Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Jag tolkar, bedömer, tycker och tror utifrån mina referenser.
Jag tycker att TRs bevisgrunder är märkliga och ytterst tvivelaktiga och jag tror inte att M är skyldig till mord, men jag har ingen som helst juridisk utbildning och inte minsta erfarenhet av juridisk bedömning så om även HR gör bedömningen att nuvarande bevisning är tillräcklig för fällande dom, accepterar jag att mina tolkningar, mitt tyckande och min tro inte är juridiskt gångbara.
Ja, precis, jag uppfattar att du menar precis det jag skrev, vi, både du och jag, ser alla fyra scenariorna som
möjliga, sedan kan vi ha mer eller mindre tro på den ena eller den andra och för den delen också acceptera den "lösning" som hovrätten till sist avkunnar i sin dom.
Det är ju just det, vi vi lyfter på
alla stenar, vrider och vänder på
alla olika möjligheter, och förnekar inte något alternativ som är möjligt. Sedan kan vi värdera alla dessa olika möjligheter utifrån hur sannolika vi, var och en, bedömer dem. Jag hade själv länge ingen uppfattning om huruvida Maja var skyldig eller inte, men jag hade från början uppfattningen att bevisningen mot henne inte var tillräcklig för fällande dom, även om hon var skyldig. Efter en lång tids vändande på många stenar kom jag till sist fram till att jag tror att hon inte var delaktig i mordet. Men jag utesluter inte möjligheten att min tro är fel. Alla fyra scenarior är möjliga utifrån den information vi har.