2023-07-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, jag läste inte så noga, eller vilka ljud det pratades om.

Ok, slagljuden, där är vi oense, även om jag faktiskt tror att juden kan ha varit lite åt sprakhållet till. Det är ju så L*ahanj tidigare har beskrivit dom.

Jg skulle vilja ha en tydligare förklaring från rättsläkaren, eller för den delen en neurolog, om hur stor risk det är att Tove kan ha fått medvetandepåverkan och hur eventuell onfattning av den. Går det att utesluta medvetslöshet, eller grav påverkan?

Personligen tror jag inte det, men tyvärr grävde ingen i den frågan, utom då Clea, fast då ur kräkningsperspektivet.

Jag tolkar inte heller de överiga skdor på samma vis som du gör. Jag ser flera olika möjligheter till handskadan, t ex om Tove föll handlöst baklänges, och slog i handen, t ex i en dörrpost, väggen, golvet. Hon har ju flera skador som är övervägande åt den högra sidan. Skadan på handen kan ju också uppkommit om ett knä har satts på handen. Jag tror inte att Tove slagit handen på Johanna eller Maja.

Vi tror olika helt enkelt.

Om jag satt i en rätt, skulle jag aldrig acceptera att man fyller i luckorna å det sättet som rätten har gjort iaf. Då måste man vara enormt objektiv, och försöka se alla möjliga vägar, särskilt som att varken vittnet säger sparkar och möjligheten till att konvulsionsfasen helt utesluts helt utan motivation.

Jag tycker också det vore bra om flera experter kunde hjälpa till och förklara vad som sannolikt har hänt och inte. Rättsläkarens bedömning nu är att en viss medvetandepåverkan inte går att uteslutas. Skulle den gå att få mer specifik vore det önskvärt såklart. Även dom här ev dödsrycken som vi är oense om, vore bra om någon kunde förklara om det ens är möjligt att såna ryck kan orsaka det som grannen uppfattar som slag/sparkar.

Personligen skulle jag vilja att någon med spetskunskap om strypvåld kan förklara ur en sannolikhetsbedömning, det jag menar är extremt osannolikt att en jämnstarkt gm stryper sitt offer utan en enda motvärnsskada. Där åklagare och försvarare får möjlighet att ställa frågor om inkapacitering, överaskningsfaktorn t.ex. Jag är tveksam till om den aktuella rättsläkaren med endast 2 obducerade strypoffer i sitt bagage, är den bäst lämpade för just den uppgiften.

Jag tror inte heller T har slagit varken J eller M, utan just handskadan tror jag är en slag eller klämskada. Hennes två huvudskador tror jag uppkommit i samma fall. Skadan på högra sidan kan ha uppkommit från dom uppstickande rören och orsakade blödning. Den andra mindre skadan som dom inte ens nämner i rätten, med sparsam underhudsblödning tror jag kommer från att huvudet slår i golvet.
Citera
2023-07-17, 17:07
Medlem
flashmaners avatar
Jag har ett par tankar om Johannas donken-resa som jag tänkte förmedla också.

Det framstår på många sätt och vis som helt huvudlöst att efter att ha mördat någon bara kasta sig ut genom dörren och åka med grannen till McDonalds för att köpa en hamburgare åt sin kompis.

Men ser man det ur förövarens perspektiv så kan det vara alldeles utmärkt rationellt. "Herre Gud, vad har jag gjort", och så avlägsnar man sig fortast möjligt från platsen. Man vill inte vara där man precis har tagit livet av sin före detta vän och kompis. Man behöver distans, kan jag tänka mig. Johanna stängde, låste och drog.

Väl på donken börjar adrenalinnivån som säkert slog världsrekord i Johanna sekundrarna kring och efter mordet, att dala en liten aning, och hon kanske tänker. "Men MAJA är ju kvar i lägenheten. Shit, tänk om hon försöker gå på toa". Och så skickar Johanna ett SMS bara för att få någon form av bekräftelse på att allt är status quo i lägenheten.

Att Johanna lämnade lägenheten och hamnade på donken var, tror jag, lite av en "rationell" panik-åtgärd.

