2023-07-19, 13:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ålandskvinnan darrar inte på manchetten när hon pekar ut herrgårdsinnehavaren med sin grovhyade, burrhåriga fru och funkisdotter i sin butik i Mariehamn som GM-SE. Ålandskvinnans skarpa iakttagelser i sin butik är svåra att komma runt.

Det är ju som att dra ned en rullgardin för spåret SE-GM när Linder går i pension. Det framgår klart i den "halvdokumentära" Netflixserien. Jag vill minnas att det spelades begravningsmusik i bakgrunden i scenen där Linder pensionerades i Netflixserien.

Att peka ut ett vittne med annat signalement än GM-SE var initialt supersmart av GM-SE. Synd bara att Polisen kom på att LJ var ett vittne. Det såg inte GM-SE komma. Där gjorde GM-SE en felbedömning. Tydligen var PU så intresserad av händelserna på mordplatsen att man kunde avfärda LJ som GM. Det var GM-SEs avgörande misstag.

Hade GM-SE sagt att han sett GM springa in i gränden istället hade GM-SE aldrig "avslöjats" av den guldspadekantade, västkustska hjärntrusten.

Edit: Kanske var det Irvell som gick i pension i Netflixserien och inte Linder, men den är ändå bara fiktion ("konstnärlig frihet").

Nja, inte bara fiktion: Irvell var spaningsledare, och SE var ett spår som han drev. Att de viktiga förhören med personalen på Skandia hamnade i malpåse kan förklaras av Irvells "frånfälle" i juni.

Linder uttalar sig i Palmerummet i januari 1987, så han är kvar så länge som Holmér sitter?

Det är en gåta varför man åtminstone inte tog in SE för att höra efter om han sprang på David Bagares gata. Då hade vi säkert haft ännu en efterhandskonstruktion att fröjdas åt ...

Han lyckades avvärja det akuta signalementshotet mot sin person, i alla fall.

Retorikkungen SE kan rutinmässigt prata sig in i och ut ur (?) det mesta ...
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-19 kl. 13:35.
Citera
2023-07-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Och det var just det argumentet som vittnet SE "solade sig i".
Att du försöker problematisera något som ligger i linje med vittnet SEs önskan att få stå i centrum gör inte det hela speciellt "hett".

Så hans önskan att stå så mkt i centrum så han skulle ljuga i förhör...

Men lämna brottsplatsen just när media kommer på mordnatten det gjorde han minsann......Då var en slätt kopp kaffe på rummet mkt viktigare
Citera
2023-07-19, 13:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Dalulven/ Vet du om Håkan Ström även var identisk med "Håkan S", som enligt Granskningskommissionen även utredde (eller inte utredde) det s.k Harvardärendet på länsrätten 1986?

Nej, det känner jag inte till. Hör med spränglärde Roerlig eller MOP-spanaren här i tråden.

Låter förstås intressant att reda ut. Intrycket är att Ström var en rekorderlig, hårt jobbande polis.
Citera
2023-07-19, 13:57
Medlem
"Åklagare Krister Petersson gav den tidiga Palmeutredningen skarp kritik i samband med att han meddelade att utredningen läggs ner. Men före detta Palmeutredare Håkan Ström försvarar det tidigare svala intresset för Stig Engström, som i dag pekades ut som gärningsman.
– Jag har aldrig trott att det är Engström och jag blev inte mer övertygad efter dagens presskonferens heller."

https://www.svt.se/nyheter/fore-detta-palmeutredaren-tror-inte-det-ar-engstrom
Citera
2023-07-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det känner jag inte till. Hör med spränglärde Roerlig eller MOP-spanaren här i tråden.

Låter förstås intressant att reda ut. Intrycket är att Ström var en rekorderlig, hårt jobbande polis.

Det är nog mitt intryck också. Men kanske något påverkad av Hans Holmers och Alf Karlssons viljor?
Citera
2023-07-19, 14:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Nja, inte bara fiktion: Irvell var spaningsledare, och SE var ett spår som han drev. Att de viktiga förhören med personalen på Skandia hamnade i malpåse kan förklaras av Irvells "frånfälle" i juni.

Linder uttalar sig i Palmerummet i januari 1987, så han är kvar så länge som Holmér sitter?

Det är en gåta varför man åtminstone inte tog in SE för att höra efter om han sprang på David Bagares gata. Då hade vi säkert haft ännu en efterhandskonstruktion att fröjdas åt ...

