2023-07-18, 17:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Är det inte så att Stig-vittnet kommer fram när LJ står och tittar efter GM som springer uppför trappen. Men det är mörkt där längst bort och Stig-vittnet ser enbart LJ i ett ljus som Stig-grafikern senare ska beskriva som aprikosfärgat.

Menar du att om han ser LJ vid det tillfället så borde han tidsmässigt även se GM röra sig mot trappkrönet? (Uppriktig fråga)

Blir lite upprepning av sådant jag nyligen tjatat om.

Jag menar att SE (vittne eller GM) placerar sig hisnande nära skottögonblicket. Han befinner sig blott sekunder och kanske ett tjugotal meter från smällarna. Här kunde GM-SE valt att som "vittne" titta och upp och se en barhuvad revolverman iklädd mörkblå täckjacka avlägsna sig från två personer som ligger på marken.

GM-SE är dock mycket noga med att inte ha sett skymten av detta. Han har till och med en historia redo för att kunna förklara varför han inte tittar upp trots att han befinner sig så nära den ljudliga händelsen - stressat klocktittande, mörk urtavla, skyltfönster, avgasknallar och allt smällande på gatorna nuförtiden.

GM-SE, som i övrigt inte drar sig för synnerligen dristiga grepp, avhänder sig alltså möjligheten att dagen efter mordet få avgörande inflytande över signalementet på sig själv och förvrida det. Istället kontaktar han PU för att lämna ett meningslöst signalement på en person i gränden, iklädd täckjacka och som han vet är ett vittne och antyder att det kan vara GM.

Och anledningen till denna kontakt med PU uppges vara att upplevelsen av att signalementen på GM överensstämmer med honom själv pressar honom till det.
Citera
2023-07-18, 17:54
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Så om du fått reda på hypotetiskt att Engström är GM idag så köper du storyn att han har kört förväxling/spegling till stor del...
Ja, då har han ju såklart uppfunnit förväxlingen och hittat på språngmarschen. För då är han ju gm.
Citera
2023-07-18, 17:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Menar du att dessa 3 vittnen inte även bekräftas på mordnatten ?

Vad har det med saken att göra? Jag menade såklart att SE är inte den enda som har njutit av uppmärksamheten och sökt sig till media. Det blir därför lite märkligt att det för honom ska vara försvårande.
Citera
2023-07-18, 18:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Blir lite upprepning av sådant jag nyligen tjatat om.

Jag menar att SE (vittne eller GM) placerar sig hisnande nära skottögonblicket. Han befinner sig blott sekunder och kanske ett tjugotal meter från smällarna. Här kunde GM-SE valt att som "vittne" titta och upp och se en barhuvad revolverman iklädd mörkblå täckjacka avlägsna sig från två personer som ligger på marken.

GM-SE är dock mycket noga med att inte ha sett skymten av detta. Han har till och med en historia redo för att kunna förklara varför han inte tittar upp trots att han befinner sig så nära den ljudliga händelsen - stressat klocktittande, mörk urtavla, skyltfönster, avgasknallar och allt smällande på gatorna nuförtiden.

GM-SE, som i övrigt inte drar sig för synnerligen dristiga grepp, avhänder sig alltså möjligheten att dagen efter mordet få avgörande inflytande över signalementet på sig själv och förvrida det. Istället kontaktar han PU för att lämna ett meningslöst signalement på en person i gränden, iklädd täckjacka och som han vet är ett vittne och antyder att det kan vara GM.

Och anledningen till denna kontakt med PU uppges vara att upplevelsen av att signalementen på GM överensstämmer med honom själv pressar honom till det.
snyggt sammanfattat. Det blir faktiskt väldigt obegripligt att han ska missa att kunna bidra med felaktiga signalement han har hört i media innan han ringer.

Ska han ändå ta risken att jobba sig in som nära vittne så kan han ju lika gärna passa på att säga att han har sett gm. Och sedan ge det felaktiga signalement som florerar i media innan han ringer.

Men den chansen jobbar han aktivt med att missa. Han hittar till och med på att LP sagt mörkblå täckjacka i ett påhittat samtal, istället för att bara själv ha sett den. Det är verkligen spännande i SEs hjärnkontor.
Citera
2023-07-18, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Ja, då har han ju såklart uppfunnit förväxlingen och hittat på språngmarschen. För då är han ju gm.

