2023-07-18, 00:34
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Man kan i a f förenkla armbågsskadorna till att:

- I anslutning till höger armbåge (nr 143) finns det två stycken mjukdelblödningar, ca 2,5 resp. 1,5 på armbågsknölen. Armbågsknölen är det som vi brukar vila armbågen på

- Nedom det vänstra armbågsutskottet (144)( det är knölen som man kan känna på utsidan av armbågen) finns een avlång mjudlesblödning ca 3,5 x 1,5 cm

Armbåge, numrering av skador från det rättsmedicinska utlåtandet A 149).

https://imgur.com/a/HbxZ3At

Kroppsskiss från RMV, med märkta armbågsskador:

https://imgur.com/a/ntzySEL

Är svårt att veta exakt var skadorna sitter, samt svårt att märka ut dom. Markeringarna är ungefärliga.
Skisserna ser exakta ut, som beskrivet i A 149.
Citat:
Från det rättsmedicinska utlåtandet:

A 149/83

"Underhudspreparation"
//
"143. I anslutning till den högra armbågsknölen ses ett ca 4 x 4 cm stort område med 2 st rundade, ca 2,5 cm respektive ca 1,5 cm stor mörkröda mjukdelsblödningar.

144. Nedom det vänstra armbågsutskottet ses ett vertikalt orienterad, ca 3,5 x 1,5 stor mörkröd mjukdelsblödning.
"
"- armarna och benenmed mjukdelsblödningar i anslutning till armbågarna (nr. 143, 144) på den högra handen (nr. 64) och ställvis på det högra (nr 80) och det vänstra underbenet (nr. 86)."
Underbenens skador kunde ha uppstått i samband med idrottsutövande. Eftersom hon sparkade boll så låter det väl ganska troligt.

Konstaterar att skadorna på armbågarna är ungefärliga storleksmässigt.
Citat:
"Mjukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145, 146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).
Citat:
Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit på samma sätt. Att dom uppkommit på annat sätt, t ex då den avlidna slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgvingen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.
Citat:
"
En slutsats som är förenlig med att J har utövat tryck med sina ben över T:s armar. Hon nämner inte ens att dess lokalisation kan vara förenlig med ett fall även om hon i TR menar att det inte kan uteslutas.
Vid ett fall på hö sida kan utsidan av handen samtidigt ha slagit i golvet och orsakat svullnad. En av flera möjliga hypoteser. Men jag tror att det är som J själv säger, att T aldrig hann ta emot sig.
Citat:
På fråga från Clea S.angående vilka offren är vid strypning i relation till könsfördelning hos förövaren, och att det beror på att det krävs ett visst mått av våld:
AL: "Man måste vara fysiskt överlägsen eller så ska det ja finnas antingen omständigheter där offret är på något sätt inkapaciterad och helt oförmögen att försvara sig eller så finns det ju överraskningsfaktor."
"
I det här fallet med fallet finns det både det ena och det andra som talar för viss inkapacitering, i synnerhet den sammantagna bilden.

Att J är stark visar det tryck hon klarar av att lägga på halsen. Att hon sedan näst intill ensam, släpar kroppen dels ut från badrummet och nerför halva trappan, dels från bilen och över grusgången, säger något om J:s fysiska styrka. - Hur många kvinnor hade klarat av det?
Citera
2023-07-18, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag tror att Johanna läst på ordentligt om hur hon skulle mörda Tove. Det var därför man hittade minimalt (inga?) ytliga märken på Toves hals t.ex. Johanna hade googlat och tagit reda på hur man mördar någon diskret. Och då blev det strypning, och sedan har hon läst på om hur man gör det mest effektivt. Det var därför hon kunde vara så effektiv och träffa så perfekt rätt på såväl andningsvägar som halsartär. Hon var väl påläst och visste att och hur hon skulle strypa Tove. Hon hade så klart då också läst på om hur hon skulle försätta Tove i ett inkapaciterat tillstånd i ryggläge på govlet. Med ett hårt slag i bakhuvudet och sedan en bakåtfällning.

