2023-07-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Han säger ju för fan att "Russians have stopped attacking meaning that the fighting have reached Torske is very unlikely to be true. What we do know is that the ukrainians are counterattacking in the area".

Nu har förvisso DPA usel engelska själv men är din kunskap i det engelska språket så förbannat dåligt?

"Man har "tydligen" tagit sig "fram" till zarichne bla. "Tar man" den staden hotar man återigen att ta lyman."

Enligt kartan är man inte långt ifrån staden. Skrev jag att man gått in i staden? Nej.

https://deepstatemap.live/en#13/49.0312/37.9849
Citera
2023-07-18, 19:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Jag tror att Putin innan året är slut kommer att bli mycket sjuk och ersatt av ett triumvirat bestående av sekreteraren för Säkerhetsrådet, Nikolaj Patrusjev, FSB-chefen Alexander Bortnikov (båda två är ""nastojnasjtja tjekista"), samt bankmannen/filosofen Jurij Kovaltjuk. Deras tillträde kommer inte nödvändigtvis innebära en förändring av den ryska Ukrainapolitiken.
Jag tror inte farsan Patrusjev har en chans att gripa makten. Visserligen har han en son som sidospark men ingen av de verkar speciellt smart. Vet inte vem Bortnikov är men den nuvarande chefen (glömt namnet nu) för FSB är ju en fåntratt. Enligt konstitutionen är det premiärminister Mishustin som tar över presidentposten om något skulle hända Putain. Men konstitutionen i Nazi-Ryssland är ju lätt att ändra vid behov iofs, som historien ju visar.

Är FSS och FSB samma sak?!

Ja det verkar nog så. Ja då är det Bortnikov som är en fåntrattt enligt min åsikt iaf.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-07-18 kl. 20:41.
Citera
2023-07-18, 20:00
Medlem
raskenss avatar
Entusiasmen för att elda upp det ryska folket med hit-låtar verkar inte bidra med stormande entusiasm. Utifrån den rätt så avslagna publiken som pliktskyldigt viftar med flaggor så kan man lugnt luta sig tillbaka och se fram emot att ryssarna blir slaktade i Ukraina.

https://twitter.com/RussEmbSwe/status/1680808394939068420
Citera
2023-07-18, 20:00
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Jag tror att Putin innan året är slut kommer att bli mycket sjuk och ersatt av ett triumvirat bestående av sekreteraren för Säkerhetsrådet, Nikolaj Patrusjev, FSB-chefen Alexander Bortnikov (båda två är ""nastojnasjtja tjekista"), samt bankmannen/filosofen Jurij Kovaltjuk. Deras tillträde kommer inte nödvändigtvis innebära en förändring av den ryska Ukrainapolitiken.
Patrusjev är en otäck typ, var väl han som stod för sprängningarna av hyreshus i Moskva?
Sprängningarna som sedan ledde till andra Tjetjenienkriget.
Men han verkar mer vara en person som verkar i skuggorna.
Senast redigerad av Knut-Anne 2023-07-18 kl. 20:07.
Citera
2023-07-18, 20:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
"Man har "tydligen" tagit sig "fram" till zarichne bla. "Tar man" den staden hotar man återigen att ta lyman."

Enligt kartan är man inte långt ifrån staden. Skrev jag att man gått in i staden? Nej.

https://deepstatemap.live/en#13/49.0312/37.9849
Men de har inte tagit sig fram till Zarichne om man lyssnar på vad han säger. Han säger ju att fronten inte går där utan längre bak.

Eller sitter du bara och tittar på bilderna och förstår inte språket?

Om de inte är långt ifrån på kartan så kan man lika gärna säga att Ukraina har tagit tillbaka Bakhmut. För det är inte så mycket kvar på kartan.

Det är en jävla skillnad på att ha nått fram till och att vara i närheten.
Citera
2023-07-18, 20:05
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag kollade in galne Girkins Tg nu och hela hans förmiddag gick åt åt att klaga på Putain haha. Retoriken trappas upp helt klart. Ja som redan diskuterats tidigare i tråden så har Putain ändrat rysk grundlag så att presidentens valperiod är på 6 år och så får presidenten bara sitta två perioder. Samtidgt som dessa ändringarna gjordes så nollställde Putain sina egna perioder. Så Putain kan sitta kvar 2 perioder till, med nuvarande konstitution.

https://t.me/strelkovii/6110

Girkin verkar inte vara nöjd med Putains hantlangare heller haha.

https://t.me/strelkovii/6108
Det är klart att det måste svida som fan för Girkin. För honom är ju Putin inkompetent för att han framstår som impotent.
Citat:
Patrusjev är nästan självskriven, som jag ser det. Bortnikov är heller ingen dum gissning. "Alla" vet att det är FSB som styr i kulisserna och att Putin inte kan göra ett skvatt utan säkerhetstjänsternas välsignelse. Kan lätt se en sorts kabinettsregering framför mig, där skuggfigurer fattar tyglarna.

Jag misstänker att Girkins utfall (alltid levererade deadpan) lätt skulle kunna vara en rätt stark indikatior på något. T.ex. stämningen inom FSB.
Citera
2023-07-18, 20:06
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Han säger ju för fan att "Russians have stopped attacking meaning that the fighting have reached Torske is very unlikely to be true. What we do know is that the ukrainians are counterattacking in the area".

Nu har förvisso DPA usel engelska själv men är din kunskap i det engelska språket så förbannat dåligt?

