• 1
  • 2
2023-07-17, 09:32
Medlem
Damen101s avatar
Ja som rubriken lyder.

Jag har precis kom till insikt att jag är extremt långsökt och tänker som idiot. Tankarna påverkar mig med en grandios effekt av tröghet och jag får känslan att jag är extremt smart och intelligent. Men har nu fattat att jag egentligen är riktigt jävla trög och idiotisk.

Hur kan jag bota denna sjukdom och bli med vettig och mindre långsökt. Är det obotligt eller kan jag fixa trögheten?

Vad ska jag läsa eller öva på?

Hälsningar,
En idiot!
Citera
2023-07-17, 10:16
Medlem
mrsluggans avatar
Är du smart nog att inse att du är en idiot så är du nog smartare en 99 % av oss på flashback.

Jag skulle rekommendera meditation, så får man lite lättare att fokusera tankarna. Eller snacka med nån psykolog och berätta hur du känner

Dock så tror inte jag du är nån idiot.
Citera
2023-07-17, 10:23
Medlem
Hmm, jag kan tycka att Lånsökt inte är samma sak som tröghet.

Med långsökt så kan jag tycka att dessa tankesätt stämmer in:
- Anton är en idiot, sommaren -97 trodde han att Afrika var ett land.
- Jag tänker inte göra detta nu för det spelar ingen roll om 20 år.

Medans tröghet är väl mer som att man kan behöva mer betänketid eller kanske inte förstår det undermedvetna i stunden. Det jobbiga med detta är väl att man alltid måste tänka på vad någon annan ville få sagt när de säger något annat. Och det kan vara ett tecken på att den andra inte själv vet eller att den försöker manipulera.

Man kan vara extremt smart och intelligent fast endå vara "trög".
Tror väl det endast visar att man inte är så snabbtänkt. Man kanske är mer åt filosof hållet ?

Men samtidigt är det bra att du kommit till insikt. En mindre begåvad hade kanske inte hade fått den insikten.

Det kanske är situationer du bör undvika att utsätta dig för?
Citera
2023-07-17, 10:31
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsluggan
Är du smart nog att inse att du är en idiot så är du nog smartare en 99 % av oss på flashback.

Jag skulle rekommendera meditation, så får man lite lättare att fokusera tankarna. Eller snacka med nån psykolog och berätta hur du känner

Dock så tror inte jag du är nån idiot.

Har gjort en psykologisk utredning och har lägre meritpoäng i språket och högre meripoäng i problemlösningar. Men tack för uppmuntran!

Citat:
Ursprungligen postat av DatBastard
Hmm, jag kan tycka att Lånsökt inte är samma sak som tröghet.

Med långsökt så kan jag tycka att dessa tankesätt stämmer in:
- Anton är en idiot, sommaren -97 trodde han att Afrika var ett land.
- Jag tänker inte göra detta nu för det spelar ingen roll om 20 år.

Medans tröghet är väl mer som att man kan behöva mer betänketid eller kanske inte förstår det undermedvetna i stunden. Det jobbiga med detta är väl att man alltid måste tänka på vad någon annan ville få sagt när de säger något annat. Och det kan vara ett tecken på att den andra inte själv vet eller att den försöker manipulera.

Man kan vara extremt smart och intelligent fast endå vara "trög".
Tror väl det endast visar att man inte är så snabbtänkt. Man kanske är mer åt filosof hållet ?

Men samtidigt är det bra att du kommit till insikt. En mindre begåvad hade kanske inte hade fått den insikten.

Det kanske är situationer du bör undvika att utsätta dig för?

Det är nog som du skriver, inte så snabbtänkt och filosofisk. Jag kan vara manipulerande men det är också för att jag är osäker med mitt eget språkbruk och mina egna formuleringar. Sak reflektera över det och försöka komma fram till en lösning på beteendet.

Har öven fått det förklarat i ett annat inlägg att jag kan träna på språket genom romaner och skönlitteratur vilket är positivt då jag idag bara läser faktalitterära böcker.
Citera
2023-07-17, 13:57
Moderator
evilhoneys avatar
Är du alltid långsökt och trög eller är det något som dykt upp på senare tid? Det kan även vara
tecken på stress och depression

Annars är det väl bara att inse att folk är olika, vissa tar längre tid på sig och förklarar saker mer invecklat än andra, det är inget fel i det.
Citera
2023-07-17, 14:06
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Jag har precis kom till insikt att jag är ... // En idiot
Inte särskilt långsökt gissning: du har ju nämnt tidigare att du knaprar neuroleptika, som kan ha den bieffekten.
Citera
2023-07-17, 15:16
Jag påstår att långsökta människor inte är idioter då de kan se så många fler utfall än vanliga människor och därför blir de långsökta.
Citera
2023-07-17, 15:54
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ja som rubriken lyder.

