Citat:
Ursprungligen postat av
fragola
Jag tolkar ändå Rust-lee som att GM-scenariot är att Stig hört om LP-mörkblå täckjackan i media under morgonen. Jag hade inte koll på att det funnits i media - där var jag för snabb förut och jag beklagar det! Om Stig-GM hört det i media så är det en rimlig fortsättning på hypotesen att han ljuger och påstår att han hört hennes ord ”mörkblå täckjacka”. Precis som de sa på nyheterna.
Däremot blir det lite underligt i detta scenario att Stig-GM blir besatt av förväxlingsstrategin. För om han nu snappade upp den blå täckjackan från media så borde han ju snarare dra en lättnadens suck och tagga ner!
Ok, ja och det stämmer till viss del (därav mitt användande av begreppet "pusslande"). Inte ordagrant utifrån de kontroller som gjorts. (Lasse Lampers genom gång av SVT-arkiv och nyhetssändningarna)
Så här är transkriberingen av 04-sändningen
Ewonne Winblad
-19:20 sekunder
"En man i 35-årsåldern sköt statsministern med 2 skott i bröstet."
-16:40 sekunder
"Det var alltså en man i 35-40 årsåldern som kom fram till statsminister Olof Palme i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan i centrala Stockholm och sköt ner statsministern."
"Enligt dom uppgifter vi har träffades Palme av 2 skott i bröstet."
Sune Lindgren
-15:30 sekunder
"Enligt chefen för våldsroteln, Nils Linder, kommer dom dock säkraste uppgifterna från 3 personer som fanns ungefär 50-60 meter i från paret Palme"
"Enligt dessa tre vittnen var det en gärningsman. Han beskrivs vara någonstans mellan 30 och 45 år och ungefär 175 cm lång."
"Han hade mörka byxor och
mörk täckjacka,
möjligen mörkt blå. Han var barhuvad och försvann springande från platsen Tunnelgatan upp mot Malmskillnadsgatan."
"Han hade inget vapen i händerna. Ett av de tre vittnena sprang efter mannen, men tappade bort honom. Det vittnet var mindre än 10 meter ifrån den misstänkte gärningsmannen"
-14:48 sekunder
"Andra vittnen hävdar att det var två gärningsmän klädda i långa mörka rockar. Enligt dom uppgifterna skulle männen vara av utländsk härkomst, men dom här uppgifterna bedöms som mycket osäkra."
---------------------------------
Och genom Lasse Lampers bok, så fick vi även veta att Ingela Agardh i 08:00-sändning av Akutellt säger att Lisbeth sagt att mördaren hade en
"mörk täckjacka"
Av dessa uppgifter så chansar SE på att Lisbeth uppfattat gärningsmannen som klädd i
"mörkblå täckjacka" (Och dessutom ljuger han även om ett samtal med henne)
Ordagrant vilket både framgår av SE's förhör 12:20 den 1/3 samt av Rimborns och Christianssons "förhör" med Lisbeth på Sabbathsberg under natten.