2023-07-19, 11:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja låg den i sin ensamhet är det en sak men nu menar jag att den aktivt används genom att låsas upp med Faceid eller kod och sen tänds och släcks skärmen.

Att MH använder iPhonen i ”landscape” läge är ett tecken på att de ändå fått ut filsystemet ur mobilen då den datan kommer från databasen ”KnowledgeC”.

Vi får se vad som händer här men en ”best practice” är att vara konsekvent med nivån på den redovisade datan för hela den kritiska tidslinjen. Alltså inte välja att redovisa det i vissa perioder.

Tack för feedbacken. Offra mig, hahaha! Hoppas de får napp på många duktiga.
En illvillig tanke blir att de endast redovisar det som kan vara till men för M, som i TR.
Citera
2023-07-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Min mindre intelligenta fråga var egentligen om T kunnat göra motstånd även om hon varit oförmögen att viljemässigt röra sig?

Förstår nog inte vad du menar. Hur tänker du att hon skulle vara oförmögen viljemässigt att röra sig? Hon vill ju inte dö, så viljan att leva finns där. Hade hon haft möjlighet till att försvara sig hade hon ju gjort det.
Citera
2023-07-19, 11:23
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det beror nog lite vem man frågar.
Biome kan vara svårt att avkoda, dvs få ut för människan läslig data. Ibland kan typ varannan fil vara "oläslig" och där måste utvecklingen komma framåt så allt går att tolka.

Det kan alltså med det "nya" filsystemet Biome finnas användardata, alltså en artefakt uppkommen av en mänsklig handling, som helt enkelt är oläslig.
Det kan vara en aktivitet som man vet är kategoriserad under t.ex "textinput" som är filerna där iPhonen sparar all aktivitet där användaren skrivit in något i iPhonen eller en app. Man ser datum,tid men inte vilken app då datan inte kan tolkas.

Jag hade tänkt visa igår lite skillnaden mellan Biome och KnowledgeC, men hade inte riktigt tid. Jag har dock tömt en iPhone 11 som JJ har nu också och tänkte att jag återkommer istället när jag kikat lite mer på helheten.
Jag börjar så smått förstå komplexiteten med analys av tfn-innehåll. Tack för det!
Citera
2023-07-19, 12:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Förstår nog inte vad du menar. Hur tänker du att hon skulle vara oförmögen viljemässigt att röra sig? Hon vill ju inte dö, så viljan att leva finns där. Hade hon haft möjlighet till att försvara sig hade hon ju gjort det.
Om trycket på halsen gjort henne medvetslös och oförmögen att röra sig med viljekraft, hade lufthungern ändå förmått händerna att klösa och riva av ren reflex?
Citera
2023-07-19, 12:40
Medlem
Citat:
Om trycket på halsen gjort henne medvetslös och oförmögen att röra sig med viljekraft, hade lufthungern ändå förmått händerna att klösa och riva av ren reflex?

Bra fråga, tror inte det. Dom personer jag sett som blivit medvetslösa efter ha blivit strypa i en MMA match, har legat helt still.
Citera
2023-07-19, 12:46
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ja, endast utifrån skadebilden är hennes bedömning att det är lika troligt att J utfört det själv som att hon tagit hjälp av M. Om rätten enbart hade hennes info att döma utifrån, så hade varken J eller M kunnat dömas.

Men nu finns det mycket annat som rätten måste ta ställning till, som RL inte ens beaktar. Som t.ex hur dom agerat före och efter mordet, eller deras relationer med varandra. Men det avgörande är grannens vittnesmål, och speciellt delen när han berättar om den höga dunsen och dom 5-10 slagljuden i väggen som han tror kommer från en levande person 3 minuter senare.

Rätten gjorde bedömningen att dessa ljud kom från en medveten Tove. Accepterar man inte det, så behöver man lägga fram ett annat scenario och argumentera för det. Men det har inte gjorts av försvaret. Det betyder att överfallet pågått ca 3 min och sannolikheten för T inte skulle tillfoga J en enda skada under denna tid är extremt liten, om ingen höll fast händerna vill säga. Domen tog även upp att J hade kort kjol på sig, och T borde då kunnat riva henne på benen om T använt sina knän till att låsa fast T s armar.

Sen har vi M s historia som inte anses trovärdig, utan bedöms vara en efterhandskonstruktion för att slippa undan ansvar.

J s historia däremot som avser delen att M höll i händerna anses trovärdig då hon inte vinner någonting (juridiskt) på att hitta på det. Utan tvärtom så gör hon gärningen värre. Det övriga J berättar om vad som hänt både före och efter mordet stämmer till stor del med dom tekniska bevisning som finns.

Sen har vi här på flashback diskuterat en hel del från FUP som inte ens togs upp i rätten som enligt mig pekar på att M ljuger.

T.ex att M s mamma berättat att M och T s relation inte var friktionsfri, att T inte ville ha med M i gänget.
Hennes påstådda berusning motbevisades inte i rätten av vittnen.
Att hon både åt och sov några timmar innan hon gick till Nöjet togs inte upp om jag minns rätt.
Det poängterades inte att J skulle lämnat lägenheten med en ovetandes M själv med ett lik, och skickar ett sms till henne med risk för att hon vaknar och upptäcker liket.
Att hon berättade detaljer för samsittaren men inte förhörsledarna.
Platspåsarna togs på först i bilen, men hon säger inte att hon sett att några platspåsar som togs med från lågenheten till bilen.

Kort kjol på sig hemma för att hon bar en sådan på Nöjet? Vi vet inte om J hade bytt till tights eller långbyxor direkt hon kom hem. Det var ju i Oktober. Genom tights går det nog att rivas men knappast genom tjockare tyg såsom jeans.

