2023-07-21, 23:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
KP täcker in det mesta:

- KP bommar på var stämpelklockan på Skandia satt.
- KP berättar inte att JA pekat ut SE på bild.
- KP gissar utan underlag att SE hade hala skor på mordnatten.
- KP läser högt ur TPs osannolika bok.

Lite som en sagostund för barn och andra lättrogna personer.

Det fanns ingen stämpelklocka på Skandia. Passerkortet angav tiderna i datorsystemet.

Så varför SE i förhör pratar om, eller medger, ett stämpelkort, är oklart.

Den som skulle utredas och pekas ut vid fotovisningen var mannen i ljus rock vid bilen.

Utredningen trodde att detta var SE. Därför inte så konstigt att SE, med tvekan, pekades ut.

Underlaget är att YN såg mannen halka till ett par gånger, vilket antyder hala skor.

När läser han högt ur den boken?
Citera
2023-07-21, 23:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Oj, oj, oj!

Du tror inte du kan hitta enskilda poliser som misstänkt andra personer än SE för MOP?

En del av dem har skrivit böcker om dessa misstankar mot andra personer.

Betyder det för dig att dessa andra personer också måste misstänkas för mordet? De har ju misstänkts av en polis enligt ditt sätt att argumentera!

Skillnaden är att Linder misstänker SE på goda grunder. Det finns en tid, det finns iakttagelser och signalement.
Citera
2023-07-21, 23:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Skillnaden är att Linder misstänker SE på goda grunder. Det finns en tid, det finns iakttagelser och signalement.

Kan misstankar som ledde till fällande dom i tingsrätten mot CP anses välgrundade?

Var dessa misstankar rätt bara för att några poliser misstänkte honom?

Hur kopplar du detta mot misstankar mot SE? Hur ska de värderas?
Citera
2023-07-21, 23:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
I Diskutabelt-klippet som just nu diskuteras sägs att Ritva Rönnberg var först på plats.
Möjligen satt hon på Bohemia ... Var hon där före Ulf Karlsson? Men då som civilperson, förstås.
RR är en i ett av de sällskap som ser SE inne på Bohemia. Det är också RRs sällskap som hör och kommenterar skotten med "Vi är inte i Beirut nu" och ser SE komma in några minuter senare.

Det är verkar dock inte vara RRs sällskap som kontaktar polisen under mordnatten 02.05 om SE inne på Bohemia utan det gör mannen som intervjuas i Rapport 04.00.

RR berättar att det redan är avspärrat på mordplatsen när de lämnar Bohemia så uppgiften att RR var först på mordplatsen har RR ljugit ihop för att göra sig intressantare än hon var.

Ulf Karlsson hade redan lämnat när de andra från media dök upp, enligt uppgift i stora MOP-tråden.

Därför trodde de att de var först från media på plats.

Stämmer den uppgiften?

Konstigt ändå att inte SE syns på någon av Karlssons bilder.
Citera
2023-07-21, 23:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Kan misstankar som ledde till fällande dom i tingsrätten mot CP anses välgrundade?

Var dessa misstankar rätt bara för att några poliser misstänkte honom?

Hur kopplar du detta mot misstankar mot SE? Hur ska de värderas?

Det finns inget som binder CP till den platsen vid den tidpunkten.

Brukade han bära handledsväska och keps?
Citera
2023-07-22, 00:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Det är högst troligt att Engström verkligen var involverad i Arla Gryning och Stay behind rörelsen.
Men i detta uppdrag var hans syfte inte "behind" utan en front figur, en som fått order att just förvirra och få de flesta att avstå en mer grundlig utredning av Skandia huset.
Vi vet att Holmer var fel man ifrån början att driva en sådan högst politiskt och för Sverige viktig utredning.
Även här är korruptions nivån betydligt högre än folk anar plus att folk som vet och har kompetens inte vågar säga emot auktoriteter.
Så jag menar att han Engström hade ett syfte men troligen inte avlåsade skotten.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det händelseförlopp som källan lägger fram för Mari S är inte en "MOP-teori", det är direkta faktapåståenden om sakomständigheter kring planeringen och utförandet av mordet. Det här är alltså uppgifter som antingen är korrekta (sanning) eller felaktiga (lögn). Vilket av alternativen tror du att det rör sig om?

Vilken nationalitet kan "uppgiftslämnaren" i din beskrivning tänkas ha haft, och vad tänker du dig att hen kan ha haft för syfte med att lämna uppgifterna till Mari S?

Här måste man skilja på detaljer och detaljer. De delar som rör t.ex. superspioners förehavanden, ANC, och politiska förhållanden i Sydafrika m.m. har ju "källan" lätt kunnat läsa sig till i tidningarna. Och de konkreta beskrivningarna av själva händelseförloppet kring mordet har han naturligtvis hittat på själv.

Vad tror du Draifos att det betyder att Mari S skrev sin artikel om Sydafrikaspåret i SvD tillsammans med Roger M? Samma Roger M som intervjuar SE hemma i köket i Täby på lördag morgon efter mordet.

Roger M jobbade som någon slags mullvad för försvarets räkning på SvD och blev senare presstalesman för Försvarsmakten. Varför skickar Försvarsmakten sin "agent" hem till SE dagen efter mordet?

