2023-07-18, 09:11
  #31405
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Så det är alltså vanligt folks fel att vi har inflation?
För min egen del kan jag ju säga att först kom inflationen och SEN kom min löneökning och den var inte i nivå med inflationen.

Hm du är alltså inte ekonom, jag vill ju minnas att du har påstått dig ha tre examina, men du räknar kanske då ditt moppekörkort, baddaren du klarade när du var 14 och ditt knivbevis i scouterna?

Jag hade en lärare som sa det att ska man hålla på att ljuga så måste man ha ett gott minne.

Om vi sammanfattar ditt liv här i tråden så har du alltså tre olika examina med helt olika inriktningar, du äger ett större antal fastigheter men vill ändå att priserna ska gå ner, du är absolut inte en loser som får sin lön i "seketas".
Gissningsvis är din kuk inte under 25cm.

Det är ju det fina med ett anonymt konto på nätet, man kan bli precis vad man vill.

"Seketas" gillar han att köra med. Det tycker han är fränt.

Är också lite konfunderad över Nickes alla fastigheter. Och hur han jublar över att snart kunna köpa fler, och göra förluster på. För inte handlar man på svensk bostadsmarknad? Det är ju "Seketas" (Fränt ord) som gäller där.

Vi får ju hoppas att Nicke inte har några större studieskulder, för då är det nog den största förlusten i trådens historia. Snacka om noll valuta för pengarna...förlåt "Seketas"

Men Nicke kanske studerade i England, och lånade i Pundzzz eller Dollarzzz = FRÄNT!
Citera
2023-07-18, 10:29
  #31406
Medlem
Trist med såpass låg nivå i tråden som på sista tiden. Rena sandlådan. Gäller såväl bear- som bull-trollen.

Nåväl, måste ändå flika in att jag är imponerad över hur dom nominella priserna ändå står sig, givet omständigheterna. Det går fortfarande att "fynda" vissa objekt, men då är dessa knappast jätteattraktiva. Och framför allt - det märks att folk läser årsredovisningar i högre utsträckning nu. Bland de BR som fortfarande går att "fynda", har BRF i många fall antingen hög skuldsättning med lån som snart löper ut, tomträtt med avgäld som snart förnyas och/eller stora renoveringar (stambyte) i antågande. Eller är det marknadsläget som skiljer agnarna från vetet. Men intressant är att detta knappt existerade under hausse-åren.

Räntehöjningarna 2023 har marknaden i princip gäspat åt. Men det är klart, realräntan är ju fortfarande toklåg och likt 2017-18, tycks kronan "ta smällen". Någon dubbelbotten i juli mot december '22, tycks inte inträffa. Folk "HODL:ar". Hellre ett år till med småbarn i tvåan, än att ta en nominell förlust. Och någon arbetslöshet i de breda lagren ser vi inte än (som tur är). Adressen är fortsatt högprioriterad, folk äter hellre gröt i innerstaden än oxfilé i förorten.

Min lekmannamässiga prognos på kort och medellång sikt:

Priserna till hösten kommer att stiga något. Inte mycket - inte lika mycket som i våras (vilket väl får betraktas lite som en rekyl från det blodiga 2022) men i linje med säsongseffekter och kanske någon procent på det. Detta lär ske i september-oktober, nov-dec blir stillastående/lätt avtagande. Sedan beror mycket på inflationen och om räntehöjningarna kommer att fortsätta eller avta (information vi inte har nu). Tror marknaden förväntar sig att räntan toppar på dagens nivå(-isch, någon 0.25%:are till möjligen), men skulle det komma indikationer på att räntan stadigt kommer att höjas 2023 ut och åtminstone halva 2024 också, tror jag det kan ha en demoraliserande effekt på marknaden. Lite april '22, fast light-varianten.

