycket tydligare, tagit hjälp av den senaste tekniken, rörliga bilder, flerdimensionella finesser. Klocka i bild - både Skandiaklocka och officiell klocka.

Fundera istället på vem/vilka som kan ha hjälpt Engström på traven. Det behöver inte - nödvändigtvis - ha rört sig om ett planerat mord eller ha varit information med elaka avsikter.

Allvarligt!
Du måste missat detta 2-3 gånger när du läste GrK s.743!
Av utredningen framgår att Lisbeth Palme gjorde sina iakttagelser av
mannen på brottsplatsen innan något av vittnena kom fram till henne. Nyss
redovisade vittnesmål är därför av begränsat värde när det gäller att bedöma hennes tillstånd i detta ögonblick. De som först kom fram till henne
var Anna H och Stig E. Det förhållandet att de uppfattade henne på olika
sätt kan förklaras av att Lisbeth Palme kan ha känt större förtroende för
Stig E.
Hovrätten finner inte anledning dra annan slutsats av vittnesmålen
än att Lisbeth Palme – helt naturligt och såsom hon också själv har uppgivit
– var upprörd samt att hon var angelägen att se till att Olof Palme snabbt
fördes till sjukhus. Att hon var upprörd kan dock ha påverkat hennes
möjligheter att göra säkra iakttagelser.
Edit: Du kanske inte visste att man inte skrev ut hela namn i GrK?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-22 kl. 02:38.
Citera
2023-07-22, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du måste missat detta 2-3 gånger när du läste GrK s.743!
Av utredningen framgår att Lisbeth Palme gjorde sina iakttagelser av
mannen på brottsplatsen innan något av vittnena kom fram till henne. Nyss
redovisade vittnesmål är därför av begränsat värde när det gäller att bedöma hennes tillstånd i detta ögonblick. De som först kom fram till henne
var Anna H och Stig E. Det förhållandet att de uppfattade henne på olika
sätt kan förklaras av att Lisbeth Palme kan ha känt större förtroende för
Stig E.
Hovrätten finner inte anledning dra annan slutsats av vittnesmålen
än att Lisbeth Palme – helt naturligt och såsom hon också själv har uppgivit
– var upprörd samt att hon var angelägen att se till att Olof Palme snabbt
fördes till sjukhus. Att hon var upprörd kan dock ha påverkat hennes
möjligheter att göra säkra iakttagelser.
Edit: Du kanske inte visste att man inte skrev ut hela namn i GrK?
Fair enough och touché! Hans namn står där.
Citera
2023-07-22, 02:40
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Fair enough och touché! Hans namn står där.

Något om utredning mot SE står visserligen inte som du skriver, men han nämns i alla fall.
Citera
2023-07-22, 04:24
Medlem
Citat:
Något om utredning mot SE står visserligen inte som du skriver, men han nämns i alla fall.
Ja, du fick en straffspark där och satte den i krysset!
Antar att jag ville säga enough att jag inte heller har trott på SE i evinnerliga tider, för att det funnits så mycket annat att intressera sig för.
Citera
2023-07-22, 05:55
Medlem
Citat:
Du har helt missat att åtalet mot CP innehöll just vittnesuppgifter från mordplatsen? Många vet redan det, så kom med på tåget du också! Det finns plats för dig med.

SE är mer förankrad inne på Bohemia än uppe på åsen om vi tittar objektivt på vittnesuppgifter.
Det är fakta.

Edit: Uppgifterna om SEs besök på Bohemia kom in till polisen kl 02.05 på mordnatten.

Vad är din anledning till att Engström skulle gå till Bohemia?
Citera
2023-07-22, 08:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Rocken var med i efterlysningarna i media 1 mars, vilket också är vad SE indirekt påstår i Rapport.

Men bra, då vet vi att SE avsåg samtalet 1 mars som tillfället då han återigen försökte påpeka felet.
Ja det framgår väl även av 1 mars-förhöret och rocken var alltså inte med i polisens efterlysningstext den 2 mars

https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Om den inte kom med på grund av Engströms inringning vet jag inte men på måndagen den 3 mars skrev bl a DN: "Signalementet om en man i mörk rock kan vara fel, ett vittne i mörk rock sprang efter gärningsmannen". Obegripligt att SE gnällde i FR-intervjun, "man hade antagligen inte tid att göra något åt det just då, det var många som ringde över huvud taget". Förväntade han sig att polisen i samband med hans inrigning skulle gå ut med meddelandet "Stoppa pressarna, signalementet är fel, det ska vara blå jacka i stället för mörk rock!" . Nu nöjde sig polisen tydligen med att justera efterlysningen i den text som kom dagen därpå (söndagen), det var väldigt snabbt agerat får man säga. Hans stålbågade var inte kända för allmänheten den 1 mars och han nämnde inte själv heller dem när han ringde in den 1 mars. Däremot var de nämnda i den tidning Engström i FR-reportaget påstås ha läst innan han ringde polisen, vilket vi ju förstår inte är möjligt.

