2023-07-17, 22:37
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag drar samma slutsats som rätten gjorde, att dom 5-10 slagljuden som grannen hörde kom från en kämpande Tove. Försvaret har inte ifrågasatt eller kommit med en egen teori om att det skulle vara något annat. Så varför krångla till det?

De poliser som utrett fallet tror att mordet skedde mellan 0200 och 0230, alltså innan dessa ljud. De måste således ha någon annan förklaring till ljuden, vore intressant att veta vad deras teorier är.

Men icke desto mindre, det har framkommit att det är vad de tror, och de är ändå de som har mest insikt i fallet, och de har nog inte "krånglat till det".
Citera
2023-07-17, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då tänker jag att ett rejält tag om huvudet med tummen i ögat och dunk mot golvet skulle dämpa Ts stridskraft för några sekunder, kanske minut, eftersom hon var tilltygad redan innan, så J kunde få till tryck på rätt ställe på halsen.

Ja, tumme i ögat och att huvudet har dunkats i golvet är absolut tänkbart. Kan även tänka mig att hon blivit omtumlad av fallet. Men som jag skrivit så många gånger nu, så behöver man i princip vara medvetslös för att tappa förmågan att försvara sig. Och jag ser det inte som möjligt för J att låsa fast T s armar under flera minuter så hon hindras att tillfogad J någon skada.

J hade en kort kjol, och skulle då J lyckas sätta sina knän eller knipa fast T s armar på något sätt så hade T kunnat riva henne där. Men min övertygelse är att man inte kan låsa någons armar på det sättet som en del tror. Finns inga exempel på att det går.
Senast redigerad av Heretic77 2023-07-17 kl. 22:54.
Citera
2023-07-17, 22:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Då tänker jag att ett rejält tag om huvudet med tummen i ögat och dunk mot golvet skulle dämpa Ts stridskraft för några sekunder, kanske minut, eftersom hon var tilltygad redan innan, så J kunde få till tryck på rätt ställe på halsen.
Penetrerande våld rakt in i ögat är smärtsamt. - Varför hördes inga skrik?
Rätt ställe var det sannerligen om J var ute efter en snabb medvetandesänkning. Delvis avstängning av arteriellt blodflöde i närheten av det känsliga område som reglerar puls och blodtryck.
Citera
2023-07-17, 22:47
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är det som skiljer oss som menar att Maja inte kan fällas från mord från er andra, vi vänder på varje sten, inte bara de som vi i förväg bestämt passar, som ni gör.

Det är därför vi ofta säger "det kan vara så", medan ni andra ofta säger "det kan inte vara så", "det måste vara så", eller till och med "det är så", fast att ni inte vet.

Jag tror inte jag sett någon som förnekat att det kan vara så att Maja var delaktig i mordet. Men det duggar tätt med kommentarer om att hon inte kan vara oskyldig.

Som vi som vänder på varje sten ser det, så finns det tre scenarior som alla är möjliga

1. Maja var delaktig i mordet, med det saknas bevis bortom rimligt tvivel, och därför skall hon frias.
2. Maja var inte delaktig i mordet, därför saknas det bevis, och därför skall hon frias.
3. Maja var delaktig i mordet, och det kan framkomma bevis för det, i så fall skall hon dömas.

Sedan finns, tyvärr, också ett fjärde scenario där Maja inte var delaktig i mordet men trots brist på bevis döms för mord, så som skedde i tingrätten efter att de hittat på lite eget inne på sin kammare.

Men ju fler stenar som vi vänder på, desto fler saker framkommer som tyder på att Maja inte var delaktig i mordet, därför förefaller det som det minst sannolika scenariot att hon var delaktig.
Punkt 1 skriver inte jag under på!

Om även HR gör bedömningen att M deltagit i mordet, anser jag att hon bör dömas även om inte jag tycker att bevisen är starka nog. De är utbildade och erfarna. Jag är varken det ena eller andra.
Citera
2023-07-17, 22:50
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
De poliser som utrett fallet tror att mordet skedde mellan 0200 och 0230, alltså innan dessa ljud. De måste således ha någon annan förklaring till ljuden, vore intressant att veta vad deras teorier är.