Jag tror att syftet med lördagsmötet var att Roger M varnade SE att hålla käften om vissa saker. Jag tycker blicken på SE ser lite skrämd ut på bilden i tidningen.

https://www.resume.se/kommunikation/pr/roger-magnergard-lamnar-forsvaret/
Presschefen R0ger Mg@nergård lämnar Försvarsmakten. Han återgår till att bli kris- och medietränare.
....
– Jag har bockat av alla punkter. Nu går jag tillbaka till min värld som kris- och medietränare
För mig låter Roger M som en trolig medlem i Arla Gryning och Stay behind rörelsen. Kanske en "kollega" till SE i samma rörelse. Att Mari Ss kollega Roger M pysslar med helt annat i det fördolda än puttriga frukostintervjuer i SEs kök i Täby torde vara helt solklart. Kan Roger M planterat Sydafrikaspåret i SvD på uppdrag av MUST? Är Roger M en desinformatör? ("Kris- och mediatränare")

https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
– Det känns ju helt otroligt. Det kan ha varit jag som träffade Stig Engström, men kan inte säga säkert. Vi var ute och träffade väldigt många de där första dagarna, säger tidigare SvD-reportern R0ger M@gnergård
Citera
2023-07-22, 00:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ulf Karlsson hade redan lämnat när de andra från media dök upp, enligt uppgift i stora MOP-tråden.

Därför trodde de att de var först från media på plats.

Stämmer den uppgiften?

Konstigt ändå att inte SE syns på någon av Karlssons bilder.

SE ser OP bli inlastad i ambulansen innan den lämnar när SE kommer tillbaka från Bohemia.

Plastbanden håller på att sättas upp när första bilderna tas.

Då har SE redan blivit avvisad av polisen och hört vittnen berätta om mörk rock och keps på mordplatsen. SE är halvspringande på väg till Kungsgatan mot tunnelbanan när första bilderna tas Att SE sprang till Kungsgatan har han själv berättat för sina kollegor på Skandia enligt PHs PM.

Det är inget mysterium att SE inte syns på mordplatsen då han är inne på Bohemia och en sväng till Hötorgets tunnelbanestation där han missar tåget.
Citera
2023-07-22, 00:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det finns inget som binder CP till den platsen vid den tidpunkten.

Brukade han bära handledsväska och keps?

Mitt inlägg handlar om att man lyfter fram att en polis vid något tillfälle misstänkt SE som GM!!!!!!!!!!!

Frågan var om det kan ha funnits andra polismän som vid andra tillfällen misstänkt andra personer?

Vad gör i det sammanhanget de Ålandsmarinerade "misstankarna" mot SE så speciella?

Edit: Jag tog CP som exempel eftersom misstankarna mot honom ledde till en fällande dom i tingsrätten.

Linders misstankar mot SE bygger på att en hård väska eller ett fodral till en WT ser ut som en mjuk handledsväska. Det kallar du för "goda grunder". Du landar ofta lite fel när du tänker har jag noterat.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-22 kl. 00:38.
Citera
2023-07-22, 00:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Mitt inlägg handlar om att man lyfter fram att en polis vid något tillfälle misstänkt SE som GM!!!!!!!!!!!

Frågan var om det kan ha funnits andra polismän som vid andra tillfällen misstänkt andra personer?

Vad gör i det sammanhanget de Ålandsmarinerade "misstankarna" mot SE så speciella?

För att de är förankrade i vittnesuppgifter från platsen, och inte i fria fantasier om motivbilder.
Citera
2023-07-22, 00:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
För att de är förankrade i vittnesuppgifter från platsen, och inte i fria fantasier om motivbilder.

Du har helt missat att åtalet mot CP innehöll just vittnesuppgifter från mordplatsen? Många vet redan det, så kom med på tåget du också! Det finns plats för dig med.

SE är mer förankrad inne på Bohemia än uppe på åsen om vi tittar objektivt på vittnesuppgifter.
Det är fakta.

Edit: Uppgifterna om SEs besök på Bohemia kom in till polisen kl 02.05 på mordnatten.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-22 kl. 00:45.
Citera
2023-07-22, 01:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför är han så specifik ang elfenben

Är det en liten bekännelse här?
Journalisten som skrev artikeln säger att SE sa "pärlemor" i sina polisförhör, men det är långt senare.

Elfenben är dock ett problematiskt material och måste vara bearbetat senast på 40-talet någon gång (Random datum -43?) för att ens vara lagligt att äga runt 1986 om jag fattar det rätt. Numera tror jag det måste vara 100 år gammalt och får inte omarbetas.

Pärlemor passar bättre, då det också var så vapnet SE refererar till i artikeln beskrevs vid tiden.

Så var det med den elefanten.

Edit: Om man ser bekännelser överallt där de inte finns så bör man ringa 117117. Där finns hjälp att få.
Citera
2023-07-22, 01:22
Medlem
ursprungligens avatar
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Frågar man mannen på gatan så har 99 av 100 personer antagligen inte varit i närheten av att läsa FUP och har ingen aning om vem till exempel Delsborn, Jeppson eller Nieminen är. Lågt räknat.
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det har ingen betydelse.Ett von oben perspektiv lagt som lök på lax hjälper knappast..men fortsätt känna du tillhör elit.
Jag fiser på det.

MrBarnaby har också Norra Europas största länksamling med daterade länkar om just TP-relaterat lätt skadat tankegods om SE. Dessa brukar komma till flitig användning när tråden måste fyllas ut lite.

Så det är inte bara förhören med Delsborn, Jeppson och Nieminen som MrBarnaby är insatt i utan han kan en hel del om den påhittade teorin att en obeväpnad grafiker sköt OP också!

MrBarnaby tar avstånd från "mannen på gatan" och är också läskunnig som lök på laxen. Det kan vi inte ta ifrån honom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in