Citat:
Ursprungligen postat av
KingViktor94
Har väldigt länge känt mig apatisk, trött, smått deppig och blyg.
Jag tänkte att detta kunde vara p.g.a lågt testosteron, så de senaste 3-4 åren har jag regelbundet testat mina nivåer. De har varierat mellan 500 och 600 ng/dl vilket är "normala" nivåer.
Under förra året fick jag en riktig glow up och mådde äntligen bra, hade bra flyt socialt, energisk, livslust tillbaka etc. Och när jag tog mitt testosteron test uppmätte jag nästan det dubbla (!) av mina tidigare värden ca 1100 ng/dl (helt naturligt).
Om det höga testosteronet var en produkt av min "glow up" eller om min "glow up" var på grund av min höga testosteron nivå låter jag vara osagt.
Hursomhelst har denna höjning varit temporär och jag är nu tillbaka till mina gamla nivåer och mår "som vanligt" igen.
TLDR:
Kan man få testosteron utskrivet i Sverige, även om man faller inom det normala spannet? Jag känner att det "normala" kanske inte är vad som är optimalt för mig.
Kan tillägga att jag är i ca 30 års åldern.
Tacksam för er input

Finns väl egentligen bara en laglig väg, men den är inte garanterad. Du får helt enkelt gå på diet och gå ner så mycket i vikt att du har extremt lågt kroppsfett-%. Då kommer din kropp att prioritera bort testosteronproduktionen och dina nivåer kommer sjunka rejält. Om du då har tur, hamnar du under referensvärdet för testo och kan då få testo-behandling via vården, lagligt.
En annan, grå väg, är att du hittar en läkare som, mot betalning, är villig att skriva ut testo på recept till dig trots att dina nivåer faller inom referensvärdet.
Sen finns det en väg som är olaglig en kortare stund och sen blir laglig. Steg 1: Är att du köper testo den olagliga vägen och injicerar det i några veckor/månader så att du stänger av din naturliga testo-produktion. Steg 2: Du slutar injicera testot och väntar några veckor/månader, så att det mesta av det du injicerat går ut ur din kropp. Det ska gå ur så pass mycket att när du tar ett blodprov hamnar dina testo-nivåer under referensvärdet. Notera att din naturliga produktion fortfarande är nedstängd då du har kvar testo i kroppen från injektionerna (även om det nu är i väldigt liten mängd). Steg 3: Du går till vårdcentral eller privatklinik och berättar att du har de klassiska symtomen för lågt testo, de tar blodprover på dig. De får se resultatet och att dina nivåer är under referensvärdet. Du får behandling.
Du kan också, istället för att sluta injicera testot, fortsätta med injektionerna, men då endast injicera väldigt små mängder. Då ser du till att din naturliga produktion håller sig nedstängd, samtidigt som det testot du tillför kroppen är i så låg mängd att du hamnar under referensvärden på blodprov.