Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Alltså, jag vet inte riktigt vad du tjafsar om. Man kan tycka vad man vill om brukare "har rätt" att få hjälp eller inte, men all forskning pekar på att dagens politik där folk blir brännmärkta för livet för att de har tagit en joint är starkt kontraproduktiv. Samma sak med att kasta missbrukare i fängelse. Allt pekar på att vi skulle få mindre narkotikarelaterade problem om vi slutade med det.
Men av ren nyfikenhet. Är det bara droger där du tycker att man inte ska få någon som helst hjälp av samhället? Eller är du konsekvent och tycker att det gäller allt möjligt. Varför ska jag betala rehab för någon som skadat sig i en slalomolycka? Det är ju frivilligt att åka skidor.
Jag pratar specifikt om droger. Det är det som TS gäller.
Och jag tror ännu inte poletten trillat ner.
Låt oss kalla dagens politik "version 1". Du säger att den är kontraproduktiv.
Låt oss kalla din vision för "version 2": Alltså att samhället fortfarande erbjuder ett skyddsnät men Pelle som röker en joint inte skall få någon prick i registret, därför att Pelle blir lidande av pricken.
Där har vi två alternativ. Version 1 och Version 2.
Jag erbjuder Version 3: Pelle får röka en joint, dra en lina eller injecera något. Precis som han vill. Helt lagligt. Men om han gör det så får han själva ta konsekvenserna. Inte "både ock": Röka på och få samhället att plocka upp bitarna när allt faller isär.
En liknelse: Det är dumt att hoppa från ett flygplan utan fallskärm. Men som samhället satsade enorma resurser på att ha beredskap att i hela landet och dygnet runt fånga upp de som hoppar utan fallskärm innan de slår i backen så skulle många tycka att det var cool och värt risken att göra det. För samhället ställer upp och räddar situationen.
Precis så tycks du att vi skall göra med potheads och narkomaner. Ha ett enormt skyddsnät för att fånga upp och rätta till det dom själva ställt till med.
Jag föreslår att det skall vara som att hoppa från flygplan utan fallskärm. Jamen, gör det då om du tycker det är så cool! Men ta konsekvensen själva, kom inte och kräv att någon skall städa upp liket eller rehabilitera dig om du mot förmodan överlevt. Du har ju själva valt detta!