2023-07-20, 01:16
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Syftet med att flyttat barnen är inte riktigt klarlagt. Ena sidan för fram att de är ”kidnappade” medan andra sidan för fram att de ”evakuerats” för att undgå kriget. Lite oklart om det rör sig om ukrainska barn där föräldrar dött i kriget eller om man smugit runt och kidnappat barn från deras föräldrar. Är det det första så är det väl rimligt att man flyttar dem från krigszonen?

"Flyttat"

Du får det nästan att låta som att Ryssland skulle bry sig om barnens välmående.
De har kidnappat ungarna, utan varken barnens eller målsmans medgivande.

"Flyttat"
Citera
2023-07-20, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du menar kanske rysktalande? De boende i östra Ukraina är och var ukrainare, inte ryssar.
Jämför med svensktalande i Finland – de är inte svenskar bara för att de talar svenska. I Belgien talar hälften av befolkningen franska – de är inte fransmän, utan belgare. I Schweiz talar en grupp italienska. De är fortfarande schweizare etc. Listan kan göras hur lång som helst. Du blir inte amerikan bara för att du kan engelska.

Jag har som sagt ingen aning om hur många som egentligen som ville bli ryssar i dessa områden. Kommer ihåg från Vice;s "Russian Roulette" serie som sändes under början av oroligheterna 2014. Verkade vara totala idioter, främst på Rysslands sida. Men Ukrainarna var inte hela perfekta.

Men som jag sa tidigare, vill man bli ryss kan man flytta dit.
Citera
2023-07-20, 01:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Slemgnomens utlovade löner till stridande ryssar verkar det inte bli någit av. Svält hemma i Ryssland medans husbonden är i fronten
https://twitter.com/wartranslated/status/1681711838537318411?s=20

Ryssarna har gamla och fina traditioner som de kärt värnar och håller liv i genom århundradena. Lite som vi har Midsommar och Valborg. De har sina egna unika gamla traditioner av misär, svält, förtryck, brödköer, avsaknad av empati och diktatur.
Citera
2023-07-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Ukraina har väl terrorbombat Krim. Vilket är helt oacceptabelt. Krim borde vara en fredad zon.

Är det slut på säkringar i ditt proppskåp?
Svaret på Lviv ska vara St Petersburg.
Svaret på Kiev ska vara Moskva.
Tand för tand, svara med samma antal som ryzzfan skickar.

Hur kom du fram till att Krim skall vara en fredad zon?

Ukraina ska vara en fredad zon, fri från invaderande ryzzar.
Citera
2023-07-20, 01:22
Moderator
Schlesiens avatar
Minister Hanna Mylvar i Kiev sänder ut att ryska arméns stora offensiv sker mot Kupiansk. Oklart om det gäller just Kupiansk eller hela vägen därifrån till Kreminna/Lyman-vektorn.

Deepstate har hittills markerat:
- 5-7 kvkm rysk framgång i sanddynskogen utanför Lyman Pershyi (Kupiansk), 17 juli.
- Ryskt avancemang i stationssamhället Novoselivske, ca 30 % av byn, ca 9 juli.
Ingen förändring vid Kreminna sedan 8 juli.

Rybar brukar ligga före Deepstate i redovisningen av förändringar. Finns det något där senaste tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Tycker den nuvarande rätt anonyma passar fint i dagens klimat.
Men ändå är de inget som slår 80-90 talets vackra Skinhead outfit
Citat:
(...) Min dröm är att vita tappra män ska få leva.
Våra riktiga hot är inte mot ett brödrafolk.
Citat:
Jag anser att alla vita är våra bröder. Om inte du gör det så är det helt ok med mig. (...)
Citat:
Jag tror helt ärligt inte Putin vill ha krig.
jag tror han vill närma sig väst.
Kolla var ryssland stod när han tog makten och kolla var dem är idag.
ryssland är ju betydligt mer öppet.
Nej verkligen inte. Ryssland var betydligt mer öppet 1999 än de senaste åren. Ännu under åren Medvedev var president hade Kreml vissa öppna demokratiska moderna ambitioner. De dog när Putin tog tillbaka stolen.

Citat:
allt handlar ju om att han inte vill natos trupper för nära moskva.
sen mördades det rätt bra med ryssar från 2014 och framåt.
sen var ryssarna inte några helgon. de är inte det jag påstår.

Jag har inte ett skit över för ryssar , tycker dem oftas är jävligt störiga när man springer på dem utomlands. (...)
Så ska du inte reagera. Du ska gå fram och krama dem. Ni är vita och vi är brödrafolk som tänker brunt så nu går vi och kramas, ska du säga till dem.
Senast redigerad av Schlesien 2023-07-20 kl. 01:25.
Citera
2023-07-20, 01:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Minister Hanna Mylvar i Kiev sänder ut att ryska arméns stora offensiv sker mot Kupiansk. Oklart om det gäller just Kupiansk eller hela vägen därifrån till Kreminna/Lyman-vektorn.
- 5-7 kvkm rysk framgång i sanddynskogen utanför Lyman Pershyi (Kupiansk)
- Ryskt avancemang i stationssamhället Novoselivske, ca 30 % av byn. (ca 9 juli)
Rybar brukar ligga före Deepstate i redovisningen av förändringar. Finns det något där senaste tiden?

Har offensiven verkligen börjat nu? Har ju talats om truppansamlingarna där i norr länge nu.
Citera
2023-07-20, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Flera områden har ju frivilligt anslutit sig till en federation? Är det dessa du menar borde lämna? Misstänker att den processen säkert inte är helt lätt men förmodligen lättare än för ett EU-land att lämna EU :-). Annars är ju inte ditt förslag särskilt konstruktivt. Ungefär lika dumt som att driva tesen att USA bör styckas upp.

