Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
Varför skulle det i så fall vara Oj?
Jag uppfattar det som att Sybel vänder på varje sten
Utesluter inget även om hen vill tro på M
Det är det som skiljer oss som menar att Maja inte kan fällas från mord från er andra, vi vänder på
varje sten, inte bara de som vi i förväg bestämt passar, som ni gör.
Det är därför vi ofta säger "det kan vara så", medan ni andra ofta säger "det kan inte vara så", "det måste vara så", eller till och med "det är så", fast att ni inte vet.
Jag tror inte jag sett någon som förnekat att det kan vara så att Maja var delaktig i mordet. Men det duggar tätt med kommentarer om att hon inte kan vara oskyldig.
Som vi som vänder på varje sten ser det, så finns det tre scenarior som alla är möjliga
1. Maja var delaktig i mordet, med det saknas bevis bortom rimligt tvivel, och därför skall hon frias.
2. Maja var inte delaktig i mordet, därför saknas det bevis, och därför skall hon frias.
3. Maja var delaktig i mordet, och det kan framkomma bevis för det, i så fall skall hon dömas.
Sedan finns, tyvärr, också ett fjärde scenario där Maja inte var delaktig i mordet men trots brist på bevis döms för mord, så som skedde i tingrätten efter att de hittat på lite eget inne på sin kammare.
Men ju fler stenar som vi vänder på, desto fler saker framkommer som tyder på att Maja inte var delaktig i mordet, därför förefaller det som det minst sannolika scenariot att hon var delaktig.