Egentligen borde den uppmärksamhetsälskande SE skrutit med att det var han som lyckades få polisen att ändra och korrigera texten.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-22 kl. 08:42.
Citera
2023-07-22, 09:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppmärksamt av Dalulven att lägga märke till det där i Folke Rydéns inslag. Kan det möjligen vara så att det är först efter att ha sett den där teckningen i SvD den 2/3 (där mördaren ser ut som SE) som SE inser att han ligger riktigt illa till, dvs. att vittnen har sett honom på platsen och då tagit honom själv för att vara mördaren? Det skulle i så fall förklara att han ringer "återigen" till polisen på söndagen eller måndagen, och nu för att försöka förklara det här konstiga med att han skall ha blivit misstagen för att vara gärningsmannen. Det här stämmer i så fall bra med Skandiakollegans uppgifter om att SE sitter på måndagen den 3/3 i telefon och försöker förklara att han har blivit "förväxlad" (polisen fattar nog inte där vad han svamlar om i så fall, och avvisar honom kanske vänligt med att de redan har uppgifter så det räcker).

Kollar man igen på de allra första uppgifterna han lämnade (till polis och media den 1/3, dagen efter mordet) så säger han faktiskt ingenting där om att han kan ha blivit misstagen för att vara mördaren. Han berättar väl egentligen bara att han själv såg mördaren, en yngre man i mörkblå täckjacka. Sedan kanske polisen frågade SE hur han själv var klädd, och då säger han mörk rock och keps.

Citat:
... och avvisar honom kanske vänligt med att de redan har uppgifter så det räcker

Någon expert på "lögner" har sagt att om man ska ljuga eller hitta på så ska man hålla sig så nära sanningen som möjligt. Speglandet är ett annat exempel på det, "jag var nästan där men bara nästan".

Det fanns nog flera anledningar för SE att titta in på jobbet den 3 mars, även som "vittne" faktiskt. En kollega hade sagt att han "kom väl in eftersom detta hade hänt". Underförstått att han ville skryta om sina bravader under helgen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-22 kl. 09:52.
Citera
2023-07-22, 09:09
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Jag tror att han eventuellt ser LJ. Men precis när SE kommit fram, så han tänker inget speciellt. Det är först efter många tankar som LJ blir en potentiell mördare. Kanske är SE så övertygad om sin egen viktighet att han pga den blå jackan i media, observationen av LJ och kanske Lisbet blir så övertygad om att han har rätt om en mördare i blå jacka. Vi ska inte glömma att SE kan se LJ i gränden först, och sen känna igen honom eller förstå det är han när LJ kommer till mordplatsen och blir förhörd ute på gatan.

Han kanske vet att han är senare på platsen än han påstår, med tiden förstår han säkerligen att han var senare än han sagt.

Jag tror språngmarschen kan va rent påhitt. - "Polisen kom dit och sprang in i gränden, de visste inte ens mördaren hade blå jacka". - "Men det är ju sjukt, gjorde du inte nåt åt det?". - "Eh, joo... Jag sprang in några meter och ropade". Etc etc.

Det är två pusselbitar som inte hör ihop tycker jag och det är observationen av LJ och att LP sagt mörkblå täckjacka. En borde bort.

Kan man tänka sig att det ljugande vittnet SE kom sent, såg precis LJ och då som en random person? Han pratade inte med LP som var okontaktbar, och hörde inte henne säga mörkblå täckjacka på mordplatsen och gjorde därför ingen språngmarsch för att informera poliserna. Han travade iväg till väktarna och hade där inte mycket att säga om att han såg mördaren, språngmarsch, supervittnet etc.

På morgonen den 1 mars hörde han i media om den mörkblåa täckjackan och att han då associerade LJ som mördaren och drog igång en mytoman-karusell? Han kanske t o m började inbilla sig att han hört LP sagt mörkblå täckjacka?

Kan han ljuga om sin ankomst till mordplatsen och en språngmarsch, borde han även kunnat ljuga om den mörkblåa täckjackan. Skruvat är det vilket som.
Senast redigerad av csvens 2023-07-22 kl. 09:11.
Citera
2023-07-22, 09:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det har ingen betydelse.Ett von oben perspektiv lagt som lök på lax hjälper knappast..men fortsätt känna du tillhör elit.
Jag fiser på det.
Jag "elit"? Knappast. Däremot är jag övertygad om att gemene mans åsikt har noll betydelse i skuldfrågan. Inte ens jag som trots allt på 80-talet var mycket intresserad av mordet hade någon slags koll på Skandiamannen. Våren 2018 när Filter presenterade sin lösning sa jag skeptiskt ungefär, "det var väl det där vittnet som sprang efter mördaren". Då var jag nog ändå lite mer insatt i ämnet än mannen på gatan, vilket i och för sig säger mer om gatumannen än mig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-22 kl. 09:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in