2023-07-18, 20:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Jag hittar inte på. Om ukraina gör motanfall tyder ju på att man är där utanför eller? Blir du nöjd om jag ist skriver att man är i utkanten av staden? ca 2km eller så? Jag skrev aldrig att man tog staden.
Lyssnar man på vad DPA säger så är ryska styrkor ca 6km från Zarichne.

Då har man inte nått fram som du påstår. Jag orkar inte tjafsa om detta mer nu men kan bara konstatera att du hittar på egna saker när du skriver.
Citera
2023-07-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men han är väl inte som den ryske korrupte diktatorn åtalad för krigsbrott eller som den rysk diktatorn stulit miljarder ur statskassan? Sedan har han väl ändå haft ganska rätt i sina bedömningar. Jag menar, du har ju faktiskt inte haft så många rätt i dina hemsnickrade bedömningar, det har ju mest vilda gissningar och orealistiska förhoppningar om att ondskan företrädd av Putin skall segra.
Gregg är säkert inte guds bästa barn men han verkar åtminstone ha kvar sin moraliska kompass då han slåss för ett fritt demokratiskt Ukraina, det kan vi ju inte ta ifrån honom.

Nej han är inte som putin. Frågan är om han ens slåss? Han ljög ju om sin militära rang, så tror knappast han tränar soldater. Ukraina har tillgång till betydligt mera kompetenta personer som tränar dom. Fö'd special forces från Staterna och Storbritannien.
Citera
2023-07-18, 21:05
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Eftersom detta krig kretsar mycket kring drönare så blir det intressant att se hur denna drönare kommer att prestera
Ska tydligen kallas för product 53
https://youtu.be/Xk1yZUoelVA

Den verkar massproduceras och ska tydligen vara ännu vassare än lancet 2 drone. Lancet 2 har slagit ut flera leopardtanks, byggnader, artelleripositioner samt även lyckats slå ut cv 90.
Product 53, som är en suicidedrone, ska tydligen kunna göra svärmattacker där drönarna kommunicerar med varandra och operatören och kan anfalla i klungor över ett stort område samtidigt.

Blir intressant att följa denna utveckling och att se natotanks brinna upp.

Rent strategiskt så tycker jag att ryssarna borde ha använt sig mer av drönare i början av kriget. Det var tydligt hur tex. Azerbajdzjan på ett effektivt sätt slog ut de armeniska styrkorna genom just drönare, med det sagt så borde ryssarna ha gjort likadant från början. En sådan typ av krigföring sparar både pengar, moral och egna liv. Hursomhelst, bra att de verkar lägga mycket fokus på drönare.
Senast redigerad av falsk_mekaniker 2023-07-18 kl. 21:07.
Citera
2023-07-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Entusiasmen för att elda upp det ryska folket med hit-låtar verkar inte bidra med stormande entusiasm. Utifrån den rätt så avslagna publiken som pliktskyldigt viftar med flaggor så kan man lugnt luta sig tillbaka och se fram emot att ryssarna blir slaktade i Ukraina.

https://twitter.com/RussEmbSwe/status/1680808394939068420

Ja jäklar vilken hit !
En blandning av Markoolio o Kurt Olssons damorkester ,,,fast mycket sämre .
Patetiskt , de tror ju själva att de är bra .

Russia strongk
Citera
2023-07-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Eftersom detta krig kretsar mycket kring drönare så blir det intressant att se hur denna drönare kommer stt prestera

Den verkar massproduceras och ska tydligen vara ännu vassare än lancet 2 drone. Lancet 2 har slagit ut flera leopardtanks, byggnader, atrellerippsitioner samt även lyckats slå ut cv 90.
Product 53, som är en suicidedrone, ska tydligen kunna göra svärmattacker där drönarna kommunicerar med varandra och operatören och kan anfalla i klungor över ett stort område samtidigt.

Rent strategiskt så tycker jag att ryssarna borde ha använt sig mer av drönare i början av kriget. Det var tydligt hur tex. Azerbajdzjan på ett effektivt sätt slog ut de armeniska styrkorna genom just drönare, med det sagt så borde ryssarna ha gjort likadant från början. En sådan typ av krigföring sparar både pengar, moral och egna liv. Hursomhelst, bra att de verkar lägga mycket fokus på drönare.

