2023-07-19, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llars67
Nyanlända , låt mig kalla dom för folk vi inte behöver.

I sommar så ger dom arbetstillstånd till 5400 Thailandere.
Negrer och arbetslösa araber lever tryggt på bidrag. Dm lämnar aldrig gettot

Thailändarna kan jobba. Även svenska white trash hör till gruppen du räknar upp. Många som enkom lever på andra i vårt samhälle.
Citera
2023-07-19, 00:34
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Soppa först framför din dörr Hells Angels, alla knarkare, alkoholister, wt som tjuvar allt de kan!
Men Hells Angels består ju av typ 99% invandrare idag, du kanske missat det?
Citera
2023-07-19, 00:39
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Det är vanlig syn på Arlanda att nyanlända familjer köar för att åka hem på semester till länder såsom Somalia, Irak och Syrien.

Känner du dem personligen? Hur vet du att de är nyanlända och inte bott här många år? Hur vet du att de ska åka "hem" och inte till något annat land? Hur vanlig är synen menar du?

Citat:
Men hur har de råd med detta? Dessa familjer går ofta på bidrag. Ändå lyckas de resa hem till hemlandet väldigt ofta?

Hur vet du var de får sin inkomst från, eller generaliserar du och gissar bara? Hur vet du att dessa familjer "ofta" går på bidrag? Hur vet du att det i så fall är bidraget som går till flygbiljetter?

Citat:
Är flygbiljetterna till dessa länder superbilliga eller vad är grejen? Hur ser klimatvännerna i Sverige på nyanländas resande?

Jag tror inte att de är exceptionellt mycket billigare än en flygbiljett till t.ex. Grekland, förmodligen tvärtom. Det gör att ditt argument om bidragstagande + semester faller. Förmodligen arbetar de och kan spara pengar. Sen tror att de som anser att flygning är dåligt för klimatet (vilket det är) struntar i vilken härkomst personen i fråga har.

Citat:
Det brukar ju heta att det är vita män som förstår klimatet, men hur stora klimatvännerna är egentligen nyanlända i Sverige som ständigt åker med flyget till hemlandet på semester? Chansen att de klimatkompenserar för detta sedan torde vara relativt liten.

Var brukar det stå att det är vita män som gör det? Har du någon källa? Och återigen, hur vet du att de är nyanlända? Hur vet du att de åker till just hemlandet? Varför skulle chansen vara liten att klimatkompenserar?
Citera
2023-07-19, 00:40
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Och av det skälet får inte de som vill semestra, och har medlen för det, göra det?
För att när de sökte PUT så köpte de en bullshit historia av en advokat som gick ut på att de är hotade till livet i sitt hemland sedan åker de genast tillbaka till sitt hemland.
Citera
2023-07-19, 00:47
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Det mest komiska är ju att det sen är svenskarna som ska sitta och ha klimatångest när de åker fram och tillbaka mellan Sverige och hemländerna.

Men skit i klimatet, så länge vi är globala och mångkulturella är allt väl.

Jag är en pappa född 1965. Jag har hört om folk som lider och flyr hemländerna.
Att dom efter fått permanent tillstånd att bo här i två år på prov känns overkligt. Jag röstade på en regering som skulle stoppa lycksökare. Nu har allt blivit ännu sämre.
https://www.svd.se/a/JQwz6b/ny-kraft...niva-fran-2015
Citera
2023-07-19, 00:58
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalken03
Jag är blatte och har varit i hemlandet ett par ggr. Farsan kom till Sverige på tidigt 80 tal och åkte hem för första gången 2002 om jag minns rätt. Inte nyanländ direkt men men.

Flygen är ofta väldigt mycket dyrare än exempelvis en typisk svenne resa till Italien dock så elimineras kostnaden för boende då vi har eget hus och släkt där nere vilket jag skulle gissa på nästan alla har samt att maten och nöje är väldigt billigt.