Sedan tror jag vi kommer komma in i ett läge dom kommande 3-4 åren, där bostadsvinster inte kommer att speglas så mycket i nominell prisuppgång som i realt sjunkande skulder. Att bolånestocken inflationsutsätts och inflateras ner. Detta märks aldrig i nuet utan vi ser det först om 5-10 år när vi blickar tillbaka. I nuet är vi alltid momentant fattigare i en höginflationsmiljö då lönerna släpar efter prisökningarna. Och visst, vinst och vinst - man skulle kunna prata om en högre amorteringstakt, fast via inflationen. Som någon skrev för ett tag sedan - du får samma effekt i en lågräntemiljö om du frivilligt amorterar. Samma i högräntemiljön, fast pengarna ska upp på bordet i form av ränta iställlet.
Citera
2023-07-18, 10:36
  #31407
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det stämmer att vanligt folks löneökningar är inflationsdrivande. Det är inte alls kontroversiellt.

Det var inte meningen att din löneökning skulle vara i nivå med inflationen. Det är bra att du blir fattigare eftersom det dämpar inflationen. Det är när såna som du ska "kompensera" som spiralen sätter igång.
Hur kan något som kommer efteråt vara drivande?
Intressant logik.
Citera
2023-07-18, 10:50
  #31408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Trist med såpass låg nivå i tråden som på sista tiden. Rena sandlådan. Gäller såväl bear- som bull-trollen.

Nåväl, måste ändå flika in att jag är imponerad över hur dom nominella priserna ändå står sig, givet omständigheterna. Det går fortfarande att "fynda" vissa objekt, men då är dessa knappast jätteattraktiva. Och framför allt - det märks att folk läser årsredovisningar i högre utsträckning nu. Bland de BR som fortfarande går att "fynda", har BRF i många fall antingen hög skuldsättning med lån som snart löper ut, tomträtt med avgäld som snart förnyas och/eller stora renoveringar (stambyte) i antågande. Eller är det marknadsläget som skiljer agnarna från vetet. Men intressant är att detta knappt existerade under hausse-åren.

Räntehöjningarna 2023 har marknaden i princip gäspat åt. Men det är klart, realräntan är ju fortfarande toklåg och likt 2017-18, tycks kronan "ta smällen". Någon dubbelbotten i juli mot december '22, tycks inte inträffa. Folk "HODL:ar". Hellre ett år till med småbarn i tvåan, än att ta en nominell förlust. Och någon arbetslöshet i de breda lagren ser vi inte än (som tur är). Adressen är fortsatt högprioriterad, folk äter hellre gröt i innerstaden än oxfilé i förorten.

Min lekmannamässiga prognos på kort och medellång sikt:

Priserna till hösten kommer att stiga något. Inte mycket - inte lika mycket som i våras (vilket väl får betraktas lite som en rekyl från det blodiga 2022) men i linje med säsongseffekter och kanske någon procent på det. Detta lär ske i september-oktober, nov-dec blir stillastående/lätt avtagande. Sedan beror mycket på inflationen och om räntehöjningarna kommer att fortsätta eller avta (information vi inte har nu). Tror marknaden förväntar sig att räntan toppar på dagens nivå(-isch, någon 0.25%:are till möjligen), men skulle det komma indikationer på att räntan stadigt kommer att höjas 2023 ut och åtminstone halva 2024 också, tror jag det kan ha en demoraliserande effekt på marknaden. Lite april '22, fast light-varianten.

Sedan tror jag vi kommer komma in i ett läge dom kommande 3-4 åren, där bostadsvinster inte kommer att speglas så mycket i nominell prisuppgång som i realt sjunkande skulder. Att bolånestocken inflationsutsätts och inflateras ner. Detta märks aldrig i nuet utan vi ser det först om 5-10 år när vi blickar tillbaka. I nuet är vi alltid momentant fattigare i en höginflationsmiljö då lönerna släpar efter prisökningarna. Och visst, vinst och vinst - man skulle kunna prata om en högre amorteringstakt, fast via inflationen. Som någon skrev för ett tag sedan - du får samma effekt i en lågräntemiljö om du frivilligt amorterar. Samma i högräntemiljön, fast pengarna ska upp på bordet i form av ränta iställlet.

Ja ska bli intressant att se vad omvärdering blir när poletten sjunker in att bostaden inte ökar i värde längre. Bostadsmarknaden är nog visserligen stabilare än aktier om det blir skakigt.
Citera
2023-07-18, 11:01
  #31409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ja ska bli intressant att se vad omvärdering blir när poletten sjunker in att bostaden inte ökar i värde längre. Bostadsmarknaden är nog visserligen stabilare än aktier om det blir skakigt.