Ja det är väl svårt att använda mer drönare om storebror Iran inte släpper till leksakerna.

Fast det finns kanske fullt med drönare i det där berget?
Citera
2023-07-18, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Lyssnar man på vad DPA säger så är ryska styrkor ca 6km från Zarichne.

Då har man inte nått fram som du påstår. Jag orkar inte tjafsa om detta mer nu men kan bara konstatera att du hittar på egna saker när du skriver.

Då kan du samtidigt erkänna att ukrainas offensiv blev ett fiasko?
Citera
2023-07-18, 21:14
Medlem
%s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Eftersom detta krig kretsar mycket kring drönare så blir det intressant att se hur denna drönare kommer att prestera

Den verkar massproduceras och ska tydligen vara ännu vassare än lancet 2 drone. Lancet 2 har slagit ut flera leopardtanks, byggnader, artelleripositioner samt även lyckats slå ut cv 90.

Du ska nog inte ha några större förhoppningar på den där. Det är Ryssland vi pratar om. Allt de tar i blir till skit.
Citera
2023-07-18, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Det är ju självklart en bra princip som gäller i normalfallet. Problem uppstår ju i de lägen då majoriteten eller en stor grupp vänder sig mot minoriteter. Lika viktig princip att värna om minoriteters rättigheter och säkerhet. Denna princip var styrande i kriget på Balkan. Hade Madrid behandlat katalanerna i Spanien på det sättet Kiev behandlade Krimborna så hade troligen ett inbördes krig brutit ut där också av samma anledningar. Hade sen t.ex. Ryssland eller Kina stött katalanerna i deras kamp för frihet så hade ni nog fått se på fan. Jag är absolut inte på Rysslands sida i detta men jag tycker det är helt sjukt hur alla köpt västnarrativet rakt av som går ut på att Ryssland/Putin är galen och stoppar vi dem inte kommer de ta över hela Europa. Det vänder jag mig mot för det är bara jävligt korkat.

Ta och titta på statssanktionerade television.
Vad som sägs och av vem.
Bara att titta där så borde en normal människa inse att det fina ryzzfan har är det ingen annan som vill ha. 😂
Så putte måste stoppas.
Om putte lyckats ta Ukraina på 5-dagar tror du han stoppat där?
Transnistrien och Moldavien (de försökte göra en kupp där).
Om allt ovan gjorts utan att väst blandat sig i vad hade varit nästa nation att oroa sig.
Alltså måste ryzka björnen göras tandlös.
Citera
2023-07-18, 21:17
Medlem
Citat:
Skriver inte vad de ska göra sen. Men man skulle isf hota lyman.

Vad vill du själv då? Det är ett anfall på ett fattigt land och ett folkmord. Vill du att de ska ta sig längre in i Ukraina?
Citera
2023-07-18, 21:18
Avslutad
Citat:

Offensiven pågår fortfarande, vatnik.
Citera
2023-07-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Vad vill du själv då? Det är ett anfall på ett fattigt land och ett folkmord. Vill du att de ska ta sig längre in i Ukraina?

Nej nej. Ger mig inte in i det. Pratar bara om utvecklingen på fältet.
Citera
2023-07-18, 21:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad fan mumlar du om?

Ett fiasko är om någonting som är lätt att genomföra misslyckas. Ingen har sagt att Ukrainas offensiv skulle vara en lätt uppgift. Speciellt inte då Ryssland varit medvetna om offensiven i flera månader.

Då kan det omöjligen kallas för ett fiasko.

Sen hur mäter man om en offensiv lyckas eller inte? Det finns en förbannat stor gråskala där. 100% lyckat hade varit om de hade brutit Rysslands linjer omgående men den procentuella chansen var förbannat låg. Hade de inte nått en meter så hade det varit 0% lyckat. Nu har de enligt uppgifter tagit ca 253 km². Motsvarande 92000 fotbollsplaner. Det är inget helt misslyckande då.

Citat:
Ukrainian forces have recaptured about 253 square kilometres of territory since the start of the counter-offensive on 4 June.
https://www.bbc.com/news/world-europe-60506682
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in