2023-07-13, 10:22
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Ja, känt allt det där. Det blev mer stabilt efter 1 år för mig. Då hade vi hittat ett intervall som inte dippade mina värden. Tonåren var stora ömma tuttar för mig, var rädd att det skulle komma tillbaka men det har mestadels inte varit ömt alls. Men visst, i början och någon enstaka gång har det känts som att nu växer det bröstvävnad.

Innan intervallet var funnet så var sprutorna ungefär såhär, 2 veckor med trött, varm, ledsen, hungrig. Sedan mådde jag normalt, sedan 2-3 veckor med ilska och så ny spruta. Repeat.

Har du funderat på att gå över till gel? Om du inte provat tidigare och har recept dvs.
Citera
2023-07-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Vad ligger du på då i värde?
Ja, har inte provat nåt annat i.m. Dock subq men gav riktigt sunkiga värden. Du?
Ligger på 16 i dalvärde på var 7:e vecka injekt. Provtagning togs efter cirka 5.5 vecka och dalvärde då var på 21 vilket känns mer rimligt med tanke på min ålder (runt 30).

Har haft ltie strul med högt östrogen nu uppe och luktar på runt 185pmol..

Kör du via privatregi eller det statliga? samt hur lyckades du bolla tanken om att sticka med de intervallet? antar det var lite som du tidigare beskrev att du sagt du experimenterat lite.. dock tror jag min läkare inte lär gilla de argumentet....
Citera
2023-07-13, 20:57
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostvarg26
Kliande bröstvårtor en vecka efter injektion, något att oroa sig för? 5e injekt och har inte upplevt det innan.
Ingen ömhet vid beröring eller så utan endast en lite obehaglig kliande känsla.
Upplever också att jag svettas sjukt mycket mer, upplever ni också det på nebido?

Helt normalt allt sammans. Din kropp håller på att reagera på din nya hormonprofil. Det kan ta flera år innan du får full balans/effekt av nebido.

Går du privat eller via den offentliga sjukvården? Om du går privat kan du våga dig på att fråga om östrogenhämmande läkemedel ifall du skulle börja få känningar. Får du via den offentliga sjukvården är sådana frågor mer riskfyllda.
Citera
2023-07-13, 20:59
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPingu
Ligger på 16 i dalvärde på var 7:e vecka injekt. Provtagning togs efter cirka 5.5 vecka och dalvärde då var på 21 vilket känns mer rimligt med tanke på min ålder (runt 30).

Har haft ltie strul med högt östrogen nu uppe och luktar på runt 185pmol..

Låter som om du skulle dra nytta av ett intervall på 6 veckor. Att ha ett dalvärde på 18 är helt ok.

Vad ligger du på i % kroppsfett?
Citera
2023-07-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Låter som om du skulle dra nytta av ett intervall på 6 veckor. Att ha ett dalvärde på 18 är helt ok.

Vad ligger du på i % kroppsfett?
Åh har saknat din expertis här i tråden!

kroppsfettet ligger nog ganska högt, kanske 18-22 % i rundaslängar.. det är precis så jag kan se linjerna till lite magrutor, ståendes då alltså

Tror du man kan gnälla sig till ett lägre intervall? senast jag talade med läkaren (en annan då min ordinarie inte var tillgänglig) så tyckte han jag borde ligga kvar på 7 veckor med 185 pmol i östradiol och 16 i dalvärde.. tror de är en eller 2 injektioner till innan det blir nytt samtal angående intervall.. tips på hur jag ska ta upp de ordentligt uppskattas...
Citera
2023-07-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Helt normalt allt sammans. Din kropp håller på att reagera på din nya hormonprofil. Det kan ta flera år innan du får full balans/effekt av nebido.

Går du privat eller via den offentliga sjukvården? Om du går privat kan du våga dig på att fråga om östrogenhämmande läkemedel ifall du skulle börja få känningar. Får du via den offentliga sjukvården är sådana frågor mer riskfyllda.

Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Ja, känt allt det där. Det blev mer stabilt efter 1 år för mig. Då hade vi hittat ett intervall som inte dippade mina värden. Tonåren var stora ömma tuttar för mig, var rädd att det skulle komma tillbaka men det har mestadels inte varit ömt alls. Men visst, i början och någon enstaka gång har det känts som att nu växer det bröstvävnad.

