Citat:
Ursprungligen postat av
Sodan78
Ja ska bli intressant att se vad omvärdering blir när poletten sjunker in att bostaden inte ökar i värde längre. Bostadsmarknaden är nog visserligen stabilare än aktier om det blir skakigt.
För vissa kan den poletten redan ha trillat ner.
Jag känner till ett nybyggnadsprojekt av villor som såldes i lågräntetiden.
Räknar jag lite grovt på det så har bara räntekostnaderna ökat från ca 4tusen i månaden till drygt 15tusen i månaden. Utöver det ska man också balansera högre elpriser och avgifter som också ökat pga inflationen.
Jag känner även till försäljning där man nu försöker sälja pga nekat lån från banken vid tillträde. Det är oerhört sorgligt att få reda på att en barnfamilj ska gå back med 0.5-1miljon när de inte kan få sålt den nyproducerade villan de köpt på förhand inte går att sälja för samma pris idag.
Tänk er att försöka sälja en villa för 7miljoner när samma, mer attraktiva objekt i samma område, säljs för 6-6.5 miljoner. De andra objekten är oftast större villor med mer mark och även dom relativt nybyggda.
Hur går det egentligen till om någon skrivit avtal med byggherre om att köpa en villa för ett visst pris men inte kan få fram pengarna vid tillträdet? Vem står för pengarna (och risken) under tiden huset säljs i nuvarande marknad?
Är det byggherren som får stå ute med kostnaden tills den säljs? Kommer dom sälja till vilket pris som helst och låta barnfamiljen ta smällen på prisskillnaden mellan avtal och försäljningspriset i dagens marknad? Hur länge väntar byggherren på att rätt köpare ska köpa bostaden?
T ex om villan får högsta bud 6miljoner, och köparen hade avtalat att köpa för 7 miljoner med byggherren men kan inte få godkänt från banken för det priset. Förlorar köparen 1miljon då (sin insats)? Och Vem bestämmer vilket bud man accepterar? Kan då tidigare köparen ge ett högre bud än det högsta budet och därmed köpa villan för ett lägre pris?