2023-07-18, 01:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja, jag tror J var ordentligt påläst på hur hon skulle undvika motvärnsskador.
Men hon var inte påläst på att hon skulle bli huvudmisstänkt om en försvunnen person sist sågs i hennes lägenhet i hennes sällskap? Eller är vi tillbaka i Majas vänsällskaps favorit-teori ”Johanna vill åka fast för att få äran av Toves mord”?
Citera
2023-07-18, 02:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men hon var inte påläst på att hon skulle bli huvudmisstänkt om en försvunnen person sist sågs i hennes lägenhet i hennes sällskap? Eller är vi tillbaka i Majas vänsällskaps favorit-teori ”Johanna vill åka fast för att få äran av Toves mord”?

Och inte nog påläst för att lämna mobilen hemma.
Citera
2023-07-18, 02:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Snippadomen visar att domstolar kan göra duktigt fel och inte alltid är kompetenta. Precis som tingsrättsdomen mot Maja.

Jättebra dom ju! Heja Eksjö Tingsrätt! Och heja Rullman!
Citera
2023-07-18, 03:16
Medlem
Citat:
Vilken nytta skulle det göra att Ts huvud var stilla, om hon kunde röra resten av kroppen?

Om det var tumult där i badrummet och T försökte komma loss i den mån hon kunde röra sig
vrida sig resa upp huvud och kanske innan J hann att sätta sig stadigt över henne?
Citera
2023-07-18, 06:42
Medlem
Citat:
Det var inte det jag menade, utan hur de överförda filerna kategoriserades.

Sorry då är jag med på vad du menar.

Tömningen sparas som en TAR-fil. Det är en arkivfil som innehåller mobilens alla filer.
Det är den filen som sedan laddas i annat program för analys.
Citera
2023-07-18, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Penetrerande våld rakt in i ögat är smärtsamt. - Varför hördes inga skrik?
Rätt ställe var det sannerligen om J var ute efter en snabb medvetandesänkning. Delvis avstängning av arteriellt blodflöde i närheten av det känsliga område som reglerar puls och blodtryck.
Ja kan de tryckt in något i munnen som inte släppper ifrån sig några partiklar som en strumpa skulle gjort?
Citera
2023-07-18, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har ett par tankar om Johannas donken-resa som jag tänkte förmedla också.

Det framstår på många sätt och vis som helt huvudlöst att efter att ha mördat någon bara kasta sig ut genom dörren och åka med grannen till McDonalds för att köpa en hamburgare åt sin kompis.

Men ser man det ur förövarens perspektiv så kan det vara alldeles utmärkt rationellt. "Herre Gud, vad har jag gjort", och så avlägsnar man sig fortast möjligt från platsen. Man vill inte vara där man precis har tagit livet av sin före detta vän och kompis. Man behöver distans, kan jag tänka mig. Johanna stängde, låste och drog.

Väl på donken börjar adrenalinnivån som säkert slog världsrekord i Johanna sekundrarna kring och efter mordet, att dala en liten aning, och hon kanske tänker. "Men MAJA är ju kvar i lägenheten. Shit, tänk om hon försöker gå på toa". Och så skickar Johanna ett SMS bara för att få någon form av bekräftelse på att allt är status quo i lägenheten.

Att Johanna lämnade lägenheten och hamnade på donken var, tror jag, lite av en "rationell" panik-åtgärd.

I kontrast till ovanstående så tänker jag att Johanna, sekunderna, eller minuten, efter mordet, om nu Maja var med på mordet, aldrig någonsin skulle rusa ut ur lägenheten för att åka och köpa en hamburgare till Maja, och lämna Maja ensam med Tove i lägenheten. Att lämna brottsplatsen bakom sig när ingen vet något är en sak, men att lämna brottsplatsen och låta sin kumpan, undersåten Maja, vara kvar själv, aldrig någonsin tror jag att Johanna skulle göra så. Det skulle innebära att Johanna släpper all kontroll och ansvar till Maja, direkt efter att Johanna strypt Tove.

Hade de varit två som mördade Tove, så tror jag att Johanna hade haft lättare att kontrollera sig själv och sin adrenalinnivå, och då hade hon stannat kvar och inte åkt till donken. Nu var det en nödlögn till grannen, men kom ihåg, Johanna var redan på väg ut ur lägenheten. Cykeln skulle flyttas på. Johanan flydde brottsplatsen, först för att flytta cykeln, och sedan ändrades det till att åka till donken.

Och redan där kan man börja undra, när Johanna själv tog på sig uppgiften att flytta på cykeln, var befann sig Maja då och vilken var Majas uppgift?

Återigen, hade de mördat Tove tillsammans, då hade de gjort resten av grejerna tillsammans också. Flyttat cykel, städat upp, åkt till donken, flyttat ut Tove i hallen, lindat in Tove i ett lakan, och till sist det som de faktiskt gjorde tillsammans, för att Johanna inte klarade av det på egen hand. Flyttade kroppen till bilen och dumpade den i skogen.

Johanna kastade Toves mobil, och Maja fick kasta Toves nycklar.

