Flashback bygger pepparkakshus!
2023-07-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Väldigt sant, men av det följer inte med automatik att lösningen är legalisering.

Nä, inte legalisering men avkriminalisering. Då kan polisen istället för att jaga enskilda brukare lägga tid och resurser på övre skiktet och andra grövre brott. Samt att dom som utvecklar ett missbruk kan får hjälp av vården.

Någon får gärna komma med källa på länder som gått en annan väg och på ett humant sätt minskats narkotikamissbruk.
Citera
2023-07-15, 15:33
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Väldigt sant, men av det följer inte med automatik att lösningen är legalisering.

Det tror inte jag heller, men jag tror på avkriminalisering av själva bruket.

T ex att INTE (som de gjorde nyss) införa lagar som straffar dig för "försök till ringa narkotikabrott", eller att ha det som det varit länge nu, att man likställer det med narkotikabrott att du har drogrester i urinen.
'
Man kan avkriminalisera men ändå ha kvar att det är olagligt att sälja eller inneha narkotika.
T ex höja ribban för narkotikabrott av normalgraden. Avkriminalisera att ha rester av droger i blodet.
Senast redigerad av mitt.liv-Fiaskot 2023-07-15 kl. 16:00.
Citera
2023-07-15, 16:52
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Den här tråden var ett riktigt lågvattenmärke.

Ni talar om missbruk. Dom flesta personer klarar ett bruk av narkotika. Dom som hamnar i ett missbruk behöver hjälp av sjukvården. Ingen blir botad av detta i fängelset.

Om vi redan har bland världens hårdaste narkotikalagar men ändå har vi stora problem med gängkriminalitet och bland världens högsta frekvens av överdoser så fungerar ju uppenbarligen inte systemet.

Det som händer om du som missbrukare åker dit för att du säljer lite på sidan om för att dryga ut lönen från ditt ordinarie jobb är att du blir av med jobbet, blir av med körkortet och får hjälp med att komma tillrätta med din sk kriminella livsstil på kåken , varvat med slav arbete för 13 kr timmen. Dessutom träffar du narkomaner där som tycker det är skönt att få åka in under vintern och ta en paus fram till sommaren med gratis kost och logi för 3000 kr per dygn.
Citera
2023-07-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlucardaLucifera
Det som händer om du som missbrukare åker dit för att du säljer lite på sidan om för att dryga ut lönen från ditt ordinarie jobb är att du blir av med jobbet, blir av med körkortet och får hjälp med att komma tillrätta med din sk kriminella livsstil på kåken , varvat med slav arbete för 13 kr timmen. Dessutom träffar du narkomaner där som tycker det är skönt att få åka in under vintern och ta en paus fram till sommaren med gratis kost och logi för 3000 kr per dygn.

Exakt. Och det är ju orimliga påföljder för något som är på väg att bli lagligt i övriga världen.
Citera
2023-07-15, 17:59
Medlem
HasseBanans avatar
Det är rätt motsägelsefullt att högern och SD-folk vill se en legalisering av t.ex. Cannabis, samtidigt som de anklagar vänsterfolk för att vara knarkare.

I Facebook-gruppen "Stå upp för Sverige", som först hette "Stå upp för Peter Springare", med som högst nära 200 000 medlemmar fanns en tråd om legalisering av Cb. 9 av 10 som svarade i tråden var för en legalisering och en del erkände att de rökte på själva då och då.

Vad SD:are och ytterhögerfolk i gemen inte verkar förstå är att deras drogköp i själva verket göder och föder de kriminella invandrargängen i förorterna, de underhåller alltså den kriminalitet de säger sig vilja bekämpa.

Pga dubbelmoralen i denna och en del andra frågor valde jag att överge SD.

Hur klyschigt det än kan låta, så ÄR Cannabis ofta inkörsporten till tyngre droger. Drogliberalism i sig leder inte till något bra, eftersom många människor har behov av stimulantia för att må bättre för stunden, och handen på hjärtat, hur ofta vill man må bra? För många är svaret "Hela tiden". Därifrån går att dra ytterligare slutsatser.
Citera
2023-07-15, 18:37
Medlem
Nu har ju HHC sålts lagligt i Sverige i ca 6 månader. Det är rätt likt marijuana.
Konstigt att vi inte då upplevt någon systemkolaps med ökade brott, våld, psykoser, folk som kastat sig från hus och liknande.