Ja, aktier är ju mer volatila till sin natur. En bostad är ju inte lika lättrealiserad. Plus att du behöver skaffa en ny hållbar bostadslösning vid försäljning.

Men det intressanta i dagsläget, är att "holding cost" inte tycks avspegla sig i köpeskillingen i lika hög grad som "jag kan tycka" borde vara rimligt. Folk köper kostnadsökningen med hull och hår. Kanske finns det en latent acceptans för höga bostadskostnader, och att marknaden såg de låga kostnaderna under lågränteåren mer som en "bonus"? Som sagt, hellre gröt på rätt adress än gourmet i ghettot.
Citera
2023-07-18, 11:18
  #31410
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuntaKinky
"Seketas" gillar han att köra med. Det tycker han är fränt.

Är också lite konfunderad över Nickes alla fastigheter. Och hur han jublar över att snart kunna köpa fler, och göra förluster på. För inte handlar man på svensk bostadsmarknad? Det är ju "Seketas" (Fränt ord) som gäller där.

Vi får ju hoppas att Nicke inte har några större studieskulder, för då är det nog den största förlusten i trådens historia. Snacka om noll valuta för pengarna...förlåt "Seketas"

Men Nicke kanske studerade i England, och lånade i Pundzzz eller Dollarzzz = FRÄNT!
Fördelen med livets hårda skola är ju att man inte behöver dras med studieskulder och jag tror att han har fått sina tre examina från LHS.
Hans fastigheter ligger antagligen på Manhattan och därför är han så glad för att han inte tjänar pengar i "seketas" men undrar vad han tycker om att kronan stärks kraftigt mot dollarn på sista tiden 🤔
Han känns lite som dom som blir glada när aktien dom äger går ner, för att då kan man köpa fler aktier till reapris....
Citera
2023-07-18, 11:24
  #31411
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ja ska bli intressant att se vad omvärdering blir när poletten sjunker in att bostaden inte ökar i värde längre. Bostadsmarknaden är nog visserligen stabilare än aktier om det blir skakigt.

För vissa kan den poletten redan ha trillat ner.

Jag känner till ett nybyggnadsprojekt av villor som såldes i lågräntetiden.

Räknar jag lite grovt på det så har bara räntekostnaderna ökat från ca 4tusen i månaden till drygt 15tusen i månaden. Utöver det ska man också balansera högre elpriser och avgifter som också ökat pga inflationen.

Jag känner även till försäljning där man nu försöker sälja pga nekat lån från banken vid tillträde. Det är oerhört sorgligt att få reda på att en barnfamilj ska gå back med 0.5-1miljon när de inte kan få sålt den nyproducerade villan de köpt på förhand inte går att sälja för samma pris idag.

Tänk er att försöka sälja en villa för 7miljoner när samma, mer attraktiva objekt i samma område, säljs för 6-6.5 miljoner. De andra objekten är oftast större villor med mer mark och även dom relativt nybyggda.

Hur går det egentligen till om någon skrivit avtal med byggherre om att köpa en villa för ett visst pris men inte kan få fram pengarna vid tillträdet? Vem står för pengarna (och risken) under tiden huset säljs i nuvarande marknad?
Är det byggherren som får stå ute med kostnaden tills den säljs? Kommer dom sälja till vilket pris som helst och låta barnfamiljen ta smällen på prisskillnaden mellan avtal och försäljningspriset i dagens marknad? Hur länge väntar byggherren på att rätt köpare ska köpa bostaden?

T ex om villan får högsta bud 6miljoner, och köparen hade avtalat att köpa för 7 miljoner med byggherren men kan inte få godkänt från banken för det priset. Förlorar köparen 1miljon då (sin insats)? Och Vem bestämmer vilket bud man accepterar? Kan då tidigare köparen ge ett högre bud än det högsta budet och därmed köpa villan för ett lägre pris?
Citera
2023-07-18, 11:36
  #31412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, aktier är ju mer volatila till sin natur. En bostad är ju inte lika lättrealiserad. Plus att du behöver skaffa en ny hållbar bostadslösning vid försäljning.

