2023-07-21, 11:23
Medlem
"En tar vad en har." "En reder sig själv."

Ja, det låter ganska löjligt men vilka är det som håller skriver så här, troligen för de vill undvika ordet "man"? Jag antar det är vissa feminister, genus-medvetna aktivister, vissa lesbianer och andra.

Det är såklart upp till dem om de vill göra det, men många ser det nog inte som riktigt lika vackert rent stilistiskt. Sen även detta att "man" i dessa sammanhang, inte syftar på könet man, varför dessa personer kanske lika gärna kunde skippa det...

Verkar det dessutom inte starkare om en kvinna använder ordet "man" om sig själv utan att bry sig?

Vad tycker ni om denna "trend" eller vad det är?
Citera
2023-07-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatarBogar
Känner som att de är nåt bögar o hipsters använderZ låter fjolligt iaf

"En tar sig för pannan" hade man kunnat skriva. Se, jag lyckades använda både en och man i samma mening.
Citera
2023-07-21, 11:32
Medlem
"En blir ju sur när en läser detta" eller "man blir ju sur när man läser detta". Vilket låter mest potent?
Citera
2023-07-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
"En tar vad en har." "En reder sig själv."

Ja, det låter ganska löjligt men vilka är det som håller skriver så här, troligen för de vill undvika ordet "man"? Jag antar det är vissa feminister, genus-medvetna aktivister, vissa lesbianer och andra.

Det är såklart upp till dem om de vill göra det, men många ser det nog inte som riktigt lika vackert rent stilistiskt. Sen även detta att "man" i dessa sammanhang, inte syftar på könet man, varför dessa personer kanske lika gärna kunde skippa det...

Verkar det dessutom inte starkare om en kvinna använder ordet "man" om sig själv utan att bry sig?

Vad tycker ni om denna "trend" eller vad det är?

språk är våld eller nått....

"man" är ju ett obestämt pronomen, så du kan med gott samvete använda det utan att kränka någon, undtaget möjligen de som borde hålla käften pga av sin språkliga utmaningar...
Citera
2023-07-21, 11:35
Medlem
Kan bara tillägga att jag inte tycker någon som känner sig tvingad att använda "en" ska sluta att skriva. Jag bara påpekar att jag och nog många andra, inte ser det som särskilt språkligt snyggt.
Citera
2023-07-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
språk är våld eller nått....

"man" är ju ett obestämt pronomen, så du kan med gott samvete använda det utan att kränka någon, undtaget möjligen de som borde hålla käften pga av sin språkliga utmaningar...

Ja, "man" i detta sammanhang syftar inte på kön. Så det är därför kanske någon sorts överdriven iver att jämställa språket eller något som ligger bakom...
Citera
2023-07-21, 11:39
Medlem
Jag använder bägge. Tycker de som har starka negativa åsikter om att en del personer använder "en" istället för "man" är makalöst fjantiga, lätt kränkta och rent barnsliga.
Citera
2023-07-21, 11:39
Bannlyst
För dumma feminister handlar det om att de tror att ordet man i många fall betyder just man och inte människa. Men så är det att vara korkad.

Rent språkligt finns det ställen i Sverige där det sedan länge är belagt att en kan ersätta man. Inte så utbrett, dock.
Citera
2023-07-21, 11:49
Medlem
IcyHearts avatar
Jag får en ofrivillig ”cringe”-rörelse i mitt ansikte, varje gång någon använder ”en” istället för ”man”. Samma med ”hen”. Jag vet inte varför men jag finner bara dessa uttryck så obeskrivligt fula! 😂

Jag är kvinna, om det spelar roll, vilket det verkade göra, för tråden.

Finns ingen anledning att ändra fullt fungerande, traditionella uttryck i vårt svenska språk.

Undantag: ibland har jag märkt att det verkar vara dialektalt ifrån vissa som kommer från sydligaste Sverige. Just detta att de använder ”en” istället för ”man”. Då känns det mer okej. Det blir som en lite gulligt nördig dialektal företeelse, som man gott kan acceptera.
Citera
2023-07-21, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jag använder bägge. Tycker de som har starka negativa åsikter om att en del personer använder "en" istället för "man" är makalöst fjantiga, lätt kränkta och rent barnsliga.

Jag blir inte kränkt och skulle också tolerera om någon skriver så till mig. Tycker bara det inte ser lika snyggt ut...
Citera
2023-07-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Jag får en ofrivillig ”cringe”-rörelse i mitt ansikte, varje gång någon använder ”en” istället för ”man”. Samma med ”hen”. Jag vet inte varför men jag finner bara dessa uttryck så obeskrivligt fula! 😂

Jag är kvinna, om det spelar roll, vilket det verkade göra, för tråden.

Finns ingen anledning att ändra fullt fungerande, traditionella uttryck i vårt svenska språk.

Undantag: ibland har jag märkt att det verkar vara dialektalt ifrån vissa som kommer från sydligaste Sverige. Just detta att de använder ”en” istället för ”man”. Då känns det mer okej. Det blir som en lite gulligt nördig dialektal företeelse, som man gott kan acceptera.

Jag kommer från södra Sverige och använder någon detta uttryck här, tar jag fram min Glock... Nej, men det kan vara dialektalt på sina håll men har inte hört det speciellt i Skåne.

Du verkar ha en sund inställning till det...
Citera
2023-07-21, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
För dumma feminister handlar det om att de tror att ordet man i många fall betyder just man och inte människa. Men så är det att vara korkad.

Rent språkligt finns det ställen i Sverige där det sedan länge är belagt att en kan ersätta man. Inte så utbrett, dock.

Ok, någon språkforskare vet kanske mer om hur och var det dialektalt förekommer. Det har dock inte varit vedertaget som korrekt svenska i skrift, förrän under de senare åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in