Citat:
Ursprungligen postat av
Psykbryt76
De/Putin blev lurade, det kanske var någon annan som ville ha kriget. Sånt har hänt tidigare i världshistorien för att försvaga sin fiende.
Mycket smart såklart, konekvens Finland med i Nato och Sverige på väg om allt går enligt plan, löften om att även Ukraina ska få komma med. Ekonomiskt gynnas även USA när Europa blir mer beroende av tex LNG samt att Ryssland blir försvagat som "stormakt" och det omvända för USA.
Europa får svårare i förhandlingar om frihandels/tullavtal på andra varor från jänkarna iom beroende av LNG= påtryckningsmedel. Det är spontant några saker som jag ser som anledning.
Självklart är man konspiratorisk när man för fram sådana dessinformationsteorier att USA skulle kunna ha några sådana jävulska motiv när det är Putin som har storhetsvansinne och vill skapa Sovjet 2.0 om han inte blir stoppad.
Jag tycker inte teorin i sig är helt orimlig givet hur det hela utvecklats. Problemet är att man i februari 2022 omöjligt kunde veta att det hela skulle utvecklats på just det här sättet. Det är problemet med de flesta konspirationsteorier av det slaget, att de smids fram med hela händelseutvecklingen i backspegeln. När man väl vet vad som hänt är det ju lätt att smida djävulska planer.
Men fram till februari förra året trodde man ju att den ryska militären var mycket starkare än den har visat sig. I februari 2022 trodde alla att kriget skulle vara över på några månader - ett skäl till att man inte skickade tanks och artillerisystem direkt var ju att man trodde att Ryssland skulle vinna ganska enkelt och att materialet därmed skulle hamna i ryssarnas händer. När ryssarna drog sig tillbaka från Kiev och Sumy trodde alla att de skulle vinna slaget om Donbass i alla fall. Förra sommaren handlade den mesta nyhetsrapporteringen om ryssarnas enorma artilleriövertag och stora ukrainska förluster. Det ukrainska segerruset kom först efter Kharkiv-offensiven som återigen tog alla på sängen.
Så idén om en fälla för att blöda ryssen faller på att det hade varit ett enormt risktagande. Hade ryssarna varit lite bättre och ukrainarna lite sämre hade planen gått åt helvete och Ryssland hade tvärtom gått väldigt stärkta ur det hela. Dessutom har kriget orsakat en ekonomisk oro som världshärskarna - vilka det än är - nog helst hade varit utan.
Mina invändningar handlar alltså inte om att väst är så fina och goda att de aldrig skulle ge sig på något så lömskt, utan att planen hade varit ett orimligt risktagande givet vad man visste när invasionen började. Det gäller överhuvudtaget alla konspirationsteorier, att konspiratörerna förutsätts ha information och kontroll på en nivå jag inte tror de har i verkligheten, som är komplex och kaotisk till sin natur.
Självklart förekommer det konspirationer och false flag-operationer, men dessa är betydligt enklare och brukar i slutändan avslöjas. Hur vet man vad som avslöjats då? Den mänskliga naturen. Folk snackar, saker sätts på pränt, det kommer fram till sist, vanligtvis när det hela inte längre spelar roll.