Men det intressanta i dagsläget, är att "holding cost" inte tycks avspegla sig i köpeskillingen i lika hög grad som "jag kan tycka" borde vara rimligt. Folk köper kostnadsökningen med hull och hår. Kanske finns det en latent acceptans för höga bostadskostnader, och att marknaden såg de låga kostnaderna under lågränteåren mer som en "bonus"? Som sagt, hellre gröt på rätt adress än gourmet i ghettot.


Folk sätter bostäder i ett speciellt fack så det är knappast ekonomiskt rationella beslut som styr. Det är jobbigt att flytta så det är det sista folk gör om de trivs.

Helt sjukt att folk hellre snålar än att byta ned sig något och leva ett liv med guldkant.
Citera
2023-07-18, 11:47
  #31413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Hur kan något som kommer efteråt vara drivande?
Intressant logik.
För att driver på det efteråt såklart. Du måste väl förstå att löneökningar bidrar till inflation?
Intressant att läsa Swedbank samt SEBs kvartalsbokslut. Ökat vinsterna kraftigt vad gäller bolån, samt inga vidare kreditförluster. Så logiskt kan räntan fortsätta ökas utan att bankerna utsätts för större kreditförluster som papp staten får rädda, och arbetslösheten har ju inte direkt ökat, vilket talar för att räntebanan varit för flack. Och marknaden har straffat vår valuta, vilket är kontraproduktivt om man vill uppnå 2% inflation.
Citera
2023-07-18, 11:53
  #31414
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
För att driver på det efteråt såklart. Du måste väl förstå att löneökningar bidrar till inflation?
Intressant att läsa Swedbank samt SEBs kvartalsbokslut. Ökat vinsterna kraftigt vad gäller bolån, samt inga vidare kreditförluster. Så logiskt kan räntan fortsätta ökas utan att bankerna utsätts för större kreditförluster som papp staten får rädda, och arbetslösheten har ju inte direkt ökat, vilket talar för att räntebanan varit för flack. Och marknaden har straffat vår valuta, vilket är kontraproduktivt om man vill uppnå 2% inflation.
2022 fick folk ca 2% i löneförhöjning för att facket och hjälten Joe Biden sa att inflationen var övergående.
Hur kan det vara inflationsdrivande?
Kom igen nu, med dina tre olika examina borde du kunna förklara det.
Det finns andra som säger att det enda som ökar inflationen är när penningmängden ökar....
Citera
2023-07-18, 11:54
  #31415
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Fördelen med livets hårda skola är ju att man inte behöver dras med studieskulder och jag tror att han har fått sina tre examina från LHS.
Hans fastigheter ligger antagligen på Manhattan och därför är han så glad för att han inte tjänar pengar i "seketas" men undrar vad han tycker om att kronan stärks kraftigt mot dollarn på sista tiden 🤔
Han känns lite som dom som blir glada när aktien dom äger går ner, för att då kan man köpa fler aktier till reapris....
Att SEK stärkts mot dollarn har jag redan redovisat. Det är såklart bra, eller tycker du räntan är för hög? Nä jag har inga studieskulder, de löste jag för längesen. Dock har jag rätt stora bolån. Men med dagens normalränta så är det inga problem, dock verkar det vara många BLT’s som nallar på sina sparpengar. Andra sparar vidare i säkra investeringar för att öka sin köpkraft.
Citera
2023-07-18, 11:59
  #31416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
2022 fick folk ca 2% i löneförhöjning för att facket och hjälten Joe Biden sa att inflationen var övergående.
Hur kan det vara inflationsdrivande?
Kom igen nu, med dina tre olika examina borde du kunna förklara det.
Det finns andra som säger att det enda som ökar inflationen är när penningmängden ökar....
Du får yra om M2 eller M3, tror de flesta andra tänker att inflation mäts i KPI/KPIF/KPIFxE eller det som SCB redovisar. Lönehöjningar är inflationsdrivande ja, nu har vi dock haft kraftiga reallönesänkningar så finns det färre pengar över till konsumtion varav inflationen sakteliga sjunker. Var normalränta är tvistar de lärda om. Kanske 5% på bolån. Är ju fortfarande relativt billigt rent kassaflödemässigt att bo i ägt boende, varav bankernas kreditförluster är minimala. Investeringsmässigt är det såklart värdelöst de senaste åren
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in