2023-07-21, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
Jag har då mest stött på fenonenent som ett dialektalt sådant, mest folk från skogen.

Sedan finns ju det det brittiska talesätter "one does not simply walk into mordor" det borde ju översätras till "en går helt änkelt in i mordor"

På engelska använder amerikaner mer "You" i sådana här sammanhang, och britter "One". Fast inget av det är nog "fel" att använda för varken amerikaner eller britter...
Citera
2023-07-21, 12:51
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Inte på något sätt sexistiskt. MAN säger ju hon om klockan och båtar så det finns en viss neutralitet i det.
Men visst, var och en frår väl säga som den vill så länge det är språkligt riktigt

Att kalla föremål - objekt - för "hon" är väl objektifierande om något, en likställer ju objekt med kvinnor?
Och därför misogynt!
Citera
2023-07-21, 13:01
Medlem
Att använda en istället för man var och är vanligt i vissa dialekter. Jag kommer från västernorrland och där var det allmänt använt. Vi sa oftare en där sörlänningar sa man, det tyckte vi lät konstigt. Nu verkar ordet en i betydelsen man ha fått en renässans. Bra, inte sant, en bokstav mindre att säga😀. Vi vet alla att språket förändras men inte alltid vi med det. Nya och nygamla ord kommer in, används av en grupp, sprider sig och blir allmänt vedertaget, eller också dör användandet helt ut.

Vi får se vad som händer med hen. Det hade en topp för några år sedan men jag ser det 8bte lika frekvent längre. Utom hät FB där man fortfarande diskuterar ordets förekomst. Jag gissar att det kommer att försvinna ur vanlig svenska men användas inom områden där det fyller en funktion, troligen mest i olika akademiska texter, i sammanställningar av stora datamängder där uppgift om kön kan göra att resultatet feltolkas. Inim ett rätt smalt område alltså.

Fast det kommer alltid att finnas de som använder det för att provocera, det har jag gjort själv ibland. Hysteriskt kul när man använder de bland grupper som upplever att själva ordet är en kränkning mot dem som människa. Ja, det är lite elakt att göra människor upprörda i onödan.
Senast redigerad av Farmor52 2023-07-21 kl. 13:11.
Citera
2023-07-21, 13:01
Medlem
Att använda "en" istället för "man" är riktigt patetiskt. Typiskt twitterkrigande feminister som vill göra något slags statement.

Men de som skriver "man" istället för "jag" är minst lika irriterande. Speciellt när någon skriver en åsikt som inte alla delar. Exempel: "Det är klart att man tycker om lammstek". Nu råkar det vara så att just du tycker om lammstek. Men när någon skriver "man" istället för "jag" här, framstår det som manipulativt. Att personen försöker lägga upp sin åsikt som en vedertagen sanning som ej kan kritiseras. Men en åsikt är just en åsikt.

Summa summarum: Fler borde skriva "jag" istället för "man" eller "en".
Citera
2023-07-21, 13:39
Bannlyst
Jag har dissat alla kvinnor som skriver så på dejtingsajter och jag har aldrig missat nåt av värde. De är alltid manshatare som skriver så.
Citera
2023-07-21, 13:56
Avslutad
Jag har ingenting emot "hen" men "en" istället för "man" är ju bara så otroligt överdrivet och fult. Det låter verkligen helt gräsligt. Jag kommer aldrig att använda det och undviker folk som pratar så också.
Citera
2023-07-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jag får en ofrivillig ”cringe”-rörelse i mitt ansikte, varje gång någon använder ”en” istället för ”man”. Samma med ”hen”. Jag vet inte varför men jag finner bara dessa uttryck så obeskrivligt fula! 😂

Jag är kvinna, om det spelar roll, vilket det verkade göra, för tråden.

Finns ingen anledning att ändra fullt fungerande, traditionella uttryck i vårt svenska språk.

Undantag: ibland har jag märkt att det verkar vara dialektalt ifrån vissa som kommer från sydligaste Sverige. Just detta att de använder ”en” istället för ”man”. Då känns det mer okej. Det blir som en lite gulligt nördig dialektal företeelse, som man gott kan acceptera.