Ja, när träddes egentligen plastpåsarna på? Maja tyckte ju att det var väldigt obehagligt att se den mördade Tovas ansikte, vilket är fullt förståeligt. Hade för mig att de sattes på redan i lägenheten men jag kan ju ha fel.
Citera
2023-07-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Kort kjol på sig hemma för att hon bar en sådan på Nöjet? Vi vet inte om J hade bytt till tights eller långbyxor direkt hon kom hem. Det var ju i Oktober. Genom tights går det nog att rivas men knappast genom tjockare tyg såsom jeans.

Ja, när träddes egentligen plastpåsarna på? Maja tyckte ju att det var väldigt obehagligt att se den mördade Tovas ansikte, vilket är fullt förståeligt. Hade för mig att de sattes på redan i lägenheten men jag kan ju ha fel.

5-10 Minuter efter mordet körde grannen hennes till McD. Då hade hon kort kjol på sig.

Enligt J tyckte M det var obehagligt att se kroppen och det var anledningen till att påsarna åkte på innan bortforslingen. M säger att påsarna träddes på i bilen innan dom drog ut kroppen i skogen.

Själv tror jag en påse antingen åkte på huvudet före mordet, alternativt precis innan kroppen skulle bäras ut för dölja vad det var dom bar på, samt att skydda bilen från spår.
Citera
2023-07-19, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Hur vet du att det var hennes första tanke?
Hennes första tanken kan precis lika gärna ha varit - Shit, jag måste härifrån, ut ur lägenheten, och eftersom nöden är uppfinningarnas moder så blir ursäkten för att ta sig ut därifrån att hon måste flytta på cykeln.

Hon sa att hon skulle åka till donken och grannen erbjöd henne skjuts för att hon inte skulle behöva köra själv eftersom hon hade druckit alkohol. (FUP s935).

Det hade väl varit helt naturligt att den som skall ha mat åker med till donken, och när grannen erbjuder sig så är det ännu mer naturligt att grannen tar med Maja istället för Johanna. Alldeles särskilt när Maja faktiskt inte är fullare än att hon kan åka. Johanna kunde också efter att hon varit uppe i lägenheten och kom ner till grannen igen bara sagt att kompisen ångrat sig och inte ville ha någon burgare.

Men icke. Istället för att Johanna skickar iväg Maja till donken eller bara ställer in det hela, så åker hon själv iväg. Hon behövde komma bort från det hon just ställt till med. Det är uppenbart.

Varför hämtade inte Maja bilen om hon nu blev ombedd att göra det? Nej, Maja var nog inte i skick att köra bil, och det var nog helt säkert inte en tanke som Johanna tänkte. Maja visste nog inte ens om vad som skett i lägenheten i detta moment. Dessutom framkom det väl att Johanna hade tagit med sig nycklarna till donken. Det verkar som hon tog med sig så mycket som möjligt, inte bara sin egen mobil för att kunna betala, utan också jacka, lägenhetsnycklar, bilnyckar och till och med Toves mobil.

Hur vet du att Maja var vaken när Johanna skickade SMS'et? Och hur vet du att Johanna visste det?
Maja var vaken när Johanna åkte till donken. Sen vet ingen av oss om Maja somnade eller inte.

Johanna skickade SMS till Maja för att försäkra sig själv om att allt var lugnt i lägenheten. Johanna var med all säkerhet rejält uppjagad av det som hänt. Även grannen vittnar om att Johanna var stressad.

Du kan fortsätta att försvara M så gott det går!

Orkar inte svara på alla dina funderingar men...

JJ hade sagt till grannen att mamma skulle hämta henne (finns säkert någon i tråden som kan ta fram förhör med grannen).

JJ måste ut med liket från lgh, här kan hon inte ligga. Tanken när hon gick ut var att flytta på cykeln och hämta bilen.

När hon gick tillbaka till lgh (efter grannens erbjudande om skjuts) så lämnade hon nycklar i lgh, hämtade sin egen telefon (förmodligen för att kunna betala för köpet). TT.s telefon hade hon fortfarande med sig.

Hur naturligt är det, JJ säger till grannen att min kompis är nerbäddad efter att ha varit så full att hon drattat omkull, ligger nedbäddad ska följa med till Donken några minuter senare?

Ja, M var vaken när JJ åkte till Donken... hur kunde hon då missa ett lik i lgh?

MH svarade på SMS.et per omg, då ligger det nära till hands att hon var vaken och troligen så under hela tiden från att de kom till lgh. Finns inga bevis, bara en massa indicier före/under/efter mordet som säger att de båda gjort det i samförstånd.
Citera
2023-07-19, 13:48
Medlem
sybels avatar
Citat:
Bra fråga, tror inte det. Dom personer jag sett som blivit medvetslösa efter ha blivit strypa i en MMA match, har legat helt still.
Varför skulle då inte T gjort det? Är det endast på grund av de odefinierade knack-/spark- eller slagljuden efter grannen plingat på?
Citera
2023-07-19, 13:57
Medlem
Citat:
Varför skulle då inte T gjort det? Är det endast på grund av de odefinierade knack-/spark- eller slagljuden efter grannen plingat på?

För att hon inte var medvetslös när grannen hörde slagljuden i väggen.
Citera
2023-07-19, 14:07
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
För att hon inte var medvetslös när grannen hörde slagljuden i väggen.
Precis, en rear naked choke (MMA-grepp) stryper ju dessutom all luft till hjärnan och det finns ju inga tecken att Tove blev strypt på annat sätt än manuell strypning framifrån.
Citera
2023-07-19, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta

Johanna är fångad på bild på Donken endast ett tiotal minuter efter mordet med bara ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in