2023-07-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag har fattat det som att han ringer ifrån receptionen, hämtar kaffe ifrån ett pentry som tillhör väktarna bakom receptionen (enligt ritningarna finns ju ett rum bakom desken).

Jag tror någon i tråden tog fram någon källa på att Engström lämnar och går till sitt rum och tar kaffet där..

Tycker du som jag att det isåfall har ett värde ?
Citera
2023-07-19, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om du finner ett värde i att veta om Engström går till sitt rum när han återvänder till Skandia så kan vi kanske be snällt här i tråden om någon kan leta upp det igen..

Men om du eg skiter I vilket om Engström går till sitt rum så är det bara slöseri med tid..

Men när jag läste det här i tråden för ca 2-3 mån sen så tyckte jag det gav ett värde som misstänkt

Jag tror att det härstammar från ren spekulation av någon att han gömde mordvapnet samtidigt. Jag skiter inte i vilket men vissa saker tenderar att bli en trådsanning efter någons spekulation.
Citera
2023-07-19, 19:28
Avstängd
Citat:
Jag tror någon i tråden tog fram någon källa på att Engström lämnar och går till sitt rum och tar kaffet där..

Tycker du som jag att det isåfall har ett värde ?

Ja, stämmer det att han återvände till sitt eget kontor finns ju ett visst värde? Då kan man ju börja spekulera varför han valde att göra det; prata ostört, låsa in eller lämna något på rummet, kanske byta något klädesplagg, osv...eller så ville han bara hämta sig avskilt på rummet innan nattbussen.
Citera
2023-07-19, 19:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan det vara Mårten Palmes vittnesmål från Grand?

"Mårten beskriver mannen som varande omkring 40 år gammal, cirka 180 cm lång och kraftigt byggd.

Han var vid tillfället iklädd en blå täckjacka som var ganska så lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.

Han var också iklädd en Ceps med knäppe till skärmen.

Mannen gick en aning framåtlutad kanske beroende på att han hade båda händerna instuckna i jackfickorna eller att han bar på någonting under jackan.

Han såg också ganska så bufflig ut dock utan att vara sjaskig."

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:T2-00
Just det, såklart. Det tänkte jag inte på. Då hade de ju tagit med vittnena från Grand då.

När jag tänker efter är det ju faktiskt inte något SE hittar på ur tomma intet. Beskrivning av mannen med de stålbågade glasögonen, från det så kallade "supervittnet", finns ju faktiskt och kablas ut.

Då är det ju verkligen inte konstigt om SE tänker att en förväxling skett. Och att han hört det på mordplatsen kan då lätt ha blivit ett falskt minne.
Citera
2023-07-19, 19:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det finns väl inga bekräftade källor på att SE drack kaffe på rummet? Är inte det återigen en sk tråd/filtersanning?

Jo, det finns en, att han passerade de inre dörrarna i alla fall, men har inte lyckats hitta den ännu.

På ALG låter det dock som om SE la handväskan på disken och sedan ringde.

Han verkar ha varit inne under 20 minuter, från 23:35-23:55 ...

Henrik kanske vet var kaffet stod att finna?

Tror väktarna hade ett rum som de kunde gå in i.
Citera
2023-07-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag tror att det härstammar från ren spekulation av någon att han gömde mordvapnet samtidigt. Jag skiter inte i vilket men vissa saker tenderar att bli en trådsanning efter någons spekulation.

Menade såklart om du visste han var på sitt rum ....Har det någon betydelse för dig ?

Annars är det slöseri att be någon fixa fram källa..
Citera
2023-07-19, 19:34
Medlem
Citat:
Ja, stämmer det att han återvände till sitt eget kontor finns ju ett visst värde? Då kan man ju börja spekulera varför han valde att göra det; prata ostört, låsa in eller lämna något på rummet, kanske byta något klädesplagg, osv...eller så ville han bara hämta sig avskilt på rummet innan nattbussen.

Ja det är ju så jag också såg värdet i det..

Men om man inte misstänker Engström så har det ett litet värde ...
Citera
2023-07-19, 19:37
Avstängd
Citat:
Ja det är ju så jag också såg värdet i det..

Men om man inte misstänker Engström så har det ett litet värde ...