Han lyckades avvärja det akuta signalementshotet mot sin person, i alla fall.

Retorikkungen SE kan rutinmässigt prata sig in i och ut ur (?) det mesta ...
"Avslöjandet" om att han läst söndagens SvD, med efterlysningen, redan på lördagen var rätt bra. Jag vet inte hur många gånger jag sett det där FR-reportaget utan att inse att han blåljög om tidningsläsandet. Men det är egentligen ganska typiskt, hans vittnesmål och uttalanden i media verkar inte ha tagits på allvar, av någon. LGWP sa att om han varit liv hade man åtminstone haft någon att prata med. Något säger mig att retorikkungen hade fått kämpa lite mer idag, med KP vid rodret.

Den där lögnen är också ett exempel på att han inte drog sig för att ljuga om sådant som var lätt att kntrollera. Undrar vad han sagt om FR frågat, "hur kunde du läsa söndagens tidning redan på lördagen?".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-07-19 kl. 15:00.
Citera
2023-07-19, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Spekulativt dravel. Cherrypickade "fakta" om GM. Spetsat med det fåniga speglingsteorin.

Att det ska finnas två män 175-190cm (GMP) klädd i mörk rock eller blå lång jacka med huvudbonad och mörka byxor i området är inte osannolikt. Det vet vi i stort sett att det finns. Och något väskliknade utan rem är inget osannolikt med tanke på att vapen ofta förvaras i hölster eller väska.
Spekulativt dravel hade kunnat lösa (eller ge en del-lösning till) mordet redan 1986-1987. Jag tänker på Arne Irvell, Per Häggström och - som jag fått reda på idag - Nils Linder. Och ni tycker det var bra att vi fick vänta över 30 år på någon slags förnuft och sanning? Hans Holmer, Alf Karlsson och (kanske i viss mån) Håkan Ström var inte intresserade av en - fullt rimlig - utredning/häktning av Engström. Kan det till och med berott på att man ville skydda Stig Engström specifikt?
Citera
2023-07-19, 15:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Dalulven/ Vet du om Håkan Ström även var identisk med "Håkan S", som enligt Granskningskommissionen även utredde (eller inte utredde) det s.k Harvardärendet på länsrätten 1986?

Citat:

Ja, jag skulle säga att det är Håkan Ström som är Håkan S.
Fanns ingen annan kriminalinspektör som hette Håkan S.
Citera
2023-07-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag skulle säga att det är Håkan Ström som är Håkan S.
Fanns ingen annan kriminalinspektör som hette Håkan S.
Tack!
Då får vi gå tillbaka till GrK och kolla exakt. Jag är inte särskilt beläst på Harvardärendet. Men, som jag minns det (enligt GrK) var Håkan en utav två poliser som skulle utreda Harvardärendet (mars-april 1986). Dock så blev det ingen utredning, eftersom Håkan - och den andre utredaren - lät länsrätten utreda fallet internt istället.
Citera
2023-07-19, 15:43
Medlem
Ni som anser att Stig Engström mördade Olof Palme.
Var tänker ni att mordvapnet kom ifrån?
Hade han ett illegalt vapen?
Hade han lånat vapnet från sin vän vapensamlaren?
Hade han alltid vapen med sig eller var det just den 28 februari 1986 som han hade det?
Citera
2023-07-19, 16:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så hans önskan att stå så mkt i centrum så han skulle ljuga i förhör...

Men lämna brottsplatsen just när media kommer på mordnatten det gjorde han minsann......Då var en slätt kopp kaffe på rummet mkt viktigare

Källa till att han drack kaffe på rummet?
Citera
2023-07-19, 16:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Spekulativt dravel hade kunnat lösa (eller ge en del-lösning till) mordet redan 1986-1987. Jag tänker på Arne Irvell, Per Häggström och - som jag fått reda på idag - Nils Linder. Och ni tycker det var bra att vi fick vänta över 30 år på någon slags förnuft och sanning? Hans Holmer, Alf Karlsson och (kanske i viss mån) Håkan Ström var inte intresserade av en - fullt rimlig - utredning/häktning av Engström. Kan det till och med berott på att man ville skydda Stig Engström specifikt?

Vi har ännu, 37 år efter mordet, inte fått höra någon slags förnuft och sanning. Bara Spekulativt dravel från en åklagare som var tvungen bryta mot regler för att döma Anna Lindhs mördare som fanns på film....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in