Men icke desto mindre, det har framkommit att det är vad de tror, och de är ändå de som har mest insikt i fallet, och de har nog inte "krånglat till det".
Intressant att de har kommit fram till den tiden - vad tror du själv att de grundar den teorin på? - Har du möjlighet att ta reda på mera?
Citera
2023-07-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Intressanta funderingar som låter vettiga.
Tänkte på just det ja, när du lade fram din hypotes om låst badrumsdörr.
Förstår hur du menar. Här får jag uppfattningen att J är värre än så; hon visste exakt vad hon skulle göra; eventuellt flytta cykeln och köra fram bilen för att direkt efteråt kunna bära ner kroppen. Hon medger i förhör att hon tänkte flytta på cykeln, men varför tog hon då med sig sina bilnycklar? - Kroppen skulle bort, omgående och direkt.

Att lämna en chockad och rädd M direkt efter ett mord skulle ha inneburit precis som du så insiktsfullt skriver, att J släpper sin kontroll när hon lämnar M ensam med T. Och vad är ett av J:s utpräglade karaktärsdrag, om inte just kontroll över både människor och situationer.
Tycker att du resonerar klarsynt utifrån J:s och M:s skilda personlighetstyper - bra där!

Kom att tänka på något som grannen sa i TR; J hade sagt till denne att hon bara skulle gå upp och hämta sin jacka bl a. Vilket betyder att J går ner vid 02:43, utan jacka. Hon går sålunda upp till lgh igen, tar på sig jackan och möter M på väg till badrummet? M ser att J är påklädd då hon möter henne i hallen.

Fundera lite på det.
Intressanta funderingar…. Men de utgår ifrån att Maja är oskyldig och även inte från det vi vet.
Vaddå dra i panik? Hon skulle göra sig av med cykeln o hämta bilen, ja för att få iväg Tove.
Hon möter grannen och hittar ju på en nödlögn… och går upp till lgh för att berätta för Maja att hon åker iväg. Vaddå lämna en rädd o chockad Maja? Hon var tvungen att stanna eftersom J mötte grannen i trappen o sa att hennes vän varit full o ramlat men att hon sov nu och därför skulle hon åka o köpa mat till henne … så Maja var tvungen att stanna. Att J hade bilnyckeln på sig kan vara att den satt med lgh/husnyckeln… och att hon skulle köra fram bilen. Maja stannar kvar eftersom vittnet (grannen) tror hon sover o är full OCH för att kolla läget, lyssna osv när Johanna fixar resten. Är ju inte alls något konstigt med det. Johanna är ju den drivande, den som tar stryptaget, den som bor där, den som har bil…. Självklart är hon den som är mest mån om att kroppen kommer därifrån
Förstår inte alls erat resonemang efter det vi ju vet…
Citera
2023-07-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Intressanta funderingar…. Men de utgår ifrån att Maja är oskyldig och även inte från det vi vet.
Vaddå dra i panik? Hon skulle göra sig av med cykeln o hämta bilen, ja för att få iväg Tove.
Hon möter grannen och hittar ju på en nödlögn… och går upp till lgh för att berätta för Maja att hon åker iväg. Vaddå lämna en rädd o chockad Maja? Hon var tvungen att stanna eftersom J mötte grannen i trappen o sa att hennes vän varit full o ramlat men att hon sov nu och därför skulle hon åka o köpa mat till henne … så Maja var tvungen att stanna. Att J hade bilnyckeln på sig kan vara att den satt med lgh/husnyckeln… och att hon skulle köra fram bilen. Maja stannar kvar eftersom vittnet (grannen) tror hon sover o är full OCH för att kolla läget, lyssna osv när Johanna fixar resten. Är ju inte alls något konstigt med det. Johanna är ju den drivande, den som tar stryptaget, den som bor där, den som har bil…. Självklart är hon den som är mest mån om att kroppen kommer därifrån
Förstår inte alls erat resonemang efter det vi ju vet…
Ett tillägg… att J kan åka iväg ” utan kontroll” som ni säger är ju just för att Maja själv är inblandad… J kan släppa kontrollen o åka med grannen för att det ska verka trovärdigt…. Maja stannar o drar inte eller ringer Polisen eftersom hon varit delaktig… de båda agerar alltså som ett team.
Citera
2023-07-17, 23:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Punkt 1 skriver inte jag under på!

Om även HR gör bedömningen att M deltagit i mordet, anser jag att hon bör dömas även om inte jag tycker att bevisen är starka nog. De är utbildade och erfarna. Jag är varken det ena eller andra.