I kontrast till ovanstående så tänker jag att Johanna, sekunderna, eller minuten, efter mordet, om nu Maja var med på mordet, aldrig någonsin skulle rusa ut ur lägenheten för att åka och köpa en hamburgare till Maja, och lämna Maja ensam med Tove i lägenheten. Att lämna brottsplatsen bakom sig när ingen vet något är en sak, men att lämna brottsplatsen och låta sin kumpan, undersåten Maja, vara kvar själv, aldrig någonsin tror jag att Johanna skulle göra så. Det skulle innebära att Johanna släpper all kontroll och ansvar till Maja, direkt efter att Johanna strypt Tove.

Hade de varit två som mördade Tove, så tror jag att Johanna hade haft lättare att kontrollera sig själv och sin adrenalinnivå, och då hade hon stannat kvar och inte åkt till donken. Nu var det en nödlögn till grannen, men kom ihåg, Johanna var redan på väg ut ur lägenheten. Cykeln skulle flyttas på. Johanan flydde brottsplatsen, först för att flytta cykeln, och sedan ändrades det till att åka till donken.

Och redan där kan man börja undra, när Johanna själv tog på sig uppgiften att flytta på cykeln, var befann sig Maja då och vilken var Majas uppgift?

Återigen, hade de mördat Tove tillsammans, då hade de gjort resten av grejerna tillsammans också. Flyttat cykel, städat upp, åkt till donken, flyttat ut Tove i hallen, lindat in Tove i ett lakan, och till sist det som de faktiskt gjorde tillsammans, för att Johanna inte klarade av det på egen hand. Flyttade kroppen till bilen och dumpade den i skogen.

Johanna kastade Toves mobil, och Maja fick kasta Toves nycklar.

Och så till sist. Om nu Johanna och Maja just precis har mördat Tove, så säger Johanna - Du jag drar till donken och köper en burgare till dig. Så skulle Maja helt kallt acceptera att stanna kvar i lägenheten tillsammans med Toves döda kropp. Utan minsta protest. För att Johanna skall handla burgare åt Maja? Inte en chans att Maja hade stannat kvar där själv. Och nu fick jag någon minnesbild av att hon hade lite problem med det här med tron och djävulen och rädslan för att komma till helvetet. Och nu skall hon sitta där själv med Toves kropp. Inte en chans i helvete. Då hade Maja sagt att hon åker med, det är jag fullständigt övertygad om.

Om det är någonting som bevisar att Maja inte var med på mordet, och att Maja inte visste om att Tove var död, så är det det faktum att Johanna drog till donken och lämnade Maja själv kvar i lägenheten.
Citera
2023-07-17, 17:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
//

Tror också att föräldrarnas upplevelse av att de inte märkte något på Maja, beror delvis på att hon sov en del på söndagen, höll isg för sig själv, och att hon genom sina diagnoser inte ger den där fullödiga kontakten med berättelser fulla med liv och färg.

Och jag kan nästan förstå hur hon kapslade in det som hde hänt i en "burk". Kanske inte helt bortträngning, men spela spel, sova och inte tänka.

Kan känna igen en sådan känsla lite. Att man kan uppleva det som att "det inte har hänt", eller att man orkar inte tänka på det, vill inte prata om det, vill inte kola på kort eller annat som påminner om det. Låtsas som det inte finns.
Delar din analys. Hon sov större delen av dagen och kopplade bort tankarna med att spela, effektivt i avledande syfte. Forskning visar till och med att film och videospel är avledningsmetoder som kan fungera smärtreducerande.

BF: Du sov ju där på söndagen. Jörgen kom och väckte dig vet vi. Ni käkade lunch.
De var i kyrkan och du gick och lade dig igen.
M: Mmm. Eh, jag minns inte riktigt.

Bilfärden till h-vetet:

...jag liksom jag står kvar på andra sidan då och Johanna säger liksom att nej men att jag måste följa med och jag säger inte emot för jag vågar inte helt enkelt och ja jag är i panik och i chock liksom men vi båda sätter oss i bilen...

Eh, och jag har för mig, på resan dit att hon sa ja men att det var första gången då hon sa att om jag hamnar i fängelse så kommer jag ta livet av mig och svor på sin familj att hon ska göra det eller ja på sin, eh, farbrors grav. Eh, ja han är död så att hon svor på att göra det.