Sen att marijuana är en ”gateway dryg” är motbevisat flera gånger om.

Det är just gamla ”sanningar” från ANT-lektionerna för 20-30 år sen i skolan som tyvärr ligger till grund för mångas inställning till narkotika idag.

Vore också intressant att veta om alla som har sån negativ inställning till en lösare narkotikapolitik också bojkottar länder som Thailand, USA, Spanien, Portugal, Nederländerna, Tjeckien, Tyskland och Danmark för att nämna några när dom väljer semestermål.
Citera
2023-07-15, 18:57
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Tror det är indoktrineringen från 80-talet som lever kvar och att politiker faktiskt fortfarande tror på Bejerots rappakalja. Om en indoktrinering satt sig på riktigt så kan det vara väldigt svårt att få bort den... (jag minns att jag själv instinktivt avskydde narkotika och narkotikabrukare ända till jag upptäckte hur fantastiskt cannabis är ).

En av Bejerots teser är ju att det är de välfungerande och skötsamma narkotikaanvändarna som är de farligaste. Eftersom polis och politiker faktiskt tror på knäpperierna så blir det ju logiskt för dem att lägga ohemula resurser på att jaga- och sabotera tillvaron för oss hederligt folk som röker på.

Att jaga hederligt folk är ju också lätt och roligt för polisen; de tar mer eller mindre slumpmässiga kissprov på folk som ser glada och avslappnade ut tills de får träff, och sen pressar de stackaren att erkänna och kanske avslöja medbrukare som bonus...

Sen är ju Sverige i de flesta frågor ett extremt land, där politiker håller fast vid knäppa och extrema ståndpunkter långt efter att det bara är pinsamt för alla som ser på...

//FCR
Citera
2023-07-15, 22:46
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Oh ja. Det var polisen som drev på straffskärpningen 1992 för att få igenom möjlighet till provtagning av misstänkta.

Lennart Karlsson (RNS/Svenska Narkotikapolisföreningen) syns ofta i media (iförd polismössa) där han agerar expert på narkotikans fördärvlighet. En av Bejerots apostlar: Mao över Montesquieu.

Det är så jävla märkligt att det inte finns nån som helst debatt om att en myndighet vars syfte är att förvalta de lagar som riksdagen bestämt - som ska vara ett neutralt verktyg, att de agerar som en fristående ideoliskt präglad aktör med enormt inflytande på vilka lagar som stiftas och vilken narkotikapolitik vi för. Helt utan kopping till samhällsdebatt , vad forskningen visar,eller vilken politik som förs.
Det är ändå polisen som bestämmer. De bestämmer t ex att ändra brevlagen, att göra försök till ringa narkotikabrott straffbart, de gör det lättare att gripa svenssons för slumpmässiga pissprov, övervakning avlyssning.. Och det räcker för dem att påstå att det är nödvädigt "för att bekämpa gängen". Fast det i pratiken är svenssons som blir de som plockas.
Svenska politiker verkar rädda för att inte lyda allt som polislobbyn vill och kräver.
Citera
2023-07-18, 00:50
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
"Det var min första joint! Jag lovar! Ska aldrig göra om det!"
Visst.
Blodprovet visar på brukare = "Vi tar någon annan". Hur skulle du gjort?

"Det var min första öl! Jag lovar! Ska aldrig göra om det!"

Vad är skillnaden? Blir du alkis/missbrukare bara för att du dricker öl mer än en gång i ditt liv?
Citera
2023-07-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseVonKlasse
"Det var min första öl! Jag lovar! Ska aldrig göra om det!"

Vad är skillnaden? Blir du alkis/missbrukare bara för att du dricker öl mer än en gång i ditt liv?

Vi har ett antal legala droger. Var och en har visat sig ha negativa sociala konsekvenser.
Det är svårt att hitta argument för att införa ännu en legal drog, som också har negativa sociala konsekvenser.

Och om man legaliserar en av 1000-tals gamla och nya droger, vad säger att dom andra inte borde legaliseras också?