Det du säger nu är att om hovrätten säger att Maja är skyldig, så accepterar du att den bevisning som finns är tillräcklig. Och så kan man så klart resonera. (Glöm dock inte bort snippa-domen.)

Men jag får uppfattningen att du samtidigt menar att du själv inte tycker att bevisen är starka nog, och det är vad jag skrev som scenario 1.

Om jag missuppfattat dig, och du menar att det är din åsikt idag att bevisen är starka nog för att fälla Maja, då är det ju i så fall din uppfattning att hon är skyldig till mord. Men som sagt, så uppfattar jag inte att du menar.

Sedan tänker jag bara att om du inte skriver under på scenario 1 så kan du ju än mindre skriva under på scenario 2. För scenario 2 tar ju scenario 1 ett steg längre.
Citera
2023-07-17, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumlaBumla
Hur går det i detta fallet? Har det överklagats till hovrätten än så länge eller är det HD som har hand om fallet nu? Hur gick det isf i hovrätten?

Kan någon uppdatera mig?

Hovrättsförhandlingarna är den 21, 28 och 29 augusti.
Citera
2023-07-17, 23:05
Medlem
Citat:

Enligt inslaget i P4 Jönköping hade utredarna olika uppfattning om tidpunkten för mordet. Någon ska ha trott ca 02 (tror på Johannas beskrivning??), en annan ca 02.20 (tror att M tog med sig mobilen för att delta i mordet??) och någon ca 02.30 (går på åklagarens uppfattning??)
De verkar inte ha en enad syn enligt vad reporten sa. Men jag skulle tippa på att ingen tror att de skedde efter 02.40 som TR fastslog.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-07-17 kl. 23:15.
Citera
2023-07-17, 23:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Intressant att de har kommit fram till den tiden - vad tror du själv att de grundar den teorin på? - Har du möjlighet att ta reda på mera?

Ja, jag vill minnas att det var tre olika utredare som trodde tre olika tider. En trodde strax efter 0200, en trodde runt 0215-0220 har jag för mig, och en trodde strax innan 0230.

Min uppfattning är att den första tror att det skedde ganska omgående efter att de kom till lägenheten, så som jag vill minnas att Johanna menar. Den andra fick jag uppfattningen hängde upp det på Majas telefons rörelseregistrering vid 0219, och den tredje tror jag kopplar ihop det med dunsen och grannens initiala vittnesmål om att den skedde runt 0230, samma som åklagaren hävdade i domstolen. Men där ändrade väl grannen sedan tidpunkten från 0230 till 0240, vilket kastade allt på ända för åklagaren och ledde till att domstolen hittade på sitt eget lilla scenario där.

Det faktum att tre olika utredare tror så olika om tidpunkten visar ju verkligen hur osäker tidpunkten är, och att det kan vara lite när som. Intressant att notera är också att ingen av utredarna tror på det domstolen kom fram till. Där får man faktiskt säga att åklagaren har gjort ett utomordentligt dåligt arbete med sin bevisning, som får rätten att hitta på egna händelseförlopp kring det allra mest centrala i hela fallet.
Citera
2023-07-17, 23:07
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, tumme i ögat och att huvudet har dunkats i golvet är absolut tänkbart. Kan även tänka mig att hon blivit omtumlad av fallet. Men som jag skrivit så många gånger nu, så behöver man i princip vara medvetslös för att tappa förmågan att försvara sig. Och jag ser det inte som möjligt för J att låsa fast T s armar under flera minuter så hon hindras att tillfogad J någon skada.
RL tillfrågas om faserna i förloppet och berättar att man kan förlora medvetandet redan under första fasen (1-1,20 minuter), d v s medvetslös med oförmåga att försvara sig.
Skulle det enorma trycket ha kunnat bidra till ett snabbare förlopp?
Citat:
J hade en kort kjol, och skulle då J lyckas sätta sina knän eller knipa fast T s armar på något sätt så hade J kunnat riva henne där. Men min övertygelse är att man inte kan låsa någons armar på det sättet som en del tror. Finns inga exempel på att det går.
Har du provat att låsa fast armarna på någon genom att lägga knäna över armbågslederna där försökspersonen ligger ner med handflatorna uppåt i 30-40 graders vinkel? Jag tog mig inte loss, å andra sidan hade jag ingen förhöjd adrenalinnivå vid dessa två tillfällen. Är den som sitter på din diafragma dessutom tung, så är det rätt oskönt att andas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in