Citat:
Ursprungligen postat av
KingViktor94
Har väldigt länge känt mig apatisk, trött, smått deppig och blyg.
Jag tänkte att detta kunde vara p.g.a lågt testosteron, så de senaste 3-4 åren har jag regelbundet testat mina nivåer. De har varierat mellan 500 och 600 ng/dl vilket är "normala" nivåer.
Under förra året fick jag en riktig glow up och mådde äntligen bra, hade bra flyt socialt, energisk, livslust tillbaka etc. Och när jag tog mitt testosteron test uppmätte jag nästan det dubbla (!) av mina tidigare värden ca 1100 ng/dl (helt naturligt).
Om det höga testosteronet var en produkt av min "glow up" eller om min "glow up" var på grund av min höga testosteron nivå låter jag vara osagt.
Hursomhelst har denna höjning varit temporär och jag är nu tillbaka till mina gamla nivåer och mår "som vanligt" igen.
TLDR:
Kan man få testosteron utskrivet i Sverige, även om man faller inom det normala spannet? Jag känner att det "normala" kanske inte är vad som är optimalt för mig.
Kan tillägga att jag är i ca 30 års åldern.
Tacksam för er input

Gör det inte. Att tillföra exogent testosteron innebär att kroppen slutar producera andra hormoner, förutom testosteron. Det kan bli stora problem.
Försök maximera din naturliga nivå genom att kontrollera kost, träning, sömn, stress mm.