2023-07-17, 15:36
Medlem
snooper123s avatar
Finns det risk att dom blir friade?
Citera
2023-07-17, 15:52
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lägger upp min tidigare transkription från rättegången och förhöret med L*ahanj:

"Förhör TR:
https://www.youtube.com/watch?v=ca7subYElSs&t=13920s

ca 4:18 min

L: "Så gick vi upp. Min pappa var påförsta trappan i början av då tappan upp utanför våra dörr, och så gick jag upp hela vägen till utanför hennes dörr. Ringde första gångne, ingen öppnar, ringer då en till gång. Efter en kort stund, så den tiden då, när jag ringt den andra gången, så hör jag ljud från väggen vid vänstra sidan som slag då, mellan 5- 10 slag. Efter det här, ropar jag till pappa. Jag säger: "Jag hör att det är ljud" och då säger min pappa: " Ja men du kan komma ner".

ca 4:29 min

Å: "De här andra ljuden, vad är det för typ av ljud då?"

L: "Det var, det var som man går alltså, med högt tramp då."

ca 4:32:20 min

Å: "Vad är det för typ av ljud du hör?"

L: "Det var som slag mot väggen."

Å: "Mot den ytterväggen då?"

L: "Mot ytterväggen."

Å: "Hur..."

L: "Jag vet inte om det var exakt mot väggen om någon kanske trampa ner men jag hörde tydlig mot ut, jag alltså... (ohörbart)"

Å: "Mm"

L: "som misstänker..."

Å: Vad tänkte du att det var för ljud då?"

L: "Det var ljud som man hör...att..."

Å: "Men jag tänkte att du tänkte vad det var som, om du hade nån tanke när du stod där, vad det var som gjorde dom ljuden."

L: "Vad det var för ljuden ifrån?"

Å: "Ja"

L: "Det var nån rörelse av henne kanske."

Å: "Ok."

L: "Så att vi kände oss att det, alltså hon lever. Förstår du?"

Å: "Ok. Hur många såna där ljud eller, hörde du?"

L: "Mellan 5- 10 slag... (stycken?)."

Å: "Mellan 5- 10.
"

ca 4:34:00 min

Å: "Men när du lämnar dörren för att gå ner till din lägenhet då, har dom här spark, slag eller vad du nu uttryckte det, stamp eller vad du sa, slutat?"

https://www.flashback.org/sp84478701

Det sista, dä åklagaren lite frustrerat förkt få L*ahanj att säga ordet "sparkar", men lyckas inte, som jag uppfattar det. Istället lägger åklagren in det i frågan då, för att det ska framkomma.

Samtidigt som jag säger i inlägget, är det obhagligt när en rätt helt sonika bestämmer att det är sparkar, trots att ingen, utom åklagren då, uttryckt det.

Det är omedelbarhetsprincipen som gäller, och en rätt ska inte subjektivt besätmma att de ljud som L*hanj beskriver är sparkar.
Tackar! Det hjälper att få med orden i textform också.
Ja precis, noterade en viss frustration från åklagarens sida och här lägger han ordet i mun på L.

Varför lät man inte försvararna hänvisa till FUP, varierar det beroende på geografiskt område? Jag var förvånad över att CS blev tillrättavisad och det dessutom på ett otrevligt sätt, när hon försökte hänvisa till FUP.
Citera
2023-07-17, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
När de kommer till lägeneheten från Nöjet, så går Maja och lägger sig.
0219 går Maja via köket till muggen och tillbaka till sängen och somnar om.
0230 ca mördar Johanna Tove, går ut från toan och låser den för att kolla vem som ringde på dörren.
0243 kommer Johanna upp ifrån grannen och väcker Maja som kommer ut i hallen, Johanna säger hon åker till Donken och köper en burgare till Maja. Maja går tillbaka till sängen och lägger sig.
strax efter tre kommer Johanna tillbaka från donken och Maja får sin hamburgare som hon äter upp, för att därefter krascha i sängen igen.
Johanna drar ut Tove från toaletten och rullar in henne i ett lakan. Väcker Maja som kommer ut i hallen och får se Tove inlindad i ett lakan.

Den enklaste förklaringen som stämmer i alla delar med vad de båda vid något tillfälle har berättat.

Ett möjligt scenrario som jag inte tänkt på!
Det enda so inte passar, är ju att Maja säger att hon är på toan då.

