2023-07-21, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Ja men ”man” får motverka detta! Så gott ”man” kan. Språket bör bevaras, så gott det går. Det handlar om vår historia och vår kultur.
Förändringar av språket är en del av vår historia och kultur.
Citera
2023-07-21, 12:20
Medlem
FranskOstkakas avatar
Det är en formulering jag i rent princip undviker till det yttersta, till och med i klassiska ordspråk där ”en” historiskt används utan någon politisk ståndpunkt. Att göra upp med någon orättvis historia och sluta använda ordet ”man” är varken något som kommer göra skillnad eller spela någon som helst roll. ”Man” är i modern tid inte kopplat till kön när det används i allmänt tal. Närmast urlöjligt.
Citera
2023-07-21, 12:23
Medlem
FranskOstkakas avatar
Det är en formulering jag i ren princip undviker till det yttersta, till och med i klassiska ordspråk där ”en” historiskt används utan någon politisk ståndpunkt. Att göra upp med någon orättvis historia och sluta använda ordet ”man” är varken något som kommer göra skillnad eller spela någon som helst roll. ”Man” är i modern tid inte kopplat till kön när det används i allmänt tal. Närmast urlöjligt att anstränga sig till att sluta använda ordet. Tyvärr tar är det nog inte det sista vi hör om detta fenomen…
Citera
2023-07-21, 12:25
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
"En fryser i stugan på vintern!" Ja, det ger vibbar av olika saker kopplade till landsbygd och forna tider. Ok, hade ingen aning om västra Sverige...

Låter som om vi ändå är lite överens om att man kan använda en utan större gruff ifrån oss, såvida det är dialektalt… 🙂👍
Citera
2023-07-21, 12:26
Medlem
Hamsterbolls avatar
Personligen tycker jag det låter jättefult, och många idag verkar använda det för att vara pk. Men ärligt talat är det ju inget nytt och förr i tiden, när alla pratade mer dialektalt, användes det ofta i många landskap.
Citera
2023-07-21, 12:36
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
"En tar vad en har." "En reder sig själv."

Ja, det låter ganska löjligt men vilka är det som håller skriver så här, troligen för de vill undvika ordet "man"? Jag antar det är vissa feminister, genus-medvetna aktivister, vissa lesbianer och andra.

Det är såklart upp till dem om de vill göra det, men många ser det nog inte som riktigt lika vackert rent stilistiskt. Sen även detta att "man" i dessa sammanhang, inte syftar på könet man, varför dessa personer kanske lika gärna kunde skippa det...

Verkar det dessutom inte starkare om en kvinna använder ordet "man" om sig själv utan att bry sig?

Vad tycker ni om denna "trend" eller vad det är?

Trend? Det är väl snarare jättegammalt?

Jag skrev "en" så sent som igår, här, när jag ville benämna en enskild obestämd människa.
Citera
2023-07-21, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Låter som om vi ändå är lite överens om att man kan använda en utan större gruff ifrån oss, såvida det är dialektalt… 🙂👍

"En gör som en gör" om man ska citera en lokal småländsk byfåne. Men jag skämtar. Folk får använda "en" dialektalt utan att jag bryr mig och även i andra sammanhang. Jag tycker dock bara att det inte ser så snyggt ut jämfört med mer traditionell formulering.
Citera
2023-07-21, 12:40
Medlem
Dimpens avatar
Har ordet "man" i detta sammanhang samma betydelse som i engelskan? Där används "man" för människa och är således neutralt.
Citera
2023-07-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Trend? Det är väl snarare jättegammalt?

Jag skrev "en" så sent som igår, här, när jag ville benämna en enskild obestämd människa.

Visst, man får och kan använda "en" hur mycket som helst om man vill. Och det är möjligt det är både gammalt och delvis dialektalt, men ofta signalerar det ett politiskt ställningstagande. Lite som med "hen" som jag numera undviker då det blivit kopplat till att sympatisera med vissa ideologiska ståndpunkter.
Citera
2023-07-21, 12:43
Medlem
DonaldBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Har ordet "man" i detta sammanhang samma betydelse som i engelskan? Där används "man" för människa och är således neutralt.

Kvittar väl vad det har för grund?
"Man" är uppenbart mansnormativt och därför sexistiskt.
Hatar en inte kvinnor använder en "en" istället!
Citera
2023-07-21, 12:45
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Kvittar väl vad det har för grund?
"Man" är uppenbart mansnormativt och därför sexistiskt.
Hatar en inte kvinnor använder en "en" istället!
Inte på något sätt sexistiskt. MAN säger ju hon om klockan och båtar så det finns en viss neutralitet i det.
Men visst, var och en frår väl säga som den vill så länge det är språkligt riktigt
Citera
2023-07-21, 12:47
Medlem
Gridiots avatar
Jag har då mest stött på fenonenent som ett dialektalt sådant, mest folk från skogen.

Sedan finns ju det det brittiska talesätter "one does not simply walk into mordor" det borde ju översätras till "en går helt änkelt in i mordor"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in