Citat:
Ursprungligen postat av
Reviews
Intressant att de har kommit fram till den tiden - vad tror du själv att de grundar den teorin på? - Har du möjlighet att ta reda på mera?
Ja, jag vill minnas att det var tre olika utredare som trodde tre olika tider. En trodde strax efter 0200, en trodde runt 0215-0220 har jag för mig, och en trodde strax innan 0230.
Min uppfattning är att den första tror att det skedde ganska omgående efter att de kom till lägenheten, så som jag vill minnas att Johanna menar. Den andra fick jag uppfattningen hängde upp det på Majas telefons rörelseregistrering vid 0219, och den tredje tror jag kopplar ihop det med dunsen och grannens initiala vittnesmål om att den skedde runt 0230, samma som åklagaren hävdade i domstolen. Men där ändrade väl grannen sedan tidpunkten från 0230 till 0240, vilket kastade allt på ända för åklagaren och ledde till att domstolen hittade på sitt eget lilla scenario där.
Det faktum att tre olika utredare tror så olika om tidpunkten visar ju verkligen hur osäker tidpunkten är, och att det kan vara lite när som. Intressant att notera är också att ingen av utredarna tror på det domstolen kom fram till. Där får man faktiskt säga att åklagaren har gjort ett utomordentligt dåligt arbete med sin bevisning, som får rätten att hitta på egna händelseförlopp kring det allra mest centrala i hela fallet.