Och så till sist. Om nu Johanna och Maja just precis har mördat Tove, så säger Johanna - Du jag drar till donken och köper en burgare till dig. Så skulle Maja helt kallt acceptera att stanna kvar i lägenheten tillsammans med Toves döda kropp. Utan minsta protest. För att Johanna skall handla burgare åt Maja? Inte en chans att Maja hade stannat kvar där själv. Och nu fick jag någon minnesbild av att hon hade lite problem med det här med tron och djävulen och rädslan för att komma till helvetet. Och nu skall hon sitta där själv med Toves kropp. Inte en chans i helvete. Då hade Maja sagt att hon åker med, det är jag fullständigt övertygad om.

Om det är någonting som bevisar att Maja inte var med på mordet, och att Maja inte visste om att Tove var död, så är det det faktum att Johanna drog till donken och lämnade Maja själv kvar i lägenheten.

JJs första tanke var att spår efter TT (cykeln) måste flyttas (innan ev pojkvännen/polis) dyker upp, bilen ska hämtas för att frakta bort TT per omg.

Hon möter grannen, säger att hon ska till Donken, hennes kamrat har dunsat i golvet och kravlat runt...men nu är hon nerbäddad och behöver något att äta. Hon säger också att mamma ska komma och hämta henne. Grannen erbjuder skjuts och hon tackar ja (trots att hon sagt att mamma ska hämta).
Hur skulle det se ut om hon kom ner tillsammans med sin kamrat som var så full/nerbäddad? Maja hade inget att välja på här. Nåja, som oskyldig hade hon mycket att välja på: Springa därifrån, kontakta grannar/polis.

Delvis spekulation:
Om det hade gått som det var tänkt (frakta bort cykeln och hämta bilen) så hade det tagit ett fåtal minuter. Nu tackade JJ ja till skjuts av någon anledning. Hon gick upp till MH och berättade att hon blir borta under en längre tid än vad tanken var från början. Hon hämtar sin mobil (för att kunna betala för hamburgaren, eftersom tanken från början inte var att handla något), lämnar hemnyckel/bilnyckel. Kanske bad hon MH att hämta bilen under tiden som de var på Donken, skickade SMS till MH (som hon visste var vaken). Om M sov, varför riskera att väcka henne med ett SMS och ev upptäcka att toadörren var låst (tror inte ett ögonblick på en låst toadörr)? Eller skickade SMS för att MH skulle veta var hon var (och inte komma körandes med hennes bil och parkera samtidigt som de kom hem från Donken). Nu hämtade väl inte MH bilen, kanske hade fullt upp med att skura badrummet under tiden.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-07-18 kl. 08:31.
Citera
2023-07-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Borde inte J få någon form av märken på knäna om hon hade pressat ner knäna öv T armar?

Jag tänker på T öga där
det kanske är M som sitter och försöker få T still i turmultet och råkar få in tumme/finger i ögat?

Jag tror att det var ett turmult där innan T ströps

Ja, om hennes knän har pressats eller slagit i golvet borde märken synts. Men om J lyckas sätta sin tyngd och balansera sina knän på T s armar så behöver hon inte få blåmärken. Men det verkar smått omöjligt eftersom T samtidigt rör sig och försöker komma loss.

Det här är ännu en en punkt där man får vrida och vända på precis allting för att få till en mikroskopisk möjlighet till att J kan ha låst fast T s armar med sina egna ben. Det säger sig självt att det är extremt svårt att greppa offrets rörande kroppsdelar utan att använda sina egna händer och armar.

Ja, tumult är jag övertygad om att det var. Eftersom T inte kunde skrika, så pekar det på att en hand (troligen två) varit upptagna med att trycka mot hennes hals.
Citera
2023-07-18, 09:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om det var tumult där i badrummet och T försökte komma loss i den mån hon kunde röra sig
vrida sig resa upp huvud och kanske innan J hann att sätta sig stadigt över henne?
Menar du att T skulle bli stilla av smärtan? Ja, så kan det kanske vara.
Citera
2023-07-18, 09:26
Avslutad
Citat:
Har du slutat trakassera meningsmotståndare?
Det är en öppen diskussionstråd. Tål man inte mothugg så är det inte rätt plats att vara. Hur var det med Johannas planeringsförmåga? Hur välplanerat är det att döda Tove i sin egen lägenhet när Tove strax innan har meddelat sin pojkvän exakt var hon är?
Citera
2023-07-18, 09:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Sorry då är jag med på vad du menar.

Tömningen sparas som en TAR-fil. Det är en arkivfil som innehåller mobilens alla filer.
Det är den filen som sedan laddas i annat program för analys.
En korkad fråga eftersom jag inte vet vad en TAR-fil är:
Sparas det i kategorier eller huller om buller? Hur kan man veta vad som är vad? Måste den som ska analysera ha kunskap om hur det presenteras, typ vilka sifferkombinationer som representerar vad, t ex appanvändning, volymläge, skärmsläckare o s v eller presenteras det i klartext? Ser man tydligt vad som är vad?
Eller sorterar programmet det exporteras till upp det?
Jag tänker då på kompliciteten av analyseringen.
Citera
2023-07-18, 09:42
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Ja, tumult är jag övertygad om att det var. Eftersom T inte kunde skrika, så pekar det på att en hand (troligen två) varit upptagna med att trycka mot hennes hals.
...eller över munnen?
Men borde det inte varit märken runt munnen efter ett hårt tryck?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in