Eh, nej men hon sa att ja om jag, jag skulle hamna i fängelse så kommer jag ta livet av mig, jag svär på, ja min farbrors grav. Hon sa hans namn men jag kommer inte ihåg vad han heter eller hette. Eh, och jag, ja, jag är i chock liksom och säger inte så mycket.

M: Eh, men jag såg, eh, ja Tove i de svarta sopsäckarna och lakanet och sen så vände jag bort blicken för det mesta.
F: Varför vände du bort blicken?
M: Ja, jag orkade liksom inte se.

F: Vad är det som får dig att uppleva att hon är glad?
M: Eh, för att hon, hon ja men hon ler och liksom diggar med till musiken.

F: Mmm. Det här att hon ler och diggar med till musiken, hur tänker du kring det då?
M: Jag vet inte riktigt. Jag är så liksom omtumlad av allt. Jag vet inte vad jag tänker.
Citera
2023-07-17, 17:44
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Så här skrev du tidigare varpå jag svarade att det hördes fler kraftiga dunsar från taket strax efter den första: "Ang dom lägre ljuden som kom efter den höga dusen som grannsonen beskrev som tramp/fotsteg kom från rätten. "

Trampljuden hördes i ett senare skede.

Nej, jag har aldrig skrivit eller ens menat "medvetslöshet" och därmed okontaktbarhet. Då har jag varit otydlig och ber om ursäkt för det. Vad jag har nämnt är däremot medvetandepåverkan som RL menar inte kunde uteslutas "till följd av skadorna i huvudet" och jag tänker då i första hand på att dessa huvudskador åtminstone inte kan ha gått obemärkt förbi; symtom som huvudvärk, yrsel, illamående; ja sånt som inte är ovanligt i samband med huvudskador som leder till blödningar.

Då får jag nog be dig gå tillbaka och läsa i spoilern som jag skrev av från A 149 i ett av mina tidigare inlägg om skadorna baktill i huvudsvålen, skador uppkomna i livet.
Nr. 45: 2 st svullnader ses vid en yttre undersökning och RL beskriver sannolika uppkomstsätt. Vid en inre undersökning (nr. 91) ses en diskret mjukdelsblödning. Det är också här den inre blödningen mellan hjärnhinnorna upptäcks.

Nr. 44 beskrivs som en ytlig och blödande skada på höger sida.

Det är upp till åklagaren och försvararna att ställa frågor kring skadorna.

Tack! Ja, har lyssnat på detta innan och grannen beskriver flera kraftiga dunsar ovanpå den första med 5-10 sekunders mellanrum i ett förhör den 17 oktober. I TR nämner han endast tramp/fotsteg när han är på väg att gå upp till J, efter den höga dunsen.

Vittnesmålen ger utrymme för fler än en tolkningsmöjlighet, som jag ser det.
Men vi kan lämna detta nu i och med att jag går efter uppgifter i FUP och du efter uppgifter ur rättegången.

Måste flika in här vad som hände mig som 5-6åring. Kanske kan det förklara lite om huvudskada och medvetslöshet/ett stadium av bortkoppling?

Halkade på grus i en liten backe under lek och föll bakåt utan att ta emot mig. Slog i bakhuvudet och förlorade medvetandet. Mina kompisar sprang hem till min mamma och berättade vad som hade hänt.

Minns att min mamma kom i full fart, bar upp mig och la mig i sängen med en kall handduk över pannan (?!) När jag vaknade var jag fortfarande helt snurrig och spydde ett par gånger.

Åter till fallet:
Så jag tror absolut att TTs medvetande var sänkt efter fallet bakåt, utan att ha hunnit ta emot sig pga överraskning. Det kan vara en orsak till varför JJ inte hade avvärjningsskador efter smällen i huvudet. Kan räcka för JJ att fortsätta strypa utan motvärn.

