Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ett möjligt scenrario som jag inte tänkt på!
Det enda so inte passar, är ju att Maja säger att hon är på toan då.
Ja, du tänker på 02:43, men där har vi då ett flertal saker att ta hänsyn till.
Dels rent generellt hur det är med hennes minne. I grund och botten så har hon ju ingen aning om vid vilka exakta klockslag hon varit på toaletten. Och för allt vi vet kan hon ha varit där fler gånger också. Det vi vet är att hennes telefon har registrerat rörelse vid två tillfällen.
Dels att hon får ett faktum presenterat för sig av polisen som de kräver svar på. Hon vet att hon varit på toan. Då är det enkelt att svara att hon var på muggen. Det intressanta här är att hon då placerar sig själv på mordplatsen. Det tror inte jag hon hade gjort, om hon varit med på mordet. Hade hon ljugit om mordet hade hon placerat sig själv någon annanstans än just där.
Sedan har vi det här med den påhittade historien, där Maja skulle ha varit på toaletten och kräkts vid just detta tillfälle, redan från de allra första förhören. Så även detta kan tänkas ha påverkat hennes minnesbild. Några som ihärdigt hävdar Majas skuld i mordet skrev själva i tråden häromdagen att minnesbilderna blandas ihop efter tid, det var väl då en ursäkt för att inte genomföra rekonstruktion, så förmodligen kommer de nu att säga emot sig själva, men det är ju ett välkänt faktum att vittnens minnesbilder påverkas över tid, och på den punkten är Maja garanterat inget undantag.
Så, ja, som du nämner så stämmer det inte med det Maja säger, men menar jag alltså beror på att hon har blandat ihop när olika saker skett, och blandat ihop det med vad som verkligen skett och kanske vad som blivit en minnesbild av något som från början var uppdiktat.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Samtidigit så tror jag inte att Majas minnen kan vara så exakta som hon berättar, vem kommer ihåg var man var när någon ringer, var man lägger och hämta mobilen och andra smådetaljer. Minnesbilderna kan vara skruvade då Johannas matat in vad som ska sägas, och till sit blir det oklart när och var Johann var när hon sv vad osv.
Precis, och till det skall läggas att den som sitter i Majas sits sitter i en situation där det förväntas svar, och då levereras ibland de svar man tror att förhörsledaren vill höra istället för att säga att man är osäker eller inte minns. Återigen så är Tomas Quick ett utmärkt exempel på detta, det var precis så han själv förklarade det hela. Han gav förhörsledarna de svar han förstod att de ville ha. Det är vad jag tror att Maja har gjort i vissa delar, ex.vis. på frågorna vad hon gjorde vid exakt dessa tidpunkter, som hon så klart egentligen inte har en aning om, utan bara kan gissa sig till. Jag hade f-n inte vetat heller. Jag har varit på fest nu ett par kvällar på raken, var uppe några gånger i natt. Vad klockan var exakt på minuten? Hallå eller? Jag tror en av gångerna var ungefär halv fyra. Som om Maja skulle ha bättre koll efter en helg med konsertresa och nattklubb. Nej, hon har gett de svar som passar bäst, därom är jag övertygad. Och de är säkert inte helt osanna, de är bara möjligen inte heller helt korrekta. Sakerna har hänt, det är bara tidpunkt, ordningsföljd och antal gånger som kan vara svårt att pricka exakt rätt. Få av oss hade klarat det.
Jag tänker att den versionen jag gav är den mest sannolika, och att den faktiskt också är en version som passar bäst in på det som de bägge sagt i olika skeenden av förhören. Huvudsakligen Johanna fram till december och Maja från mitten av december och framåt.