Håller med till 100%. Det är pinsamt att se "en" i stället för "man" samt "hen" i en text. Det är så man skäms lite på skribentens vägnar. De som jag träffat på som använt det har varit antingen radikala feminister eller småbarnsföräldrar som troligen snappat upp att dagispersonalen pratar så med barnen. I båda fallen tycks de förvänta sig att få en guldstjärna eller en klapp på huvudet för att de är så duktiga och jämställda med sitt språkbruk. Pinsamt.

När det däremot är människor som använder "en" eftersom det är en del av deras lokala dialekt så är det tvärtom lite charmigt.
Citera
2023-07-21, 14:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
"En tar vad en har." "En reder sig själv."

Ja, det låter ganska löjligt men vilka är det som håller skriver så här, troligen för de vill undvika ordet "man"? Jag antar det är vissa feminister, genus-medvetna aktivister, vissa lesbianer och andra.

Det är såklart upp till dem om de vill göra det, men många ser det nog inte som riktigt lika vackert rent stilistiskt. Sen även detta att "man" i dessa sammanhang, inte syftar på könet man, varför dessa personer kanske lika gärna kunde skippa det...

Verkar det dessutom inte starkare om en kvinna använder ordet "man" om sig själv utan att bry sig?

Vad tycker ni om denna "trend" eller vad det är?

(FB) En, man eller hen - eller en blandning (Sammanfogad tråd)
Citera
2023-07-21, 14:19
Medlem
Till viss del kan det vara dialektalt. Men ser många använda det i skriftspråk för att plocka PKpoäng, men när de talar säger de man.

Blir lite komiskt och fjantigt kan jag tycka.
Citera
2023-07-21, 14:25
Medlem
Jag vet en person som aldrig någonsin använder ordet ''man'', utan använder sig av orden ''en'' istället, och hon är råfeminist.
Det tragiska är att hennes 4-åriga son blir utsatt för hennes idéer, och kläs i typiska flickkläder och har flätat hår likt en prinsessa.
Citera
2023-07-21, 14:29
Medlem
Kottkompotts avatar
Det är lite ålderdomligt, så det kan låta styltigt om någon under 60 använder det.
Citera
2023-07-21, 14:37
Medlem
tarafels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilith1
Jag har ingenting emot "hen" men "en" istället för "man" är ju bara så otroligt överdrivet och fult. Det låter verkligen helt gräsligt. Jag kommer aldrig att använda det och undviker folk som pratar så också.

Ska försöka ge ett svar från en språkforskare som bland annat har handlett två studenter som skrev en kandidatuppsats om just detta.

Jag är inflyttad till Värmland och märkte snabbt att användandet av en är bra mycket mer utbrett här än på andra platser. Dialekt är också en av de huvudsakliga anledningarna till att vissa använder En istället för Man.

Sen att En ökar i text senaste åren har väldigt mycket att göra med påverkan från andra språk, i det här fallet engelskan. Det är en direkt översättning av hur det används i engelsk meningsbyggnad. Alla vet att språk påverkar varandra, men tänker nog främst på låneord från olika språk, och glömmer att språk också påverkar varandra grammatiskt. Svenskan har fyllts på rejält med liknande anglicismer de senaste årtiondena.

Den grupp som byter ut Man mot En av ideologiska anledningar har i undersökningar visat sig, trots vad de flesta har skrivit i tråden, ara försvinnande liten. Men det kanske också är den grupp som sticker ut mest, så det är kanske inte konstigt att många tror så. I verkligheten är det alltså inte så.

Jag skulle säga att det är en omöjlighet att stoppa sådana hör förändringar i språket, sen får vi såklart se vad som händer med En. Det måste utvecklas av olika anledningar för att följa utvecklingen, beroende på vilka andra språk vi för tillfället är i kontakt med och så vidare. Det är inget som går att hindra. Om du skulle få möjlighet att resa tillbaka i tiden och försöka kommunicera med människor som talar kanske runsvenska eller tidig nysvenska skulle ni helt enkelt inte förstå varandra. Det skulle vara som två olika språk.

Anledningen till att det upplevs som störande eller fult för dig och andra beror nog hyfsat uteslutande på att du har lärt dig språket på ett annat sätt, där ordet Man är det "rätta". Tänker du efter så inser du att En inte låter ett dugg mindre fint och du skulle såklart inte ens reflektera över det om du vuxit upp med att En är rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in