Ska man lita på väktarna, att han återvände bankandes på dörren 23.40 - 23:45 så har han ju inte oceaner av tid på sig, innan han måste kila till nattbussen.
Citera
2023-07-19, 19:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Avslöjandet" om att han läst söndagens SvD, med efterlysningen, redan på lördagen var rätt bra. Jag vet inte hur många gånger jag sett det där FR-reportaget utan att inse att han blåljög om tidningsläsandet. Men det är egentligen ganska typiskt, hans vittnesmål och uttalanden i media verkar inte ha tagits på allvar, av någon. LGWP sa att om han varit liv hade man åtminstone haft någon att prata med. Något säger mig att retorikkungen hade fått kämpa lite mer idag, med KP vid rodret.

Den där lögnen är också ett exempel på att han inte drog sig för att ljuga om sådant som var lätt att kntrollera. Undrar vad han sagt om FR frågat, "hur kunde du läsa söndagens tidning redan på lördagen?".

Intervjun i SvD med SE dagen efter mordet är troligtvis gjord av en Roger M.
https://marcusoscarsson.se/utpekade-palmemordarens-forsta-intervju-uppgifterna-gar-inte-ihop/
– Det känns ju helt otroligt. Det kan ha varit jag som träffade Stig Engström, men kan inte säga säkert. Vi var ute och träffade väldigt många de där första dagarna, säger tidigare SvD-reportern Roger M@gnergård i tidningen.
Jag killgissar att detta är samma Roger M som tillsammans med Mari S skrev artikeln om Sydafrikaspåret i SvD.

https://www.flashback.org/sp45950007
Roger M bör vara Roger M@gnergård. Under 80-talet var han Försvarsmaktens hovreporter på SVD. Sällan och aldrig vek han från den officiella linjen som Försvarsmakten hade främst gällande ubåtshotet, ubåtskräkningarna och den alltid lika intressanta frågan om nationaliteten på ubåtarna.
https://www.expressen.se/gt/kultur/ska-vi-riva-bohus-fastning-ocksa/

2008 dyker Roger M upp i Expressen som försvarsmaktens presschef:
– Vi har sålt Draken till Österrike och Gripen till Sydafrika, Tjeckien och Thailand, men inga Viggen, konstaterar försvarsmaktens presschef Roger M@gnergård.
Numera verkar Roger M vara presschef för Svenska Postkodlotteriet.

- Var Roger R utsänd av MUST för att "kontrollera" SE redan morgonen efter mordet?
- Kan Roger M planterat vilseledande information i SvD om Sydafrika?
- Kan SE varit en del i agenten Roger Ms desinformation runt Sydafrika?
- Fick Roger M en officiell anställning hos försvarsmakten som presschef som tack för att han infiltrerade SvD med MUSTs propaganda?

Att Roger M surrar runt SE som en fluga runt en sockerbit och att han tillsammans med Mari S också hon med "märklig CV" försöker att skifta fokus från SE som GM till Sydafrika är konstigt.

Att MUST-agenten (?) Roger M dyker upp i SEs kök dagen efter mordet är minst sagt förbryllande...

Vad har SE för koppling till den av militära underrättelsetjänster anstrukna Roger M? Notera också att Roger M låtsas inte komma ihåg uppdraget hos SE lördagen efter mordet.

Vad är Roger M för filur egentligen?

Edit: SE umgicks med högt uppsatta militärer på högerkanten hemma i Täby och var självklart känd hos MUST redan innan mordet. Roger Ms "kontrollvisit" utklädd som journalist för SvD dagen efter mordet knyter ihop säcken.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-19 kl. 20:31.
Citera
2023-07-19, 19:38
Medlem
Citat:
Menade såklart om du visste han var på sitt rum ....Har det någon betydelse för dig ?

Annars är det slöseri att be någon fixa fram källa..

Jag vill se källan först innan jag bedömer det. Det är ju ganska viktigt vad som är spekulation, rykte eller sanning eller hur?
Citera
2023-07-19, 19:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har fattat det som att han ringer ifrån receptionen, hämtar kaffe ifrån ett pentry som tillhör väktarna bakom receptionen (enligt ritningarna finns ju ett rum bakom desken).

Låter rimligt, men det verkar trots allt som om HO går och hämtar kaffet i ett separat rum: "Ja, jag gick bakom receptionen och bytte om då. Sedan gick jag in till, ..., jag gick på toaletten, hämtade en kopp kaffe och så gick jag till receptionen och då var hon 23:15 ungefär."
Citera
2023-07-19, 19:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ska man lita på väktarna, att han återvände bankandes på dörren 23.40 - 23:45 så har han ju inte oceaner av tid på sig, innan han måste kila till nattbussen.

Han dök upp när AK var på väg ner i hissen, eller strax därefter, vilket torde vara runt 23:35-23:40 ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in