Samtidigit så tror jag inte att Majas minnen kan vara så exakta som hon berättar, vem kommer ihåg var man var när någon ringer, var man lägger och hämta mobilen och andra smådetaljer. Minnesbilderna kan vara skruvade då Johannas matat in vad som ska sägas, och till sit blir det oklart när och var Johann var när hon sv vad osv.
Citera
2023-07-17, 16:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Samtidigit så tror jag inte att Majas minnen kan vara så exakta som hon berättar, vem kommer ihåg var man var när någon ringer, var man lägger och hämta mobilen och andra smådetaljer. Minnesbilderna kan vara skruvade då Johannas matat in vad som ska sägas, och till sit blir det oklart när och var Johann var när hon sv vad osv.

Så går det när man ljuger.
Om man ska ljuga så måste man komma ihåg vad man sagt. Annars blir det som för M. Nya versioner varje gång hon öppnar munnen.
Citera
2023-07-17, 16:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Där är vi helt överens.

Jag tror hon satt fastfrusen med telefonen i handen, i vardagsrummet medans J var på McD och väntade på instruktioner.
Kanske hon nickat till kortvarigt, men mest troligt har hon suttit på helspänn.
Citera
2023-07-17, 16:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, det tror jag fortfarande inte, inte att hon var närvarande ens, men jag börjar tvivla på att hon är så ovetande som hon gör gällande, även om hon kan ha nickat till emellanåt.

Ok, kanske lite mer åt det håll jag tänker då.

Något skaver, men Maja är lite av en gåta.

Jag lyssnade igenom hennes förhör igen igår. När hon talar om hur hennes minesbank låses när det blir traumatiskt, låter det lite som att hon repeterar något som någon psykolog har sagt. Hon fär en annan ton och säkerhet då.

Samtidigt kan man väl säga att ett mord är enormt traumatiskt om man inte är helt empatilös. Är man oskyldig till mord, känner skuld för att det har hänt och man inget har gjort, kan man väl likna det vid et som kan hända med människor i katastrofer och krig.

Det finns ala möjligheter att Maja stänger inne alla känslor och tankar runt detta, men jag tror egentligen att hon minns. Vad är det duu brukar säga, ungefär att hon vill inte minnas, vill inte kännas vid mordet.

Det känns logiskt för mig.

Jag ryser varje gång hon berättar om hur det lät i gruset vid dumpningen och att hon hörde Toves hucud slå mot ett träd: Då orkade hon inte mer.

KLåter väldigt självupplevt.

Tror också att föräldrarnas upplevelse av att de inte märkte något på Maja, beror delvis på att hon sov en del på söndagen, höll isg för sig själv, och att hon genom sina diagnoser inte ger den där fullödiga kontakten med berättelser fulla med liv och färg.

Och jag kan nästan förstå hur hon kapslade in det som hde hänt i en "burk". Kanske inte helt bortträngning, men spela spel, sova och inte tänka.

Kan känna igen en sådan känsla lite. Att man kan uppleva det som att "det inte har hänt", eller att man orkar inte tänka på det, vill inte prata om det, vill inte kola på kort eller annat som påminner om det. Låtsas som det inte finns.
Citera
2023-07-17, 16:15
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Hur kan det vara en trovärdig berättelse när det inte ens är en berättelsen någon av dom nämnt?
Om J säger att hon har låst badrumsdörren så blir följdfrågan varför hon gjorde det, om M ändå deltog. Det kunde skapa tvivel kring M:s inblandning.
M gick aldrig in till badrummet en andra gång?
Citat:
Maja ska alltså inte gått till toaletten för att hon mådde dåligt som hon själv sagt? Och Johanna skulle lämnat lägenheten för att åka till McD med kroppen kvar på toan, med den ovetandes illamående M i lägenheten?
Jo, i det förmodade scenariot gick hon mot badrummet och såg J i hallen men vände om och gick till sängen igen när J sade att grannen skulle skjutsa henne till Donken.

J lämnar olika uppgifter till grannen och FL initialt; till grannen säger hon att M nu ligger i sängen, till FL säger hon att M satt kvar i badrummet när hon drog iväg till Donken.
M säger likadant, att hon befann sig i badrummet. - Satt M i badrummet med mobilen eller är det J:s försåtliga sida som har räknat ut att det är bäst att säga så till polisen?
Eller så satt M verkligen där efter att J hade dragit undan kroppen i förrådet? (jag vet ju att du vurmar för förrådsteorin så lägger in den som ett alternativ).
Citera
2023-07-17, 16:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det var inte dessa ljud vi diskuterade. Diskussionen avsåg ljuden grannen hörde efter den höga dunsen, när han fortfarande var kvar i sin lägenhet.

Men vi kan prata om slagljuden han hör i väggen, vilket för mig är ett av dom starkaste bevisen för att dom var 2 i badrummet. Rätten gjorde bedömningen att det var en medveten Tove som orsakade dessa ljud. Då har det gått ca 3 min från den höga dunsen till slagljuden.