Jag tror du talar i egen sak. Du vill använda just den här drogen och argumenterar för att legalisera den. Den som vill dra en lina på helgen vill legalisera den. Den som är beroende av opioider vill ha legala (helst gratis) sätt att få tag på dessa.
Och jag vill ha ett fungerande samhälle där vi slipper ta hand om fler missbrukare och fler problem.

Vi lever i en demokrati. Du argumenterar för din sak, jag för min. Jag hoppas de flesta tycker som jag, men om det inte är så får du väl så småningom din vilja fram.
(PS! Jag vet av egen erfarenhet att canabis har goda egenskaper också, men inte bara goda. Därför väljer jag att avstå. DS!)
Citera
2023-07-18, 17:36
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Vi har ett antal legala droger. Var och en har visat sig ha negativa sociala konsekvenser.
Det är svårt att hitta argument för att införa ännu en legal drog, som också har negativa sociala konsekvenser.

Och om man legaliserar en av 1000-tals gamla och nya droger, vad säger att dom andra inte borde legaliseras också?

Jag tror du talar i egen sak. Du vill använda just den här drogen och argumenterar för att legalisera den. Den som vill dra en lina på helgen vill legalisera den. Den som är beroende av opioider vill ha legala (helst gratis) sätt att få tag på dessa.
Och jag vill ha ett fungerande samhälle där vi slipper ta hand om fler missbrukare och fler problem.

Vi lever i en demokrati. Du argumenterar för din sak, jag för min. Jag hoppas de flesta tycker som jag, men om det inte är så får du väl så småningom din vilja fram.
(PS! Jag vet av egen erfarenhet att canabis har goda egenskaper också, men inte bara goda. Därför väljer jag att avstå. DS!)

Att cannabis är olagligt skapar mer problem än det löser och det är hårda tag och straff som lett oss till den eländiga situationen vi har nu. Hederligt folk blir lagförda och straffade helt i onödan; att ha en prick i belastningsregistret är bara ett problem om man vill leva hederligt. Polisen slösar bort tid och resurser på onödigt arbete och kriminella gäng får stora skattefria intäkter.

Det funkar helt enkelt inte att förbjuda narkotika, vi som vill använda det kommer att fortsätta med det oavsett vad Målgan Johansson säger.

Dessutom borde det finnas en logik bakom lagar och förbud. Att cannabis som är ungefär lika ohälsosamt som alkohol är förbjudet, men att det är helt lagligt att sniffa torrschampo (vilket är bland det farligaste man kan göra) är inte logiskt någonstans.

//FCR
Citera
2023-07-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Det är rätt motsägelsefullt att högern och SD-folk vill se en legalisering av t.ex. Cannabis, samtidigt som de anklagar vänsterfolk för att vara knarkare.

I Facebook-gruppen "Stå upp för Sverige", som först hette "Stå upp för Peter Springare", med som högst nära 200 000 medlemmar fanns en tråd om legalisering av Cb. 9 av 10 som svarade i tråden var för en legalisering och en del erkände att de rökte på själva då och då.

Vad SD:are och ytterhögerfolk i gemen inte verkar förstå är att deras drogköp i själva verket göder och föder de kriminella invandrargängen i förorterna, de underhåller alltså den kriminalitet de säger sig vilja bekämpa.

Pga dubbelmoralen i denna och en del andra frågor valde jag att överge SD.

Hur klyschigt det än kan låta, så ÄR Cannabis ofta inkörsporten till tyngre droger. Drogliberalism i sig leder inte till något bra, eftersom många människor har behov av stimulantia för att må bättre för stunden, och handen på hjärtat, hur ofta vill man må bra? För många är svaret "Hela tiden". Därifrån går att dra ytterligare slutsatser.

Cannabis är inte en inkörsport till tyngre droger, gammal propaganda som är motbevisad för längesen. Man kommer i kontakt med tyngre droger pga av att Cannabis är olagligt och dom som säljer röka säljer annat så det är på den vägen så skyll inte på Cannabis. I så fall vore ju cigg, snus och alkohol inkörsporten då det är det man testar först men det fungerar inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in