Hur styrs den så kallade federationen som man ”frivilligt” ansluter sig till?

Ukraina tex ville inte, inte ens under militärhot.
Belarus befolkning vill inte!
Tjetjeniens befolkning vill inte!
Moldavien vill inte heller men känner ett starkt hot om annektering.

USA är ett demokratiskt land där alla har samma talan, till skillnad från din förespråkade federation där envåldshärskare leder leder länderna oberoende vad folket röstat.

Slutligen är jag inget fan av usa, jag älskar Nordens demokratier.
Citera
2023-07-20, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

- 5-7 kvkm rysk framgång i sanddynskogen utanför Lyman Pershyi (Kupiansk), 17 juli.
- Ryskt avancemang i stationssamhället Novoselivske, ca 30 % av byn, ca 9 juli.

Ryssarna hävdar också att de tog ett brohuvud över Zherebetsfloden den 17:e, och utökade det något den 18:e.

17/7: https://rybar.ru/piwigo/upload/2023/07/17/20230717140226-1b502cfa.jpg
18/7: https://rybar.ru/piwigo/upload/2023/07/18/20230718192347-dd260a1e.jpg
Citera
2023-07-20, 04:14
Medlem
pinnpelle88s avatar
De resterande reservbrigaderna i AUFs s.k "våroffensiv" har nu satts in i norr vid Kharkov, vilket betyder att Ryssarna har något i görningen där. Kharkov som bekant är rikt på skog gör tunga fordon obrukbara vilket är en fördel för AFU som knappt har något tungt kvar.

Oroväckande (för AFU/NATO) är dock att Wagner som bekant gav all sin tung utrustning till RuAF så vi lär se Orkestern i Ukraina igen (deras specialité är just "fot krigsföring" där de har mest erfarenhet från t ex Afrika, Syrien och Artemovsk (f.d Bakhmut).

Då vet vi också när Ryssarna lär dra igång sin återerövring av Ryskt territorium, runt den 5 augusti.
Citera
2023-07-20, 04:21
Medlem
pinnpelle88s avatar
Ryssen har nu inlett en havsblockad av Ukraina.

https://t.me/intelslava/50050

🇷🇺🇺🇦🇺🇲 Russia announced a naval blockade of Ukraine: the United States is not ready to announce any measures to support the movement of ships to Ukrainian ports after the statements of the Russian Defense Ministry

This was stated at a briefing by White House press secretary Karine Jean-Pierre.
Earlier today, the Russian Defense Ministry effectively declared a naval blockade of Ukraine, Kyiv media reported anxiously.

Putins svar på spannmålsavtalet;

https://t.me/intelslava/50044

🇷🇺 President Putin on the grain deal:

— The grain deal was concluded exactly a year ago, on July 22, 2022. We extended this deal again and again, showed miracles of endurance and patience;

- Nobody [in the West] was going to fulfill the agreements, they just constantly demanded something from Russia. Just outright arrogance;

- The authority was undermined, among other things, by the leadership of the UN secretariat, which acted as a guarantor of the grain deal. I believe that the UN staff sincerely sought to fulfill all the promises made by the West, but they could not achieve anything, they did practically nothing to ensure the normal operation of the deal;

- The West did everything to derail the grain deal, spared no effort;

— The withdrawal from the sanctions of Russian exports of grain and fertilizers to world markets has not been completed. Moreover, Russia is being hindered even from donating Russian fertilizers to the poorest countries;

- Russia will replace Ukrainian grain in the food market both commercially and free of charge;

— The continuation of the grain deal in its current form has lost all meaning. Starting from July 18, its implementation was completed;

- Russia will consider the possibility of returning to the grain deal only if all the principles of Russia's participation in this deal, without exception, are fully taken into account and implemented.

Vetepriserna har ökat med 9% globalt på 24 timmar, varsågod, hoppas ni gillar barkbröd.
Senast redigerad av pinnpelle88 2023-07-20 kl. 04:37.
Citera
2023-07-20, 04:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Ryssarna hävdar också att de tog ett brohuvud över Zherebetsfloden den 17:e, och utökade det något den 18:e.

17/7: https://rybar.ru/piwigo/upload/2023/07/17/20230717140226-1b502cfa.jpg
18/7: https://rybar.ru/piwigo/upload/2023/07/18/20230718192347-dd260a1e.jpg
Tack! Precis det funderade jag på.

Jag har kallat det Zherebets-bäcken med ska nog kalla det för å.

Jag ser nu att jag missade att ta upp en justering 19 juli hos Deepstate:
- En ny rysk "bulb" 1 kvkm vid Karmazynivka som faktiskt sträcker sig över Zherebets-ån. Den är mindre än Rybars markering och ligger 3 km längre norrut.

Då finns minst fem aktiva vektorer på ryska Kupianskoffensiven:
- Lyman Pershyi (Kupiansk)
- Kuzemivka/Novoselivske (där det varit aktiva offensivförsök från båda håll hela vintern)
- Karmazynivka/Novovodyane
- Nevske (enligt åtminstone Rybar)
- Dibrova - Torske (utmed en över 5 km bred del av fronten)
Citera
2023-07-20, 05:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Sist jag kollade var det Ukraina som hade nazistiska parader och bygger statyer av dessa. Beundrar du Bandera?

Det är fascinerande att du i denna tråd om och om igen kallar Ukraina för nazister och hur du avskyr det medan du i andra trådar tvärtom gillar nazismen och Hitler och urskuldar alla deras illgärningar. T.ex. (FB) Nazitysklands största misstag?

Är du för nazismen eller inte, tror det vore positivt för din trovärdighet ifall du inte byter ideologi beroende på vilken tråd du postar i. Bara ett tips i all välmening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in