Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Om det inte vore för att AL sagt att möjlighet finns att J genomfört mordet på egen hand, kunde man sett det som omöjligt. Jag förlitar mig dock på ALs bedömning, att båda sätten är möjliga.
Ja, endast utifrån skadebilden är hennes bedömning att det är lika troligt att J utfört det själv som att hon tagit hjälp av M. Om rätten enbart hade hennes info att döma utifrån, så hade varken J eller M kunnat dömas.
Men nu finns det mycket annat som rätten måste ta ställning till, som RL inte ens beaktar. Som t.ex hur dom agerat före och efter mordet, eller deras relationer med varandra. Men det avgörande är grannens vittnesmål, och speciellt delen när han berättar om den höga dunsen och dom 5-10 slagljuden i väggen som han tror kommer från en levande person 3 minuter senare.
Rätten gjorde bedömningen att dessa ljud kom från en medveten Tove. Accepterar man inte det, så behöver man lägga fram ett annat scenario och argumentera för det. Men det har inte gjorts av försvaret. Det betyder att överfallet pågått ca 3 min och sannolikheten för T inte skulle tillfoga J en enda skada under denna tid är extremt liten, om ingen höll fast händerna vill säga. Domen tog även upp att J hade kort kjol på sig, och T borde då kunnat riva henne på benen om T använt sina knän till att låsa fast T s armar.
Sen har vi M s historia som inte anses trovärdig, utan bedöms vara en efterhandskonstruktion för att slippa undan ansvar.
J s historia däremot som avser delen att M höll i händerna anses trovärdig då hon inte vinner någonting (juridiskt) på att hitta på det. Utan tvärtom så gör hon gärningen värre. Det övriga J berättar om vad som hänt både före och efter mordet stämmer till stor del med dom tekniska bevisning som finns.
Sen har vi här på flashback diskuterat en hel del från FUP som inte ens togs upp i rätten som enligt mig pekar på att M ljuger.
T.ex att M s mamma berättat att M och T s relation inte var friktionsfri, att T inte ville ha med M i gänget.
Hennes påstådda berusning motbevisades inte i rätten av vittnen.
Att hon både åt och sov några timmar innan hon gick till Nöjet togs inte upp om jag minns rätt.
Det poängterades inte att J skulle lämnat lägenheten med en ovetandes M själv med ett lik, och skickar ett sms till henne med risk för att hon vaknar och upptäcker liket.
Att hon berättade detaljer för samsittaren men inte förhörsledarna.
Platspåsarna togs på först i bilen, men hon säger inte att hon sett att några platspåsar som togs med från lågenheten till bilen.