Innan intervallet var funnet så var sprutorna ungefär såhär, 2 veckor med trött, varm, ledsen, hungrig. Sedan mådde jag normalt, sedan 2-3 veckor med ilska och så ny spruta. Repeat.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Det är när dina nivåer peakar och du aromatiserar till östrogen. Vill det sig illa kan du utveckla gynekomasti. Man svettas i regel mer på TRT av förklarliga skäl och det blir mer markant när östrogenet är högt. Östrogen kan dra iväg på nebido och det är ett av de största problemen med det protokollet.

Tack för svaren! Jag sitter lugnt i båten och hoppas att det stabiliserar sig. Känslan håller i sig än men ingen ömhet.
Jag går privat och har intervall på 7 veckor just nu, senaste blodprovet låg mitt östro på strax över 100 så inte lika högt som vissa här i tråden, men jag vet inte vad jag kommer upp i under peaken.
Citera
2023-07-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostvarg26
Tack för svaren! Jag sitter lugnt i båten och hoppas att det stabiliserar sig. Känslan håller i sig än men ingen ömhet.
Jag går privat och har intervall på 7 veckor just nu, senaste blodprovet låg mitt östro på strax över 100 så inte lika högt som vissa här i tråden, men jag vet inte vad jag kommer upp i under peaken.
Tjena! Du kan ju alltid testa själv via exempelvis werlabs, eller också genom den offentliga vården, genom att säga att du misstänker höga värden pga symptom som kliande bröst mm.

det är högst individuellt hur känslig man är för omvandlingen jag själv låg på 113 väldigt länge och hade 0 problem, när jag bumpade upp till 185 så började alla möjliga effekter komma. Känslig, orolig ångestfylld, värmevallningar, ED mm.. Lycka till!
Citera
2023-07-16, 16:27
Medlem
Laglig TRT i Sverige?

Har väldigt länge känt mig apatisk, trött, smått deppig och blyg.

Jag tänkte att detta kunde vara p.g.a lågt testosteron, så de senaste 3-4 åren har jag regelbundet testat mina nivåer. De har varierat mellan 500 och 600 ng/dl vilket är "normala" nivåer.

Under förra året fick jag en riktig glow up och mådde äntligen bra, hade bra flyt socialt, energisk, livslust tillbaka etc. Och när jag tog mitt testosteron test uppmätte jag nästan det dubbla (!) av mina tidigare värden ca 1100 ng/dl (helt naturligt).

Om det höga testosteronet var en produkt av min "glow up" eller om min "glow up" var på grund av min höga testosteron nivå låter jag vara osagt.

Hursomhelst har denna höjning varit temporär och jag är nu tillbaka till mina gamla nivåer och mår "som vanligt" igen.

TLDR:
Kan man få testosteron utskrivet i Sverige, även om man faller inom det normala spannet? Jag känner att det "normala" kanske inte är vad som är optimalt för mig.

Kan tillägga att jag är i ca 30 års åldern.

Tacksam för er input
Citera
2023-07-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingViktor94

Jag tänkte att detta kunde vara p.g.a lågt testosteron, så de senaste 3-4 åren har jag regelbundet testat mina nivåer. De har varierat mellan 500 och 600 ng/dl vilket är "normala" nivåer.

Under förra året fick jag en riktig glow up och mådde äntligen bra, hade bra flyt socialt, energisk, livslust tillbaka etc. Och när jag tog mitt testosteron test uppmätte jag nästan det dubbla (!) av mina tidigare värden ca 1100 ng/dl (helt naturligt).

Om det höga testosteronet var en produkt av min "glow up" eller om min "glow up" var på grund av min höga testosteron nivå låter jag vara osagt.

Hursomhelst har denna höjning varit temporär och jag är nu tillbaka till mina gamla nivåer och mår "som vanligt" igen.

TLDR:
Kan man få testosteron utskrivet i Sverige, även om man faller inom det normala spannet? Jag känner att det "normala" kanske inte är vad som är optimalt för mig.