Så här skriver Kenneth Gregg om den nya ryska kraftsamlingen, ingen ko på isen än.

Citat:
Många har uttryckt oro över turisternas koncentration av 100.000 man och 900 tanks i Kharkiv Oblast området. Det finns ingen anledning för katastroftänkande eller tro att de skall kunna komma i en lycksd offensiv. De har manskap men inte up to date materiel att ta i händerna. Deras enda anledning är att få oss att sätta in mera trupper hit och minska trycket på Zaporizhzhia fronten. Vi sätter naturligtvis in mera resurser för att möta hotet men uppgiften har tillägnats HV styrkorna och det räcker mer än väl.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2023-07-18, 20:07
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
De/Putin blev lurade, det kanske var någon annan som ville ha kriget. Sånt har hänt tidigare i världshistorien för att försvaga sin fiende.

Mycket smart såklart, konekvens Finland med i Nato och Sverige på väg om allt går enligt plan, löften om att även Ukraina ska få komma med. Ekonomiskt gynnas även USA när Europa blir mer beroende av tex LNG samt att Ryssland blir försvagat som "stormakt" och det omvända för USA.
Europa får svårare i förhandlingar om frihandels/tullavtal på andra varor från jänkarna iom beroende av LNG= påtryckningsmedel. Det är spontant några saker som jag ser som anledning.

Självklart är man konspiratorisk när man för fram sådana dessinformationsteorier att USA skulle kunna ha några sådana jävulska motiv när det är Putin som har storhetsvansinne och vill skapa Sovjet 2.0 om han inte blir stoppad.

Jag tycker inte teorin i sig är helt orimlig givet hur det hela utvecklats. Problemet är att man i februari 2022 omöjligt kunde veta att det hela skulle utvecklats på just det här sättet. Det är problemet med de flesta konspirationsteorier av det slaget, att de smids fram med hela händelseutvecklingen i backspegeln. När man väl vet vad som hänt är det ju lätt att smida djävulska planer.

Men fram till februari förra året trodde man ju att den ryska militären var mycket starkare än den har visat sig. I februari 2022 trodde alla att kriget skulle vara över på några månader - ett skäl till att man inte skickade tanks och artillerisystem direkt var ju att man trodde att Ryssland skulle vinna ganska enkelt och att materialet därmed skulle hamna i ryssarnas händer. När ryssarna drog sig tillbaka från Kiev och Sumy trodde alla att de skulle vinna slaget om Donbass i alla fall. Förra sommaren handlade den mesta nyhetsrapporteringen om ryssarnas enorma artilleriövertag och stora ukrainska förluster. Det ukrainska segerruset kom först efter Kharkiv-offensiven som återigen tog alla på sängen.

Så idén om en fälla för att blöda ryssen faller på att det hade varit ett enormt risktagande. Hade ryssarna varit lite bättre och ukrainarna lite sämre hade planen gått åt helvete och Ryssland hade tvärtom gått väldigt stärkta ur det hela. Dessutom har kriget orsakat en ekonomisk oro som världshärskarna - vilka det än är - nog helst hade varit utan.

Mina invändningar handlar alltså inte om att väst är så fina och goda att de aldrig skulle ge sig på något så lömskt, utan att planen hade varit ett orimligt risktagande givet vad man visste när invasionen började. Det gäller överhuvudtaget alla konspirationsteorier, att konspiratörerna förutsätts ha information och kontroll på en nivå jag inte tror de har i verkligheten, som är komplex och kaotisk till sin natur.

Självklart förekommer det konspirationer och false flag-operationer, men dessa är betydligt enklare och brukar i slutändan avslöjas. Hur vet man vad som avslöjats då? Den mänskliga naturen. Folk snackar, saker sätts på pränt, det kommer fram till sist, vanligtvis när det hela inte längre spelar roll.
Senast redigerad av schipperke77 2023-07-18 kl. 20:11.
Citera
2023-07-18, 20:11
Medlem
Citat:
Men de har inte tagit sig fram till Zarichne om man lyssnar på vad han säger. Han säger ju att fronten inte går där utan längre bak.

Eller sitter du bara och tittar på bilderna och förstår inte språket?

Om de inte är långt ifrån på kartan så kan man lika gärna säga att Ukraina har tagit tillbaka Bakhmut. För det är inte så mycket kvar på kartan.

Det är en jävla skillnad på att ha nått fram till och att vara i närheten.

Därför jag skrev "tar man den staden hotar man återigen att ta lyman"
Citera
2023-07-18, 20:11
Medlem
Ryssarna är helt desperata nu dom stridsvagnar det snackas om är t54or och sedan är det värnpliktiga som leder offensiven. Kanon mat deta kommer inte sluta väl för Ryssland det kan vi konstatera redan nu.
Citera
2023-07-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Så här skriver Kenneth Gregg om den nya ryska kraftsamlingen, ingen ko på isen än.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Kenneth gregg....han pratar som att han organiserar hela ukrainas arme. Tror ni att UAF ger kritisk info till någon mediakåt svensk som sitter och narraterar allt över FB?
Citera
2023-07-18, 20:15
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Från den stora youtube kanalen redacted.

Som pratar om NATO och brosprängningen.

https://m.youtube.com/watch?v=Chhsf-vstVI&t=789s

Så här ser dom på sanningen, ibland har dom reportage från en reporter inne i stridszon.

Haha... lyssnar du verkligen på en man som flytt USA pga. av att ha blåst amerikanare på miljontals dollar (real estate)? Befinner sig numer i Portugal med sin fru.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in