• 1
  • 2
2023-07-18, 13:52
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adidasprofessorn
Från min sidan handlar det inte om att vara schyst eller inte schyst.
Även tex geparder och krokodiler kan vara långsökt sluga när de jagar byten men det måste nog vara mer instinkt än medveten klokhet.
När man är godtrogen blir man lätt närsynt. Att vara långsökt kan bero på att man är pessimist och vet hur människan är och att någon eller något till sist kommer dra nytta av en om man inte vidtar åtgärder och tänker utifrån alla scenarier och infallsvinklar om hur det kan eller skulle kunna bli.

Alright, fattar.

Citat:
Ursprungligen postat av Adidasprofessorn
Även 110% ärliga och "bergsäkra" löften från hjärtat är inte värda mycket då de inte behöver gälla imorgon och troligen förändras i takt med ändrade omständigheter eller miljontals andra faktorer som någon kanske kan eller ingen kunde förutse.

Smart.

Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det är en konst att vara kvicktänkt.
Men ja, det är typ som att folks hjärnor har olika arbetsfrekvens som cpuer. Om man faktiskt kan ”öka” denna frekvens vet jag inte, men antagligen så kan man hitta ett snabbare läge som redan finns.

Först och främst tror jag att folk är tröga när man är i ett introspektivt läge, t ex analyserar något i sitt huvud.
Många människor går runt i ett sånt läge och tänker att de är närvarande här och nu när egentligen all fokus är inne i huvudet på något.

Så pang, var närvarande.

Sen tror jag att få tillgång till en högre arbetsfrekvens är att ”komma fram” i medvetandet så att man ”lyssnar” mycket aktivt på sina sinnesintryck.

T ex som en cowboy som rider in i en westernstad fylld av bovar, börjar gå genom staden och sen pangar bovarna eftersom de försöker attackera han.

Jag själv har t ex en hög frekvens och är i princip alltid direkt och observant. Det hänger ihop med att kunna utföra mycket arbete/uppgifter/problemlösning och ta snabba beslut.

Om du vill träna upp detta får du sätta dig i sånna situationer.

Nått som kan vara bra då är sport då du tvingas in i både problemlösning och att du måste agera med kroppen. Detta mindset du har då kan du överföra till ditt vardagsliv och bli mer kvicktänkt.

Långsöktheten kanske försvinner med en aktivitet av motion. Men väldigt bra skrivet och detaljrikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in