Okej , Då köper du åtminstone förklaringen till hans agerande om han är GM..
Citera
2023-07-18, 19:19
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Okej , Då köper du åtminstone förklaringen till hans agerande om han är GM..
Ja, för att jag måste. För då måste jag mig jobba bakåt logiskt och alla osannolika antaganden måste antas.

Problemet är att ni gör det den här bakåtvandrande logiken och antagandena utan att veta att han är gm. Och använder det som något som skulle peka på att han är just gm. Det blir då en självuppfyllande profetia. Eller ett så kallat cirkelresonemang.
Citera
2023-07-18, 19:20
Medlem
Citat:
Vad har det med saken att göra? Jag menade såklart att SE är inte den enda som har njutit av uppmärksamheten och sökt sig till media. Det blir därför lite märkligt att det för honom ska vara försvårande.

Det försvårande ligger ju inte i hans mediakåthet efter mordnatten ..

Utan att han misslyckas lämna signalement till poliserna..

Blir nekad vittnesmål av Polis på brottsplatsen...

Men även lämnar brottsplatsen så fort han får höra att det är Olof som blivit mördad trots en ganska kraftig vilja att vilja synas..

Hur kan en människa som tror sig stå närmast vittne och dessutom sett ev GM vid barackarena att misslyckas att lysa på mordnatten trots ett stort behov av att vara viktig..

Otur..?
Citera
2023-07-18, 19:22
Medlem
Citat:
Ja, för att jag måste. För då måste jag mig jobba bakåt logiskt och alla osannolika antaganden måste antas.

Problemet är att ni gör det den här bakåtvandrande logiken och antagandena utan att veta att han är gm. Och använder det som något som skulle peka på att han är just gm. Det blir då en självuppfyllande profetia. Eller ett så kallat cirkelresonemang.

Nej jag vet inte om han är GM..

Men om jag misstänker honom och då funderar på hans agerande så blir det en förklaring...

Inte ett bevis

Så ingen bygger alltså en GM på att han enbart känner sig förväxlad...
Citera
2023-07-18, 19:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Hur kan en människa som tror sig stå närmast vittne och dessutom sett ev GM vid barackarena att misslyckas att lysa på mordnatten trots ett stort behov av att vara viktig..

Det första han gör är att gå in och berätta för väktarna och sin fru...
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-18 kl. 19:37.
Citera
2023-07-18, 19:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det första han gör är att gå in och berätta för väktarna och sin fru...

Nja, han tar nog ett varv runt kvarteret, via Regeringsgatan och Johannes kyrkogård, först ...

Eller finns det fler herrar i farten, just då, med mörk rock, ett triangelformat axelparti och smala ben?

Samt väska och keps ...
Citera
2023-07-18, 19:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det försvårande ligger ju inte i hans mediakåthet efter mordnatten ..

Utan att han misslyckas lämna signalement till poliserna..

Blir nekad vittnesmål av Polis på brottsplatsen...

Men även lämnar brottsplatsen så fort han får höra att det är Olof som blivit mördad trots en ganska kraftig vilja att vilja synas..

Otur..?
Men det är han ju inte ensam om heller. Fler upplever ointresse och svårigheter med att lämna alibi.

Varför är det alltid andra mått för SE?
Citera
2023-07-18, 19:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nja, han tar nog ett varv runt kvarteret, via Regeringsgatan och Johannes kyrkogård, först ...

Eller finns det fler herrar i farten, just då, med mörk rock, ett triangelformat axelparti och smala ben?

Samt väska och keps ...

Ja det fanns flera män med mörk rock eller blå jacka i området samt keps, det är bekräftat. Väskor verkar några ha haft också. Kan till och med vara så att mördaren hade en väska, men det är det ingen som vet.

Triangeln placerar du på SE utifrån bilder på honom i en rock som ni menar inte är mordrocken. Så det betyder liksom ingenting.

Fast nu diskuterades faktiskt det scenario där SE är vittne. Så vi behöver höra hur du gubbraljerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in