2023-07-21, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Ja fast det behöver dom ju inte.

Hur ser en rysk vinst ut enligt dig om dom sitter i sina hålor och trycker?
2023-07-21, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Inte alls obekvämt
här har du statusrapporter
https://www.youtube.com/watch?v=YaVNIMeOI1Q
Russians Attack At Pyatikhatki, Avdeevka, Artemovsk and Kupyansk. Military Summary For 2023.07.21

Förstår att du har svårt att väga samman info.
Att det går bra en dag eller två på ett avsnitt är irrelevant.
Hur du tycker det går för Ryzzland?
Vad är det som går bra och kommer fortsätta gå bra eller bättre på vecko sikt eller månads?
2023-07-21, 16:26
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, UA har flera nyuppsatta och utrustade brigader i reserv så de kan kriga på länge än.
Ryssland kan även de nöta på, problemet är att Ryssland inte orkar genomföra en stor och framgångsrik offensiv i Ukraina så länge som kriget pågår.

Det enda som kommer hända är fler döda ukrainare. Ni Ukraina-fantaster borde ta några steg tillbaka och titta på det större perspektivet.

Kriget innebär Ukrainas undergång som fungerande land även om de mot förmodan vinner. Kriget är bara skit för europa. De enda som tjänar på att fortsätta är delar av USAs korrupta elit som fått för sig att Ryssland måste föras tillbaka till nittiotalet då tillvaron kollapsade för en majoritet av de ryska medborgarna. Detta i nån sorts förhoppning om att Kina kan kontrolleras om Väst kontrollerar ryska råvarutillgångar, saudisk olja osv. Lustigt nog så kommer konflikten leda till raka motsatsen där Ryssland blir starkt allierad med Kina och hela mellanöstern i avsky vänder ryggen åt väst och gör affärer med Asien istället.
2023-07-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du saknar förmåga att svara på det jag skrev.

Ryssland har sedan flera månader helt tappat momentum. Ryssland är reducerade till att reagera på ukrainska initiativ.

Rysslands svar är minering, nedgrävning, håglösa terrorattacker på ukrainsk civilbefolkning och tomma hot.

Självklart förlorar Ukraina soldater, Ryssland har ju invaderat. Märk väl: Ryssland förlorar också soldater. Ryssland har även fått det svårare att utbilda nya soldater. Den förmågan hjälper väst Ukraina med.
Du får utveckla vad jag inte svarade på.

Jag har under hela den tid kriget pågått försökt få så neutral och faktabaserad info om detta.
Det har inte varit lätt. När det t.o.m är på det viset att en del bevisad fakta på Google "helt plötsligt" är borta, vilka jag tidigare, innan Ryssland gick till anfall kunde hitta.

Jag är av den sorten att jag tror på sanningen och vad som är verifierad sanning i den mån det går.

Och vilket jag än en gång understryker, är jag absolut ingen vän av Ryssland och deras i mångt och mycket märkliga politik något jag eftersträvar.

Problemet idag är att politiken i mångt och mycket blivit ett finansiellt spel och egna intressen.
I stället för att tänka långsiktigt och få till en lösning som på bästa sätt gynnar båda parter, för man propagandakrig för egen vinning.
Jag önskar jag kunde se ljust på framtiden med denna politik, men jag blir rätt luttrad.
Förloraren är som oftast tredje part, i det här fallet befolkningen.

Det är en stor förlust att inte Ryssland och Ukraina förstod konsekvenserna bättre, utan lät det gå så långt.

Ser man till vilka politiker både Ryssland och Ukraina haft bara sedan 2014 är det egentligen inte så överraskande att det ser ut som det gör idag.

Det jag vänder mig emot är att det i kölvattnet av all propaganda är att det blivit snudd på omöjligt att rikta kritik mot regimen i Ukraina.

Har man läst om den regimen om all korruption, mutor och terror de ställt till med samtidigt som de vid varje val lovat bättring till folket inser man att även de har ett gäng lik i garderoben..

Man blir bara frustrerad när man inser att detta verkar helt sopas under mattan i den kopiösa propaganda för Ukraina.
2023-07-21, 16:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Du får utveckla vad jag inte svarade på.

Jag har under hela den tid kriget pågått försökt få så neutral och faktabaserad info om detta.
Det har inte varit lätt. När det t.o.m är på det viset att en del bevisad fakta på Google "helt plötsligt" är borta, vilka jag tidigare, innan Ryssland gick till anfall kunde hitta.

Jag är av den sorten att jag tror på sanningen och vad som är verifierad sanning i den mån det går.

Och vilket jag än en gång understryker, är jag absolut ingen vän av Ryssland och deras i mångt och mycket märkliga politik något jag eftersträvar.