Maja fanns helt säkert inte med i Johannas plan kring hur det skulle gå till att mörda Tove. Maja behövdes inte, varken i planen eller i verkligheten. På just denna punkten visste Johanna vad hon gjorde. Det hon missade var dels att hon tog tillfället när det gavs, vilket inte var så smart, och dels när det kom till hur man gör sig av med en kropp "diskret". Som t.ex. att man lämnar mobilen hemma. Det hade hon inte läst på om.

Är det nån som har gjort samma googling på ”mörda någon diskret ”? Vad får man för träffar?

Jag vill inte. Tycker det känns obehagligt.
Citera
2023-07-18, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Underbenens skador kunde ha uppstått i samband med idrottsutövande. Eftersom hon sparkade boll så låter det väl ganska troligt.

En slutsats som är förenlig med att J har utövat tryck med sina ben över T:s armar. Hon nämner inte ens att dess lokalisation kan vara förenlig med ett fall även om hon i TR menar att det inte kan uteslutas.
Vid ett fall på hö sida kan utsidan av handen samtidigt ha slagit i golvet och orsakat svullnad. En av flera möjliga hypoteser. Men jag tror att det är som J själv säger, att T aldrig hann ta emot sig.

I det här fallet med fallet finns det både det ena och det andra som talar för viss inkapacitering, i synnerhet den sammantagna bilden.

Att J är stark visar det tryck hon klarar av att lägga på halsen. Att hon sedan näst intill ensam, släpar kroppen dels ut från badrummet och nerför halva trappan, dels från bilen och över grusgången, säger något om J:s fysiska styrka. - Hur många kvinnor hade klarat av det?

J släpade väl även T i skogen en bit, enligt egen utsago började hon gråta för det var så jobbigt. Men hon klarade det ändå. Ett plant underlag som ett golv bör ju vara lättare att släpa på.
Du har rätt i att hon verkar stark. J har kanske hjälp av naturligt starka armar och ben i kombination med höga adrenalinnivåer under den natten. Sedan hade hon gissningsvis läst på om överraskningmoment och avvärjningsskador. Det gick inte att se exakt vad J läst på sidor hon googlat på om jag förstod det rätt. Utan främst sökorden väl? Men kanske kom det upp något om huvuddunkningar på forumet hon var inne på.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-18 kl. 01:05.
Citera
2023-07-18, 00:53
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här är en liten fingervisningsvideo om hur man tömmer en sådan mobil som JJ eller MH har. Exemplet matchar MH:s mobil rätt bra.

https://gofile.io/d/TKWehi

Jag la på lite musik så det ska bli något mer uthärdliga fyra minuter, eller inte...
Tack!
Jag får kolla på datorn i morgon, det var lite väl smått på tfn. Jag blev inte klok på hur det sparades ner, om det var under klartextrubriker eller något annat.
Hur smidig är sedan filtreringen? Möjligheter och begränsningar?
Citera
2023-07-18, 01:02
Medlem
sybels avatar
Citat:

Nej, logiken och statistiken är inte gångbar där heller.
Citera
2023-07-18, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Tack!
Jag får kolla på datorn i morgon, det var lite väl smått på tfn. Jag blev inte klok på hur det sparades ner, om det var under klartextrubriker eller något annat.
Hur smidig är sedan filtreringen? Möjligheter och begränsningar?

I Gofile klickar man på ”Download” för att spara eller så öppar man samma länk i dator och kör därifrån.

Jag ska visa hur delar av den tömda användardatan filtreras ut under morgondagen.
Citera
2023-07-18, 01:07
Medlem
sybels avatar
Citat:
Penetrerande våld rakt in i ögat är smärtsamt. - Varför hördes inga skrik?
Rätt ställe var det sannerligen om J var ute efter en snabb medvetandesänkning. Delvis avstängning av arteriellt blodflöde i närheten av det känsliga område som reglerar puls och blodtryck.
Nej, jag tvivlar starkt på att T var fullt medveten sammanhängande i 3-4 minuter.
Citera
2023-07-18, 01:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J släpade väl även T i skogen en bit, enligt egen utsago började hon gråta för det var så jobbigt. Men hon klarade det ändå. Ett plant underlag som ett golv bör ju vara lättare att släpa på.
Du har rätt i att hon verkar stark. J har kanske hjälp av naturligt starka armar och ben i kombination med höga adrenalinnivåer under den natten.
Precis, hon drog in kroppen bakom en stor sten i skogen. Var väl 8 meter in i mörkret. - Vilken fullständig och total iskyla rakt igenom. Sedan till bilen igen för att hämta tändstickor.