Rättsläkarens utlåtande att det inte kan uteslutas att den gett upphov till en viss medvetandesänkning låter ju inte som hon tror på någon längre medvetslöshet direkt. Då undrar man ju vad som försiggått under dessa tre minuter. Förutom huvudskadan så har T en djup skada i sitt vänstra öga, flera mjukdelsblödningar på ryggen och armarna, underhudsblödning på högra handen och underhudsblödningar på underbenen. Dessa skador tyder ju på att Tove inte var medvetslös utan har försökt ta sig loss. Annars hade ju J i lugn och ro kunnat strypa T, utan att orsakad dessa skador på T.

Oj, jag läste inte så noga, eller vilka ljud det pratades om.

Ok, slagljuden, där är vi oense, även om jag faktiskt tror att juden kan ha varit lite åt sprakhållet till. Det är ju så L*ahanj tidigare har beskrivit dom.

Jg skulle vilja ha en tydligare förklaring från rättsläkaren, eller för den delen en neurolog, om hur stor risk det är att Tove kan ha fått medvetandepåverkan och hur eventuell onfattning av den. Går det att utesluta medvetslöshet, eller grav påverkan?

Personligen tror jag inte det, men tyvärr grävde ingen i den frågan, utom då Clea, fast då ur kräkningsperspektivet.

Jag tolkar inte heller de överiga skdor på samma vis som du gör. Jag ser flera olika möjligheter till handskadan, t ex om Tove föll handlöst baklänges, och slog i handen, t ex i en dörrpost, väggen, golvet. Hon har ju flera skador som är övervägande åt den högra sidan. Skadan på handen kan ju också uppkommit om ett knä har satts på handen. Jag tror inte att Tove slagit handen på Johanna eller Maja.

Vi tror olika helt enkelt.

Om jag satt i en rätt, skulle jag aldrig acceptera att man fyller i luckorna å det sättet som rätten har gjort iaf. Då måste man vara enormt objektiv, och försöka se alla möjliga vägar, särskilt som att varken vittnet säger sparkar och möjligheten till att konvulsionsfasen helt utesluts helt utan motivation.
Citera
2023-07-17, 16:18
Medlem
Citat:

Ja, men nu är det inte små detaljer som vart man stod när någon ringde eller vart man hämtar en telefon. Utan att hon glömt att hon låg in sängen i 20 minuter istället för sitta på toan i 20 min! Har man suttit på en kompis toalett i 20 minuter kommer man väl ihåg det?
Citera
2023-07-17, 16:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Det fetade:
Det är i såfall det enda sättet att få ihop en berättelse som låter någorlunda trovärdig.
För i mitt huvud kan MH inte ha gått förbi en invirad TT i hallen utan att se kroppen (första toavändan).

Håller med om att Maja inte kan ha gått förbi en kropp som ligger på golvet i hallen utan att märka den.
Men det är ju också det hon säger att hon gör, märker kroppen som ligger på golvet i hallen. Så det i sig är ju som vi förväntar oss. Frågan är då vad som skett innan och hur det gick till.

Det har ju framkommit att Maja har svårt att sortera sina minnen, därför kan jag tänka mig att både det ena och det andra kan ha blivit omkastat, så jag kan mycket väl tänka mig att Maja sett Tove i ett tidigare skede också. Men jag tycker å andra sidan att det blir svårare att få ihop händelseförloppet då. Jag har mycket svårt att tro att Johanna skulle öppna ytterdörren minuter efter att det har ringt på den, om det ligger en död kropp precis innanför. Jag är övertygad om att kroppen inte låg i hallen, när Johanna öppnade dörren, vem som helst kunde ju stått där eller kommit upp igen, inte minst Albin.

I det skedet tror jag att Tove antingen låg kvar inne på toaletten, eller att Johanna hade flyttat på Tove till någon annan del inne i lägenheten. Men då börjar vi krångla till det med teorierna tycker jag. Och det har krånglats väldigt mycket med olika teorier fram och tillbaka i tråden. Att Johanna är mer förslagen än Maja är det inget tvivel om, men ingen av dem är trots allt särskilt förslagna. Att stänga dörren och låsa tror jag är mer Johannas "stil".
Citera
2023-07-17, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Om J säger att hon har låst badrumsdörren så blir följdfrågan varför hon gjorde det, om M ändå deltog. Det kunde skapa tvivel kring M:s inblandning.
M gick aldrig in till badrummet en andra gång?
Jo, i det förmodade scenariot gick hon mot badrummet och såg J i hallen men vände om och gick till sängen igen när J sade att grannen skulle skjutsa henne till Donken.