Jag har precis kom till insikt att jag är extremt långsökt och tänker som idiot. Tankarna påverkar mig med en grandios effekt av tröghet och jag får känslan att jag är extremt smart och intelligent. Men har nu fattat att jag egentligen är riktigt jävla trög och idiotisk.

Hur kan jag bota denna sjukdom och bli med vettig och mindre långsökt. Är det obotligt eller kan jag fixa trögheten?

Hälsningar,
En idiot!

Att se sig själv som idiot är ett tecken på att man är normal. Det är bara bra att vara självkritisk för då löser man många problem.

Det finns gott om äkta idioter här i forumet som ständigt vill framhäva hur pass intelligenta de är. Det är ett tecken på att man verkligen är en idiot.

Grattis!
Citera
2023-07-17, 18:35
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Är du alltid långsökt och trög eller är det något som dykt upp på senare tid? Det kan även vara
tecken på stress och depression

Annars är det väl bara att inse att folk är olika, vissa tar längre tid på sig och förklarar saker mer invecklat än andra, det är inget fel i det.

Tror jag alltid har varit långsökt men inte förrens nu jag har lärt känna dem personliga egenskaperna i förmånerna till att vara långsökt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Inte särskilt långsökt gissning: du har ju nämnt tidigare att du knaprar neuroleptika, som kan ha den bieffekten.

Vet faktiskt inte, kan vara en bidragande faktor.

Citat:
Ursprungligen postat av Adidasprofessorn
Jag påstår att långsökta människor inte är idioter då de kan se så många fler utfall än vanliga människor och därför blir de långsökta.

Tack, väldigt positivt och uppskattande, schyst!

Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Att se sig själv som idiot är ett tecken på att man är normal. Det är bara bra att vara självkritisk för då löser man många problem.

Det finns gott om äkta idioter här i forumet som ständigt vill framhäva hur pass intelligenta de är. Det är ett tecken på att man verkligen är en idiot.

Grattis!

Känns bra då är jag inte så utåt stickande och märkvärdig utan bara som alla andra. Känns tryggt.
Citera
2023-07-18, 07:15
Citat:
Tror jag alltid har varit långsökt men inte förrens nu jag har lärt känna dem personliga egenskaperna i förmånerna till att vara långsökt.
Tack, väldigt positivt och uppskattande, schyst!
Från min sidan handlar det inte om att vara schyst eller inte schyst.
Även tex geparder och krokodiler kan vara långsökt sluga när de jagar byten men det måste nog vara mer instinkt än medveten klokhet.
När man är godtrogen blir man lätt närsynt. Att vara långsökt kan bero på att man är pessimist och vet hur människan är och att någon eller något till sist kommer dra nytta av en om man inte vidtar åtgärder och tänker utifrån alla scenarier och infallsvinklar om hur det kan eller skulle kunna bli.
Citera
2023-07-18, 07:23
Även 110% ärliga och "bergsäkra" löften från hjärtat är inte värda mycket då de inte behöver gälla imorgon och troligen förändras i takt med ändrade omständigheter eller miljontals andra faktorer som någon kanske kan eller ingen kunde förutse.
Citera
2023-07-18, 07:41
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ja som rubriken lyder.

Hälsningar,
En idiot!

Det är en konst att vara kvicktänkt.
Men ja, det är typ som att folks hjärnor har olika arbetsfrekvens som cpuer. Om man faktiskt kan ”öka” denna frekvens vet jag inte, men antagligen så kan man hitta ett snabbare läge som redan finns.

Först och främst tror jag att folk är tröga när man är i ett introspektivt läge, t ex analyserar något i sitt huvud.
Många människor går runt i ett sånt läge och tänker att de är närvarande här och nu när egentligen all fokus är inne i huvudet på något.

Så pang, var närvarande.

Sen tror jag att få tillgång till en högre arbetsfrekvens är att ”komma fram” i medvetandet så att man ”lyssnar” mycket aktivt på sina sinnesintryck.

T ex som en cowboy som rider in i en westernstad fylld av bovar, börjar gå genom staden och sen pangar bovarna eftersom de försöker attackera han.

Jag själv har t ex en hög frekvens och är i princip alltid direkt och observant. Det hänger ihop med att kunna utföra mycket arbete/uppgifter/problemlösning och ta snabba beslut.

Om du vill träna upp detta får du sätta dig i sånna situationer.

Nått som kan vara bra då är sport då du tvingas in i både problemlösning och att du måste agera med kroppen. Detta mindset du har då kan du överföra till ditt vardagsliv och bli mer kvicktänkt.
Senast redigerad av F.Hansen 2023-07-18 kl. 07:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in