Mina föräldrar hyr ut huset och därför har vi pengar där så behöver inte heller ta med några extra pengar ifrån Sverige.
Priset landar dock på ca 30.000 för 4 personer oftast vilket också är anledningen till varför invandrare alltid är borta i 1 månad+

Skulle inte gissa på att en stor del av nyanlända åker ner som du beskriver det dock så känner jag inte några nyanlända flyktingar

Och då åkte du till "hemlandet" för första gången? Min mamma är halvspanjorska. Född här i Sverige. Jag har vart mycket i Spanien. Redan 1976 så var jag där. Men det minns jag inte för jag var för liten, men jag vet att jag var där. Franco var dock inte kvar där. Men är inte så att jag ser det som att jag åkte hem då. Men jag är ju inte halvblatte. Så kanske därför jag inte känner så.

Hemland – Ett land som man föddes i, är medborgare i eller känner sig hemma i. Det kan också kallas för fosterland.

För mig är Sverige framförallt mitt fosterland.
Citera
2023-07-19, 01:02
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Somalia vet jag sällan att folk reser till men ja många syrier och irakier har lyckats bra i Sverige, Irakier är överrepresenterade som apotekare, optiker m.m. Varför ska svenskar alltid leva efter jante och ifrågasätta när folk lever livet?

Om man kom hit som arbetskraftsinvandrare är det inga problem men om enda anledningen till att man fått flytta till Sverige är för att man säger att det är för farligt i hemlandet är det väldigt provocerande.

Det är provocerande med lögnare som utnyttjar andras godtrogenhet.
Citera
2023-07-19, 01:05
Medlem
bertil-the-mans avatar
Det är för övrigt fascinerande att pengarna ”precis tar slut” när flyktingarna kommer till Sverige. De får bostad, mat och bidrag (tills en del hittar jobb).

I verkligheten har flyktingarna ofta resurser (förstås varierar det hur mycket) i hemlandet.

Dumsvenne får förstås ingen gratis bostad, mat och bidrag så länge han har pengar/fastigheter/värdepapper.
Citera
2023-07-19, 01:12
Medlem
För att de har en massa pengar naturligtvis. Lägg alla cash de tjänar i hemlandet på att hyra ut bostäder, plus bidragen de får av staten, plus pengar på svartjobb och kriminalitet. Blir en hel del. Behöver de sen mer är det bara att stå och bräka ut i media om sin socioekonomiska situation och att de behöver ett större hus.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2023-07-19 kl. 01:15.
Citera
2023-07-19, 01:23
Medlem
De har pengar från början.
De får finfina bidrag i Sverige.
De fuskar med extra bidrag.
De övertalar en socialtant att få extra bidrag.
De större sönerna rånar en svensk pojke.
Citera
2023-07-19, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Billigare levnadskostnader i hemlandet, generösa bidrag utan krav att visa upp sig, hyr ut lägenheten i andra hand

rättelse. det finns en hel del olika upplägg de kör med. en del ggr hyr de ut svart men är själv fortfarande folkbokförda på adressen för att kunna kamma hem bidrag etc...

ett annat upplägg är att låta en drös araber folkbokföra sig på adressen mot en rejäl slant såklart.

de kan även "på pappret" vara skilda för att få förmåner fler förmåner som separerade....

finns säkert fler trix som de lurar svenska staten på pengar men dessa är några exempel.

svarta marknaden är säkert dubbelt så stor som vita. sen har de ju bankkonton i sina hemländer (syrien, irak mm) som är helt omöjligt för svenska myndigheter att kolla upp.
Citera
2023-07-19, 01:40
Medlem
Citat:
Det är vanlig syn på Arlanda att nyanlända familjer köar för att åka hem på semester till länder såsom Somalia, Irak och Syrien.

Men hur har de råd med detta? Dessa familjer går ofta på bidrag. Ändå lyckas de resa hem till hemlandet väldigt ofta?

Är flygbiljetterna till dessa länder superbilliga eller vad är grejen? Hur ser klimatvännerna i Sverige på nyanländas resande? Det brukar ju heta att det är vita män som förstår klimatet, men hur stora klimatvännerna är egentligen nyanlända i Sverige som ständigt åker med flyget till hemlandet på semester? Chansen att de klimatkompenserar för detta sedan torde vara relativt liten.

En möjlighet som kanske inte lyfts fram är att man pga kontakter i landet kanske har snorbillig kost-och-logi. Det är ju lite prisskillnad när svennebanan åker på semester och bor på hotell och äter restaurang morgon-middag-kväll och när Ahmed bor och äter hos kusinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in