Citat:
Ursprungligen postat av
Lilith1
Jag har ingenting emot "hen" men "en" istället för "man" är ju bara så otroligt överdrivet och fult. Det låter verkligen helt gräsligt. Jag kommer aldrig att använda det och undviker folk som pratar så också.
Ska försöka ge ett svar från en språkforskare som bland annat har handlett två studenter som skrev en kandidatuppsats om just detta.
Jag är inflyttad till Värmland och märkte snabbt att användandet av en är bra mycket mer utbrett här än på andra platser. Dialekt är också en av de huvudsakliga anledningarna till att vissa använder En istället för Man.
Sen att En ökar i text senaste åren har väldigt mycket att göra med påverkan från andra språk, i det här fallet engelskan. Det är en direkt översättning av hur det används i engelsk meningsbyggnad. Alla vet att språk påverkar varandra, men tänker nog främst på låneord från olika språk, och glömmer att språk också påverkar varandra grammatiskt. Svenskan har fyllts på rejält med liknande anglicismer de senaste årtiondena.
Den grupp som byter ut Man mot En av ideologiska anledningar har i undersökningar visat sig, trots vad de flesta har skrivit i tråden, ara försvinnande liten. Men det kanske också är den grupp som sticker ut mest, så det är kanske inte konstigt att många tror så. I verkligheten är det alltså inte så.
Jag skulle säga att det är en omöjlighet att stoppa sådana hör förändringar i språket, sen får vi såklart se vad som händer med En. Det måste utvecklas av olika anledningar för att följa utvecklingen, beroende på vilka andra språk vi för tillfället är i kontakt med och så vidare. Det är inget som går att hindra. Om du skulle få möjlighet att resa tillbaka i tiden och försöka kommunicera med människor som talar kanske runsvenska eller tidig nysvenska skulle ni helt enkelt inte förstå varandra. Det skulle vara som två olika språk.
Anledningen till att det upplevs som störande eller fult för dig och andra beror nog hyfsat uteslutande på att du har lärt dig språket på ett annat sätt, där ordet Man är det "rätta". Tänker du efter så inser du att En inte låter ett dugg mindre fint och du skulle såklart inte ens reflektera över det om du vuxit upp med att En är rätt.