2023-07-21, 13:07
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Ja tyvärr har det urartat i TS.
Men här en aktuell dansk milblogg som rapporterar:
https://www.youtube.com/watch?v=g2I6fJmO184
"Ukrainian Armored Attacks In Four Different Fronts End In Disaster"

Det går dessvärre inte så bra för Ukrainas motoffensiv om man ska sammanfatta läget.
Inte så konstigt när de satte in ca 63 000 trupper, varav ca 26 000 redan har fallit bort, mot en extremt lång teknisk försvarslinje som ryssarna har byggt upp och förstärkt sedan flera månader.
Ryska akilleshälen har varit Bakhmut där de inte hann preppa försvarslinje. Ryssarna har ca 300 - 500 000 trupper i östra Ukraina.
Dessutom saknar motoffensiven adekvat flygunderstöd och har fortfarande underläge på artillerisidan.
Man kan undra hur de tänkte att det skulle gå att återta Krimhalvön under dessa förutsättningar?
En "dansk" "milblogg" med namnet "weeb-union" ... väldigt trovärdig "källa".
2023-07-21, 13:54
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Det är nog sant. Dessutom har USA tydligt meddelat vad som kommer att hända om de försöker. Kina verkar dessutom inte heller så pigga på den idén så jag skulle säga att det är mycket osannolikt.

Sedan kan man ju alltid fråga sig om kärnvapnen existerar i verkligheten eller om de bara är bokföringsposter som är till för att någon ska kunna roffa åt sig pengar. Kärnvapen måste underhållas regelbundet och görs inte det så fungerar de helt enkelt inte. Underhåll kostar pengar (du kan inte köpa en flaska tritium i den lokala affären) och frågan är om pengarna har gått till underhåll eller ner i någons ficka.

Det finner jag faktiskt ganska troligt, skall pengar försnillas i korruption är det mer ändamålsenligt att börja där det inte är så sannolikt att det syns och att kärnvapen skulle behövas sättas in har nog varit en riktig lågoddsare. Det har ju även varit mindre troligt att Ryssland skulle inleda fullskaliga militära operationer utan hade det varit mindre militära operationer så hade heller inte försnillandet vid konventionella vapen märkts så mycket heller.

Ifall motoffensiven skulle lyckas ta Krim är det inte särskilt troligt att ryssland skulle sätta in kärnvapen då det inte bara är tveksamt att kalla det existentiellt hot, utan de skulle också med sannolikhet få mest stryk i en sådan kärnvapenkonfrontation.

Med det sagt så ser sig ju lille Putte sig vara synonymt med Ryssland så ifall hans existens skulle hotas ska det inte uteslutas att han skulle vilja jävlas om slutet känns nära men han är lyckligtvis inte ensam om saken.
2023-07-21, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Om Ryssland är ett u-land, vad är då Ukraina?

Samma status i mångt och mycket men jobbar hårt för att komma bort från det.

Tror du inte dom ser vilken resa mot välfärd de kan göra om de tittar på länder som redan varit inne i europeiska värmen.

Innan kriget hade de även lite toppmodern industri.

Ryzzland hade inhemsk industri, forskning och bildning en gång i tiden.
2023-07-21, 14:05
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Motoffensiven verkar ju vara ett skämt.

Tycker de dags för väst och speciellt Zelensky att släppa detta och förhandla fram något avtal innan ingenting finns kvar av Ukraina.

Skulle det vara så att Ukraine satt i alla styrkor och pressat på så hårt som de bara förmår skulle det nog kunna ses som mindre lyckat då det i den här takten inte skulle bli särskilt mycket mer återtagit territorium innan offensiven tappat sin kraft.

Ifall offensiven däremot är återhållsam där man först riktar in sig på upptäckande av svagheter, minröjning, utslagning av artelleri och logistikedjor innan huvudstyrkorna sätts in är det en annan sak och alldeles för tidigt att säga något bestämt om den är lyckad eller ej.

Jag är personligen väldigt långt ifrån att vara insatt i militärt tänkande och förehavanden, men tom jag förstår åtminstone detta så de som på detta stadium avfärdar offensiven som stort misslyckande måste uteslutande skaffat sin militära förståelse från Hollywood-filmer.
2023-07-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är sannolikt tvärtom, den som anfaller får räkna med att förlora 3-10 gånger så mycket.

Förutom när ryssarna anfaller, inte sant?

Skämt å sido är ju Oryx siffror baserade på foton på förstörd utrustning från båda sidorna så det är en betydligt mer trovärdig källa än dina gissningar.
2023-07-21, 14:12
Medlem
Citat:
jag blir anmäld varje gång jag går utanför TS - det kanske inte du blir?
jag följer bara olika milbloggar eftersom de ger detaljerad info samt vad som skrivs i MSM i Väst
därför ser det inte ljust ut för Ukrainas motoffensiv
vad har du för källor?

Jag inhämtar information brett, men jag tänker också själv och drar slutsatser precis som du gör.
Du och jag drar nog ofta olika slutsatser på given information.
Att det i mångt och mycket nu är stand still vid frontlinjen är common knowledge.
Det är det som händer bakom som är det intressanta.
Ukraina tuggar i sig ryzzens artilleri med aptit
Kertsbron kommer nog bli helt ofarbar intermittent eller permanent.
Avdankade vapen/vapensystem rullar in till Ukraina medans ryzzfan letar djupare i lagren.

