Citat:
Oj, jag läste inte så noga, eller vilka ljud det pratades om.
Ok, slagljuden, där är vi oense, även om jag faktiskt tror att juden kan ha varit lite åt sprakhållet till. Det är ju så L*ahanj tidigare har beskrivit dom.
Jg skulle vilja ha en tydligare förklaring från rättsläkaren, eller för den delen en neurolog, om hur stor risk det är att Tove kan ha fått medvetandepåverkan och hur eventuell onfattning av den. Går det att utesluta medvetslöshet, eller grav påverkan?
Personligen tror jag inte det, men tyvärr grävde ingen i den frågan, utom då Clea, fast då ur kräkningsperspektivet.
Jag tolkar inte heller de överiga skdor på samma vis som du gör. Jag ser flera olika möjligheter till handskadan, t ex om Tove föll handlöst baklänges, och slog i handen, t ex i en dörrpost, väggen, golvet. Hon har ju flera skador som är övervägande åt den högra sidan. Skadan på handen kan ju också uppkommit om ett knä har satts på handen. Jag tror inte att Tove slagit handen på Johanna eller Maja.
Vi tror olika helt enkelt.
Om jag satt i en rätt, skulle jag aldrig acceptera att man fyller i luckorna å det sättet som rätten har gjort iaf. Då måste man vara enormt objektiv, och försöka se alla möjliga vägar, särskilt som att varken vittnet säger sparkar och möjligheten till att konvulsionsfasen helt utesluts helt utan motivation.
Ok, slagljuden, där är vi oense, även om jag faktiskt tror att juden kan ha varit lite åt sprakhållet till. Det är ju så L*ahanj tidigare har beskrivit dom.
Jg skulle vilja ha en tydligare förklaring från rättsläkaren, eller för den delen en neurolog, om hur stor risk det är att Tove kan ha fått medvetandepåverkan och hur eventuell onfattning av den. Går det att utesluta medvetslöshet, eller grav påverkan?
Personligen tror jag inte det, men tyvärr grävde ingen i den frågan, utom då Clea, fast då ur kräkningsperspektivet.
Jag tolkar inte heller de överiga skdor på samma vis som du gör. Jag ser flera olika möjligheter till handskadan, t ex om Tove föll handlöst baklänges, och slog i handen, t ex i en dörrpost, väggen, golvet. Hon har ju flera skador som är övervägande åt den högra sidan. Skadan på handen kan ju också uppkommit om ett knä har satts på handen. Jag tror inte att Tove slagit handen på Johanna eller Maja.
Vi tror olika helt enkelt.
Om jag satt i en rätt, skulle jag aldrig acceptera att man fyller i luckorna å det sättet som rätten har gjort iaf. Då måste man vara enormt objektiv, och försöka se alla möjliga vägar, särskilt som att varken vittnet säger sparkar och möjligheten till att konvulsionsfasen helt utesluts helt utan motivation.
Jag tycker också det vore bra om flera experter kunde hjälpa till och förklara vad som sannolikt har hänt och inte. Rättsläkarens bedömning nu är att en viss medvetandepåverkan inte går att uteslutas. Skulle den gå att få mer specifik vore det önskvärt såklart. Även dom här ev dödsrycken som vi är oense om, vore bra om någon kunde förklara om det ens är möjligt att såna ryck kan orsaka det som grannen uppfattar som slag/sparkar.
Personligen skulle jag vilja att någon med spetskunskap om strypvåld kan förklara ur en sannolikhetsbedömning, det jag menar är extremt osannolikt att en jämnstarkt gm stryper sitt offer utan en enda motvärnsskada. Där åklagare och försvarare får möjlighet att ställa frågor om inkapacitering, överaskningsfaktorn t.ex. Jag är tveksam till om den aktuella rättsläkaren med endast 2 obducerade strypoffer i sitt bagage, är den bäst lämpade för just den uppgiften.
Jag tror inte heller T har slagit varken J eller M, utan just handskadan tror jag är en slag eller klämskada. Hennes två huvudskador tror jag uppkommit i samma fall. Skadan på högra sidan kan ha uppkommit från dom uppstickande rören och orsakade blödning. Den andra mindre skadan som dom inte ens nämner i rätten, med sparsam underhudsblödning tror jag kommer från att huvudet slår i golvet.