Problemet idag är att politiken i mångt och mycket blivit ett finansiellt spel och egna intressen.
I stället för att tänka långsiktigt och få till en lösning som på bästa sätt gynnar båda parter, för man propagandakrig för egen vinning.
Jag önskar jag kunde se ljust på framtiden med denna politik, men jag blir rätt luttrad.
Förloraren är som oftast tredje part, i det här fallet befolkningen.

Det är en stor förlust att inte Ryssland och Ukraina förstod konsekvenserna bättre, utan lät det gå så långt.

Ser man till vilka politiker både Ryssland och Ukraina haft bara sedan 2014 är det egentligen inte så överraskande att det ser ut som det gör idag.

Det jag vänder mig emot är att det i kölvattnet av all propaganda är att det blivit snudd på omöjligt att rikta kritik mot regimen i Ukraina.

Har man läst om den regimen om all korruption, mutor och terror de ställt till med samtidigt som de vid varje val lovat bättring till folket inser man att även de har ett gäng lik i garderoben..

Man blir bara frustrerad när man inser att detta verkar helt sopas under mattan i den kopiösa propaganda för Ukraina.

Du - herr ”Neutral” - Ukraina har noll skuld till detta. Landet har fört en icke aggressiv utrikespolitik, och endast skött sina egna affärer.

Skulden för detta krig vilar enkom på Ryssland.

Även om det skulle vara så att Ukraina är ett korrupt (korruption och mutor är samma sak) land så är det fortfarande deras egna angelägenheter.

Den påstådda terrorn är även den rysk. Iscensatt av den nyligen bortförde Girkin, naturligtvis på uppdrag av Kreml.
2023-07-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Hur ser en rysk vinst ut enligt dig om dom sitter i sina hålor och trycker?
Där blir det väl som Putin själv sa:
"-Detta blir ett lågintensivt krig".

Man kan tolka det precis som de gjort i tidigare krig, de nöter ut fienden tills den är tvungen att kapitulera. Såbtror jag det slutar den här gångennockså.
2023-07-21, 17:05
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det enda som kommer hända är fler döda ukrainare. Ni Ukraina-fantaster borde ta några steg tillbaka och titta på det större perspektivet.

Kriget innebär Ukrainas undergång som fungerande land även om de mot förmodan vinner. Kriget är bara skit för europa. De enda som tjänar på att fortsätta är delar av USAs korrupta elit som fått för sig att Ryssland måste föras tillbaka till nittiotalet då tillvaron kollapsade för en majoritet av de ryska medborgarna. Detta i nån sorts förhoppning om att Kina kan kontrolleras om Väst kontrollerar ryska råvarutillgångar, saudisk olja osv. Lustigt nog så kommer konflikten leda till raka motsatsen där Ryssland blir starkt allierad med Kina och hela mellanöstern i avsky vänder ryggen åt väst och gör affärer med Asien istället.

Hur tror du själv, som svensk, att situationen kommer vara för Sverige - det land vi bor i - om Ryssland lyckas ockupera Ukraina? Hur kommer säkerhetssituationen se ut med ett starkt och aggressivt Ryssland runt knuten? Hur kommer den ekonomiska situationen se ut för Sverige och Europa med enorma & akuta upprustningsbehov och stor säkerhetspolitisk oro och osäkerhet?

Apropå det större perspektivet då.
2023-07-21, 17:06
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:

Man kan tolka det precis som de gjort i tidigare krig, de nöter ut fienden tills den är tvungen att kapitulera. Såbtror jag det slutar den här gångennockså.

Där har han redan fått fel. Det är det största och mest intensiva kriget i världen sedan Koreakriget.
2023-07-21, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Nja mellanöstern gör nästan 90% av sina affärer med väst. Ukraina har redan vunnit Ryssland sitter nu fast i ett krig dom inte kan vinna och nästan hela ryska militären är förintade. Dom utgör inget hot mot någon längre. Ukraina kommer stå väst mycket nära och vi kommer självklart bygga upp ukrania igen på några år.
Ryssland är utfrysta av nästan hela världen förutom några skurkstater.
2023-07-21, 18:39
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
En "dansk" "milblogg" med namnet "weeb-union" ... väldigt trovärdig "källa".

Har du en bättre källa? Tycker det är väldigt dåligt med källor här, mest massa påståenden.
2023-07-21, 18:47
Medlem
Citat:

Hmm, i vilket krig har ryssen nött ut fienden och vunnit utan att själv gå till anfall? På det viset kan man ju omöjligen segra...
2023-07-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Där har han redan fått fel. Det är det största och mest intensiva kriget i världen sedan Koreakriget.

Samtidigt så är det ett så lågintensivt krig så Ryssland kallar det inte ens krig utan SMO.

Det finns liksom en anledning till att Ryssland inte kallar det ett krig

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in