Nåt handhållande av MH är tveksamt. För mig, alltså. Hur MH hade fått plats i badrummet och hur hon höll TTs händer - det är definitivt inte utrett på något sätt. Om hon verkligen höll i TTs händer, så måste hon själv ha suttit grensle bakom JJs rygg och på så sätt inkapaciterat TT.
Citera
2023-07-17, 18:04
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
//

Åter till fallet:
Så jag tror absolut att TTs medvetande var sänkt efter fallet bakåt, utan att ha hunnit ta emot sig pga överraskning. Det kan vara en orsak till varför JJ inte hade avvärjningsskador efter smällen i huvudet. Kan räcka för JJ att fortsätta strypa utan motvärn.
Ja, hon fick ju flera smällar som var och en gav upphov till blödningar i form av mjukdelsblödningar, ett mindre sår och liten traumatiskt betingad blödning mellan hjärnhinnorna.
Hon hade även andra skador, ex ögonskadan. Flera av mjukdelsskadorna på övriga kroppen kan ha uppkommit i samband med fallet.
Citat:
Nåt handhållande av MH är tveksamt. För mig, alltså. Hur MH hade fått plats i badrummet och hur hon höll TTs händer - det är definitivt inte utrett på något sätt. Om hon verkligen höll i TTs händer, så måste hon själv ha suttit grensle bakom JJs rygg och på så sätt inkapaciterat TT.
Alldeles rätt tänkt; M måste ha suttit bakom J, att sitta bredvid eller framför/ovanför är oförenligt med ett handledshållande.
Citera
2023-07-17, 18:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
//
Rättsläkarens utlåtande att det inte kan uteslutas att den gett upphov till en viss medvetandesänkning låter ju inte som hon tror på någon längre medvetslöshet direkt. Då undrar man ju vad som försiggått under dessa tre minuter. Förutom huvudskadan så har T en djup skada i sitt vänstra öga, flera mjukdelsblödningar på ryggen och armarna, underhudsblödning på högra handen och underhudsblödningar på underbenen. Dessa skador tyder ju på att Tove inte var medvetslös utan har försökt ta sig loss. Annars hade ju J i lugn och ro kunnat strypa T, utan att orsakad dessa skador på T.
Underhudsblödningarna på benen kan enligt RL ha uppkommit i samband med ett utövande av sportaktivitet innan mordet.

Ögonskadan har tillfogats av annan person - om J tar tag i T:s huvud?

Mjukdelsskadan högt upp på hö sida rygg och skulderblad kan eventuelt ha tillkommit i samband med ett fall på sidan?

Mjukdelsblödningen i ländryggsområdets centrum, är resultatet av ett försök att kasta av sig J med hjälp av bukmuskulaturen?
Citera
2023-07-17, 18:23
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du ska ha en eloge för att du orkar ha koll och ifrågasätta. bröderna grus långa många inlägg som gör Maja till ett oskyldigt offer

Ja, jag orkar oftast inte ens läsa dem. Jag undrar vad som motiverar dem? Tror de att de vinner diskussionen (och befriar M) om de tråkar ihjäl tråden? Eller mår de så bra av att hänga här och bekräfta varandra (och känna sig överlägsna och goda) så de har blivit beroende? Så pass att de inte ens kan släppa det när de är på semester. Om man känner M IRL så förstår jag det givetvis. Men helt främmande människor? För att de har moderskänslor för en stackars adopterad flicka med diagnoser. Att offra så mycket av sin tid och energi fast de inte ens vet om hon är oskyldig. Bara för att de hoppas att hon är det.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-07-17 kl. 18:27.
Citera
2023-07-17, 18:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Vissa inte helt främmande människor är min gissning 😎

Två av dem som skriver långa tråkiga texter har jag haft diskussioner med i andra trådar. Jag tror inte att de känner M IRL.
Citera
2023-07-17, 18:43
Medlem
smickras avatar
Citat:
Måste flika in här vad som hände mig som 5-6åring. Kanske kan det förklara lite om huvudskada och medvetslöshet/ett stadium av bortkoppling?

Halkade på grus i en liten backe under lek och föll bakåt utan att ta emot mig. Slog i bakhuvudet och förlorade medvetandet. Mina kompisar sprang hem till min mamma och berättade vad som hade hänt.

Minns att min mamma kom i full fart, bar upp mig och la mig i sängen med en kall handduk över pannan (?!) När jag vaknade var jag fortfarande helt snurrig och spydde ett par gånger.

Åter till fallet:

Hade Tove skador på armbågarna, som att dämpat fallet med dem?
Citera
2023-07-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Underhudsblödningarna på benen kan enligt RL ha uppkommit i samband med ett utövande av sportaktivitet innan mordet.

Ögonskadan har tillfogats av annan person - om J tar tag i T:s huvud?