Tacksam för er input

Ja.
Citera
2023-07-16, 17:19
Medlem
ExplosiveMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingViktor94

TLDR:

Tacksam för er input

Finns väl egentligen bara en laglig väg, men den är inte garanterad. Du får helt enkelt gå på diet och gå ner så mycket i vikt att du har extremt lågt kroppsfett-%. Då kommer din kropp att prioritera bort testosteronproduktionen och dina nivåer kommer sjunka rejält. Om du då har tur, hamnar du under referensvärdet för testo och kan då få testo-behandling via vården, lagligt.

En annan, grå väg, är att du hittar en läkare som, mot betalning, är villig att skriva ut testo på recept till dig trots att dina nivåer faller inom referensvärdet.

Sen finns det en väg som är olaglig en kortare stund och sen blir laglig. Steg 1: Är att du köper testo den olagliga vägen och injicerar det i några veckor/månader så att du stänger av din naturliga testo-produktion. Steg 2: Du slutar injicera testot och väntar några veckor/månader, så att det mesta av det du injicerat går ut ur din kropp. Det ska gå ur så pass mycket att när du tar ett blodprov hamnar dina testo-nivåer under referensvärdet. Notera att din naturliga produktion fortfarande är nedstängd då du har kvar testo i kroppen från injektionerna (även om det nu är i väldigt liten mängd). Steg 3: Du går till vårdcentral eller privatklinik och berättar att du har de klassiska symtomen för lågt testo, de tar blodprover på dig. De får se resultatet och att dina nivåer är under referensvärdet. Du får behandling.

Du kan också, istället för att sluta injicera testot, fortsätta med injektionerna, men då endast injicera väldigt små mängder. Då ser du till att din naturliga produktion håller sig nedstängd, samtidigt som det testot du tillför kroppen är i så låg mängd att du hamnar under referensvärden på blodprov.
Citera
2023-07-16, 17:22
Medlem
Nej, ingen läkare värt sitt salt iaf kommer att skriva ut testo till en med normala t-nivåer.

Testosteron är kvinnornas sköldkörtelhormon. Sjukt tröttsamt som läkare att lyssna på varje gång.
Citera
2023-07-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExplosiveMonkey
Finns väl egentligen bara en laglig väg, men den är inte garanterad. Du får helt enkelt gå på diet och gå ner så mycket i vikt att du har extremt lågt kroppsfett-%. Då kommer din kropp att prioritera bort testosteronproduktionen och dina nivåer kommer sjunka rejält. Om du då har tur, hamnar du under referensvärdet för testo och kan då få testo-behandling via vården, lagligt.

En annan, grå väg, är att du hittar en läkare som, mot betalning, är villig att skriva ut testo på recept till dig trots att dina nivåer faller inom referensvärdet.

Sen finns det en väg som är olaglig en kortare stund och sen blir laglig. Steg 1: Är att du köper testo den olagliga vägen och injicerar det i några veckor/månader så att du stänger av din naturliga testo-produktion. Steg 2: Du slutar injicera testot och väntar några veckor/månader, så att det mesta av det du injicerat går ut ur din kropp. Det ska gå ur så pass mycket att när du tar ett blodprov hamnar dina testo-nivåer under referensvärdet. Notera att din naturliga produktion fortfarande är nedstängd då du har kvar testo i kroppen från injektionerna (även om det nu är i väldigt liten mängd). Steg 3: Du går till vårdcentral eller privatklinik och berättar att du har de klassiska symtomen för lågt testo, de tar blodprover på dig. De får se resultatet och att dina nivåer är under referensvärdet. Du får behandling.

Du kan också, istället för att sluta injicera testot, fortsätta med injektionerna, men då endast injicera väldigt små mängder. Då ser du till att din naturliga produktion håller sig nedstängd, samtidigt som det testot du tillför kroppen är i så låg mängd att du hamnar under referensvärden på blodprov.

Den lagliga vägen lät mindre kul

Alltså det där med att injicera testot olagligt är det jag vill undvika. Hade helst gjort hela kedjan med en läkare som är kunnig. Min egen kompetens inom detta område är väldigt begränsad.

Men, hur ser det ut ifall jag åker till ett TRT vänligt land och får läkarkonsultation samt recept på testosteron därifrån, kan detta omvandlas till ett svenskt recept på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in