J lämnar olika uppgifter till grannen och FL initialt; till grannen säger hon att M nu ligger i sängen, till FL säger hon att M satt kvar i badrummet när hon drog iväg till Donken.
M säger likadant, att hon befann sig i badrummet. - Satt M i badrummet med mobilen eller är det J:s försåtliga sida som har räknat ut att det är bäst att säga så till polisen?
Eller så satt M verkligen där efter att J hade dragit undan kroppen i förrådet? (jag vet ju att du vurmar för förrådsteorin så lägger in den som ett alternativ).

Det är väl bara Maja som säger att Johanna berättat att hon låst badrumsdörren? Vilket jag tolkar som en lögn från M s sida för att kunna avskärma sig från mordet genom att påstå att det fanns en låst dörr. Om J mot allt logiskt tänkande skulle låsa dörren, varför skulle hon berätta det för M i efterhand när hon inte ens berättar varför eller hur hon ströp T?

Varför hon säger till grannen att kompisen ligger i sängen är ju för att försäkra honom om att allt är lugnt. Det är ingen fara, hon sover i sängen och väntar på mat bara.

Varför dom kommer överens om att M var kvar i badrummet är väl för att stärka bilden av hur illa det var med M. Att hon knappt kunde kravla sig tillbaks till sängen utan rullade omkring därinne i badrummet och spydde ner väggar och golv, i väntan på den omtänksamma J som är och hämtar fyllemat.
Citera
2023-07-17, 16:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, du tänker på 02:43, men där har vi då ett flertal saker att ta hänsyn till.

Dels rent generellt hur det är med hennes minne. I grund och botten så har hon ju ingen aning om vid vilka exakta klockslag hon varit på toaletten. Och för allt vi vet kan hon ha varit där fler gånger också. Det vi vet är att hennes telefon har registrerat rörelse vid två tillfällen.

Dels att hon får ett faktum presenterat för sig av polisen som de kräver svar på. Hon vet att hon varit på toan. Då är det enkelt att svara att hon var på muggen. Det intressanta här är att hon då placerar sig själv på mordplatsen. Det tror inte jag hon hade gjort, om hon varit med på mordet. Hade hon ljugit om mordet hade hon placerat sig själv någon annanstans än just där.

Sedan har vi det här med den påhittade historien, där Maja skulle ha varit på toaletten och kräkts vid just detta tillfälle, redan från de allra första förhören. Så även detta kan tänkas ha påverkat hennes minnesbild. Några som ihärdigt hävdar Majas skuld i mordet skrev själva i tråden häromdagen att minnesbilderna blandas ihop efter tid, det var väl då en ursäkt för att inte genomföra rekonstruktion, så förmodligen kommer de nu att säga emot sig själva, men det är ju ett välkänt faktum att vittnens minnesbilder påverkas över tid, och på den punkten är Maja garanterat inget undantag.

Så, ja, som du nämner så stämmer det inte med det Maja säger, men menar jag alltså beror på att hon har blandat ihop när olika saker skett, och blandat ihop det med vad som verkligen skett och kanske vad som blivit en minnesbild av något som från början var uppdiktat.

Citat:

Precis, och till det skall läggas att den som sitter i Majas sits sitter i en situation där det förväntas svar, och då levereras ibland de svar man tror att förhörsledaren vill höra istället för att säga att man är osäker eller inte minns. Återigen så är Tomas Quick ett utmärkt exempel på detta, det var precis så han själv förklarade det hela. Han gav förhörsledarna de svar han förstod att de ville ha. Det är vad jag tror att Maja har gjort i vissa delar, ex.vis. på frågorna vad hon gjorde vid exakt dessa tidpunkter, som hon så klart egentligen inte har en aning om, utan bara kan gissa sig till. Jag hade f-n inte vetat heller. Jag har varit på fest nu ett par kvällar på raken, var uppe några gånger i natt. Vad klockan var exakt på minuten? Hallå eller? Jag tror en av gångerna var ungefär halv fyra. Som om Maja skulle ha bättre koll efter en helg med konsertresa och nattklubb. Nej, hon har gett de svar som passar bäst, därom är jag övertygad. Och de är säkert inte helt osanna, de är bara möjligen inte heller helt korrekta. Sakerna har hänt, det är bara tidpunkt, ordningsföljd och antal gånger som kan vara svårt att pricka exakt rätt. Få av oss hade klarat det.

Jag tänker att den versionen jag gav är den mest sannolika, och att den faktiskt också är en version som passar bäst in på det som de bägge sagt i olika skeenden av förhören. Huvudsakligen Johanna fram till december och Maja från mitten av december och framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in