Mjukdelsskadan högt upp på hö sida rygg och skulderblad kan eventuelt ha tillkommit i samband med ett fall på sidan?

Mjukdelsblödningen i ländryggsområdets centrum, är resultatet av ett försök att kasta av sig J med hjälp av bukmuskulaturen?

Ja, det finns väldigt många tänkbara sätt alla hennes olika skador kan ha uppkommit på. Men det man kan säga med säkerhet är, att alla skador kan inte förklaras med ett fall. Någon eller några har tillfogat henne skador efter fallet. Och det tyder då på att Tove har rört på sig och sannolikt försökt ta sig loss. Annars hade gm inte behövt sitta, trycka, klämma, slå på någon som är medvetslös.
Citera
2023-07-17, 19:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jag har ett par tankar om Johannas donken-resa som jag tänkte förmedla också.
Intressanta funderingar som låter vettiga.
Citat:
Väl på donken börjar adrenalinnivån som säkert slog världsrekord i Johanna sekundrarna kring och efter mordet, att dala en liten aning, och hon kanske tänker. "Men MAJA är ju kvar i lägenheten. Shit, tänk om hon försöker gå på toa". Och så skickar Johanna ett SMS bara för att få någon form av bekräftelse på att allt är status quo i lägenheten.
Tänkte på just det ja, när du lade fram din hypotes om låst badrumsdörr.
Citat:
Att Johanna lämnade lägenheten och hamnade på donken var, tror jag, lite av en "rationell" panik-åtgärd.
Förstår hur du menar. Här får jag uppfattningen att J är värre än så; hon visste exakt vad hon skulle göra; eventuellt flytta cykeln och köra fram bilen för att direkt efteråt kunna bära ner kroppen. Hon medger i förhör att hon tänkte flytta på cykeln, men varför tog hon då med sig sina bilnycklar? - Kroppen skulle bort, omgående och direkt.
Citat:
I kontrast till ovanstående så tänker jag att Johanna, sekunderna, eller minuten, efter mordet, om nu Maja var med på mordet, aldrig någonsin skulle rusa ut ur lägenheten för att åka och köpa en hamburgare till Maja, och lämna Maja ensam med Tove i lägenheten. Att lämna brottsplatsen bakom sig när ingen vet något är en sak, men att lämna brottsplatsen och låta sin kumpan, undersåten Maja, vara kvar själv, aldrig någonsin tror jag att Johanna skulle göra så. Det skulle innebära att Johanna släpper all kontroll och ansvar till Maja, direkt efter att Johanna strypt Tove.
Att lämna en chockad och rädd M direkt efter ett mord skulle ha inneburit precis som du så insiktsfullt skriver, att J släpper sin kontroll när hon lämnar M ensam med T. Och vad är ett av J:s utpräglade karaktärsdrag, om inte just kontroll över både människor och situationer.
Citat:
Och så till sist. Om nu Johanna och Maja just precis har mördat Tove, så säger Johanna - Du jag drar till donken och köper en burgare till dig. Så skulle Maja helt kallt acceptera att stanna kvar i lägenheten tillsammans med Toves döda kropp. Utan minsta protest. För att Johanna skall handla burgare åt Maja? Inte en chans att Maja hade stannat kvar där själv. Och nu fick jag någon minnesbild av att hon hade lite problem med det här med tron och djävulen och rädslan för att komma till helvetet. Och nu skall hon sitta där själv med Toves kropp. Inte en chans i helvete. Då hade Maja sagt att hon åker med, det är jag fullständigt övertygad om.

Om det är någonting som bevisar att Maja inte var med på mordet, och att Maja inte visste om att Tove var död, så är det det faktum att Johanna drog till donken och lämnade Maja själv kvar i lägenheten.
Tycker att du resonerar klarsynt utifrån J:s och M:s skilda personlighetstyper - bra där!

Kom att tänka på något som grannen sa i TR; J hade sagt till denne att hon bara skulle gå upp och hämta sin jacka bl a. Vilket betyder att J går ner vid 02:43, utan jacka. Hon går sålunda upp till lgh igen, tar på sig jackan och möter M på väg till badrummet? M ser att J är påklädd då hon möter henne i hallen.

Fundera lite på det.
Citera
2023-07-17, 19:56
Medlem
Citat:

Åter till fallet:

Bra redogörelse. Instämmer fullt ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in