Vad ser ljus ut för ryzzarna i dagsläget?
Federationen?
Statsskicket?
Kriget?
Ekonomin?
Support från omvärlden?
Putte?
2023-07-21, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Jag inhämtar information brett, men jag tänker också själv och drar slutsatser precis som du gör.
Du och jag drar nog ofta olika slutsatser på given information.
Att det i mångt och mycket nu är stand still vid frontlinjen är common knowledge.
Det är det som händer bakom som är det intressanta.
Ukraina tuggar i sig ryzzens artilleri med aptit
Kertsbron kommer nog bli helt ofarbar intermittent eller permanent.
Avdankade vapen/vapensystem rullar in till Ukraina medans ryzzfan letar djupare i lagren.

Vad ser ljus ut för ryzzarna i dagsläget?
Federationen?
Statsskicket?
Kriget?
Ekonomin?
Support från omvärlden?
Putte?
ja vi drar nog olika slutsatser - kanske utifrån från olika källor?
jag skulle gärna ta del av dina källor!
dina övriga frågor hör inte hemma i TS
finns andra TS för det
2023-07-21, 14:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Du fantiserar vilt om hur Kinas regering tänker - har du någon källa som bekräftar detta?
För övrigt är diskussionen om Kina/Ryssland OT i denna TS.
Jag tog bara upp att det inte är omöjligt att Kina skulle kunna leverera vapen till Ryssland vilket Bidenadm har anklagat Kina för tidigare.
Det skulle förändra styrkeförhållanden avsevärt.
Hur tycker du att motoffensiven går?
Det är väl redan känt att Kina levererar vapen till Ryssland genom Kim.

Det är däremot troligen vara ryskt skräp man får i retur nu när kinesisk teknologi kopierat nya och bättre.

Vad jag tycker om motoffensiven så här långt? Tror den kommer uppfylla sitt syfte i väntan på vårens motoffensiven.

De nedgrävda ryssarna gör ingen sugen att ta värvning i Putins armé.

Men att Ukraina ska återta stora delar i år, exempelvis Krim låter orimligt.

Tiden är på Ukrainas sida med tanke på att stödet för Putin minskar för var dag och Ryssland inte längre kan bygga upp vapenarsenalen i den takt de behöver.

Ukraina har fortfarande enorma vapenpaket på väg in men det är säkerligen svårt att träna upp kompetent personal i den takt som behövs. Rysslands missiler skapar ständig skräck, även fast de flesta skjuts ner dör ju folk även av detta.
2023-07-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det är väl redan känt att Kina levererar vapen till Ryssland genom Kim.

Det är däremot troligen vara ryskt skräp man får i retur nu när kinesisk teknologi kopierat nya och bättre.

Vad jag tycker om motoffensiven så här långt? Tror den kommer uppfylla sitt syfte i väntan på vårens motoffensiven.

De nedgrävda ryssarna gör ingen sugen att ta värvning i Putins armé.

Men att Ukraina ska återta stora delar i år, exempelvis Krim låter orimligt.

Tiden är på Ukrainas sida med tanke på att stödet för Putin minskar för var dag och Ryssland inte längre kan bygga upp vapenarsenalen i den takt de behöver.

Ukraina har fortfarande enorma vapenpaket på väg in men det är säkerligen svårt att träna upp kompetent personal i den takt som behövs. Rysslands missiler skapar ständig skräck, även fast de flesta skjuts ner dör ju folk även av detta.

Har du källor på det?
Är nyfiken...
2023-07-21, 14:28
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Har du källor på det?
Är nyfiken...
Jag vet ju inte vad som pågår bakom kulisserna mer än vad jag läst, exempelvis att Rysslands arsenal inte borde räcka så länge som den redan gjort. Tycker det låter sannolikt att Ryssland får stöd av Natos fiender, om än i hemlighet, så brukar det gå till i proxykrig.
https://www.svd.se/a/XbaXgB/usa-ryssland-och-nordkorea-byter-vapen-mot-mat
2023-07-21, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jag vet ju inte vad som pågår bakom kulisserna mer än vad jag läst, exempelvis att Rysslands arsenal inte borde räcka så länge som den redan gjort. Tycker det låter sannolikt att Ryssland får stöd av Natos fiender, om än i hemlighet, så brukar det gå till i proxykrig.
https://www.svd.se/a/XbaXgB/usa-ryssland-och-nordkorea-byter-vapen-mot-mat

Det har spekulerats sedan dag 1 i detta forum om att ryssarna har slut på vapen men hittills har det inte skett och de har hela tiden haft ett stort övertag på artillerisidan vilket även General Zholusny har bekräftat nyligen i NYT.
De har tillgång till statligt styrda vapenindustrier och hade även innan 2022 byggt upp enorma lager av vapen och artilleri.
Plus att det säkert förekommer i det fördolda import från Iran, NK, Kazakhstan (har en stor vapenindustri) och kanske rentav Kina.
"According to Lithuanian intelligence services, Russia is capable of continuing its war in Ukraine for two more years. "We estimate that the resources Russia has at its disposal today would be sufficient to wage war with the same intensity as today for another two years,"
https://www.rferl.org/a/russia-ukraine-two-more-years-of-ukraine-war/32310697.html
2023-07-21, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Drönaren orienterar med hjälp av vad den ser under sig.

Aha, och vid molnighet eller nattetid? Vad och hur 'ser' den då? Och hur identifierar den några mål?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in