Den gränslöshet, brutalitet och oförmåga till medkänsla hon besitter, töjer säkert också på den fysiska kapaciteten och gör det omöjliga möjligt? Hon reagerar inte genom att tveka eller hejda sig instinktivt.
Citera
2023-07-18, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, tumme i ögat och att huvudet har dunkats i golvet är absolut tänkbart. Kan även tänka mig att hon blivit omtumlad av fallet. Men som jag skrivit så många gånger nu, så behöver man i princip vara medvetslös för att tappa förmågan att försvara sig. Och jag ser det inte som möjligt för J att låsa fast T s armar under flera minuter så hon hindras att tillfogad J någon skada.

J hade en kort kjol, och skulle då J lyckas sätta sina knän eller knipa fast T s armar på något sätt så hade T kunnat riva henne där. Men min övertygelse är att man inte kan låsa någons armar på det sättet som en del tror. Finns inga exempel på att det går.

Borde inte J få någon form av märken på knäna om hon hade pressat ner knäna öv T armar?

Jag tänker på T öga där
det kanske är M som sitter och försöker få T still i turmultet och råkar få in tumme/finger i ögat?

Jag tror att det var ett turmult där innan T ströps
Senast redigerad av Anedin 2023-07-18 kl. 01:12.
Citera
2023-07-18, 01:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I Gofile klickar man på ”Download” för att spara eller så öppar man samma länk i dator och kör därifrån.

Jag ska visa hur delar av den tömda användardatan filtreras ut under morgondagen.
Det var inte det jag menade, utan hur de överförda filerna kategoriserades.
Citera
2023-07-18, 01:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Borde inte J få någon form av märken på knäna om hon hade pressat ner knäna öv T armar?

Jag tänker på T öga där
det kanske är M som sitter och försöker få T still i turmultet och råkar få in tumme/finger i ögat?

Jag tror att det var ett turmult där innan T ströps
Vilken nytta skulle det göra att Ts huvud var stilla, om hon kunde röra resten av kroppen?
Citera
2023-07-18, 01:43
Medlem
Citat:
Precis, hon drog in kroppen bakom en stor sten i skogen. Var väl 8 meter in i mörkret. - Vilken fullständig och total iskyla rakt igenom. Sedan till bilen igen för att hämta tändstickor.

Den gränslöshet, brutalitet och oförmåga till medkänsla hon besitter, töjer säkert också på den fysiska kapaciteten och gör det omöjliga möjligt? Hon reagerar inte genom att tveka eller hejda sig instinktivt.

Det är intressant att hon agerar så mycket själv. Jag tänker att J har ett stort kontrollbehov, kanske mer än Fossmo och Möllerl. De använde väl typ flying monkeys för att inte behöva utföra sin dåd själva. Om M var riktigt lika hjärntvättad av J borde precis som i ovanstående fall hon kunnat utföra mordet helt själv på uppdrag av Johanna. Precis som Knutby Sara och Mohammed gjorde.

Men jag tror kanske att J kände till att M har en spärr ändå, en spärr att tex själv inte skada andra människor fysiskt. Vi vet att vissa värderingar är viktiga för henne t ex HBTQ, anti-rasism, generös invandringspolitik. Detta om M nämner även J i förhör. M gillade inte att kolla på filmer som innehåller våld före hon blev häktad. Nu i häktet vill hon se animerade Disneyfilmer, som distraktion antar jag.
En bekant var just och såg den senaste som handlar om de fyra elementen. Den 35-åriga pappan (konsult till yrket) kom ut med glansiga ögon!
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-18 kl. 02:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in